بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۷۶۸
پایگاه تحلیلی «فدرال سیتی» با انتشار تحلیلی درباره تفاهم‌نامه انتقال گاز طبیعی روسیه به کشورمان، اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را گام بلندی در راستای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه عنوان کرد.

تفاهمنامه همکاری دوجانبه در حوزه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران ششم تیرماه ۱۴۰۳ بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اسپرت در حضور سرپرست ریاست جمهوری و نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه و رئیس شرکت گازپروم امضا شد.

پایگاه تحلیلی فدرال سیتی روسیه در این باره نوشت: تفاهمنامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی گاز ایران، احداث بزرگترین خط لوله گاز از طریق دریای خزر با ظرفیت حداکثر ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را پیش‌بینی کرده است.

در این گزارش آمده است: با ساخت این خط لوله انتقال گاز، پمپاژ ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال امکان پذیر خواهد بود. البته چنین حجم عظیمی تنها در صورتی می تواند مورد تقاضا باشد که همکاری اقتصادی نزدیک بین مسکو و تهران برقرار باشد.

 آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری انتقال گاز روسیه به ایران

تحلیلگر این رسانه روس در ادامه نوشت:‌ عدد ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز عدد بسیار بزرگی است، زمانی که به خاطر آوریم هر دو شاخه خط لوله گاز نورد استریم تقریبا به همان میزان گاز به آلمان پمپاژ می‌کردند.

بنا بر این گزارش، خط لوله قدرت سیبری قادر به انتقال ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز است و خط لوله قدرت سیبری ۲ که در حال ساخت است نیز برای انتقال ۵۰ میلیارد متر معکب گاز طراحی شده است.

این پایگاه تحلیلی روس در ادامه نوشت: صنایع ایرانی تقریبا ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنند، بدین ترتیب گاز تأمین شده از طریق خط لوله از روسیه می‌تواند ۴۰ درصد نیاز این صنایع را تأمین کند و ایران قادر خواهد بود حجم قابل توجهی از گاز طبیعی را به کشورهای همسایه صادر کند.

در ادامه این مطلب آمده است:‌ با توجه به اینکه حجم عمده ذخایر گازی ایران در جنوب این کشور قرار دارند، روسیه به خوبی می‌تواند گاز طبیعی استان‌های شمالی ایران را با موفقیت تامین کند و سوآپ گاز از ایران به کشورهای ثالث سازماندهی شود.

فدرال سیتی در ادامه نوشت:‌ حتی اگر خط لوله طراحی شده برای انتقال ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز با ظرفیت کامل بارگیری نشود، داشتن یک ذخیره قابل توجه در ساختار گاز فدراسیون روسیه و ایران یک سرمایه‌گذاری جدی برای آینده است. جهان در حال تغییر است و تجزیه اقتصاد جهانی به خوشه‌های منطقه ای بزرگ روز به روز رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: برخورداری از زیرساخت های توسعه یافته انرژی در این شرایط، پایه ای عالی برای پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود.
این رسانه روس با اشاره به زندگی حداقل ۲۵ میلیون مسلمان در روسیه و همکاری‌های نزدیک این کشور با ایران نوشت: همکاری‌های دوجانبه نه تنها در بخش انرژی در حال توسعه است، بلکه در کریدور شمال – جنوب نیز این همکاری‌ها فعالانه ادامه دارد.

در این گزارش آمده است:‌ در آینده نزدیک محموله های خروجی از سن پترزبورگ طی ۱۲ تا ۱۵ روز به بندرعباس ایران می رسد و کشتی‌های باری با عبور از خلیج فارس و تنگه هرمز، محموله‌ها را به بندر بمبئی هند می‌رسانند.

در روزهای پایانی دولت سیزدهم، وزارت نفت موفق شد تفاهم‌نامه‌ای با روسیه برای انتقال گاز و تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه امضای کند؛ اقدامی که در راستای تحقق وعده رئیس‌جمهور شهید است.

وزیر نفت پیش از این اعلام کرد: توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران یک اتفاق بی‌نظیر در جهش سهم تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی شهید رئیسی است.

جواد اوجی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی افزود: علاوه بر تأمین منافع دو کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا