صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۹۴۹
شبکه عبری «کان» از اختلاف دیدگاه کشور‌های عربی پیرامون غزهٔ پساجنگ خبر داد؛ بنابه این گزارش یکی از نقاط اختلافی مهم، مسئله ترکیب و چینش دولت و حاکمیت آینده نوار غزه و نیز جایگاه حماس در آن است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

مصر، اردن، عربستان، امارات، قطر و تشکیلات خودگردان سه ماه پیش سندی به دولت آمریکا ارائه دادند که شامل خطوط کلی روز پساجنگ بود. اما به گفته یک مقام بلندپایه عربی از یکی از همین کشورها، توافق و همسویی آشکاری پیرامون جزئیات ریز این مسئله دیده نمی‌شود.

در حالی که مصر و اردن چینش کنونی دولت فلسطین را تأیید می‌کنند، اما عربستان و امارات خواستار انجام تغییراتی مهم در چینش آن هستند.

مسئله دیگر جایگاه حماس در دولت آینده غزه است؛ به گفته این مقام عربی، قطر، نزدیک‌ترین کشور به حماس، مایل نیست به این زودی به نقش خود در غزه پایان دهد؛ اما عربستان سعودی و امارات خواستار نابودی کامل حماس هستند.

بنا به گزارش «کان» امارات چند روز پیش، از حمایت خود از تاسیس یک نیروی موقت چندملیتی در غزه خبر داده بود.

روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» پنجشنبه گذشته از دیدار محرمانه «ران درمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل -که نزدیک‌ترین وزیر به نتانیاهو به شمار می‌رود-، از امارات به منظور متقاعدسازی مقامات این کشور برای مشارکت در روز پس از جنگ در غزه خبر داده بود.

در همین راستا، برخی مقامات آمریکایی برای ایجاد اجماع و توافق میان کشور‌های عربی یادشده، سفر‌هایی به منطقه داشته‌اند.

از دیگر سو، رسانه‌های چین امروز (سه‌شنبه) از توافق ۱۴ گروه فلسطینی، ازجمله حماس و فتح، برای تشکیل دولت وحدت ملی در پکن خبر دادند.

این توافق که با میانجی‌گری پکن تسهیل شد، شرایط «حکمرانی مشترک» را پس از دوران جنگ در غزه فراهم خواهد کرد.

نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی برای امضای این توافق به چین سفر کردند.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی چین، در این توافق به ویژه ایجاد «دولت موقت آشتی ملی» پیش‌بینی و تصریح شده که «خود فلسطینی‌ها» باید «فلسطین را اداره کنند».