صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 30 آذر ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آمریکا صریحاً گفت ما داعش را تولید کردیم؛ لعنت خدا بر این دهانهای دروغ‌گو، بر این دل‌های سیاه و شقی! این جور عمل میکنند، آن جور حرف میزنند. درباره‌ی حقوق بشر، درباره‌ی حقوق زن، درباره‌ی مسائل گوناگون انسانی، حرفشان این است، عملشان آن است؛ یعنی منافقِ کامل! و منافق، کافر است و کافر دشمن خدا است، عدوّالله است؛ اینها، هم کافرند، هم منافقند، هم دشمن خدایند. اینها در این قضیّه‌ی شاهچراغ رسوا شدند.(1401/9/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

نوسانات بازار ارز و پیام‌های آن

نوسانات ارزی از آن جهت اهمیت دارد که ثبات اقتصادی را مخدوش و پیش‌بینی آینده را برای فعالان اقتصادی ناممکن می‌کند. این موضوع دلایل متعددی دارد و عواملی مانند  جنگ اقتصادی دشمن، ابهام نسبت به شرایط پایان سال و آینده کوتاه مدت اقتصادی، تغییر محسوس در عرضه و تقاضای ارز، سیگنال منفی در فرآیند مذاکرات سیاسی و... را از دلایل افزایش قیمت ارز شمرده‌اند ولیکن فارغ از دلایل و یا علل این رخداد اقتصادی، پیام‌های این رخداد نیز قابل توجه و تأمل است: 1ـ نوسانات قیمت ارز نشان داد که به رغم اینکه بیش از 90 درصد از نیازهای ارزی کشور در بازار نیما تأمین می‌شود ولیکن نباید از تأثیرات نرخ ارز آزاد بر اقتصاد کشور غافل شد. مثلا قیمت طلا همواره بر اساس قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود. 2ـ تفاوت زیاد قیمت انواع ارز شامل ارز آزاد، سنا، نیما و توافقی باعث شده است که عده‌ای سودجو به دنبال کسب درآمد از محل اختلاف قیمت‌ها باشند و بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر برای سامان دادن به آن اقدام مؤثری انجام دهد. البته بانک مرکزی سلطه کامل بر قیمت ارز ندارد و برخی بازارهای منطقه‌ای تأثیر زیادی بر قیمت ارز دارند. 3- برخی از منتقدانی که در گذشته سیاست‌های دولت را دلیل نوسانات قیمت ارز می‌دانستند در حال حاضر که خودشان مدیریت اقتصادی دولت را بر عهده دارند نیز این نوسانات رخ می‌دهد. از این موضوع باید این نتیجه را گرفت که عامل اصلی نوسانات خارج از اراده دولت است و کنترل آن نیز در خوشبینانه‌ترین حالت بسیار دشوار است. 4ـ افزایش قیمت ارز و تورم، تأثیر متقابل بر روی یکدیگر دارند یعنی تورم باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش قیمت ارز می‌شود و در مقابل افزایش قیمت ارز نیز باعث کاهش ارزش پول ملی و تورم می‌شود! در این دوگانه اگر افزایش قیمت ارز به صورت تدریجی صورت گیرد این چرخه متوقف می‌شود و تأثیر تورمی آن به حداقل ممکن می‌رسد ولی وقتی قیمت ارز همراه با نوسانات شدید و به صورت ناگهانی افزایش یابد تأثیرات تورمی زیادی بر جامعه نیز دارد.

سخن پایانی: نوسانات ارز در بازار کم عمق آزاد صورت گرفته است و به نظر می‌رسد اگر دولت سیاست فعلی خود یعنی تأمین نیازهای ارزی عمده کشور را از طریق بازار نیما را ادامه دهد به تدریج نوسانات بازار کاهش یافته و ثبات نسبی بر بازار حاکم خواهد شد ولیکن به دلیل وجود تورم حدود 40 درصدی در کشور نباید انتظار بازگشت نرخ ارز به تراز سال گذشته را داشت.

(علی کارگر)


▼ گزارش روز

پیامدهای تقویت نظامی‌گری در سیاست خارجی آمریکا

مجلس سنای آمریکا بودجه نجومی نظامی دولت بایدن را تصویب کرد که این اقدام با واکنش‌هایی در داخل آمریکا مواجه شده است. این بودجه حتی از اوج بودجه‌های نظامی پنتاگون در دوران جنگ سرد نیز بیشتر است.

گزاره‌های خبری: بودجه نظامی 2023 که 80 میلیارد دلار بیشتر از بودجه امسال است، اجازه 858 میلیارد دلار هزینه نظامی را می‌دهد که شامل افزایش 6/4 درصدی دستمزد برای سربازان، بودجه برای خرید تسلیحات، کشتی‌ها و هواپیماها و حمایت از تایوان در مواجهه با تهاجم چین و اوکراین در هنگام مقابله با تهاجم روسیه است.  اختصاص 10 میلیارد دلار کمک به تایوان که 2 میلیارد دلار آن در قالب تسلیحات داده خواهد شد و همچنین رقم 6 میلیارد برای مهار روسیه در اروپا که 800 میلیون دلار در قالب کمک امنیتی به اوکراین داده خواهد شد، بخش‌های جنجالی بودجه نظامی 2023 آمریکاست که این مسئله با مخالفت شدید چین و روسیه همراه شده است. براساس این بودجه، به شرکت‌های اسلحه‌سازی که همواره نقش کلیدی در سیاست خارجی دارند، این اجازه داده شده است که بدون محدودیت اقدام به تولید تجهیزات جنگی کنند. در همین حال ارتش آمریکا مجوز خواهد داشت هزینه بیشتری به توسعه تسلیحات فراصوت، خرید سیستم‌های تسلیحاتی و خرید جنگنده‌های اف‌35 و ناو‌های جدید اختصاص دهد.

گزاره‌های تحلیلی: 1ـ اختصاص 858 میلیارد دلار هزینه نظامی تنها برای یک سال، مسئله‌ای است که با تأمل در آن به خوبی می‌توان به وضعیت حاکم بر روندهای سیاستگذاری در ایالات متحده آمریکا که آن را در سیطره پیمانکاران نظامی و کارخانجات اسلحه‌سازی قرار داده است، و همچنین چشم‌انداز آتی سیاست خارجی آمریکا که به شدت درحال «نظامی شدن» است، پی برد. 2ـ این مسئله با تمرکز بر هزینه‌های نظامی تصویب شده برای سال 2023، نه تنها پیامدهای مهمی در عرصه‌های داخلی آمریکا خواهد داشت، بلکه چالش‌های جدیدی را نیز در سطح بین‌الملل ایجاد خواهد کرد. مهم‌ترین «پیامد» و به عبارت دیگر «چالشی» که در این زمینه قابل شناسایی است و به آن اشاره شد، تداوم و گسترش «نظامی‌گری» و سیاست‌های «جنگ‌افروزانه» در سیاست خارجی آمریکاست که آثار و نتایج آن بیش از پیش در نظام بین‌الملل و مناطق مختلف درگیری به ویژه شرق آسیا، شرق اروپا و غرب آسیا بروز خواهد خواهد یافت. 3ـ روند افزایش هزینه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در حالی که نرخ تورم این کشور در 10 سال گذشته 4 برابر شده و در سال جاری میلادی نیز نخستین بار رکورد چهل ساله را شکسته است، طوری که نیمی از حقوق‌بگیران این کشور به شغل دوم یا سوم روی آورده‌اند، حکایت از تقویت زیرساخت‌های «دولت بحران‌ساز» و به تعبیری «بحران‌زیست» در آمریکا دارد که ارتزاق از بحران‌های گوناگون در چهار گوشه جهان، خصوصیت اصلی چنین دولتی است. علاوه بر این‌ها، افزایش هزینه‌های نظامی، بر حجم بحران‌های منطقه‌ای خواهد افزود. آمریکا تلاش دارد تا از طریق هزینه‌های نظامی بیشتر و اعمال سیاست قدرت، زمینه لازم برای شکل‌گیری فرآیندی را به‌وجود آورد که هژمونی آمریکا را اجتناب‌ناپذیر سازد؛ این در حالی است که افزایش هزینه‌های نظامی به رقم بی‌سابقه در شرایطی که شاخص‌های اقتصادی و رفاه عمومی در این کشور به صورت روزافزونی در حال کاهش است، نشان‌دهنده تقویت روند «افول» این کشور نیز است.         

(حمید خوش‌آیند)

 

▼ اخبار

1ـ بی‌شرف کیست؟

واکنش سخنگوی دولت به شعار بی‌شرف عده‌ای از دانشجویان دانشگاه همدان از نکات جالب رسانه‌ای روز گذشته بود. بهادری جهرمی در واکنش به این شعار گفت خواهش می‌کنم همکلاسی‌های خودتان را بی‌شرف خطاب نکنید و نگذارید. کسی که خودش بی‌شرف است، سعی می‌کند ایران و ایرانی را بدنام می‌کند، بی‌شرف کسی است که به صدام لبخند زد. بی‌شرف کسی است که به ناتو و آمریکا التماس می‌کند به ایران حمله ‌کند. بی‌شرف کسی است که ۱۷ هزار نفر از مردم این کشور را ترور می‌کند. بی‌شرف کسی است که کاپیتولاسیون تصویب می‌کند برای سگ آمریکایی مقامی بیشتر از فرمانده ایرانی تعیین می‌کند.

2ـ بزک‌سازی قاتل

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز سه‌شنبه عکس شهیدی که به فجیع‌ترین شکل شهید شده را کنار عکس قاتل گذاشته و تیتر زده «دو خانواده یک داستان مشترک». نکته‌ای که این رسانه چه سهوا و چه عامدانه در نظر نگرفته است این است که این کار باعث می‌شود که قاتل در حد مقتول مظلوم شود و خانواده مقتول تحت فشار قرار بگیرد و این در ذهن مخاطب نقش ببندد که هر دو قربانی هستند. این تیتر هر چه باشد می‌تواند پروژه‌ای برای بزک‌سازی قاتل باشد.

3ـ لشکرکشی مجازی براندازها  علیه هنرمندان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد گفت یک زمانی مشکل از سمت ماست، می‌گوییم مجوز نمی‌دهیم، اجازه نمی‌دهیم اما درحال حاضر اصرار می‌کنیم که همه مجوز بگیرند و خودمان هم پیش قدم شدیم. برخی هنرمندان تا می‌خواهند کار کنند یک لشکر مجازی فراهم شده‌ می‌ریزند در پیج‌شان و یا با تلفن آنها تماس می‌گیرند و شروع به دشنام و تخریب می‌کنند و این‌ها مانع فعالیت هنرمندان شده است. از هنرمندان اصیل کشور می‌خواهم مسائل را با مردم با شفافیت در میان بگذارند. گروه‌های فشاری که توسط شبکه‌های اجتماعی درست شده‌اند، اجازه فعالیت عادی‌شان را نمی‌دهند. برخلاف نگاه رایج نهاد‌های امنیتی مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی برگزار شود. 

4ـ رشد 10 درصدی صنعت در تابستان 1401

براساس گزارش بانک مرکزی رشد بخش صنعت در سه ماهه در بهار 7/2 درصد، در تابستان 7/8 درصد و در مجموع رشد بخش صنعت و ساخت در 6 ماه اول امسال به 5/8 درصد بوده است. بخش معدن، در بهار 2/1 درصد، تابستان 3/7 درصد و 6 ماه اول امسال 3/4 درصد رشد داشته است. رشد بخش نفت، در فصل بهار 4/3 درصد، در فصل تابستان 10/4 درصد و مجموع 6 ماه اول امسال 6/6 درصد بوده است. بخش کشاورزی در بهار 1/9 درصد، تابستان 0/8 درصد و کل 6 ماه اول امسال 1/1 درصد رشد داشته است.

5ـ سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز روی موج فیک‌نیوز

طبق آمارها بی‌بی‌سی فارسی، اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو فقط در ۲۵ روز ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردند. پس از رو شدن دست این رسانه‌های ضدایرانی، غربی‌ها رسانه‌های اصلی خود را به میدان آوردند تا اعتبار از دست رفته آنان را جبران کنند. چند روز پیش نیویورک‌‌تایمز مدعی شده نیروهای امنیتی ایران یک دختر دانش‌آموز ۱۴ ساله به نام معصومه را به‌خاطر برداشتن مقنعه در مدرسه بازداشت کرده و بعد از تجاوز او را بیمارستان بردند و بعد هم معصومه فوت کرده است! مادرش هم بعد از اینکه خواسته ماجرا را علنی کند، ناپدید شده است! پیش از این نیز سی‌ان‌ان مدعی تجاوز به متهمان در زندان‌های ایران شده بود. این رسانه‌ها در روشی جدید، دروغ‌هایی را مطرح می‌کنند که قابل اثبات نباشد. در همین مورد معلوم نیست معصومه کیست، کِی و کجا بازداشت شده و کجا دفن شده و مادرش کیست.

 

▼ اخبار کوتاه

به سراغ‌تان می‌آییم/ سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه گفت کسانی‌که حتی یک روز علیه ایران کار رسانه‌ای کردند، ضربه خواهند خورد. دوران بزن و دررو تمام شده است. رژیم سعودی یک جنایتکار تفاله است و حتی ارزش دشمن بودن را ندارد. هر هفته ۴۰ تا ۵۰ عملیات در کرانه باختری انجام می‌شود. با صراحت می‌گویم هر چه آمریکا و صهیونیست‌ها فشار بیاورند، فشار مضاعف به خودشان وارد خواهد شد. همه تلاش‌های شما برای جلوگیری از چنین عملیات‌هایی راه به جایی نخواهد برد‌.

کرامتی که حجاب آورد/ ملیکا مک دونالد(فعال اجتماعی، مدیر، سخنران و هنرمند) که موفقیت خود را مدیون اسلام آوردن و حجابش می‌داند می‌گوید با حجاب احساس کردم می‌توانم دنیا را تغییر بدهم. حجاب برای من این معنی را داشت که برای حضور مؤثر اجتماعی و نشان‌دادن خودت باید مغزت را به کار بیندازی و نه این که از جذابیت‌های ظاهریت استفاده کنی. پیش از اسلام بود که به من ظلم شد. اسلام کرامتم را به من برگرداند. بانویی که برای خودش احترام قائل است نباید در موقعیتی قرار گیرد که من پیش از اسلام داشتم.

جلاد رئیس‌جمهور شد/ سیدعلیرضا آل‌داود در واکنش به انتخاب مریم رجوی به‌عنوان رئیس جمهور از سوی غربی‌ها نوشت خبر بد برای حامیان مهسا امینی که دنبال مبارزه با حجاب و تحقق شعار زن، زندگی و آزادی بودند. دیکتاتورترین زن دنیا از سوی آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. زنی که زنان گروهکش را عقیم کرد، همه را به عقد مسعود برای تجاوز در آورد و زنان زیر دستش همه حجاب فوق اجباری دارند.

تشدید بحران انرژی با تصمیم اروپایی‌ها/ بلومبرگ روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که طرح اتحادیه اروپا برای تعیین سقف بر بهای گاز طبیعی روسیه موجب شدیدتر و وخیم‌تر شدن بحران انرژی هم زمان با آغاز دوره سرما و یخبندان در این قاره شود. بلومبرگ افزود که تعیین سقف برای بهای گاز بدن در نظر گرفتن محدودیت برای تقاضا، خطر کمبود در عرضه را به علت تحریک به افزایش مصرف، ایجاد می‌کند.

ناوگان فرسوده عامل آلودگی هوا/ سروری نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: موضوع آلودگی هوا دغدغه امروز همه کلانشهرهاست. ناوگان حمل‌ونقل فرسوده پایتخت عامل ۸۳ درصد آلودگی است. روند نوسازی ناوگان در ۸سال گذشته متوقف شد.

آماده‌باش ارتش انگلیس برای راندن آمبولانس/ ارتش انگلیس در آستانه اعتصاب بیش از ۱۰ هزار عضو کادر بهداشت و درمان، دوشنبه برخی نیروهای خود را برای راندن آمبولانس‌ها به حالت آماده‌باش درآورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات