بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۷۶۹

واکنش سیاستمداران خارجی به «فاجعه» بایدن

نمایش بسیار ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخاباتی او با ترامپ، نه‌تنها انتقادات داخلی بلکه انتقادات و نگرانی‌هایی را نیز در بین سیاستمداران جهان به دنبال داشته است.

علی‌رغم گذشت سه روز از مناظره ریاست‌جمهوری دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا یعنی بایدن و ترامپ و عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در این مناظره، واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد.

سی‌ان‌ان با مصاحبه با تنی چند از سیاستمداران اروپایی و آسیایی، از شگفتی و نارضایتی دیپلمات‌های خارجی از عملکرد بایدن خبر داده است.

«شب بدی برای بایدن بود»؛ «من به‌سختی صحبت‌های بایدن را می‌فهمیدم»؛ «ترامپ او را بلعید»؛ «نمی‌توانستم آنچه را که می‌بینم باور کنم. من شوکه شده بودم»؛ این‌ها همه جملاتی است که سیاستمداران ارشد کشور‌های مختلف در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان در واکنش به نمایش ضعیف بایدن در مناظره بیان کرده‌اند.

پس از برگزاری اولین مناظره بایدن با ترامپ که بسیاری از رسانه‌ها، آن را یک «فاجعه» خواندند؛ برخی از دیپلمات‌ها خواستار کناره‌گیری بایدن از رقابت و جایگزین‌شدن او با فرد دیگری شدند. وزیر خارجه لهستان در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تصریح کرد که بایدن باید برنامه‌ای برای انتخاب جانشینانی مناسب در نظر بگیرد.

واکنش‌ها به مناظره پنجشنبه‌شب بایدن در شرایطی ادامه دارد که به اذعان سی‌ان‌ان، برخی دیپلمات‌ها از دیدن عملکرد او تعجب نکرده‌اند؛ زیرا او در اجلاس گروه هفت نیز رفتار‌های مشابهی را از خود به نمایش گذاشته بود. تلاش او برای نشستن روی صندلی‌ای که اصلاً وجود نداشت، تاخیر‌های مکرر، عدم توانایی در راه‌رفتن از جمله رفتار‌هایی است که دیپلمات‌های حاضر در آن اجلاس را بر ناتوانی بایدن مطمئن ساخته است.

از سوی دیگر احتمال انتخاب دوباره ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ترس‌ها و نگرانی‌ها را در بین بسیاری از کشور‌های اروپایی و اعضای ناتو افزایش داده است.

یکی از مقامات ناتو در گفتگوی خود با سی‌ان‌ان ضمن اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ، از روی کار آمدن دوباره او ابراز نگرانی کرده است. او افزوده است که ترامپ به قوانین تن نمی‌دهد؛ زیرا قوانین قابل‌پیش‌بینی‌اند، اما او رفتاری غیرقابل‌پیش‌بینی دارد. این در حالی است که حمایت علنی ترامپ از روسیه و عدم تمایل او برای ادامه کمک‌ها به اوکراین، اعضای ناتو را بیش‌ازپیش به هراس انداخته است.

درحالی‌که تقاضا‌ها در داخل و خارج از آمریکا برای جایگزینی بایدن افزایش پیدا کرده است؛ دموکرات‌ها برای جایگزینی او چندان راه آسانی در پیش ندارند. کناره‌گیری بایدن می‌تواند مسیر را برای دموکرات‌ها هموارتر کند؛ اما آن‌ها همچنان در مورد گزینه اصلی جایگزین او تردید دارند.

کامالا هریس، اصلی‌ترین گزینه پیشنهادی است؛ اما به اذعان رویترز، پایین‌بودن آمار او در نظرسنجی‌ها و عملکرد نه‌چندان رضایت‌بخش وی در مدت تصدی سمت معاون اولی، موجب شده تا دموکرات‌ها در مورد او مردد باشند.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، از دیگر گزینه‌های جدی جایگزینی بایدن است. از سوی دیگر دموکرات‌ها مطمئن نیستند که با جایگزین‌کردن بایدن با هریک از گزینه‌های موجود، باز هم بتوانند فردی مثل ترامپ را در انتخابات آتی آمریکا شکست دهند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات