صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه 4 دی ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همه‌ی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما. 03/11/1400

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
بازار امروز و دعوای همیشگی
به عقیده کارشناسان برهم ریختگی بازار در این روزها دلایل بسیاری دارد و تک مولفه‌ای نیست. از تلاش برخی برای تبدیل سرمایه خود به ارز و سرمایه‌گذاری در برخی کشورها مانند ترکیه وکانادا گرفته تا جو رسانه‌ای پدید آمده از سوی ضد انقلاب و سفته بازی‌ها و دلالی‌ها و... دلایل رشد قیمت‌ها در بازار است. اما دیدار امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با رکورد جدید نرخ دلار بهانه‌ای شده است تا مجددا طی چند روز گذشته برجام در صدر توجه محافل و مجالس قرار گیرد. آش چنان شور شده که داماد مسئول سابق پاستور نسخه پیچی می‌کند که تنها راه حل مشکلات، برگشت به برجام است؛ بدون اینکه توضیح دهد چگونه با برجام دلار 3000 تومانی را به 30 هزار تومان رساندند.
به نظر می‌رسد فارغ از التهابات و جو روانی موجود آنچه اهمیت دارد این است تا قدرالسهم برجام و موارد این چنینی در اقتصاد تبیین شود. برجام نه چراغ جادو و فتح الفتوح است که اقتصاد را یک شبه درمان کند و نه بی‌اثر آنگونه که برخی می‌پندارند. بلکه برجام هم مانند دیگر پدیده‌های بین‌المللی صرفا می‌تواند یک کاتالیزور و تسهیل‌گر برای تجارت بین‌الملل باشد و به اقتصاد و تجارت بین‌الملل کمک نماید. بنابراین باید از هرگونه بزرگنمایی و یا کوچک‌نمایی دست برداشت، به واقع باید برجام را در حد برجام دید، نه کمتر و نه بیشتر. نباید آنگونه که برخی می‌گویند به شکل کاغذ پاره‌ای بلا اثر دیده شود و نه آنطور که برخی غلو می‌کنند جادوگر هزاره سوم فرض شود که می‌شود از کلاهش خرگوش تند پای اقتصاد را بیرون آورد.
به بیانی دیگر برجام مثل سایر راه حل‌ها، هرگز امری مطلق نیست که به تنهایی بتواند اقتصاد هزار توی ایران را از چنگال تورم نجات دهد و نه آنقدر بلا استفاده است که بشود بی‌تفاوت از کنارش عبور کرد بلکه باید آن را در قالب مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌ها و پکی از راهکارها در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور مورد توجه قرار داد. موضوعی که باید در نظر داشت این است که اقتصاد ما نیازمند یک مجموعه اقدامات انقلابی و کارشناسی از شفاف‌سازی، زدودن رانت‌ها، کاهش قدرت دلال‌ها، افزیش دیپلماسی اقتصادی و... است و تا این اقدامات اساسی در اقتصاد صورت نپذیرد جامعه ما هر روز درگیر بالا و پایین شدن مسکن، دلار، سکه و ... خواهد بود.

 

▼ گزارش روز
راه نجات؛ در تار و پود شبکه‌های جاهلی
ژان بودریار نظریه‌پرداز پست مدرن می‌گوید: جوامع پسامدرن از تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات اشباع و به عصر وانمایی(شبیه‌سازی) وارد شده‌اند. به اعتقاد بودریار وانمایی(یا همان تحریف) از چنان نیرویی در پست مدرنیته برخوردار است که عملاً بر «واقعیت» غلبه می‌کند. وی انسان را شبیه یک فضانورد در داخلِ کپسول می‌داند که در کنترل یک ماهواره در مدار است، نه به عنوان یک کنشگر بلکه همانند یک پایانه‌ای در بند شبکه‌های چندگانه زندگی می‌کند.
گزاره‌های تحلیلی: 1- درک شرایط واقع و شناخت وضعیت، مقدمه لازم برای رسیدن به برنامه و راهکار در هر امری است و در خصوص شرایط امروز جامعه نیز باید گفت؛ عصر حاضر در محاصره انبوه اطلاعات و اخباری است که فرصت تفکر، تعقل و سنجش صحت و سقم آنرا از بشر امروز گرفته است و شبکه‌های اجتماعی با وانمایی واقعیت و تصویرسازی غلط و در یک کلمه تحریف، راه فهم اصل واقعیت و جریان زلال اخبار و تحلیل‌ها را سد کرده‌اند. 2- بعد از شناسایی موضوع و تشخیص، آنچه مهم و ضروری است، راهکار حل مسئله فوق در بستر اجتماعی و فعال‌کردن قوه عاقله در جامعه برای رهایی اذهان جامعه بویژه جوانان و نوجوانان از اختاپوس مجازی است که با هدایت و حمایت مثلث غربی- عبری– عربی علیه کشور ما فعال است. و تنها راه خنثی‌سازی این جنگ احزاب و ترکیبی همانا جهاد تبیین است و اینکه با طرح و بیان مسئله در بین جامعه، اذهان را نسبت به تناقض‌ها و شیوه‌های فریب و نیرنگ رسانه‌ای دشمنان آگاه نماییم. 3- طرح سئوال یکی از شیوه‌های حل مسئله در افکار عمومی است؛ اینکه تمرکز رسانه‌ای در افق جهانی علیه جمهوری اسلامی حکایت از چیست؟ چرا دشمنان برای اعتیاد 2.6 درصدی اینترنت در اروپا و آمریکا فریاد وامصیبتا سر می‌دهند و اما آمار اعتیاد 10.9 درصدی در خاورمیانه را کم و قابل ارتقاء می‌دانند؟ چرا بر ظن و گمان خرابکاری در کشور خویش حساسند و دست به دستگیری و تهدید به برخورد سخت با مخالفان خویش در جغرافیای غرب می‌زنند اما خود پناه خرابکاران و مشوق، حامی و پشتیبان اغتشاشگران در کشور ما می‌شوند و از فساد و بدحالی اقتصاد ما به دروغ دم می‌زنند اما مفسدین اقتصادی و غارتگران بیت‌المال را در جوار خویش سکنی می دهند... و هزاران هزار از این سئوالات و تناقض‌هایی که جای آن در افکار عمومی جامعه بویژه محفل دانش‌آموزی و دانشگاهی خالیست!!!
نکته پایانی اینکه؛ فعالیت چند جانبه و چند ضلعی و ترکیبی امروز دشمنان در حقیقت مهر تاییدی است بر قدرت و اقتدار روز افزون جمهوری اسلامی چرا که کفه سنگین تحریم، تهدید و تحریف نشان از قوت حریف است نه ضعف آن؛ چرا که ایران اسلامی به مثابه شیری بساط سلطه‌گری و یاغی‌گری جنتلمن‌های وحشی و گرگ صفت را بر هم زده و نزدیک است با غلبه بر گرد و غبار مشکلات اقتصادی البته با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی منظومه اقتدار ایران اسلامی را بر خلاف میل دشمنان تکمیل نماید. (جواد خسروی)

▼ خبر ویژه
اقدام جدید برای دور زدن تحریم‌ها
بلومبرگ در گزارشی نوشت روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره‌ای جدید هستند که از لبه شرقی اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد، گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر که خارج از دسترس هر گونه مداخله خارجی است که می‌تواند تحریم‌های غرب را به چالش می‌کشد. به ادعای این رسانه ده‌ها کشتی روسی و ایرانی در حال تردد در این مسیر هستند.

 

▼ اخبار
نکردند چون نمی‌توانستند
در 300 روز گذشته 32 کشور به صورت مستقیم هر چه در توان داشته‌اند راهی اوکراین کرده‌اند و دارند رودررو با ارتش روسیه می‌جنگند. بر اساس همه محاسبات به عمل آمده توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی؛ با این حجم کمک که حالا به بالای 100 میلیارد دلار در این 10 ماه رسیده است (حجم کمک‌ها و همکاری‌های مخفی از سال 2014 تا زمان شروع جنگ مشخص نیست) علی‌القاعده باید روس‌ها عقب رانده می‌شدند، اما چنین نشد! ناتوانی ناتو باعث شده تا موضوع را به حضور ایران و پهپادهای ایرانی بکشند؛ موضوعی که هیچ وقت برای آن ادله اثبات کننده‌ای نداشته‌اند و در اثبات آن هم ناتوان بوده‌اند. حالا در این توهمات مشاور رئیس‌جمهور سلبریتی اوکراین خواستار انهدام کارخانجات پهپاد ایرانی شده است. توهم را کار نداریم ولی اینها اگر می‌دانستند در مقابل ایران راهکاری دارند قبل از این آزمایش می‌کردند.

خود تحقیرها آلزایمر گرفتند
فرانسه ۱۳۰، ژاپن ۲۱۳، برزیل ۲۳۰، آمریکا ۲۰۸ ایران ۳. این اعداد چیست؟ تعداد فوتی‌های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته! خاطرتان هست چقدر واکسن ایرانی و مدل واکسیناسیون را در ایرانِ خودمان مسخره کردیم و خارجی‌ها را ستودیم؟ استوری سلبریتی‌ها یادتان هست؟ نباید این تحقیرها را فراموش کرد. یادتان می‌آید ایام کرونا وقتی عزیزانمان را از دست میدادیم، روزی پانصد ششصد نفر فوتی داشتیم، آن ایام سخت با دو ویروس در مبارزه بودیم: 1- ویروس کرونا 2- ویروس خودتحقیری. فراموش نکنید. امروز به آمارها مراجعه کنید. ویروس کرونا کنترل شد، اما دویست سال است که در این مملکت ویروس خودتحقیری در برابر فرنگ درمان نشده است. فراموش نکنید.

ترس صهیونیست‌ها از انتفاضه جدید
با روی کار آمدن صهیونیست‌های افراطی و از سوی دیگر کم‌رنگ‌شدن تاثیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مدیریت فلسطینیان، ارزیابی‌ها از رفتن به سمت یک تنش داخلی شدید حکایت دارد. عامی ایالون، رئیس سابق سازمان شاباک در رابطه با انفجارهای اخیر در قدس اشغالی گفت: «نقش شاباک خنثی‌کردن حملات تروریستی است و وقتی می‌بینیم شاباک نمی‌تواند حملات تروریستی را خنثی کند، شکی وجود ندارد که در اینجا مشکلی وجود دارد و چیزی آن‌طور که ما می‌خواهیم، کار نمی‌کند.» ایالون با تأکید بر این‌که اعضای شاباک بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که شکست خورده‌اند، بیان کرد: ما در حال رفتن به سمت تشدید تنش هستیم. ما باید این روند را درک کنیم؛ نگاهی به حوادث سال‌های گذشته و اتفاقاتی که در این مدت افتاد، نشان می‌دهد ما در حال رفتن به سوی تشدید تنش‌ها هستیم. به نظر من، ما به سمت یک تشدید درگیری بسیار مهم می‌رویم. نمی‌دانم باید اسم این پدیده را انتفاضه گذاشت یا نه. انتفاضه، به معنی قیام مردمی است، خشونتی نیست که پیشینه نداشته باشد.»

اگر می‌خواستیم می‌ساختیم
مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت اگر ایران سلاح هسته‌ای می‌خواست، یک سال پیش ساخته بود. در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، رژیم‌های غربی مدام ادعا می‌کردند که برنامه هسته‌ای ایران «به نقطه‌ای بدون بازگشت می‌رسد». ماه‌ها از مذاکرات گذشته و غرب ساکت است. چرا؟ دروغ می‌گفتند. درحالی‌که مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام چند ماه است به دلیل زیاده‌خواهی‌ و رویکرد غیرواقع‌بینانه طرف آمریکایی و کارشکنی‌های اروپایی‌ها متوقف شده است، مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که تهران آماده از سرگیری رایزنی‌ها و به نتیجه رساندن آن است.

سر کار بودید
مکرون با النهار لبنان مصاحبه کرده و گفته: من «متقاعد» شده ام که مشکلات خاورمیانه تنها با پیدا کردن چارچوبی برای گفتگو، که با توجه به نفوذ و تاثیر منطقه ای‌اش، شامل ایران می‌شود، قابل حل و فصل است. دیوار واقعیت رئیس‌جمهور فرانسه را سر عقل آورد و آب پاکی را روی دست براندازان ریخت. سر کار بودید خانم علینژاد!

▼ اخبار کوتاه
◄ تسلیحات ایرانی بر روی قایق‌های تندرو ونزوئلایی/ منابع ونزوئلایی اعلام کردند به زودی فرماندهی عالی نیروی دریایی ونزوئلا اسکادران قایق رزمی جدید مجهز به 14 فروند قایق تندرو 1102 نوع اورینوکو را فعال می‌کند که مجهز به مسلسل 7.62 میلی‌متری FN MAG و راکت‌انداز چندگانه فجر-1 107 میلی‌متری ایرانی است.
◄ احمق و احمق‌تر/ تهران‌تایمز در حرکتی جالب تصویر دیدار علی کریمی و رئیس‌جمهور آلمان را با تیتر "احمق و احمق‌تر" منتشر کرد. این تیتر برگرفته از فیلم احمق و احمق‌تر به بازیگری جف دنیلز و جیم کری است.
◄ تسلیحات اوکراین در بازار سیاه/ بنا بر گزارش CNN دولت آمریکا هیچ گونه نظارت فیزیکی در داخل اوکراین بر مسیر حرکت و مقصد تسلیحات ارسالی برای رژیم اوکراین ندارد. این یعنی از بعد مرز لهستان تسلیحات آمریکایی وارد سیاه‌چاله‌ای میشود که واشینگتن ابزار برای بررسی آن ندارد.
◄ به ما اعتماد نکنید/ فعال رسانه‌ای آمریکایی در طعنه به رفتار آمریکایی‌ها در دوره‌های مختلف نوشت:"دولت آمریکا به ما می‌گوید "گوش کن! من می‌دانم که ما در مورد ویتنام به شما دروغ گفته‌ایم، می‌دانم که ما در مورد عراق به شما دروغ گفته‌ایم، می‌دانم که ما در مورد افغانستان به شما دروغ گفته‌ایم، می‌دانم که ما در مورد لیبی به شما دروغ گفته‌ایم، اما شما قطعا می‌توانید در مورد #اوکراین به ما اعتماد کنید!"
◄ داریم ورشکسته می‌شویم/ ولفگانگ کوبیکی نایب رئیس پارلمان آلمان در مصاحبه با بیلد ام زونتاگ گفت: به دلیل ناتوانی در حل مسئله بحران انرژی و تعدادی دیگر از مشکلات، آلمان در خطر تبدیل‌شدن به یک کشور ورشکسته ناکارآمد است. اگر به همین روش ادامه دهیم و اگر بخواهیم سال‌ها یارانه‌های انرژی بپردازیم، تهدید می‌شویم، البته نه سوسیالیسم دولتی، بلکه ورشکستگی دولتی.
◄ سرما و یخبندان در آمریکا/ طوفان بزرگ زمستانی «الیوت» در آمریکا تا کنون بیش از ۵۷۰۰ پرواز در این کشور را لغو کرده و ده‌ها هزار مسافر را سرگردان کرده است. دمای هوا در بسیاری از ایالت‌ها به زیر صفر درجه رسیده و بخش زیادی از خاموشی‌ها در نیوانگلند رخ داده که در آنجا برق بیش از ۵۰۰ هزار مشترک قطع شده است. همچنین بیش از ۲۵۰ هزار مشترک در ایالت مین و بیش از ۱۰۰ هزار مشترک در نیوهمپشایر در خاموشی به سر می‌برند.
◄ خبر بلد نیستید! زبان فارسی هم بلد نیستید؟/ شبکه سلطنت‌طلب منوتو در توئیتی شعر «چادرت را بتکان روزی ما را بفرست» بر روی یک پارچه نوشته را تبلیغ حجاب فرض کرده و اقدام به تخریب علیه نظام زده است! کاربری زیر این پست نوشت: خبر بلد نیستید! زبان فارسی هم بلد نیستید؟ این شعر بخشی از یک مداحی معروف مرتبط با ایام فاطمیه است و ربطی به تبلیغ حجاب ندارد اما اوج بی‌سوادی خبرنگاران این شبکه را نشان می‌دهد که با دیدن کلمه چادر، فورا دست به توئیت می‌شوند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات