صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۰۱۴
سه قلم عمده کالاهای وارداتی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ذرت دامی با ۸۹۰ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۴۸۳میلیون دلار و طلا به اشکال خام با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

رئیس کل گمرک اعلام کرد: میزان صادرات غیرنفتی کشور درسه‌ماهه امسال باافزایش۷.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است. محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در سه‌ماهه امسال ۳۷.۸میلیون تن بوده که افزایش ۵.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است. همچنین میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی ۲۵.۷میلیارد دلار بوده است.

وی ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات)در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره(اعلام‌شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۱۱.۴میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره و خدمات فنی و مهندسی، شاهد حدود ۸۰۰ میلیون دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.

به گفته رئیس کل گمرک، در سه‌ماهه امسال ۱۵.۶میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲میلیارد دلار صادرشده که افزایش ۷.۲۶درصدی در وزن و ۸.۸۵درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. همچنین سه قلم عمده کالاهای صادراتی در سه‌ماهه نخست سال جاری، به گاز طبیعی مایع‌شده با ۱.۶میلیارد دلار، پروپان مایع‌شده با ۸۶۴ میلیون دلار و متانول با حدود ۶۰۴ میلیون دلار اختصاص داشت. 

رضوانی‌فر افزود: در میان ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی‌شکل مایع‌شده با ۸۷ درصد، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۶۳ درصد و میله‌های آهنی یا فولادی با ۱۸ درصد افزایش، اختصاص داشت.وی درخصوص کالاهایی که در میان ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، بیان‌ کرد: بوتان مایع‌شده با ۱۳ ‌درصد، شمش آهن و فولاد با ۹ درصد و گاز طبیعی مایع‌شده با ۳ درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

 رئیس کل گمرک تصریح کرد:‌ متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱ دلار در سه‌ماهه نخست سال گذشته به ۳۵۷ دلار در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده که افزایش ۲‌درصدی داشته است. رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در سه‌ماهه سال جاری گفت: در این مدت چین با ۳.۶میلیارد دلار، عراق سه میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۳میلیارد دلار، افغانستان با۵۲۴میلیون دلار،پاکستان با ۵۱۴میلیون دلار وهند با۴۴۳میلیون دلار،هفت کشورعمده مقصد صادراتی ایران بودند و درسه‌ماهه امسال ۸۱درصد ازوزن و۸۳درصد ازکل ارزش صادرات غیرنفتی کشوربه هفت کشور فوق‌الذکر صادر شده است. 

وی در خصوص میزان واردات در سه‌ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳میلیارد دلار وارد کشور شده که به لحاظ وزنی ۷.۷۳درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

 رئیس کل گمرک ادامه داد: سه قلم عمده کالاهای وارداتی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ذرت دامی با ۸۹۰ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۴۸۳میلیون دلار و طلا به اشکال خام با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است.رضوانی‌فر اظهار کرد: در میان ۱۰قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به کنجاله سویا بارشدی۱۰۱۵درصدی، طلا به اشکال خام با رشدی ۲۶۵‌درصدی و شکر با رشد ۱۵۰‌درصدی اختصاص داشت.

در میان ۱۰قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین کاهش به لحاظ ارزش دلاری، مربوط به روغن دانه آفتابگردان با ۵۰ درصد کاهش،برنج با۱۹درصد کاهش و ذرت دامی با ۱۳درصد کاهش بوده و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۲۶ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۲۲دلار در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۶‌درصد کاهش نشان می‌دهد.