صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۲۶

اعتراف نشریه انگلیسی به شکست بایدن در حمایت از جنایت غزه

جنایت در غزه مصداق بارز شکست سیاست های آمریکا در منطقه بود که بایدن برای آمریکا به ارمغان آورد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت تمام عیار آمریکا و دولت بایدن از آن، خط بطلانی بر ادعای حمایت از حقوق بشر توسط کاخ سفید بود. این موضوع برای ایالات متحده به اندازه ای هزینه داشت که نفوذ خود بر افکار عمومی دنیا را از دست داد و برای اولین بار در دنیا و در داخل خود آمریکا اعتراضات صدها هزار نفری را علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آنها صورت گرفت. جنایت در غزه مصداق بارز شکست سیاست های آمریکا در منطقه بود که بایدن برای آمریکا به ارمغان آورد.  همراهی بایدن از جنایت اسرائیلی ها در غزه به اندازه ای آشکار بود که نسل کشی در غزه را می توان به پای آمریکا نیز نوشت. 

در همین زمینه نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به جنایت غزه، بایدن را بزرگترین بازنده اخلاقی، سیاسی غزه معرفی کرده است.

در گزارش گاردین آمده است: "جنایت فجیع غزه به دراماتیک ترین و نگران کننده ترین شکست سیاسی و اخلاقی رئیس جمهور آمریکا در حمایت از اشغالگران صهیونیست تبدیل شده است. از زمان عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده تقریباً از اسرائیل و رهبرانش حمایت کرده است. ایالات متحده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از صدور قطعنامه های متعدد در زمینه آتش بس استفاده کرد و مشروعیت دادگاه بین المللی دادگستری و دیوان کیفری بین المللی را به دلیل انتقاد از اقدامات اسرائیل به چالش کشید. بایدن برای محافظت از اسرائیل و دولت تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مایل بود دورنمای نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را از بین ببرد.".

حال که بایدن به صورت تمام عیار از سیاست های رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کرده بود ، انتظا می رفت که وی از بایدن به صورت تمام عیار حمایت کند و همواره سیاست های خود را با آمریکا هماهنگ کند، ولی چندین بار ملاحظه شد که وی بر خلاف انتظار آمریکا، رفتارهای دیگری را انجام داده است.  گاردین در بار می نویسد: "انتظار می رفت نتانیاهو از متحدی مانند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که برای نزدیک به 9 ماه چنین حمایت بی قید و شرطی انجام داد و اغلب برخلاف منافع خود و ایالات متحده عمل کرد، قدردانی کند. در عوض، نتانیاهو همواره مهم ترین متحد اسرائیل را نادیده گرفت، به چالش کشید و بهایی نیز برای آن پرداخت نکرده است.".

در ادامه گزارش گاردین آمده است: "اکنون نخست وزیر اسرائیل آشکارا بایدن و دولتش را به سخره می گیرد. 18 ژوئن نتانیاهو ویدئویی به زبان انگلیسی منتشر کرد و مدعی شد ایالات متحده سلاح‌هایی را که اسرائیل برای ادامه جنگ به آن نیاز دارد، دریغ می‌کند. 23 ژوئن نتانیاهو به تحقیر بایدن و حمایت کلی ایالات متحده ادامه داد و به کابینه اسرائیل گفت، دولت بایدن در ماه های اخیر به طور چشمگیری عرضه تسلیحات را کاهش داده است.

در واقع، بایدن محموله مهمات به اسرائیل را متوقف کرد که عمدتاً شامل بمب های 2 هزار پوندی بود که می تواند خسارت های ویرانگری را در صورت پرتاب به سمت مراکز تجمع ایجاد کند؛ همانطور که ارتش اسرائیل به طور مداوم در غزه انجام داده است. کمتر از یک هفته بعد، بایدن خط مشی خود را تغییر داد و ارسال تسلیحات بسیار بیشتر ازسر گرفته شد. اواسط ماه می دولت آمریکا به کنگره گفت، با بیش از یک میلیارد دلار قراردادهای تسلیحاتی جدید برای اسرائیل موافقت کرد، آن هم در شرایطی که مشخص شد نتانیاهو ماه ها هشدارهای بایدن را زیر پا گذاشته و در حال پیشبرد حمله زمینی به رفح است.

بایدن از مؤثرترین اهرمی که برای کنترل اسرائیل دارد، استفاده نکرد؛ حاضر به توقف ارسال تسلیحات و مجبور کردن نتانیاهو به پذیرش توافق آتش‌بسی که دولت بایدن ماه‌ها در تلاش برای میانجی‌گری آن بود، نشد. در عوض، بایدن ضعف نشان داد و نفوذ خود را بر نتانیاهو و ماشین جنگی اسرائیل که ممکن بود مانع از کشته شدن بیش از 37 هزار فلسطینی و کشاندن غزه به مرز قحطی شود، به باد داد.

غزه به شکست اخلاقی و سیاسی بزرگ بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است؛ چرا وی به نتانیاهو اجازه داد تضعیفش کند؟ چرا دولت بایدن به رهبری خارجی که بیش از دیگران به ایالات متحده متکی است، به طور نامحسوس پاسخ می دهد؟

ماه هاست مشخص شده نتانیاهو نمی خواهد جنگ غزه را پایان دهد. وی بر سر عزم خود برای خرابکاری در مذاکرات آتش بس با میانجیگری ایالات متحده و توافق برای آزادی گروگان های نزد حماس باقی مانده است. پس از پایان جنگ، نتانیاهو و متحدان راست افراطی اش نگران احتمال مواجهه با انتخابات زودهنگام پارلمانی و تحقیقات متعدد در زمینه شکست اطلاعاتی اسرائیل هستند که به حمله حماس منجر شد.

اگر نتانیاهو مجبور به کناره گیری از قدرت شود، با محاکمه ای که مدت ها در انتظارش بود به دلیل رشوه خواری، سایر اتهامات فساد و اقداماتی که گفته می شود در دوره نخست وزیری قبلی خود مرتکب شده بود، مواجه می شود. نتانیاهو بازنشسته سیاسی و مایل است جنگ را برای ماندن در قدرت و اجتناب از مجازات طولانی کند. واضح است نخست وزیر اسرائیل برای نجات خود، بایدن (و منافع گسترده تر ایالات متحده) را تضعیف کند. همه این‌ها واکنش های ضعیف و درماندگی بایدن در مقابله با نتانیاهو شرایط را بیش از پیش مبهم می‌کند.

بایدن و دولتش درگیر نوعی تفکر جادویی شده‌اند؛ آنها از نتانیاهو و دولتش می‌خواهند جنگی وحشیانه را متوقف کنند، در حالی که به تهیه سلاح‌ها و پوشش سیاسی ای که اسرائیل را قادر می‌سازد خونریزی را طولانی‌تر کند، ادامه می‌دهند."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات