صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۱۹۴۳

دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری؛جلیلی ـ پزشکیان

دومین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

دومین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی، سه شنبه 12 تیرماه با حضور دو کاندیدای این مرحله یعنی آقایان «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» برگزار شد.

شیوه برگزاری مناظره:

بر اساس قرعه‌کشی (مثل مناظره اول) صندلی شماره یک مسعود پزشکیان و صندلی شماره 2 سعید جلیلی بود و نامزدها در قسمت‌های 4 دقیقه‌ای، به 10 سؤال پاسخ دادند و در پایان نیز هر نامزد طی 5 دقیقه صحبت‌های خود را جمع‌بندی کرد.

سوال اول:

آقای پزشکیان! مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به برجام شد. این قانون پس از خروج آمریکا از برجام بود؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

* پزشکیان: حاج قاسم را خار چشم دشمنان می‌دانم

مسعود پزشکیان گفت: دیشب اینگونه تداعی شده که من خدمت سردار ملی کشور حاج قاسم سلیمانی بی‌احترامی داشتم، بنده ایشان را یک الگو برای غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم و الگویی که اگر جوانان راه او را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با دیدی که ایشان داشت می‌توان مرتفع کرد. 

پزشکیان گفت: اینکه گفته شود قانون را قبول نداریم به هیچ عنوان درست نیست ما از ابتدا گفتیم که چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم. از اول گفتیم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را طی خواهیم کرد. در نتیجه امکان ندارد که ما قانون را اجرا نکنیم.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که در این قانون وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهدات خود را انجام بدهد تا ما به برجام بازگردیم؛ این مسئله‌ای است که باید با مجلس و شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های مرتبط صحبت کنیم تا ببینیم این چالش را چطور می‌توانیم با یک زبان مشترک حل و فصل کنیم. 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازنگردند، ما باید باز هم با او مذاکره کنیم؟ عنوان کرد: اصلا این طور نیست. ما وقتی وارد گفتگو می‌شویم اصولا نباید با یک گزینه وارد شویم. آیا ما در کشور تصمیم بر این داریم که تنها با یک گزینه وارد مذاکره شویم یا گزینه‌های مختلفی در دست داشته باشیم که بخواهیم حرف خودمان را بر اساس عزت حکمت و مصلحت اشاره کردند را در اختیار داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: همیشه یک گزینه ممکن است به شکست بیانجامد و سیاست و حاکمیتی مطلوب است که گزینه‌های مختلف را در اختیار داشته باشد. مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر این کار را داشته باشیم.

وی افزود: لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف است و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب‌های قانونی. ما هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفتگوست؛ بستگی دارد که چه می‌دهیم و چه می‌گیریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اول مسئله موضوع  نگاه ما است؛ آیا می خواهیم مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ من معتقدم باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

* جلیلی: شما 40سال سر کار بودید باز طلبکارید

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف گفته که آقای جلیلی پشت تحریم‌ها ایستاده و آقای عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان گفته یک پای قطعنامه‌ها آقای جلیلی است؛ شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی می‌کنید؟ و می‌توانید به توافق برسید؟ بیان کرد: ما امروز مهمان لرستان بودیم و آن عزیزان متأثر بودند از تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی در مناظره‌ی دیشب بکار برده شده بود و از من خواستند که این ابراز ناراحتی را بیان کنم.

وی خطاب به پزشکیان گفت: من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید؛ کشوری که این‌همه فرصت و تعاملات ارزشمندی دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعامل‌ها را داشته باشد، شما می‌گویید قفس؟ شما در بحث تحریم راهی را می‌دانید، می‌گویید، می‌روید و جواب نمی‌گیرید و امتیاز می‌دهید و امتیازی نمی‌گیرید و دوبار می‌گویید که باید برویم و امتیاز دهیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما می‌گوییم باید با تحریم مقابله کرد؛ شما راه‌حلی درباره تحریم نمی‌دهید و راه‌حل شما این است که امتیاز بیشتر دهید و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسید. شما هنوز یک راه‌حل ارائه نداده‌اید و می‌گویید که با کارشناسان صحبت می‌کنم. ما برای رشد اقتصادی برنامه‌ی جدی داریم و نباید روابط اقتصادی را منوط به دو-سه کشور کنید اتفاقاً که با ما بیشترین مشکل را دارند.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: چرا یک برنامه برای رشد اقتصادی و مقابله با تحریم ارائه نکرده‌اید؟ شما مدعی هستید که کشور در بن‌بست است و ما مشکل را حل می‌کنیم. من معتقد به وجود بن‌بست نیستم و در شرایطی که شما به‌خاطر تحریم رو به قبله می‌نشینید، ما امروز صادرات نفت و سرمایه‌گذاری داریم و در عرصه‌های مختلف پیشرفت داریم. شما آمار غلط می‌دهید.

وی اضافه کرد: شما دیشب در مناظره درباره روند نقدینگی اشتباه گفتید و برعکس می‌گویید؛ شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید؛ وقتی کارشناسی بلد نیستید و می‌گویید باید با کارشناسان صحبت کرد. چیری که اقتصاد را رشد می‌دهد این است که در مقابل تحریم فعال باشید؛ رفتار شما منفعلانه است و شما می‌گویید به اتکای فشار بیرونیِ تحریم، در داخل چانه‌زنی کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مجلس یک قانون را مصوب کرده و باید بدانید که آن را باید دنبال کرد.

جلیلی خاطر نشان کرد: ما در برجام تعهدات‌مان را انجام دادیم؛ شما باید طلبکار باشید نه‌اینکه به ملت فشار بیاورید و بگویید که ملت کوتاه بیاید و پیشاپیش می‌گویید به ملت فشار می‌آورم. طرف مقابل باید تعهدات خود را انجام دهد و ما نه. وقتی طرف مقابل تعهدات را انجام نداده، می‌خواهید چه امتیازی بدهید؟ به مردم بگویید. این‌همه امتیاز دادید و 15 بار اعلام شد که بر ایران بر تعهدات خود عمل کرده ولی می‌گویید امتیاز می‌دهیم؛ بگویید می‌خواهید چه کنید؟

وی ادامه داد: آیا روند کار شهید رئیسی خوب است؟ شما سخن از صداقت مطرح می‌کنید و دولت آقای هاشمی، خاتمی و روحانی دوستان شما بودند که در ستاد شما هستند و دوباره طلبکارید؛ شماها 40 سال بر سر کار بودید. شهید رئیسی نگفت 700 نفر از مردم ما می‌میرند و حرفی از اف‌ای‌تی‌اف نمی‌زد و ملت را نجات داد ولی سخنگوی دولت آقای روحانی گفت که بدون اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توان واکسن آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت شهید رئیسی سرمایه‌گذاری را به داخل آورد، تصریح کرد: دنیا مگر سه کشور است؟ متأسفم که چهار سال دیگر اسم کشور قفس خواهد شد و دنیا هم سه کشور است و گفته شود باید از بن‌بست خارج شویم.

جلیلی عنوان کرد: آقای روحانی در 8 سال دولت خود یک‌بار هم به آفریقا نرفت ولی دیدیم که شهید رئیسی به آن قاره رفت و گشایش ایجاد کرد. آقای پزشکیان؛ شما پزشک هستید و تشخیص غلط، تجویز غلط می‌آورد.

* پزشکیان: فقط در این مدت پول کشور را زیاد کردیم

مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش تصریح کرد: قرار بود تورم را تک رقمی کنند، 3 سال است 2 رقمی است؛ فقط در این مدت پول کشور را زیاد کردیم؛ می‌توانید از کارشناسان بپرسید و یا از بانک مرکزی بگیرید.

وی افزود: واقعیت قضیه این است؛ می‌گویید اله کردیم؛ خب اگر اله کردید کجاست؟ مگر نمی‌گفتید اشتغال 2 برابر می‌شود و سالی یک میلیون مسکن درست می‌کنیم. در این 3 سال فقط برای 900 هزار مسکن فقط مجوز داده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا زندگی مردم در دوره آقای خاتمی بهتر بود یا الان؟ تاکید کرد: می‌گویند بلدیم و برنامه داریم؛ خب برنامه را می‌دادید آقای رئیسی اجرا می‌کرد، چرا ندادید؟ مگر شما با آنها نبودید؟

پزشکیان بیان داشت: تمام بلد بودن این فرد این است که در شورای امنیت رئیس بوده و چهار تا کاغذ را بررسی می‌کرده آدمی که مدیریت نکرده حالا برای کشور می‌گوید برنامه دارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شما دولت خاتمی را با وضعیت فعلی مقایسه کنید، گفت: دیروز از آقای جلیلی سوال کردم دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت؟ اگر برنامه داشت، این برنامه شما چیست؟ یعنی میخواهید از نو ریست کنید؟

پزشکیان ادامه داد: از این طرف می‌گوید قانون را اجرا نمی‌کنی و از طرف دیگر می‌گوید من برنامه دارم؛ خب قانون که وجود دارد؛ آن را باید اجرا کنید.

وی تصریح کرد: دیروز 150 اقتصاددان از برنامه‌های دولت من حمایت کردند.

* جلیلی: شما بقیه را متهم به طالبان و حکم اعدام برای سایرین صادر می‌کنید

 
سعید جلیلی در ادامه سخنانش اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند و تنها راهبرد ایشان این بود که می‌رویم امتیاز می‌دهیم و بر داخل فشار می‌آرویم. اینکه من در همه مذاکرات تحریم آوردم دروغ است و این مطلبی که از قول شهید سلیمانی هم درباره من گفته شده دروغ است. آقای پزشکیان دیشب هم عوض اینکه برنامه‌های خودتان را توضیح بدهید چیزهای دیگر به دروغ می‌گفتید.

وی افزود: شما سی و دو سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و تنها سه سال را در نظر بگیرید که د ر مقایسه با آن سی و دو سال قبل درخشان بوده است. شما می‌گفتید صادرات نفت امکان ندارد اما میزان صادرات نفت در سال 98 با سال 1402 را مقایسه کنید. میزان سرمایه‌گذاری خارجی را درسال  97 با 1402 مقایسه کنید. شما فقط کارشناسان خودتان را قبول دارید. کسانیکه که در دوسال پیش نامه‌ای نوشتند و پیش بینی تورم 100 درصدی کردند اما محقق نشد، حالا امروز مدعی هستند. شما سایر کارشناسان که عضو لابی‌ها نیستند را قبول ندارید.  آقای دکتر شیبانی رئیس بانک مرکزی دولت اصلاحات یکی از کارشناسان ما است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: افرادی که در هشت سال تلخ قبل افتخار می‌کردند که مسکن نمی‌سازند و امروز در ستاد شما قرار دارند. مشکل مردم مذاکره نیست مشکل آنها مسکن است. با فرافکنی نمی‌شود کار را حل کرد؛ مردم من نگران هستم. اینها دارند رویکردشان را صریح بیان می‌کنند،‌ اما رویکرد دیگر آن است که باقدرت وارد عرصه شد و کار کرد. راه حل مشکلات این نیست که دوباره برویم امتیاز دهیم این کار قبلا شده است و جواب نداده‌ است رشد اقتصادی در دولت روحانی صفر شده‌ است و شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید.

جلیلی تصریح کرد: در حوزه تحریم‌ها ما در موضوعاتی مثل برجام طلبکاریم و باید برویم مشکل را حل کنیم و حق ملت را بگیرید. راه جایگزین آن است که بروید و کار کنید و تحریم را بی اثر کنید. در دولت شهید رئیسی تحریم بی اثر شد و دشمن به این اعتراف کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمد و گفت راهبرد دشمن شکست حداکثری خورده است. باید کاری کرد طرف را از لحاظ اقتصادی از تحریم کردن منصرف کنیم تا فکر نکند می‌تواند به ما فشار وارد کند.

وی گفت: برنامه هفتم می‌گوید باید رشد 8 درصد اتفاق بیافتد اما شما پیشاپیش می‌گویید این رشد اتفاق نمی‌افتد شما بقیه را متهم به طالبان می‌کنید و حکم اعدام برای سایرین صادر می‌کنید.

* پزشکیان: دولت سایه، زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد

 
مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آقای جلیلی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود ولی جلوی دیدگاه مردم به من تهمت می‌زند که من ادامه‌ دهنده راه دولت آقای روحانی هستم.

وی در ادامه اظهار داشت: مردم عزیز شب گذشته شما تفاوت‌های دو مسیر را دیدید که عبارت بود از سیاست‌گذاری و برنامه ریزی از بالا توسط گروه محدود یا سیاست‌گذاری و برنامه ریزی با بهره‌گیری از خرد جمعی را. من برنامه‌ریزی عامرانه و از بالا برای مردم را قبول ندارم و برنامه ریزی باید با مشارکت کارشنان دولتی، خصوصی و اندیشکده‌ها تدوین و همین گروه‌ها اجرا و نظارت کنم. برنامه ریزی پشت درهای بسته در دولت سایه، زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد. من به این شیوه پایان خواهم داد چنانکه در بهداشت و درمان پایان دادم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: مردم آگاه ایران؛ گام اصلی برای بهبود معیشت شما رفع تحریم‌ها و تغییر در نحوه تعامل با دنیا است. من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد. با این حال همه مشکلات کشور ناشی از تحریم‌های آمریکا نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من برنامه خود را برای پیشرفت اقتصاد ایران بیان کرده‌ام.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: بیش از 140 اقتصاددان با گرایش‌های مختلف از این برنامه حمایت کرده‌اند. من اقتصاد ایران را بر اساس تعامل با جهان، حاکمیت قانون، شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد.

پزشکیان گفت‌: قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را می‌دهیم به دیگران. مدیریت ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم اما نتیجه آن این شود که پرونده ایران به شورای امنیت برود.

وی افزود: من تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم. تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد. علت وضعیت  فعلی مدیران نالایق و بی تجربه و غیرکارشناس هستند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: می‌گویند آنها که دور من جمع شده‌اند بد هستند. دور شما چه کسانی جمع شده‌اند. آنها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

* پزشکیان: اینکه یک آدمی با مسکن مهر مخالفت کرده به من چه ربطی دارد؟

مسعود پزشکیان گفت: ایشان می‌گوید من حزبی هستم؛ این یک دروغ واضح است؛ زیرا من حزبی نیستم. این را همه می‌دانند. ولی این جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند.

وی افزود: آقای جلیلی دیروز در مناظره قافیه را باخته و امروز آمده است. ایشان فقط تهمت زده و جواب سوال شما را نداده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا چه بلایی می‌خواهد سر مردم بیاورد؟

پزشکیان تصریح کرد: من و خانواده‌ام برای ساختن خانه بهداشت کارگری می‌کردم؛ 600 خانه بهداشت به نیت 600 شهید ساختم.

پزشکیان با بیان اینکه باز تکرار می‌کنم که من نه حزبی هستم و نه جناحی و نه دسته‌‌ای، بیان داشت: می‌گوید دور و بر من اینها جمع شده‌اند؛ الان بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند.اینها دولت فلان‌اند؟ من بارها گفته‌ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است؛ شاخص برای من مردم هستند.

وی با بیان اینکه با کل دعواهای ما 40 درصد مردم آمدند رای دادند، تاکید کرد: با کل دعواهای ما 40 درصد مردم آمدند؛ 60 درصد مردم نیامدند و هیچکداممان را قبول ندارند. این تفکر بیاید، ‌می‌شود 20 درصد. آیا با این 20 درصد می‌شود بر سایر اکثریت حکمرانی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به جلیلی که مطرح کرد یکی از افراد ستاد پزشکیان گفته با مسکن مهر مخالف است، بیان داشت: اینکه یک آدمی با مسکن مهر مخالفت کرده به من چه ربطی دارد؟ من کجا گفتم مخالفم؟ مردم ببینید اینها کی هستند؟ این منطق رئیس جمهور فرداست.

*جلیلی: آقای پزشکیان می‌خواهد دولت سوم روحانی را تشکیل دهد

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیا غیر از وزرای دولت آقای روحانی در ستاد آقای پزشکیان هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه که باعث شد 15 بار همه بگویند تعهدات‌مان را در برجام انجام دادیم و یک‌بار نشد که درباره این مسئله به طرف مقابل شکایت کنید؛ به‌دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها. ما می‌گوییم قرارداد غلط برجام این بود ماشینی که 100 تومن نمی‌ارزید را به 100 میلیارد خریدید و همان را هم به شما نمی‌دهند؛ شما باید درباره‌ی این مسئله طلبکار باشید.

وی خطاب به مسعود پزشکیان اضافه کرد: شما درباره قانون راهبردی مجلس که قانون دقیقی بود که حق ملت را استیفا می‌کرد و مصوبه مجلس بود و به دولت قدرت می‌داد که حق مردم را دنبال کند، چه نظری دارید؟ شما ده‌ها امتیاز دادید، نتیجه هم نگرفتید؛ ما قائل نیستیم که باید امتیاز بدهیم و طرف مقابل هم کاری نکند. این‌ها نگاه واقع‌بینانه در سیاست خارجی نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در ستاد شما گفته شد به مردم 300 هزار تومان پول دادند که به فلانی رأی دهند و این توهین و تهمت است. شما نمی‌دانید اطرافیان‌تان چه می‌گویند. کسی که می‌گوید مسکن مهر مزخرف است، با شما همراه است.

جلیلی خاطرنشان کرد: شما مردم را قبول ندارید و جوانان و متخصصان را قبول ندارید و می‌خواهید یک ظرفیت عظیم را کنار بگذارید. هزاران جوان و استاد فقط چون از حزب شما نیستند را قبول ندارید و می‌گویید دولت سایه هستند. دولت سایه کیست؟ غیر از هزاران جوان و استادی که پای‌کار بودند و به جمع‌بندی رسیدند؟ ممکن است بگویید این جمع‌بندی را قبول ندارم ولی شما می‌گویید سیاست‌گذاری از بالا را قبول ندارم. شما جمع‌بندی اساتید و دانشجویان را قبول ندارید.

وی ادامه داد: اگر می‌گویید سیاست‌گذاری از پایین یعنی باید با ده‌ها صنف جلسه می‌گذاشتید و از نقاط مختلف کشور بازدید می‌کردید؛ کاری که ما کردیم. دولتی که شما می‌خواهید آن را ادامه دهید می‌توانست امنیت سفارت عربستان را محقق کند و من درباره آن ماجرا به آقای روحانی هشدار داده بودم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شما می‌گویید چند صد اقتصاددان از برنامه‌تان حمایت کردند؛ شما برنامه‌تان را به مردم نشان دهید. چرا اِبا دارید که برنامه خود را معرفی کنید؟ بگویید نسبت اقتصاددانان شما با رشد 8 درصدی چیست؟ آیا رشد 8 درصد کلاهبرداری است؟ این ضرورت کشور و قانون است.

جلیلی خطاب  به پزشکیان گفت: ما در محضر 80 میلیون جمعیت هستیم و وقتی جوانان بر یک موضوع کار می‌کنند، چون با شما نیستند، حساب نمی‌شوند. 32 سال کشور در دست اطرافیان شما بوده و الان هم طلبکارید.

وی ادامه داد: خداوند ناظر و شاهد است که این مباحثی که مطرح می‌شود چقدر صِدق است. پرونده‌ی ایران در دوران چه کسی به شورای امنیت ارجاع داده شد که شما درباره این مسئله حرف می‌زنید؟ شما این مسئله را نمی‌دانید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نمی‌شود اگر مسئله‌ای را ندانید، برای آن راه‌حل داشته باشید. آقای پزشکیان؛ در عمل با مردم صداقت نشان دهید؛ امروز و فردا باید به مردم و خدا جواب دهید.

* پزشکیان: بدون گفتگو با مردم نباید قیمت بنزین را افزایش داد

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه دولت احتمالی‌اش برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی گفت: اول اجازه بدهید که این نکته را بگویم.  مردم عزیز؛ بدانید که برادرمان که فردا می خواهد رئیس جمهور شود؛ الان با  تمام قوا مسئولان دولت فعلی یعنی بخشداران و استانداران و ... برایشان کار می‌کنند وحتی برخی را تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چنین و چنان می‌شود.

وی افزود: انرژی را الان بیشتر پولدارها مصرف می‌کنند و هزینه این را آدمهایی می‌دهند که بنزین یا برق اضافی مصرف نمی‌کنند. اگر قرار است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. البته باید به کسی که مصرف نمی‌کند نیز بدهند.

نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: بدون کارشناسی و گفتگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می‌داد  اما نمی‌شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.

پزشکیان گفت: آن موقعی که حرف بنزین 25 هزارتومانی را زدم که من در دولت نبودم. من نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.

* جلیلی: در حوزه انرژی هیچ قیمتی اضافه نمی‌شود

سعید جلیلی در ادامه تصریح کرد: معلوم شد که مردم، رئیس جمهور سابق و اسبق در کدام ستاد هستند و چگونه از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: امروز در دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در جایگاه یک رئیس جمهور هستید. اینکه بیان می‌کنید باید راه حل پیدا کنیم یعنی چه؟ اینکه نمی‌شود. از همین الان نوسانات این صحبت شما شروع شده و مثل همان حرف همان آقایی است که گفت صبح جمعه فهمیدم. رئیس ستاد  شما درباره بنزین یک چیز می‌گوید شما یک چیز می‌گویید. ما باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم چون دولت محل  آزمون و خطا نیست و هر دوره‌ای که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حوزه ناترزای انرژی ما طرح وان راغ در این حوزه ارائه داده‌ایم و پای اجرای آن می‌ایستیم.

جلیلی اظهار داشت:‌ نگاه روحانی در حوزه بنزین این بود که می‌گفت نباید به همه یکسان سهمیه دهیم؛ هرکس ماشین داشت به او سهیمه می‌دهیم و هرکس نداشت سهمیه‌ای به او نمی‌دهیم این یعنی بی عدالتی و ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: ما باید برای ناترازی انرژی برنامه داشه باشیم و  باید خود مردم را در این طرح بزرگ ملی مشارکت دهیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی دخالت دهید آن موقع مردم چون احساس نفع می‌کنند مشارکت می‌کنند و باید در این طرح به مردم اعتماد کرد. این طرح در برق و گاز و بنزین اجرا خواهد شد و هر قدر کمتر انرژی مصرف کنند پول آن در جیب خودشان می‌رود. این روند زیرساختش در کشور فراهم است و حتی اینکه از کدام دهک باید شروع شود هم مشخص است. در طرح ما مردم با مدیریت مصرفی که اعمال می‌کنند مصرف انرژی را مدیریت کرده و هیچ قیمتی هم اضافه نمی‌شود.

* پزشکیان: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست

مسعود پزشکیان بیان داشت: آقای جلیلی می‌گوید اله خواهیم کرد و بعد گفت روحانی اینکار را کرد. روحانی به من چه ربطی دارد؟ من نگاه خودم را دارم.

وی افزود: اینها اگر این طرح (وان) را داشتند چرا در دوره شهید رئیسی این را اجرا نکردند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضع من درباره بورس، آقای عبدو هم مصاحبه و هم اعلام کرده. نگاه من درباره بورس همان است که دکتر عبدو گفته است.

پزشکیان تاکید کرد: اقتصاد یک نفر نیست؛ اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد نقشه بکشد؛ مجموعه‌ای از اقتصاددانان هستند. بسته به تخصص، نسخه می‌نویسند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را در این رابطه به کار میگیریم که چگونه بورس را کنترل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اصولاً دولت نباید در قیمتها دخالت کند و به تولید دستور بدهد که چه کند. مداخله دولت همین بلا را سر بورس و بازار و تولید کننده می‌آورد.

پزشکیان افزود: از نظر تخصصی و علمی آنچه دیروز خدمتتان گفتم، اقتصاد بهداشت و درمان و صنعت و پول و مالی و بورس زمین تا آسمان فرق دارند؛ از کارشناسان مربوطه جهت حل این ناترازیها قطعا استفاده می‌کنیم.

وی گفت: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست. تحریم‌ها هم مهم است که اگر حل نکنیم موج تحریم در خود بورس تاثیرگذار خواهد بود.

* جلیلی: بازار سرمایه باید تقویت شود/ چند پیشنهاد بورسی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که منتقدان شما می‌گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس ریزش خواهد داشت؛ می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید؛ توضیح دهید که وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: میلیون‌ها نفر از مردم ما با بورس درگیر هستند و در این ایام بسیاری از مردمی که از این قضیه به‌خاطر سوءمدیریت ضربه خورده‌اند با من سخن گرفته‌اند. بورس باید نماد اقتصاد کشور باشد و مردم خُرده‌ سرمایه‌دار بیشترین ضررها را کردند.

جلیلی خاطرنشان کرد: بنده سال 1399 به آقای روحانی نامه نوشتم و 22 نکته را درباره مسائل بورس مطرح کردم؛ اگر اطرافیان آقای پزشکیان درباره بورس طرح داشتند، چرا به دولت همسویشان ندادند؟

وی گفت: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید و ارتقای اقتصاد است. بورس بستر تولید است و بازار ثانویه نقش موثری برای تضمین فعالیت درست بازار اولیه است. بورس مدیریت می‌خواهد؛ این یعنی لازم است شورای ثبات داشته باشیم و نمی‌شود بانک مرکزی تصمیمی بگیرد که به بورس لطمه بزند و هم‌چنین بیمه به بورس بی‌تفاوت باشد. چرا نباید برای بورس بیمه داشته باشیم؟ از پیشنهادات ما این است که باید برای سهام، بیمه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید بیمه سهام و ایجاد شرکت‌ پروژه‌های بزرگ و کوچک‌ مقیاس داشته باشیم تا مردم بتوانند مشارکت داده شوند. عده‌ای که دنبال رانت و پول‌های بادآورده هستند دوست دارند بورس متلاطم باشد و سود ببرند. باید شفافیت توسعه یابد و نباید کسی بتواند 500 میلیون سهم بخرد ولی یک نفر نتواند یک سهم هم بخرد. چرا شفافیت در بورس وجود ندارد؟

جلیلی بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است و یکی از مباحث اصلی، تسهیل تامین مالی تولید است. اگر می‌گوییم تولید و باید جهش تولید با مشارکت مردم را طبق شعار سال داشته باشیم، شرط این نیز تسهیل تأمین مالی تولید است. برخی بانک‌ها خلق پول کردند و هم‌چنان به آن‌ها تأمین مالی شده ولی برای تولید تأمین ملی وجود نداشته باشد. باید برنامه داشت تا سرمایه‌ی مردم جهت‌دهی شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پروژه‌ی پتروپالایشگاه‌ها را مطرح کردیم، گفتیم تأمین مالیِ آن از سرمایه‌ی مردم باشد و سود آن هم به مردم برسد؛ نباید بگوییم که مردم به بورس پول بدهند و عده‌ای رانت‌خوار سود آن را ببرند.

* پزشکیان: نباید هیچ انسانی گرسنه سرش را روی بالش بگذارد

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهارات درباره نحوه تخصیص یارانه به دهک‌های مختلف درآمدی گفت:  دیروز گفتم که یک رسانه گفته ما به مولوی عبدالحمید بی‌احترامی کردیم. بعد معلوم شد دروغ بوده و پول گرفتند و رجانیوز که مدعی اصولگرایی است این را پخش کرده است.

وی افزود: من می‌گویم در حاکمیت اسلامی هیچ انسانی نباید گرسنه سرش را روی بالش بگذارد. اما در ارتباط با یارانه‌ها طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند. اول باید ببینیم با چه مواجه هستیم. فعلاً نقشه ای وجود ندارد؛ الان همه دارند یارانه می‌گیرند. اول باید ببینیم به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم.

پزشکیان درباره برنامه‌اش برای بهبود بازار بورس عنوان کرد: درباره بورس دکتر عبدو مصاحبه کرده و نگاه ما موضع آقای عبدو تبریزی است. اقتصاد هم یک‌ نفر نیست. اصولا دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند. مداخله دولت در اقتصاد بلاهای زیادی بر سر بورس و بازار می‌آورد. ثبات و امنیت را به بورس برمی گردانیم و کسری دولت را از بورس جبران نمی کنیم.

* جلیلی: مردم همان قدر که به نان نیاز دارند به تفریح نیاز دارند

سعید جلیلی عنوان کرد:‌ اینکه آقای پزشکیان آیات و احادیثی می‌خواند خیلی خوب است و جلسه ما را متبرک می‌کند اما این احادیث را ائمه جماعات مساجد هم می‌خوانند ولی اینها باید امتداد پیدا کند و به عمل تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما زمانیکه طرح هدفمندی یارانه‌ها را شکل دادیم  45 دلار به مردم یارانه داده می‌شد این به مردم کمک می‌کرد. اما در هشت سال دولت قبل ارزش پول ملی را پایین آوردند و تورم 60 درصد شد و کماکان به مردم همان 45 هزار تومان را می‌دادند و همین افرادی که کنار شما هستند می‌گفتند برای پرداخت همین هم عزا می‌گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اما شهید رئیسی تورم 60 درصد را کاهش داد و یارانه را ده برابر کرد. طرح ما این است که یک سبد کالایی خانوار مطرح کردیم تا 2500 کیلو کالری برای هر فرد تامین شود و اطمینان حاصل شود تا 10 کالای اساسی که برای سلامت نیاز است به مردم برسد. این برای هفت دهک اول مشخص شده است و بخشی از این طرح در دولت فعلی اجرا می‌شود.

جلیلی اظهار داشت: خانواده کرامت دارد و همان قدر که به نان نیاز دارد به سفر و تفریح نیاز دارد. اگر مردم در انتخابات مشارکت نمی‌کنند یک دلیلش همین مشکلات است. چند روز پیش یک جوان به من می‌گفت مدتی است با خانواده سفر نرفتم؛ اما اینکه بخواهیم تازه 4 سال دیگر هم برویم برنامه ریزی کنیم  تا مشکلات حل شود کاری از پیش نمی رود. ما طرح کالابرگ فرهنگی را هم برنامه ریز کرده‌ایم و برای این حوزه هم برنامه داریم. باید به سمت اینکه ضریب جینی ما در بهترین حالت خودش باشد برویم. متاسفانه در آن هشت سال، ضریب جینی به بدترین حالت خودش رسید.

* پزشکیان: حاکمیت باید به مشکلات مسکن و بی خانمان ها رسیدگی کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به خبر روزنامه دنیای اقتصاد که وی گفته بود که یارانه 45 هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده است، گفت: خبرنگاران همیشه سر و ته جملات را قطع می‌کنند. رسانه پول گرفته علیه من حرف زده  از خودم سوال کنید. من نگفتم یارانۀ 45 هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده است.

پزشکیان با بیان اینکه تورم در دولت رئیسی بالای 40 درصد بوده، تصریح کرد: کسی که می‌گفت با یک میلیون شغل درست می‌کنم توهم برش داشته بود یا نداشته بود؟

وی افزود: مردم ببینید اگر در این 3 سال، سفره‌هایتان خوب شده، به آقای جلیلی رای بدهید. یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم، متوهم نیست؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه بدترین وضعیت تورم برای دولت شهید رئیسی است، افزود: مردم عزیز آیا سفره های شما با 10 برابر شدن یارانه خوب شده است؟

پزشکیان بیان داشت: حاکمیت باید به مشکلات مسکن و بی خانمانها رسیدگی کند. هیچ انسانی نباید گرسنه بخوابد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گدایی می‌کنند، هیچ  انسانی نباید گرسنه بخوابد. طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.

* جلیلی: ساخت و تأمین مسکن ضرورت دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته بودید مسکن مهر را ادامه خواهید داد؛ هنوز بسیاری از مردم در این مسکن‌ها ساکن هم نشده‌اند، شما وعده‌ی ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید؛ در این‌باره توضیح دهید؟ اظهار داشت: مردم می‌خواهند بدانند دولت در 4 سال آینده می‌خواهد درباره این موضوع چه کاری کند. مسئول ستاد آقای پزشکیان که وزیر مسکن هم بوده، سال 1384 گفته "وزارت مسکن تعهدی درباره قیمت مسکن ندارد، بالا بودن قیمت خانه ربطی به ما ندارد و دنبال کاهش قیمت مسکن نبوده‌ایم". آیا این روند ادامه می‌یابد؟ ممکن است بگویید این نظر شخصی اوست ولی رئیس ستاد شما این مسئله را مطرح می‌کند.

جلیلی عنوان کرد: ما در کشور سالی 800 هزار ازدواج داریم و این نیازمند مسکن است؛ برخی دوستان می‌گفتند مسکن مهر مزخرف است، شما چه طرحی در این‌باره داشتید؟ یک نگاه می‌گوید دولت مسکن نسازد. با این نگاه، متوسط قیمت مسکن در تهران چند برابر شد؟ چند درصد مردم امروز اجاره‌نشین هستند؟

وی ادامه داد: درباره مسکن گفته می‌شود که مشکل، زمین است. یکی از مشکلات اساسی عدم حل مشکل مسکن، مسئله‌ی زمین است؛ به‌همین خاطر قیمت مسکن گران می‌شود. مثلاً اگر ساخت یک متر مسکن 15 میلیون تومان است، آن مسکن متری 80 میلیون قیمت دارد، چون مشکل زمین داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه می‌گوید 0.2 درصد از اراضی کشور که حدود 300 هزار هکتار و چند برابر یک شهر بزرگ است؛ برای ساخت مسکن، زمین بدهیم. رئیس‌جمهور باید این‌ها را بداند، نه‌ اینکه بگوید می‌رویم و بررسی می‌کنیم. این مصوبه‌ی برنامه، گره اساسی را باز کرد.

جلیلی گفت: مسکن یک بحث تک‌بُعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی دارد؛ باید در آمایش سرزمینی به آن توجه کرد و در نظر گرفته شود که اگر کسی مسکن دارد چه شغلی خواهد داشت؟

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد دریامحور را ابلاغ کردند و باید با نگاه راهبردی در این‌ زمینه اقدام کرد. بحث دیگر نیز ابعاد فرهنگی است و معماری مسکن مهم است؛ مسکن فقط یک خوابگاه نیست و ابعاد دیگری هم دارد.

* پزشکیان: راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری می‌کنم

پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در طرفداران من هم چپ هست و هم راست و هم مذهبی و حتی کسی که نماز نمیخواند. ولی من قانون را اجرا خواهم کرد.

وی افزود: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن درست می‌کنم؛ قانون بود ولی منابعش را ندیده بودند. می‌گفتند یک میلیون مسکن درست می‌کنیم و یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تورم هم تک رقمی می‌کنیم. آیا شد؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: نه تنها راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری می‌کنم بلکه آمایش سرزمینی را هم که در سیاستهای مقام معظم رهبری هست به شدت پیگیری می‌کنم.اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.

پزشکیان ادامه داد: ما باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمی‌گردد که دولت ایجاد می‌کند. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌شود مشکل مسکن مردم را حل کنیم.

* پزشکیان: بازار را باید آزاد بگذاریم

مسعود پزشکیان با بیان اینکه قانون وجود دارد ولی چرا اجرا نمی‌شود؟ گفت: تا منابع برای مسکن گذاشته نشود هیچ دولتی نمی‌تواند اجرا کند. با حقوقی که ما به کارمندان می‌دهیم صد سال دیگر هم نمی‌تواند در تهران مسکن بسازد.

وی افزود: وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌شود مشکلش را حل کند. اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمیگردد که دولت ایجاد می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با سوال مجری و قیمت‌ها؛ بارها گفته‌ام علت تورم، دولتی است که از جیب مردم پول را برمی‌دارد. دولت یا بزرگ می‌شود و ناترازی بوجود می‌آید و مجبور می‌شود پول چاپ کند و یا دولت از بانکها پول اضافه برمیدارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ارز وارد کشور کنیم و صادرات کنیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حد زیادی بگیریم و فشار را از روی مردم برداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در موقعی که تحریم است نهایتاً قیمتها گران می‌شود و نمی‌توانیم خرید کنیم و دولت دست می‌برد در جیب مردم.کاری که الان در داخل می‌توانیم بکنیم بدون رفع تحریم‌ها، توجه به ناترازی انرژی و ارز و مدیریت است.

وی با بیان اینکه به هر کسی ارز ترجیحی می‌دهند رانت می‌دهند، تاکید کرد: الان کلی داریم سوبسید یارانه و برق و ... می‌دهیم که اگر آن را کنترل کنیم می‌توانیم به بهداشت و معیشت و ... برسیم.

پزشکیان گفت: به هر کسی ارز ترجیحی می‌دهند رانت می‌دهند. باید ارز را تک نرخی کنیم، غیر از دارو و نهاده‌ها و آنچیزهایی که به معیشت مردم ربط دارد. ارز را تک نرخی می‌کنیم که بازار تصمیم بگیرد.

پزشکیان با بیان اینکه بازار را باید آزاد بگذاریم، تصریح کرد: دولت نباید در ارز دخالت کند؛ باید در دارو و کالاهای اساسی سوبسید بدهد و بقیه چیزها را خود بازار تنظیم کند. این را خیلی از  کارشناسان اتفاق نظر دارند.

*جلیلی: پزشکیان اطلاعات ابتدایی ندارد می‌خواهد رئیس جمهور شود

سعید جلیلی در ادامه اظهار داشت: در رابطه با مسکن باید گفت که علاوه بر زمین، دولت هم باید کمک کند و طبق قانون بیست درصد تسهیلات باید در حوزه مسکن پرداخت شود که الان هشت درصد بیشتر نیست.

وی افزود: تورم مشکل اصلی است و دولت شهید رئیسی تورم 60 درصد را به ارث برد و تمام تلاشش را کرد و آن را کاهش داد. امروز در کشور مطالعه کردن و کار کردن، ضد فضیلت است و این که بگوییم برنامه نداریم فضیلت است. آقای پزشکیان در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما کم است و در برخی موضوعات اطلاعات ابتدایی هم ندارید و بعد می‌خواهید رئیس جمهور شوید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: تورم یک هسته مرکزی دارد و موضوع دیگر جهش تورمی است. اگر شما در بودجه ناترازی داشته باشید و اعتبارات و خلق پول درست هدایت نشود موجب تورم می‌شود. راهکار ناترازی بودجه این است که منابع را افزایش داده و مصارف را کاهش دهیم. ارز آوری باید تبدیل به ماموریتی برای همه دستگاه‌های کشور شود تا منابع ارزی زیاد شود. دولت نباید به مردم فشار وارد کند و بسیاری از هزینه‌های غیرضرور خود را کاهش دهد.

جلیلی تصریح کرد: اگر شما می‌خواهید بر پول کشور حاکمیت داشته باشید باید بر ریال حاکمیت داشته داشته باشد. باید در این قضیه سامانه‌ها را شکل داد و شفافیت مالی در سرمایه‌های بزرگ ایجاد کنید و اگر در ریال حاکمیت داشته باشید باید آن را به سمت تولید هدایت کنید نه اینکه به سمت مال سازی بروید.

وی ادامه داد: آنچه مردم را اذیت می‌کند جهش‌های ارزی است و اگر ندایند فرآیند تخصیص ارز کجا ایراد دارد نمی‌توانید راه حل ارئه دهید. برای بازار ما ثبات ارز خیلی مهم است و در بازار سالم می شود ثابت نرخ داشت زیرا بازارا ناسالم موجب جهش ارزی می شود. همه احکام اصلاح این موضوع را تهیه کرده‌ایم و از روز اول دولت اگر انتخاب شویم اجرا می‌کنیم.

* جلیلی: واردات خودرو و مدیریت بازار دنبال خواهد شد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی ستاد شما گفته که با واردات کنترل‌ شده خودرو موافقید، تعریف شما از این چیست و ارز آن را چطور تأمین می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: موضوع خودرو از مسائلی است که مردم درباره‌ی آن سوال دارند. ما این‌ همه رشته‌های اقتصاد در کشور داریم و موضوع خودرو و مسکن ابعاد دیگر هم دارد و باید این ابعاد دیده شود.

جلیلی بیان کرد: باید از دانشگاه‌ها و وزارت علوم خواسته شود که رشته‌های اقتصاد وارد مباحث کارشناسی به‌ اسم اقتصاد خودرو و مسکن و غیره بشوند و درباره‌ی آن برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قیمت و کیفیت خودرو اهمیت دارد، اظهار داشت: ما در 10 سال گذشته جلسات متعددی داشتیم و نشست گذاشتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که از مهم‌ترین مباحث اصلی موضوع تیراژ است. باید تیراژ خودرو را به‌گونه‌ای افزایش دهیم این مشکل پیش نیاید. یکی از این راه‌ها، تولید است و باید تولید اقتصادی شود. دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو داریم و نمی‌شود که هرکدام برای خود چند پلت‌فرم دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش تیراژ، واردات است. بنده زمانی که معاون اروپای وزارت خارجه بودم، یکی از سُفرای ما می‌گفت برخی کشورها شش‌ماه در صف خرید خودروی سمند ایران هستند. واردات اتفاقاً یک ابزار بسیار خوب و مهم برای این است که بازار را مدیریت کنیم. برخی مواقع باید واردات انجام بگیرد تا تولید کننده فکر نکند که همه‌ی کار دست اوست؛ از طرف دیگر باید ایرادات خودروهای داخلی رفع شود. هم‌چنین صادرات به کشورهای همسو باید دنبال شود؛ کاری که در 8 سال منتهی به 1400 متوقف شد. واردات برای تعادل بازار اهمیت دارد.

* پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه‌اش برای بهبود بازار خودرو گفت:  خیلی از آدمها هستند که دلار دارند و اگر اجازه بدهید ماشین وارد کشور می‌کنند؛ چرا اجازه نمی‌دهیم؟ من واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد می‌کنم.

وی افزود: اگر شما رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد شوند ماشین خودش را تنظیم می‌کند. من معتقدم که در حوزه خودرو بازار خودش را تنظیم می‌کند، لازم نیست من دخالت کنم.

پزشکیان گفت: مملکت را به کجا رسانده‌ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست‌ دوم هم راضی شده‌اند ولی همین را هم به مردم اجازه نمی‌دهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بازار را نباید به روی خودروی خارجی ببندیم. واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد می‌کنم.

* پزشکیان: در ادارات ما بعضی افراد نیم‌ساعت هم کار نمی‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول یک تعرضی به آقای جلیلی بکنم؛ کارشناس ایشان فرقی بین لندکروز و ... (احتمالا 206) را نمی‌داند.

پزشکیان با بیان اینکه مدیریت سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد، تصریح کرد: مدیریت و کنترل ساختار و سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد و سرمایه‌هایشان هدر نرود.

وی ادامه داد: باید کارخانه‌ها و شرکتها وساختمانهایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری باید مدیریت شوند که به بهره وری برسد نه اینکه ضرر بدهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند، افزود: باید بر اساس تورم حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در ادارات ما بعضی افراد نیم‌ساعت هم کار نمی‌کنند چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟

پزشکیان تاکید کرد: برنامه را چهارتا هیئت علمی نمی‌تواند بنویسد؛ برنامه نویس باید بنویسد. به پیر به پیغمبر نمی‌شود با چند نفر هیئت علمی برنامه نوشت؟

پزشکیان گفت: من دوره‌های مدیریت را در کشورهای مختلف دیده‌ام از جمله آمریکا، انگلیس، سوییس ، تایلند و ژنو.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همانطور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد». مردم اگر وضع شما خوب است به این افراد رای بدهید اگر که نه رای ندهید.

* جلیلی: پزشکیان نظام سلامت را هم نمی‌شناسد

مسعود جلیلی در ادامه گفت: آقای پزشکیان ظاهرا با این موضوع مشکل دارند که جمعی از نخبگان بنشینند و برای مشکلات کشور راه حل ارائه کنند چون در تفکر اطرافیانشان این است  که فکر کردن بدون پول نمی‌شود اما افتخار من این است که هزاران نفر با تخصص‌های مختلف را دعوت کرده و با آنها صحبت کردم که هیچ چشمداشتی به پول نداشته‌اند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: شما 32 سال کار کردید و برخی اشخاصی که بخوبی می‌شناسید در هیئت مدیره شرکت‌های بازنشستگی قرار گرفتند. شما فکر می‌کنید هیچکس نمی‌تواند بدون پول یک نقش با شکوه ارائه کند. هزاران نفر بهتر از شما هستند که حاضر هستند برای کشور کار کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در همین نظام سلامت آقای دکتر شهرام یزدانی سرپرست تیم نظام سلامت ما است و آقای دکتر میبدی هم جز تیم ما است. در زمان آقای پزشکیان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های عمومی شد. آقای پزشکیان شما نظام سلامت را هم نمی‌شناسید دلیلش همان عملکرد شما است که همان مجلس هسمو با شما، شما را استیضاح کرد.

جلیلی عنوان کرد: تکریم بازنشستگان یک وظیفه اصلی دولت و کشور است. وقتی همسان سازی حقوق مطرح می‌شود باید منابع آن مشخص باشد. شما باید جلوی فساد را بگیرید؛ ببینید در همین هشت سال قبل در این صندوق‌های بازنشستگی چه کسانی حقوق‌های نجومی گرفتند ولی بازنشستگان گرفتار بودند. برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی یکی از راهکارها این است که دولت باید بدهی‌های خود به صندوق‌ها را پرداخت کند.

* پزشکیان: صدای تردید و نارضایتی مردم را شنیده‌ام

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی اظهاراتش گفت: عضو هیچ حزبی نبودم؛ ولی در دولت خاتمی معاون سلامت شدم چون کار کارشناسی کرده بودم. من نه بی‌سوادم نه وابسته به حزبم و نه خودم را از مردم جدا کردم. از درون مردم بودم و برای مردم بودم.  من تا الان برای مردم زندگی کردم و اگر از این به بعد هم زنده بمانم برای مردم زندگی می‌کنم.

وی افزود: تهمت می‌زنند که دولت چندم فلانی هستم در حالیکه خیلی از ستادهای شهید رئیسی و آقای  قالیباف برای ما دارند کار می‌کنند. 

پزشکیان با بیان اینکه نگذاریم ایران روز به روز ناتوان‌تر شود، عنوان کرد: اینکه 60 درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند برای حکومت پیام دارد. من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را شنیده بودم و باز هم می‌شنوم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان گفت: مردم عزیز از شما می‌خواهم که باز هم برای ایران روز جمعه 15 تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترم هستند. مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویش می‌دارم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات