صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۹۷۸
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هویت حقیقی سپاه برآمده از روح عاشوراست، گفت: پاسداران انقلاب اسلامی، عاشورایی عمل می‌کنند.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، سوم مرداد) در آیین تکلیف و معارفه معاون روابط عمومی کل سپاه پاسداران گفت: تولد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ظهر عاشورا صورت گرفت؛ آن هنگامی که تعدادی از اصحاب با ایمان و وفادار برای اقامه نماز سینه‌های ستبر خود را آماج تیر‌های دشمن کردند تا حجت خداوند به همراه اهل بیت او بتوانند اقامه‌ی نماز کنند.

وی افزود: پاسداری از اقامه نماز یکی از زیباترین جلوه‌های پاسداری از اسلام بود؛ زیرا کسانی که در مقابل تیر‌های دشمن ایستاده بودند، باید تن خود را به تیر می‌زدند؛ نه اینکه تیر‌ها به تن آن‌ها می‌خورد.

فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: انسان وقتی در مقابل آماج گلوله‌ها و ضرورت شمشیر‌ها قرار می‌گیرد، هرگاه تیر‌های بلا به سوی او بیایند، باید خود را به کناری بکشد تا تیر‌ها به پیکر او نخورد؛ اما کسانی که از امام دفاع می‌کردند، باید خود را به تیر می‌زدند و هیچ تیری نباید از پیکر آن‌ها عبور می‌کرد و این نفس پاسداری است.

وی ادامه داد: پاسدار انقلاب اسلامی به آب و آتش می‌زند و پیکر خود را به شمشیر می‌سپارد و سینه خود را به تیر می‌زند تا این تیر‌ها به پیکره امت اسلام و جسم امام و مسلمین وارد نشود.

سرلشکر سلامی اظهار کرد: آن هنگامی که حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام آن جوانمرد الهی پرچم را به دست گرفت، مشک بر دوش نهاد، آب ننوشید و مشک را در زیر دستانش که قطع شده بودند با دهان خویش به سوی خیمه‌ها می‌برد و آنگاه که چشمانش هدف تیر قرار گرفت و از اسب بر زمین افتاد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آن هنگامی که طلحه و زبیر مقابل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ایستادند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت، عنوان کرد: هویت حقیقی سپاه برآمده از روح عاشوراست. پاسداران ابوالفضلی و عاشورایی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: سپاه به همراه همه قوای مسلح کشور اعم از برادران عزیز ارتش و فراجا همه با هم در یک سنگر واحد سال‌هاست از یک حقیقت بزرگ دفاع می‌کنند.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: وقتی این حقیقت درخشان انقلاب اسلامی از افق این سرزمین طلوع کرد و در طفولیت خود پنجه در پنجه قدرت‌های بزرگ افکند و با همه قدرت‌های شیطانی درگیر شد، هیچ‌کس شاید باور نمی‌کرد که این انقلاب شکوهمند قادر باشد که با این آرایش جهانی متشکل از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ حیات بشر مبارزه کند و پیروز شود.

وی ادامه داد: هیچ نقطه تاریکی در این پیکارِ بیش از چهار دهه‌ای انقلابِ ما با دشمنان اسلام، دشمنان امت اسلامی و دشمنان ایران وجود ندارد. تمام صفحات این تاریخ ۴۶ ساله سرشار از افتخار، هنرنمایی مجاهدان و سرشار از حکایت‌های شگفت‌انگیز و پیروزی‌های فوق تصور است.

فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: همه کافران در همه این لحظه‌های طولانی و مستمر و بی‌وقفه دچار بهت و حیرت شدند. این حالت همه جا مشاهده شد چه در سقوط نظام شاهنشاهی که دنیای مستکبر غافلگیر شد، زانو زد و گریخت. چه آن هنگام که به تدریج با فتنه‌های عظیم بازگشت تا دوباره به تاریخ و سرنوشت این ملت رجعت کنند.

وی افزود: دفاع مقدس یکی از شاهکار‌های بی‌نظیر مجاهدان راه خدا بود تا راه غلبه دشمنان بزرگ را مسدود کنند که با همه ابزارها، امکانات، رسانه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و سیاست‌های جهانی و تحریم‌های اقتصادی و همه ابزار‌های اطلاعاتی همه به میدان آمده بودند برای ملتی که تازه به استقلال رسیده بود. اما، هیچ‌کس در این فضای نابرابر غیر از توکل به خداوند به چیز دیگری تکیه نکرد.

سرلشکر سلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مردان ما در آن میدان ایستادند و صحنه‌های دل انگیز نازل از عاشورا را ساختند، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس یک نازله‌ای بود از عاشورا و یک حادثه انبساط یافته از نیمروز عاشورا در ۸ سال دفاع مقدس بود.

وی افزود: عاشورا تراکمی بود از تمام سختی‌ها مصیبت‌ها، غم‌ها و رنج‌ها که در حد وسع و ظرفیت امام مسلمین بود که بتواند آن همه شهادت، تشنگی و اسارت را تحمل کند تا اسلام قائم و پابرجا بماند.

به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران، اگر شکوه آن فداکاری نبود امروز از اسلام پیامبر عظیم الشأن خبری نبود و اسلام اموی همه جا را در بر گرفته بود، ولی امام حسین علیه السلام با قیام خود اسلام حقیقی را در میان نسل‌ها و طول اعصار و قرن‌ها جاری ساخت.

وی ادامه داد: عاشورا به عنوان یک حقیقت زنده باقی ماند تا دفاع مقدس امتدادی از آن مبدا باشکوه برای شکل دهی به یک تاریخ با عظمت برای همه مسلمانان باشد؛ بنابراین دفاع مقدس یک حادثه ماندگار و متوقف شده در گوشه‌ای از تاریخ نبود بلکه مانند عاشورا یک حقیقت جاری در متن زمان بود.

سرلشکر سلامی با اشاره به گرامی‌داشت شهدا توسط مردم ایران تصریح کرد: اکنون هم مشاهده می‌کنیم گویی این حادثه بزرگ همین الان رخ داده است و همه مردم برای گرامی داشته شهیدان آن واقعه باشکوه کاملاً در صحنه حضور دارند و هیچ چیزی کهنه نشده است.

وی افزود: دفاع مقدس کهنسال می‌شود، اما کهنه نمی‌شود. گرد و غبار زمان نمی‌تواند درخشش این عظمت و فضائل‌ها در این قطعه تاریخ فراموش نماید. کسانی که پس از دفاع مقدس به تبیین و نگاشت آن همه فداکاری همت کرده‌اند و در واقع کاری زینبی انجام داده‌اند و پیام‌های آن عاشورا‌های مکرر را به گوش نسل جدید رساندند تا برکت شهادت، حس جهاد، روح فداکاری و فضیلت ایثار در جامعه ما مستحکم شود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: جوانان ما با آن فرهنگ باشکوه آشنا شوند و دفاع مقدس به یک فرهنگ، مکتب، تجلی‌گاه تفسیر آیات جهاد در قرآن عظیم و به یک نقطه الگو و قابل تکرار برای همه روند‌های ما با همه دشمنی‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس نمایه‌ای کاملی بود از تنهایی ملت ما در اوج ضعف سلاح و تجهیزات در مقابل یک جهان قدرت در اوج پیشرفتگی و وفور سلاح و تجهیزات. در این عرصه نابرابر، شکوه ایمان به اثبات رسید اگر در عِده و عُده غلبه داشتیم و پیروز می‌شدیم هنر نبود بلکه کار شمشیر‌ها بود.

سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه باید ایمان در دفاع مقدس می‌درخشید و معجزه ایمان الهی اثبات می‌شد، تاکید کرد: از این نقطه نظر می‌خواهم بگویم که عزیزانمان در مرکز مطالعات و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقعا کار ارزنده‌ای انجام می‌دهند. برادر عزیزم سردار نائینی سال‌ها در ادامه تلاش عزیزانی که پیش از او این نهاد مقدس و بسیار مهم را پایه گذاری کردند، کار با ارزشی انجام دادند.

وی افزود: اکنون هم شاهد هستید تا این فرماندهان فداکار ما همچون سردار قربانی و سردار رفیق دوست که از یادگاران باشکوه دوران دفاع مقدس هستند، حضور دارند.

فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران اظهار کرد: برادران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس را از زبان همه فرماندهان نگارش می‌کنند و بخش‌های مهمی نزد افکار عمومی منتشر شده است.

وی افزود: روزشمار‌هایی که حوادث مهم هر روز جنگ را نگارش می‌کنند تا تاریخ دفاع مقدس زنده بماند، هر صفحه آن برای آیندگان یک عبرت بزرگ و درس تاریخی است. ما خاطره نویسی نمی‌کنیم واقعاً رمان‌ها و داستان‌هایی که نوشته می‌شود صرفاً برای برانگیختن احساس انسان‌ها نیست.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: دفاع مقدس گنجینه بی‌پایینی از معارفی است که از غیر از دفاع مقدس به دست نمی‌آید.

وی افزود: آنچه ما در دفاع مقدس به دست آورده‌ایم همانند آنچه است که در عاشورا ساخته شد، عاشورا معمار عظمت‌ها بود و بدون عاشورا هیچ یک از ین فضائل بروز پیدا نمی‌کرد، ایثار نمی‌توانست معنای خود را کامل کند واژه‌ها در عاشورا تکامل پیدا کردند و در کامل‌ترین شکل حاضر شدند.

فرمانده کل سپاه پاسداران از شجاعت، فداکاری، پشت کردن به دنیا، تبعیت از امام، شمشیر زدن تا آخرین قطره خون، مثله شدن، اما بر سر عهد صادق الوعد ماندن را از مفاهیم عاشورا عنوان کرد و افزود: دفاع مقدس نیز این‌گونه بود باید این معارف استخراج و تدوین شود که یک دریای بی‌پایان است.

وی ادامه داد: بایگانی کردن و حفظ اسرار نیز یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات و مطالعات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این مهم جای خود را نمایان می‌سازد که ما چقدر تشنه آن هستیم تا یک قطعه سند از حوادث تاریخی صدر اسلام داشته باشیم. این کار و جاری کردن آن کمتر از خود دفاع مقدس نیست.

سرلشکر سلامی با اشاره به اقدامات سردار نائینی در ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: سردار نایینی و همکارانشان این اقدامات را در مرکز با زیبایی انجام دادند. البته سردار فدوی نیز از زحمات بسیاری برای پشتیبانی و حمایت از این کار از ارزشمند انجام داد.

وی گفت: همه فرماندهان سپاه معتقد هستند که سردار نائینی این مرکز را به اوج خود رسانده و از زحمات ایشان تقدیر می‌کنند. مطمئن هستیم که سردار شریف این راه را با همان زیبایی، پشتکار و سلیقه ادامه خواهد داد؛ لذا در این مقطع از زحمات برادر عزیزم سردار نائینی بسیار تشکر می‌کنم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیانات خود با اشاره به اینکه سپاه نهادی است که به صورت مستمر در نبرد قرار دارد تصریح کرد: جنگ و دفاع مقدس تمام شد، اما، آنچه ثابت ماند توطئه‌های پیچیده و پی در پی دشمنان بود. دشمن دست بردار نبود و به شکست در دفاع مقدس اکتفا نکرد و عبرت نگرفت. تغییر روش داد و جنگ‌های دیگری را طراحی کرد و همه فتنه‌ها و توطئه‌ها را به کار گرفت.

وی افزود: ما باید در قلب این میدان می‌ایستادیم و با این توطئه‌های چند بعدی که از تمام زوایای ممکن این نظام را تهدید می‌کردند. البته همه آن‌ها نیز قالب جهانی داشتند و در مقیاس جهانی بودند، به نحوی که طراحی آن‌ها پیچیده، ابزار‌ها مدرن و تجربیات پرتراکم نزد دشمن بود.

سرلشکر سلامی اظهار کرد: دشمنان ما تجربه درهم شکستن قدرت‌های بزرگ را داشتند، آمریکا در رقابت با شوروی موجب فروپاشی آن شد. آن‌ها تجربه کودتا‌های عظیم، انقلاب‌های مخملی، تصرف قاره‌ها و پیروز شدن در جنگ‌های جهانی را داشت.

وی افزود: آن‌ها با همه این ابزار‌ها حرکت می‌کردند؛ از تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، جنگ اطلاعاتی، پدیده تکفیر، نبرد‌های نیابتی، فشار‌های رسانه‌ای، فتنه‌های داخلی، جنگ‌های روانی و هر آنچه امکان و تجربه و ابزار بود را به میدان آوردند و نقطه تمرکز را بر قلب انقلاب اسلامی قرار داده بودند.

فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: آن‌ها می‌دانستند اگر این انقلاب فرصت حرکت پیدا کند که پیدا کرد دامنه‌های تاثیر آن همه فضا‌های تسخیر شده غرب را در هم خواهد نوردید و آن‌ها را بازپس خواهد گرفت. این متصرفات نظام‌های سلطه را در سرزمین‌های اسلامی پس خواهد گرفت کما اینکه این اتفاق رخ داد و روزگار را بر آن‌ها تنگ خواهد کرد، اذن تنفس آرام در بلاد اسلامی را به آن‌ها نخواهد داد و اذن سیطره بر سرنوشت مسلمانان را به آن‌ها نخواهد داد.

سرلشکر سلامی افزود: این‌ها برنامه‌های واقعی انقلاب ما بود که در دوره طلایی امامت امام عظیم الشأن ما و پس از آن طی بیش از ۳۵ سال اخیر با امامت رهبر عالی‌قدر و عظیم الشأن انقلاب اسلامی در عصر پیچیده‌ترین فتنه‌ها و توطئه‌ها از همه طرف این مقاومت به نام اسلام تحت هدایت ولایت فقیه صورت گرفت و مردم نیز آگاهانه ایستادند و در مقابل سختی‌ها قد خم نکردند.

سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه سپاه، بسیج، ارتش، نیرو‌های امنیتی و انتظامی ملت ایستادند و رهبر انقلاب اسلامی نیز در میانه میدان و قلب تمام مخاطرات و نقطه مرکزی همه بلایا ایستاد، تصریح کرد: هنگامی که امام انقلاب می‌ایستد همه نیز به تاسی از او ایستادگی و مقاومت می‌کنند و عقب نمی‌نشینند.

وی افزود: این ایستادگی ماند و برای سپاه قطعات درخشانی از تواتر این شکوه‌ها شکل گرفت. سپاه با هر دشمنی به شکل مستقیم مواجهه می‌کرد، نگران نبود و از چیزی هراس نداشت، هدایت می‌شد و در همه این صحنه‌ها تحت فرمان بود.