صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۷۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است؛ بخصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس‌جمهور است که چند سال آینده‌ کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود؛ لکن به نظر من یک موضوع مهمی در کنار این هست و آن حضور پُرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است؛ این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است. کلمه‌ جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده؛ بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.(۱۴۰۳/۴/۸)

نشریه‌اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
خود کرده را تدبیر نیست!
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز گذشته برگزار شد، اما به پایان راه نرسید. در این میان، موضوع مشارکت مردم در انتخابات از اهمیت فراوانی برخوردار است. مشارکت مردم در انتخابات آن گونه که انتظار می‌رفت و پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها بیان می‌کرد، پیش نرفت و انتخابات با مشارکت حدود ۴۰ درصد در مرحله اول به پایان رسید. به نظر می‌آید واکاوی آنچه پدید آمده است، ضرورت داشته باشد. در اینجا فعلاً به یک مورد اساسی توجه مخاطبان را جلب می‌کنیم.
از اواخر روز جمعه ۸ تیرماه که آمار ارائه شده حاکی از مشارکت پایین در صحنه انتخابات بود، برخی اصلاح‌طلبان به گفته خودشان در لحظات پایانی انتخابات در تلاش بودند تا با روش‌های گوناگون رسانه‌ای مردم را به مشارکت تشویق کنند. ظریف، آذری جهرمی و آخوندی در این راستا اعلام کردند مشغول به تماس تلفنی برای دعوت به مشارکت شده‌اند؛ اما این اقدام اصلاح‌طلبان با واکنش‌های گوناگونی، از جمله مقصر بودن این جریان به ناامیدسازی مردم نسبت به عملکرد نظام جمهوری اسلامی و توانایی مسئولان نظام و انتخابات در حل مشکلات روبه‌رو شد.
آن روزها که بخش نسبتاً زیادی از افراد، گروه‌ها و رسانه‌های جریان اصلاحات، ناجوانمردانه تصاویر سیاه و ناامیدکننده از انتخابات و برخی موضوعات دیگر می‌ساختند، باید فکر چنین روزی را می‌کردند، که نکردند. معلوم و آشکار بود که بخش‌هایی از جامعه به درخواست‌های مکرر دیروز و روزهای قبل شما واکنش جدی نشان نمی‌دهند. آن روزها فکر می‌کردند همیشه امروز است و فردایی در کار نیست؟ امروز همان فردایی است که سیاهش کردند و مردم را از زمین و زمان مأیوس ساختند و گمان می‌بردند از راه نمی‌رسد؛ اما از راه رسید.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی نه یک بار و دو بار، بلکه بارها تذکر دادند که مردم را نسبت به کارهای انجام شده و راه سپری شده ناامید نکنید و اوضاع را سیاه نمایش ندهید؛ اما متأسفانه کو گوش شنوا؟! 
بخشی از جامعه که امیدی به حل مسائل ندارد، به طور طبیعی میل و رغبتی برای شرکت در انتخابات پیدا نمی‌کند. حال با این وضعیت شما رویکرد و کنش‌گری جریان اصلاحات را در ادوار گذشته مرور کنید تا به عمق مسئله پی‌ ببرید. آنهایی که با زبان بی زبانی انتخابات را در کشور تحریم می‌کردند و برخی چهره‌های سیاسی با افتخار از شرکت نکردن خود در انتخابات سخن می‌گفتند، فکر می‌کردند اگر حالا فرمان مشارکت بدهند، جامعه نیز پشت سر آنان قرار خواهد گرفت. به هر حال باید از نو به مسیر گذشته نظری افکند و با آسیب‌شناسی صحیح طرحی جدید برای ادامه راه در انداخت.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
برکات دولت سیزدهم همچنان ادامه دارد...
در حالی که فضای سیاسی و افکار عمومی کشور مشغول برگزاری انتخابات و تعیین رئیس دولت چهاردهم است، شاهد به ثمر نشستن برخی اقدامات دولت شهید رئیسی و ادامه برکات آن دولت هستیم. هرچند فضای سیاسی کشور و مشغول بودن جریان‌ها و مردم به انتخابات مانع از دیده شدن این برکات بزرگ شده است. در هفته‌ای که گذشت و در آستانه اربعین شهید رئیسی، دولت سیزدهم با برداشتن گامی بزرگ، ترتیبات لازم را برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و ایجاد توازن انرژی به نفع کشورمان فراهم کرد. تفاهم‌نامه‌ای که در تهران بین نماینده ویژه فدراسیون روسیه و وزیر نفت کشورمان امضا شد و براساس آن قرار است گاز روسیه به ایران صادر شود. این تفاهم‌نامه که از طریق رایزنی شخص شهید رئیسی با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دنبال می‌شد، تأثیرات و منافع فراوانی را برای دو کشور، که دارنده ۶۰ درصد گاز دنیا هستند، به همراه خواهد داشت:
وضعیت کنونی روسیه از منظر تحریم گازی از سوی غرب و وجود مازاد تولید گاز، سبب شده است تا مسکو به دنبال جایگزین‌های مطمئن و راهبردی باشد و ایران از حیث بازار مصرف و موقعیت جغرافیایی شریکی مطمئن برای این کشور بوده است.
مشتری گازی برای روسیه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق و پاکستان وجود دارد؛ اما مسکو توانایی لازم را از حیث خطوط انتقال انرژی برای دسترسی به این سرزمین‌ها ندارد. این در حالی است که ایران گسترده‌ترین و قوی‌ترین خطوط انتقال گازی در جهان را دارد و با داشتن دسترسی گسترده به ۱۵ همسایه می‌تواند به راحتی نواقص روسیه را جبران کند.
اگرچه تفاهم‌نامه مربوطه در صورت عملیاتی شدن، اثرات تحریم را برای دو طرف کاهش می‌دهد، اما مشخصاً در خصوص ایران از حیث دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، ایجاد درآمد ارزی برای کاهش کسری بودجه و جذب سرمایه‌گذاری، انتفاع اقتصادی دارد.
این توافق امنیت انرژی شمال کشور را از حیث ناترازی گازی در زمستان تثبیت می‌کند. قابل توجه است که دولت سیزدهم پیش از این قطعی گاز در شمال کشور را ذیل دیپلماسی فعال با سوآپ گازی با ترکمنستان کاهش داده بود.
تفاهم‌نامه گازی اخیر برای همه طرف‌های مستقیم و غیر مستقیم در منطقه، انتفاع اقتصادی و غیر اقتصادی خواهد داشت. این تفاهم‌نامه، ایران و روسیه را در یک مسیر همکاری استراتژیک بلندمدت قرار می‌دهد و ثبات و امنیت منطقه را تقویت می‌کند و همزمان همکاری و وابستگی متقابل دولت‌های غرب آسیا را بهبود خواهد بخشید. خوب است در چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت بار دیگر خدمات و دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم را بازخوانی کنیم. در همین مدت محدود سه ساله در عرصه‌های گوناگون و به ویژه در عرصه سیاست خارجی حقیقتاً دولت سیزدهم معجزه آفرید و فوق‌العاده ظاهر شد.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
بایدن کنار می‌رود؟
«رابرت اف. کندی جونیر» نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری و برادرزاده «جان اف کندی» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت:‌ «من این تصور را دارم که او (جو بایدن) در کاخ سفید تصمیم نمی‌گیرد، فکر می‌کنم دولت ما توسط افراد ناشناسی اداره می‌شود که تصمیمات را کنترل می‌کنند و این ترسناک است.» او با اشاره به مناظره جو بایدن و ترامپ به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «آن مناظره داستان غم‌انگیزی برای دموکراسی بود.» اولین مناظره انتخاباتی آمریکا در حالی به پایان رسید که ضعف جسمانی و ذهنی بایدن به وضوح مشخص بود و «سی‌ان‌ان» نیز به عنوان میزبانِ این مناظره، ترامپ را پیروز اعلام کرد. برخی منابع آمریکایی از احتمال تصمیم حزب دموکرات برای جایگزین کردن فرد دیگری با بایدن خبر دادند. مشاور باراک اوباما در دوره ریاست‌جمهوری وی نیز به سی‌ان‌ان گفت: «این چیزی نبود که از بایدن انتظار داشتیم، موضوع ترس و وحشت [از پیروزی ترامپ] نیست، آنچه امروز مشاهده کردیم برای بسیاری دردناک بود.»
  
 
▼ اخبار 
۲۷ هزار بمب برای اشغالگران
خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام آمریکایی مطلع نوشت:‌ «آمریکا از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۱۴ هزار بمب «مارک ۸۴» هر کدام به وزن ۵۰۰ پوند (برای بمباران هوایی) و ۳۰۰۰ موشک جو به زمین از نوع «هلفایر»، ۱۰۰۰ بمب سنگرشکن، ۲۶۰۰ بمب جو به زمین با قطر کم و دیگر مهمات را برای اسرائیل ارسال کرده است.» این دو مقام آمریکایی که نام خود را فاش نکردند، در خصوص اینکه این تسلیحات در چه بازه زمانی به رژیم صهیونیستی داده شده است، سخنی نگفتند. «رویترز» نوشت، حجم این تسلیحات نشان می‌دهد، با وجود درخواست وسیع بین‌المللی از آمریکا برای توقف ارسال سلاح برای اسرائیل، اما آمریکا حاضر به کاهش کمک‌های تسلیحاتی نشده است. همزمان کارشناسان نظامی نیز به رویترز گفتند که نوع سلاح‌های ارسالی آمریکا برای اسرائیل، دقیقا با نیازهای این رژیم در جنگ غزه مطابقت دارد. «تام کاراکو» کارشناس تسلیحات در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل به رویترز گفت: «با اینکه این حجم سلاح می‌تواند در یک درگیری، نسبتاً سریع به پایان برسند، اما این فهرست به وضوح نشان از سطح قابل توجهی از حمایت ایالات متحده از متحدان اسرائیلی خود دارد.» یک مقام ارشد دولت بایدن نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، واشنگتن از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون ۶/۵ میلیارد دلار سلاح به اسرائیل ارسال کرده است. مقامات حماس بارها گفته‌اند که آمریکا در تمامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شریک است و اشغالگران با بمب‌های ارسالی آمریکا زنان و کودکان بی دفاع را بمباران می‌کنند.
 
انتخابات ایران به روایت رسانه‌های جهان!
شبکه «راشا تودی» در یک گزارش مفصل ویدئویی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را در روز جمعه بررسی کرد. راشا تودی با اشاره به سقوط بالگرد شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی گزارش داد، ایرانی‌ها برای تعیین جانشین رئیسی که در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید از صبح جمعه به وقت محلی پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. راشا تودی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران به دلیل سقوط بالگرد و همزمانی آن با رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده را یکی از نکات غافلگیرکننده این انتخابات خوانده است. خبرگزاری رویترز نیز با انتشار چند عکس از رأی‌دهندگان در حوزه‌های انتخاباتی گزارش داد، ایرانی‌ها از بین چهار نامزد رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند. رویترز افزود، این انتخابات همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای به دلیل جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه و حزب‌الله لبنان و همچنین افزایش فشار غرب بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور برگزار می‌شود. شبکه الجزیره نیز با اشاره به بازگشایی صندوق‌های اخذ رأی در ساعت ۸ صبح گزارش داد که این انتخابات تا ساعت ۶ عصر ادامه دارد و انتظار می‌رود تا حدود نیمه شب تمدید شود. الجزیره با اشاره به تقسیم رأی در میان نامزدها از احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات خبر داده است. در این گزارش همچنین تأکید شده است، «هنوز در ساعات اولیه هستیم، اما این یک رویداد رقابتی و غیرقابل پیش‌بینی است.»
 
عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از تهدید لبنان
معاون دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: «تهدیدات، بیهوده و توخالی بوده و اسرائیل هرگز صرفاً با این تهدیدات به هیچ کجا نمی‌رسد و کاری نمی‌تواند انجام دهد.» وی در پایان به عقب‌نشینی مقامات صهیونیست از تهدیدات خود درباره گسترش جنگ با لبنان اشاره و تأکید کرد: «یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر بعد از سفرش به آمریکا دو موضع اتخاذ کرد که جالب توجه بود؛ اول اینکه گفت ما به دنبال جنگ با حزب‌الله نیستیم. این به معنای عقب‌نشینی تدریجی صهیونیست‌ها از تهدیدات خود است. گالانت همچنین گفت که کابینه راهکار سیاسی با حزب‌الله را ترجیح می‌دهد. این بدان معناست که صهیونیست‌ها از درخت پایین آمده‌اند (از همه تهدیدات خود عقب‌نشینی کرده‌اند). اگر اسرائیل می‌خواهد به صورت کامل از موضع خود کوتاه بیاید پس باید اول جنگ در غزه را متوقف کند و این به نفع همه خواهد بود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
ستاد فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبان یکم مرزبانی ابراهیم مرمزی بامداد امروز شنبه در پی حمله اشرار مسلح به خودروی حامل صندوق اخذ رأی در منطقه جکیگور این استان به شهادت رسیدند. افراد مسلح ناجوانمردانه جهت ربودن صندوق آرای منطقه جکیگور به خودروی عوامل اجرایی و انتظامی صندوق أخذ رأی از چند جهت تیراندازی کردند. با رشادت مأموران انتظامی محافظ، صندوق آرای مردم حفاظت شد، ولی تعداد پنج نفر از عوامل اجرایی و انتظامی مجروح و به مرکز درمانی منتقل که متأسفانه دو نفر به نام سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبان یکم مرزبانی ابراهیم مرمزی به شهادت رسیدند.»
 
خبرگزاری «رویترز» مدعی شده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنظیم کرده است. رویترز ادعا می‌کند، ایران اقدام به نصب چهار آبشار سانتریفیوژی در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو کرده است. در این گزارش محرمانه خطاب به اعضای عضو آمده است: «از زمان گزارش فصلی قبلی مدیر کل، آژانس تأیید کرده که ایران اقدام به نصب چهار آبشار از میان ۸ آبشار سانتریفیوژی ۶IR‌ـ در واحد یک کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو کرده است.» این گزارش ادعا می‌کند، در نیروگاه نطنز، ایران اقدام به تزریق اورانیوم طبیعی به ۳ آبشار ۲IR‌ـ و سه آبشار ۴IR‌ـ برای پسیواسیون (آماده‌سازی برای غنی‌سازی) کرده است.
 
«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، که سابقه سرپیچی از نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را در کارنامه خود دارد، گفته است تنها در شرایط خاصی، نتایج انتخابات آتی پنجم نوامبر را می‌پذیرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت، تنها در صورتی که انتخابات به صورت منصفانه، قانونی و خوب باشد، قطعاً نتیجه آن را خواهد پذیرفت. ترامپ هیچگاه علناً شکست در برابر بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را قبول نکرد. او همواره مدعی بود، آرای وی دزدیده شده و در انتخابات تقلب صورت گرفته است.
 
رئیس اداره محلی شهرک «المطله» در شمال اراضی اشغالی فلسطین به شکست کابینه رژیم صهیونیستی در جبهه شمال و رها کردن الجلیل اذعان کرد. «دیوید ازولای» ضمن هشدار درباره هرگونه ماجراجویی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله تأکید کرد، ارتش و شهرک‌نشینان در این ماجراجویی تاب نخواهند آورد.
 
«مهدی فضائلی» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس(X) نوشت: «رهبر معظم انقلاب همواره بر مخفی بودن رأی خود تأکید داشته‌اند. آنها که سعی می‌کنند به هر طریق و به هر شیوه ممکن، رأی و نظری را به رهبری نسبت دهند، بی‌تردید مرتکب یک کار غیراخلاقی و بلکه غیرقانونی می‌شوند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات