صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۴۵

سردار سرلشکر سلامی: شهید امیرعبداللهیان اقتدار در عرصه دفاعی را به گفتمان سیاسی تبدیل کرد

فرمانده کل سپاه پاسداران امروز در مراسمی درباره شهید امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیر ما هم شجاعت اخلاقی داشت و هم شجاعت سیاسی و دست به کارهای بزرگی زد و دیپلماسی مقاومت را رونق بخشید، گفت: او توانست اقتداری که در عرصه دفاعی تولید می‌شد را به گفتمان سیاسی تبدیل کند.
سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران امروز (شنبه) 26 خرداد در مراسم بزرگداشت شهید حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت امور خارجه طی سخنانی گفت:‌ به جرأت می‌گویم شجاعت سیاسی بسیار فراتر از شجاعت نظامی است. چون سیاست محل اتخاذ تصمیمات بزرگ است، تصمیماتی با مسؤولیت‌های وسیع، همانگونه که شجاعت اخلاقی از شجاعت سیاسی بزرگ‌تر است.وی درباره شهید امیرعبداللهیان بیان کرد: امیر ما هم شجاعت اخلاقی داشت و هم شجاعت سیاسی و دست به کارهای بزرگی زدند. یک کارنامه درخشان در سیاست خارجی کشور ما بر خلاف همه قدرت‌ها ظرف سال‌های اخیر ایجاد شد.
سردار سلامی بیان کرد: این عزیزان توانستند فضاهای سیاسی را بشکافند. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حرکت روی میدان‌های مین بود و همه جا دشمن در کمین بود، یادآور شد: ولی پیوستن به شانگهای، همکاری با بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تنظیم روابط جدید براساس کاهش تنش و رفتار عادلانه با همسایگان. شما ملاحظه کردید آخرین سفر وزیر شهید ما برای گشایش و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که چند سالی ما را در تنش‌هایی در شمال کشور درگیر خود کرده بود.وی گفت: فضاهای سیاسی جدید به ما اقتدار جدید بخشید.

* وارد کردن منطق عدالت در سیاست خارجی از ابتکارات جدید بود

فرمانده کل سپاه همچنین ادامه داد: نگاه متوازن به شرق و غرب صرفنظر از اینکه چه کشوری در چه موقعیت جغرافیایی است، به صرف اینکه آن می‌تواند در یک نسبت عادلانه با ما اشتراک منفعت پیدا کند، این نگاه درستی بود، نه شرقی، نه غربی.وی گفت: وارد کردن منطق عدالت در سیاست خارجی در حالی که جهان قدرتمند به منطق قدرت اعتقاد دارد، از ابتکارات جدید سیاست خارجی ما بود. منطقی که سیاست خارجی ما را برجسته و در بین ملت‌ها جذاب می‌کرد و به ما مشروعیت حرکت می‌بخشید و شخصیت سیاسی ما را در جهان ارتقاء می‌داد.

* امیرعبداللهیان دیپلماسی مقاومت را رونق بخشید

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: شهید امیرعبداللهیان سیاست خارجی کشور ما را منحصر به روابط با دولت‌ها نکرد، بلکه دیپلماسی مقاومت را رونق بخشید. امیرعبداللهیان عین دستگاه سیاست خارجی جبهه مقاومت عمل می‌کرد، عین اینکه وزیر خارجه فلسطین هم هست و از آن مظلومیت‌ها با شکوه دفاع می‌کرد.

* تنها وزیر خارجه‌ای که با رهبران مقاومت شجاعانه دیدار و از آنها حمایت می‌کرد

سردار سلامی افزود: او تنها وزیر خارجه‌ای بود که با رهبران گروه‌های مقاومت شجاعانه دیدار و از آنها حمایت می‌کرد. او این هنر را داشت یعنی با یک تابع تبدیل می‌توانست اقتداری که در عرصه دفاعی تولید می‌شد، به گفتمان سیاسی تبدیل کند.

* ایران هرگز تصویر یک کشور تحریم شده جهانی را به خود نگرفت

فرمانده کل سپاه در ادامه اظهارات خود در مراسم بزرگداشت شهید امیرعبداللهیان عنوان کرد: در دنیای امروز نمی‌توان از کنار مرزها دفاع کرد ما مجبور بودیم پیشروی کنیم، مجبور بودیم در فضاهای دوردست دشمنان خود را مهار کنیم. اینکه دستگاه دیپلماسی با ما همراه و گاهی جلوتر از ما بود، مهم بود.وی گفت: در این فضای آشو‌بناک این سال‌ها، سال‌های سخت انقلاب ما بود که به امروز رسیدیم که روی قله‌های مرتفع روحی قرار گرفتیم. وقتی ایشان وزارت خارجه را تحویل گرفت، بعد از آن اتفاقاتی که رخ داد که شما اینها را به خاطر دارید. حوادث فتنه انگیز سال 1401 به اقتدار و اعتبار سیاسی ما خدشه وارد کرد و ترمیم آن مهم بود.سردار سلامی ادامه داد: این بازی‌های سیاسی که سفرای کشورهای دشمن یا متصل به دشمن و یا ذیل دشمنان ما از خود نشان می‌دادند و به دنبال این بودند که از این فضا استفاده کنند و انزوا را شدت ببخشند. خروج آمریکایی‌ها از برجام و استمرار تحریم‌ها و حرکت در فضای تحریم و شکستن اثر تحریم. من کمی می‌فهمم که این تحریم چقدر بی خاصیت شد و با تلاش و مجاهدت از خاصیت افتاد.وی عنوان کرد: ایران هرگز تصویر یک کشور تحریم شده جهانی را به خود نگرفت، آن هم به خاطر رشادت این عزیزان.

* امیرعبداللهیان در اوج فراز زندگی خود جهادی انجام داد به نام وعده صادق

وی در ادامه سخنان خود در مراسم بزرگداشت شهید حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه معمولا بعضی‌ها دیپلماسی را میدان کلمات مبهم می‌دانند، گفت: ولی بر عکس او (شهید امیرعبداللهیان) بسیار واضح و شفاف با آنها سخن می‌گفت. همیشه از او درخواست می‌کردند نزنید، یا اگر می‌زنید خفیف بزنید یا اگر بزنید چه می‌شود. سردار سلامی ادامه داد: پشت ماجرای پرتاب‌ها (عملیات وعده صادق) که شاید در کل بیش از هفت الی هشت ساعت طول نکشید، ساعت‌ها و روزها تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در جریان بود که کشور جهان را متقاعد کند که ما حق داریم بزنیم.فرمانده کل سپاه افزود: زدن ما به تنهایی کارساز نبود، باید یک دیپلماسی قدرتمند پرتاب این موشک‌ها را به مشروعیت یک تهاجم پیوند می‌زد برای همین ما موفق بودیم و سربلند از این میدان درآمدیم. جای او خالی است و هیچ چیزی هم جز شهادت نمی‌توانست اجر و پاداش این جهاد باشد.وی گفت: آقای امیرعبداللهیان در اوج فراز زندگی خود جهادی انجام داد به نام وعده صادق. ممکن است خیلی‌ها وعده صادق را به عمل ما نسبت بدهند، ولی واقعا آنچه در صحنه سیاسی وعده صادق اتفاق می‌افتاد هیچ دست کمی از عمل نظامی ما نداشت و او به اجر وعده صادق به شهادت رسید.

* تقدیرنامه امیرعبداللهیان برای عملیات وعده صادق

وی در این برنامه گفت: روزی که عملیات وعده صادق تمام شد من تقدیرنامه‌ای برای آقای امیرعبداللهیان نوشته بودم و امضای آن سوم اردیبهشت 1403 بود و با ایشان هماهنگ کردیم که اینجا خدمتشان برسیم فرمودند من به پاکستان می‌روم و بعد از بازگشت خودم به سپاه می‌آیم. سفر انجام شد و به دلیل گرفتاری‌های پی در پی توفیق پیدا نکردیم این تقدیرنامه که تقدیر از عمل همه معاونان،مسؤولان و کارکنان وزارت خارجه و تجلیل از شخصیت آقای امیرعبداللهیان بود را به ایشان تحویل بدهیم و امروز قضای آن را به جا می‌آورم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات