بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۱۰۳
موسسه واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک در کنفرانسی اعلام کرد ایالات متحده نگران نقشی است که حزب‌الله می‌تواند در دریای مدیترانه ایفا کند و در صورت گسترش جنگ، آمریکا قادر به محافظت از اسرائیل مقابل موشک‌های حزب‌الله نیست.

 در حالی که محافل صهیونیستی طی یک ماه گذشته به شکل عمده متمرکز بر سناریوهای خطرناک گسترش جنگ در جبهه شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله شده‌اند و درباره عواقب مرگبار آن هشدار می‌دهند و همچنین در سایه نگرانی روزافزون آمریکایی‌ها در رابطه با هرگونه جنگ گسترده میان اسرائیل و لبنان، موسسه «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» در پایان ماه مه گذشته کنفرانسی را درباره احتمالات جنگ میان حزب الله و اسرائیل با حضور «مت لویت» مدیر برنامه «مبارزه با تروریسم» در این موسسه، «دیوید شنکر» دیپلمات آمریکایی و مدیر برنامه‌های سیاست عربی در موسسه واشنگتن، «اساف اوریون» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس این موسسه و نیز «حنین غدار» از کارکنان موسسه واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک برگزار کرد.

نگرانی آمریکا از معادلات حزب‌الله در دریای مدیترانه

در این کنفرانس دیوید شنکر به عنوان معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا که طی دو دهه گذشته مداخلات زیادی در پرونده‌های مختلف لبنان داشت، اعلام کرد: با وجود اینکه شماری از مردم لبنان در روستاهای جنوبی آواره شده‌اند، اما هرگز نشنیده‌ایم که از حزب‌الله گلایه کنند.

وی افزود: ارزیابی‌های طرف‌های محور مقاومت از نتایج عملیات‌های نظامی آن در منطقه، ارزیابی مثبتی بوده و این بی سابقه است. تهدیدات حزب الله علیه قبرس، با هدف اطمینان دادن درباره این مسئله است که حزب الله می‌تواند تاثیر بزرگی بر دریای مدیترانه بر جای بگذارد؛ همانند کاری که امروز یمنی‌ها در دریای سرخ انجام می‌دهند و حرکت تجارت جهانی را فلج کرده‌اند. و قیمت انرژی و کالاها را افزایش می‌دهند. علاوه بر آن کنترل تنگه هرمز در دست ایران است و با نگاهی به همه این موارد باید درباره نقشی که حزب الله می‌تواند در دریای مدیترانه ایفا کند، بیشتر فکر کنیم.

دیوید شینکر در ادامه تاکید کرد: آمریکا باید به دنبال ائتلافی خارج از سازمان ملل باشد که نشان دهنده بار بیشتر و تقسیم نقش‌های بیشتر با هم پیمانان ایالات متحده است؛ متحدانی که همراه با واشنگتن از کمبود کشتی‌های جنگی لازم برای محافظت از کشتیرانی جهانی در آسیا رنج می‌برند. بنابراین واشنگتن به هیچ وجه به دنبال آغاز جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب الله نیست.

این دیپلمات آمریکایی اظهار داشت: ماموریت ما حمایت از اسرائیل در دریای سرخ است و باید این امکان را برای اسرائیل ایجاد کنیم تا بتواند به مشکلات دیگر خود رسیدگی کند، اما به طور کلی ما نمی‌توانیم مسئولیت این مشکلات را بر عهده بگیریم.

دیوید شنکر درباره تلاش‌هایی که آمریکا و غرب برای نجات صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی و متوقف کردن عملیات‌های حزب الله انجام داده‌اند و آخرین مورد آن سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به بیروت بود، گفت: ماموریت هوکشتاین یک ماموریت غیرممکن است. به دلیل ماهیت فرقه‌ای که دولت لبنان و همچنین نهاد ارتش این کشور دارد، ارتش لبنان برای ماجراجویی مقابل حزب‌الله تلاش نخواهد کرد. باید یاد بیاوریم که در دهه 1970 حمایت ارتش لبنان از یک گروه خاص، موجب تقسیم آن به واحدهای نظامی مبتنی بر اصول فرقه‌ای شد. بنابراین در مرحله کنونی این ارتش به دلیل ترس از تقسیم و تفرقه هرگز در برابر حزب الله ماجراجویی نخواهد کرد.

آمریکا نمی‌تواند از اسرائیل مقابل موشک‌های حزب‌الله محافظت کند

مت لویت، مدیر برنامه‌های ضد تروریسم در موسسه واشنگتن هم به نوبه خود در این زمینه گفت: فرماندهان نظامی اسرائیل می‌گویند که جنگ با لبنان یک روند تدریجی خواهد داشت و به یکباره اوج نمی‌گیرد. اما طبق ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در صورت وقوع جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب الله، اسرائیل قادر به توقف این جنگ نخواهد بود و نمی‌تواند آن را کنترل کند. بنابراین روند جنگ خیلی سریع تشدید خواهد شد.

وی افزود: من معتقد نیستم که اسرائیل در این جنگ برای نابودی کامل حزب الله تلاش کند؛ زیرا این هدفی غیر قابل تحقق است. همچنین در صورتی که حزب الله در معرض خطر موجودیتی قرار بگیرد، قطعاً ایران هم وارد میدان خواهد شد. از طرف دیگر باید در نظر داشته باشیم که آمریکا نمی‌تواند در برابر موشک‌های کوتاه بردی که حزب الله شلیک می‌کند، از اسرائیل حمایت کند.

اساف اوریون، کارشناس موسسه مذکور و ژنرال بازنشسته ارتش رژیم اشغالگر هم درباره تحولات جبهه شمالی فلسطین اشغالی و خطری که صهیونیست‌ها را در صورت گسترش جنگ با حزب الله تهدید می‌کند، گفت: منطقه امروز در حال عبور از مرحله جدیدی از تاریخ محور مقاومت است که نماد آن جرات و ریسک پذیری این محور می‌باشد. در این میان اسرائیل در شرایطی قرار دارد که ممکن است همه چیز را به ضرر خودش منفجر کند.

نگرانی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از سناریوهای خطرناک گسترش جنگ با حزب‌الله بعد از تشدید حملات مقاومت لبنان طی چند روز گذشته، بیش از پیش شده و «اسحاق برک» ژنرال ذخیره ارتش صهیونیستی در مقاله‌ای به این منظور اعلام کرد: هرگونه ورود ارتش اسرائیل به تقابل زمینی، دریایی و یا هوایی با حزب الله به معنای آغاز یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود. در این جنگ جبهه‌های مختلف علیه اسرائیل وارد عمل می‌شوند و به شکل روزانه موشک‌ها و پهپادها ، اسرائیل (فلسطین اشغالی) را هدف قرار خواهند داد.

برک هشدار داد که اگر ارتش اسرائیل از راه زمینی وارد لبنان شود، به زودی دچار فرسایش خواهد شد و هیچ گونه امکانات لجستیکی به این منظور ندارد. در این جنگ، همه اسرائیل با مراکز جمعیتی و زیرساخت‌های برق و آب خود زیر آتش خواهد رفت.

مسئولان و محافل صهیونیستی در این زمینه هشدار می‌دهند که یک جنگ گسترده با حزب الله می‌تواند کابوس نفرین دهه هشتم را برای اسرائیل محقق کند؛ زیرا حزب الله بزرگترین تهدید موجودیتی علیه اسرائیل محسوب می‌شود و قدرت نظامی آن قابل مقایسه با گروه‌های فلسطینی در غزه نیست.

بر همین اساس تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که اکنون در مرحله فروپاشی صهیونیسم قرار داریم و جنگی که اسرائیل اکنون در میان آن قرار دارد در واقع جنگ برای بقاست.