صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۵۴۸
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتصال هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام)، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.(۱۷/۳/۱۳۷۳) www.basirat.ir

دانلود فایل Word

دانلود فایل PDF

▼ حرف روز 

عزاداری و مسئله انحرافات

هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم، خیمه عزای امام حسین(ع) در هر جایی که محب آن حضرت وجود دارد، برپا می‌شود. عزاداری امام حسین (ع) را می‌توان بخش جدایی‌ناپذیر هویت شیعه و عامل وحدت‌بخش شیعیان و الگویی برای همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان در هر دین و مسلکی دانست؛ اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود، خطر انحراف است. دست‌های پنهان دشمن همواره سعی کرده است با نفوذ در دل عزاداران آن حضرت این حرکت عظیم را منحرف کند. انحراف در روایت‌سازی از یاران باوفای امام حسین(ع)، تنزل سطح قیام امام حسین(ع) به یک مصیبت خانوادگی و شهادت امام و یارانش با دهان تشنه، عبور از آتش بدون اینکه بسوزند، قمه‌زنی و ... نمونه‌هایی از انحرافات در گذشته است. یا مثلاً مدعی بودند امام حسین(ع) به اشک نیاز ندارد، بلکه به یار نیاز دارد یا درس عاشورا درس مذاکره است و امام حسین(ع) در شب عاشورا با عمر سعد مذاکره کرد که البته این انحرافات پاسخ داده شده؛ ولی مؤثر نیفتاده است.

انحرافات امروز در عزاداری‌ها نه از جنس روایت‌سازی مثل گذشته است و نه انحرافات فکری، بلکه انحرافات امروز از جنس نفوذ در بدنه عزاداران آن حضرت است؛ این انحراف در دو دسته قابل مشاهده است:

الف ـ برخی خود را بی نیاز از هدایت علما دانسته و در برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) از روحانیت فاصله می‌گیرند و با تمرکز بر شور حسینی به ناحق از شعور حسینی عبور می‌کنند.

ب ـ برخی دیگر در جامعه با ادعای عزاداری برای امام حسین (ع) بدون توجه به ابتدایی‌ترین احکام شرعی در هیئات مذهبی حضور پیدا می‌کنند و خود را محب و عزادار امام حسین (ع) معرفی می‌کنند. عده‌ای ساده‌لوح نیز با این نگاه که درب هیئت به روی محبان امام حسین (ع) از هر نوع گرایش و پوششی باز است، موافق حضور این افراد در هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) هستند. غافل از اینکه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی بدون حجاب در هیئت‌های مذهبی برای نفوذ و انحراف حضور یافته‌اند، مسیر خود را از سلسله انحراف جدا نمی‌کنند.

سخن پایانی آنکه قیام امام حسین(ع) با این تلاش‌های مذبوحانه منحرف نخواهد شد و تمام این انحرافات را در خود هضم خواهد کرد؛ قطعاً امام حسین (ع) و قیام عاشورا چراغ هدایت است و با توطئه ایادی شیطان به انحراف نخواهد رفت و به فرموده امام خمینی (ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، ولی این دغدغه برای آن است که ما محبان امام حسین (ع) منحرف نشویم. (علی کارگر)

▼ گزارش روز

ترامپ محبوب‌تر از بایدن

پس از مناظره اول بایدن و ترامپ نظرسنجی‌های گوناگون میزان افزایش محبوبیت ترامپ در مقابل بایدن را نشان داد؛ چراکه به باور همگان بایدن در این مناظره بسیار ضعیف عمل کرد و ترامپ عملاً برنده این دور از مناظره قلمداد می‌شد. در همین راستا، برخی از نمایندگان و سناتورهای وابسته به حزب دموکرات درصدد جایگزینی بایدن با یک فرد دیگر در انتخابات پیش رو بودند؛ اما بایدن با صدای واضح گفت که تا آخر انتخابات می‌ماند و قصدی برای انصراف و جایگزینی فرد دیگر برای ادامه فرآیند انتخابات ندارد. در ادامه ماجرای ترور نافرجام ترامپ که در ایالات پنسیلوانیا و شهر باتلر رخ داد، سبب شد تا بار دیگر با تعابیری، همانند نجات ترامپ به دست عیسی مسیح، ترامپ مرد مبارزه با رؤیای ضد آمریکایی و ترامپ قربانی بزرگ قرن و ... محبوبیتش افزایش پیدا کند. در مقابل به باور بسیاری از کاربران فضای مجازی، شاید این حادثه ترور یک حادثه از پیش طراحی شده کمپین انتخاباتی ترامپ برای افزایش محبوبیت او و نشان دادن ناکارآمدی سیستم امنیتی دولت بایدن طراحی شده باشد؛ اما واقعیت این است که احتمال چنین سناریویی بسیار پایین است.

از سوی دیگر، معرفی «جرمی دی ونس» به عنوان معاون جدید خود از سوی ترامپ عملاً نشان داد که ترامپ به دنبال آرای آمریکایی‌های افراطی است؛ چرا که دی ونس پیشتر به اتخاذ مواضع افراطی مشهور بود. دی ونس متعلق به جریان راست جدید یا جمهوری‌خواه محافظه‌کار است و اعتقاد دارد، باید سیاست‌های کلی ایالات متحده به سمتی پیش برود که در آن رؤیای آمریکایی (لیبرالیسم، سرمایه داری، دموکراسی) در سراسر دنیا برقرار شود و اساساً هر مانعی که بر سر راه این موضوع باشد، باید برداشته شود. دی ونس نیز معتقد است، باید پروژه 2025 که ترامپ و جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند، انجام شود که طبق این طرح، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده برچیده شده و همچنین کلیه فعالیت‌های صنعت پورنوگرافی تعلیق خواهد شد. ترامپ و جمهوری‌خواهان معتقد هستند می‌توانند با تأکید و تمرکز بر نهاد خانواده تا حدود زیادی محبوبیت خود را افزایش داده و به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی منجر شوند. گفتنی است، طرح اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حادثه سوء قصد به جان ترامپ هم که به تازگی در شبکه سی‌ان‌ان مطرح شده، در ادامه همین بازی است. برآورد جمهوری‌خواهان این است که می‌توانند با شعار مهار ایران، خود را نجات‌دهنده دنیا و آمریکا معرفی کنند. ناکارآمدی سیاست خارجه دولت جو بایدن سبب دو جنگ بزرگ در اوکراین و غزه شده است و جمهوری‌خواهان امیدوارند با طرح ادعاهای واهی این چنینی، آرای بخش بزرگی از آمریکایی‌ها را که نگران خود و آینده فرزندان‌شان هستند، به خود جلب کنند. (رامین نصیری)

▼ خبر ویژه 

ادعای رژیم صهیونیستی درباره عوامل ایران!

شاباک و پلیس رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کرده‌اند، طی دو هفته گذشته سه نفر به اتهام همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در ازای دریافت پول دستگیر شده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی درباره این ادعای تل‌آویو، فعالیت این سه نفر طی عملیات‌های ضداطلاعاتی سرویس اطلاعات داخلی شین‌بت (شاباک) و پلیس رژیم اسرائیل کشف شده است.

علیه یکی از متهمان کیفرخواست صادر شده و گفته شده است، او با عواملی به نیابت از ایران برای نصب شعارهای ضداسرائیلی در تل‌آویو و انجام برخی اقدامات دیگر همکاری کرده است. در بیانیه مشترک پلیس و آژانس امنیت داخلی این رژیم آمده است: «سه شهروند اسرائیلی به ظن انجام فعالیت در بخش امنیت داخلی با دستور مأموران اطلاعاتی ایران بازداشت شده‌اند. یکی از این اتباع متهم به ارتباط با یک عامل اطلاعاتی خارجی است.»

▼ اخبار

وحدت امت اسلامی از برکات طوفان‌الاقصی

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی گفت: «از برکات طوفان‌الاقصی و همبستگی جبهه‌های پشتیبانی، این است که تأثیرات بسیار مثبتی به جا گذاشته و به کاهش اختلافات و درگیری مذهبی که سازمان‌های اطلاعات  غربی از دهه گذشته برای آن نقشه کشیده‌اند، کمک کرده است.» وی خاطر نشان کرد: «خیلی‌ها غزه را تنها گذاشتند و برخی هم به جای حمایت از  غزه، به احیای مسائل طایفه‌ای  و مذهبی پناه برده و پرونده‌های قدیمی را باز کرده و به کینه‌توزی می‌پردازند.» سیدحسن نصرالله گفت: «پس از پایان نبرد طوفان‌الاقصی که ان شاءالله با پیروزی مقاومت همراه خواهد بود، بار دیگر پرونده‌های مذهبی را با هدف مصادره یکی از نتایج مبارک نبرد طوفان‌الاقصی که همان وحدت مسلمانان در برابر خطر بزرگ یعنی اسرائیل است، باز خواهند کرد.»

همدستی اعراب با جنایتکاران مایه شرمساری است

«سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن گفت: «مسئله فلسطین، مهم‌ترین مسئله و فاجعه بزرگ در جهان است و باعث ننگ و عار است که در جهان اسلامی قرار دارد که بیشتر آنها این مسئله را رها کرده و به آن پشت کرده‌اند و برخی هم با دشمن علیه این مسئله همدست شده‌اند.» الحوثی اظهار داشت: «میدان نبرد و رویارویی با اسرائیل و آمریکا، میدانی است که همه امت باید در آن مشارکت کنند.» رهبر انصارالله تصریح کرد: «شاهد خیانت، سکوت و تماشاچی بودن آشکار بسیاری از دولت‌ها و نخبگان در قبال آنچه در فلسطین جریان دارد، هستیم. شاهد همدستی آشکار و خدمت به دشمنان در میان دولت‌ها و نظام‌های مزدور و در رأس آن قارون زمانه، نظام سعودی شاهد هستیم. تشدید تجاوزات سعودی علیه مردم ما پس از فرمان آمریکا به این نظام برای خدمت به اسرائیل صورت گرفت.»

رشد ۳.۳ درصدی اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است، در سال جاری میلادی متوسط رشد اقتصاد جهانی به 3.2 درصد برسد که اندکی کمتر از سال 2023 خواهد بود. رشد اقتصادی دنیا در سال میلادی گذشته 3.3 درصد برآورد شده است. اقتصادهای پیشرفته در سال 2024 تنها 1.7 درصد رشد خواهند کرد؛ اما رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در این سال به 4.3 درصد خواهد رسید.

 این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است، اقتصاد ایران که در سال گذشته 4.6 درصد رشد کرده بود، در سال جاری نیز رشد 3.3 درصدی را تجربه کند. رشد پیش بینی شده برای برخی کشورها عبارت است از: چین 5 درصد، هند 7 درصد، روسیه 3.2 درصد، عربستان 1.7 درصد و آمریکا 2.6 درصد.

معاون ترامپ کیست؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان «جیمز دیوید ونس» را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. ونس سناتور جوان ۳۹ ساله اهل ایالت «اوهایو» بوده و که سال ۲۰۲۲ به عضویت سنا درآمد. او همواره یکی از مدافعان سرسخت شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازمی‌گردانیم»

 ترامپ به ویژه در زمینه تجارت، سیاست خارجی و مهاجرت بود. ونس همانند ترامپ از منتقدان برجام بوده و حامی سیاست سختگیری بیشتر علیه تهران است. با این حال، در اکتبر گذشته و همزمان با آغاز جنگ علیه غزه وی خواستار عدم تشدید تنش‌ها در منطقه شد و گفت: «اگر آنها به ما ضربه بزنند، ما باید به آنها ضربه بزنیم...، اما حمله به سرزمین اصلی ایران تشدید و یک اشتباه بزرگ است.» ونس حامی سرسخت رژیم صهیونیستی است و طرفدار نوعی جهان‌بینی است که می‌گوید آمریکا همواره در اولویت قرار دارد مگر اینکه پای رژیم صهیونیستی در میان باشد.

 

▼ اخبار کوتاه

فیفا با درخواست‌های زیادی برای محرومیت رژیم صهیونیستی از حضور در مسابقات بین‌المللی مواجه است. اتحادیه فوتبال فلسطین رسماً خواستار اقدام در پاسخ به وضعیت وخیم انسانی ناشی از حمله 9 ماهه رژیم صهیونیستی به غزه، اختلال مداوم در فوتبال فلسطین ناشی از اشغال اراضی فلسطین به دست این رژیم است. تا کنون فیفا از فشارهای وارد شده طفره می‌رود، اما اعتراضات جهانی ممکن است تغییراتی ایجاد کند.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند، «هرزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم خواستار عذرخواهی بنیامین نتانیاهو به دلیل اظهارنظر اخیر او درباره جنگ غزه شده است. نتانیاهو به تازگی گفته است، یکی از دلایل پیشرفت نکردن در مذاکرات تبادل اسرا در ماه‌های اخیر این بوده که ارتش در حال اعمال فشار نظامی کافی علیه حماس نیست.

احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تهدیدی جدی برای اقتصاد منطقه یورو به شمار می‌آید و اقتصاددانان هشدار می‌دهند که ممکن است این امر به ضرر ۱۵۰ میلیارد یورویی معادل حدود ۱ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه منجر شود. این تأثیر ناشی از پیامدهای منفی تجاری پیش‌بینی شده و افزایش هزینه‌های دفاعی است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای در پاسخ به اتهامات بی‌اساس و مغرضانه درباره نقش ایران در ترور ترامپ، اعلام کرد: «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به‌خاطر صدور دستور ترور سردار قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.»

  «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران در مصاحبه با نشریه «نیوزویک» با اشاره به سیاست خارجه کشور بیان کرد: «ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند؛ ما همچنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه بیشتر تقویت کنیم.» او که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته است، گفت که خواستار اقدامات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی، از جمله «استفاده احتمالی از زور» خواهد شد.

«زراعتی» از عوامل شبکه ضد ایرانی اینترنشنال در مارس از سوی گروهی از مردان در خارج از خانه‌اش در ویمبلدون، جنوب لندن مورد حمله چاقو قرار گرفته بود. این فرد ۳۶ ساله همراه با همسرش لندن را ترک کرده و مدعی شده است، استراتژی دولت انگلیس در قبال ایران سبب شده است تهران بتواند «با کمترین پیامدها» در خاک انگلیس فعالیت کند. پس از این حادثه، کاردار وقت ایران در لندن هرگونه ارتباط با ماجرای حمله به زراعتی را تکذیب کرد.