صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۸۴۵
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ غزّه، همچنان مسئله‌ اوّل دنیای اسلام است. آنچه من درباره‌ مسائل خارجی و فعّالیّت حوزه‌ دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئله‌ غزّه است؛ آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. (1403/4/31) www.basirat.ir

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز

سهم‌خواهی آفت کابینه کارآمد

دیروز فهرست اسامی کابینه دولت چهاردهم به منظور اخذ رأی اعتماد تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. نگاهی به فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور پس از این اقدام دولت، به ویژه در میان جریان و جناح سیاسی که دولت را منسوب به خود می‌داند، گویای نکات حائز اهمیتی است که هم باید مورد توجه دولت محترم برای عبور از این مرحله قرار گیرد و هم مجلس شورای اسلامی در انجام وظایف خود با نگاه حمایتی از دولت محترم به آن توجه کند. اما مردم عزیز ایران که با هزار امید و آرزو به این دولت رأی داده‌اند، نباید نگران این بازی‌های سیاسی باشند که بیشتر به دنبال امیدزدایی و بی‌اعتبار کردن دولتی است که در اول راه قرار دارد.

شکل‌گیری فضای جنگ نرم رسانه‌ای در اردوگاه سیاسی به ظاهر طرفدار دولت به دنبال ارسال فهرست وزرای پیشنهادی، اساساً نه مطابق با قوانین کشور در حوزه اختیارمندی دولت برای معرفی کابینه است و نه با ادعاهای آزادی و رفتار دموکراتیک آنها جور در‌می‌آید. از یک سو، مدعیان اصلاح‌طلبی جنگ روانی گسترده‌ای را برای اصولگرا نمایاندن وزیران پیشنهادی کلید زده‌اند که عملاً گام‌های بلند زودهنگام برای فرار از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در زنگ حساب فرداست؛ همان کاری که با دولت رحم اجاره‌ای کردند و هنوز هم خطاهای راهبردی و مسئولیتی این دولت در ایجاد شرایط اقتصادی ومعیشتی مردم ظاهر است! از سوی دیگر، بیرون زدن دم خروس آفت چندش‌آور سهم‌خواهی در قسم‌های کابینه‌چینی لایه‌های زیرین کمیته راهبری تشکیل کابینه است؛ اتفاقی که ریش‌سفیدان این جریان آن را پیش‌بینی کرده و نسبت به پیامدهای مواجهه‌ با دولت به مثابه «گوشت قربانی» هشدار داده بودند. امروز دو دسته ‌ستیز در این اردوگاه در مسئله کابینه دیده می‌شود؛ ستیز سهم‌خواهانه در جریان موسوم به اصلاحات ـ اعتدال و ستیز درون گروهی مابین جناح‌های میانی و تندرو جریان اصلاحات.

 البته پاره‌ای از تعابیر و تفاسیر برخی از جناح‌های خُرد و تندرو جریان اصولگرایی موجود در اتمسفر سیاسی کشور ـ اعم از درون مجلس و بیرون از آن در برخی رسانه‌های این جناح ـ نیز در مواجهه با دولت و ترکیب کابینه پیشنهادی زیبنده نیست و باید به دولت اعتماد کرد و نگاه شایسته‌گزینی به دور از غلبه جناحی به ویژه در حفظ برخی از وزرای توانمند و کاری دولت شهید رئیسی را ستود. برآیند همکاری و همدلی مجلس در بررسی کارنامه و برنامه هر یک از وزرا هم باید به شکل‌گیری دولتی در تراز این مقطع از نیازهای کشور و انقلاب اسلامی در عبور از شرایط پیچیده منجر شود. حمایت از دولت توأم با نقد دلسوزانه و کارشناسی به دور از سهم‌خواهی، امروز برای کشور ما راه‌گشاست. (فتح‌الله پریشان)

 

▼ گزارش روز 

خونخواهی یا آتش‌بس؟

«کامالا هریس» نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، به طرفداران فلسطین که سخنرانی انتخاباتی او در آریزونا را قطع کردند، گفت که اکنون زمان توافق آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه غزه فرا رسیده است. در حالی این سخنان صلح‌طلبانه مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این وزارت‌خانه به کنگره اطلاع داده است که دولت قصد دارد 3/5 میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی را در اختیار رژیم اسرائیل قرار دهد.

تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و ترس از گسترش جنگ در غزه که تاکنون موجب شهادت حدود 40 هزار غیرنظامی بی‌گناه فلسطینی و ایجاد بحران انسانی عمیق در این منطقه شده، و نیز واهمه رژیم صهیونیستی از عملیات انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی در پی به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران، و فواد شکر رهبر نظامی حزب‌الله در بیروت، این رژیم را بر آن داشته تا به دنبال تقویت بنیه نظامی خود و تکمیل تجهیزات نظامی خود باشد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی همزمان با نماز صبح با حمله به یک مدرسه آوارگان فلسطینی در محله «الدرج» در مرکز نوار غزه جنایت جدیدی را رقم زد که در جریان آن بیش از 100 نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی در توجیه این جنایت مدعی شد افراد مسلح حماس را که در این مدرسه پناه گرفته بودند، هدف قرار داده است! ناظران بر این عقیده‌اند که چراغ سبز اصلی این جنایت‌ها از سوی آمریکاست و در پشت پرده، دولت بایدن از ادامه جنگ و تلاش برای نابودی حماس استقبال کرده است. این در حالی است که تمام خبرها حاکی از بازیابی قدرت و بازگشت رزمندگان حماس به مناطقی است که ادعا شده بود پاکسازی شده‌اند. صهیونیست‌ها به ناتوانی در نابودی حماس پی برده‌اند و با ادامه این جنگ تنها در حال قتل‌عام غیرنظامیان هستند. شبکه عبری «کان» عنوان کرد، برخلاف ادعای نتانیاهو، در جلسه پنجشنبه گذشته کابینه اسرائیل، درباره توافق آتش‌بس و تبادل اسرا هیچ گفت‌وگویی صورت نگرفته است.

همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه آیا ایران پاسخ به رژیم صهیونیستی را تا گفت‌وگوهای هفته آتی در خصوص آتش‌بس به تعویق می‌اندازد یا خیر، بیان داشت: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ماست؛ هر توافقی که حماس بپذیرد، مورد قبول ما هم خواهد بود.» این نمایندگی ادامه داد: «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است، ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد؛ اما امیدواریم پاسخ ما در زمان و به‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند. قطعاً محور مقاومت بدون تأثیرپذیری از بازی رسانه‌ای غرب در مورد نزدیکی به آتش‌بس، خونخواهی از شهدای عزیز خود را مقتدرانه عملیاتی خواهد کرد‌.» (مصطفی علیجان‌زاده)

▼ خبر ویژه

 عصبانیت تلویزیون موساد از تعامل سازنده بر سر کابینه 

 شبکه ماهواره وابسته به سرویس جاسوسی موساد از تعامل رئیس‌جمهور با ارکان نظام در معرفی کابینه عصبانی شد. نکته تأمل‌برانگیز و عبرت‌آموز، نویسنده تحلیل تلویزیون بدنام اینترنشنال است. «مرتضی کاظمیان» همکار سابق بی‌بی‌سی تا مدت‌ها خود را ملی ـ مذهبی وانمود می‌کرد. وی عضو شورای فعالان ملی مذهبی و مقیم ساکن لندن است و قبل از بازداشت در فتنه 88 و فرار از ایران، به اسم اصلاح‌طلبی با نشریات زنجیره‌ای، مانند جامعه، توس، خرداد، فتح، اعتماد، اعتماد ملی، سرمایه، یاس نو، آفتاب، نامه و میهن همکاری می‌کرد و پس از فرار، همکار سایت‌های جرس (جنبش راه سبز) و روز آنلاین شد. او سپس به بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا سرویس داد و در نهایت در تشدید چرخه سقوط و تباهی، به عضویت تحریریه شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال درآمد؛ شبکه‌ای که به اذعان دو تحلیلگر ارشد صهیونیست، مواضع موساد را پوشش می‌دهد.

 

▼ اخبار

جزئیات استعفاهای ظریف

آقای «محمدجواد ظریف» در بخشی از کتاب خاطراتش با عنوان پایاب شکیبایی جزئیات پنج بار استعفای خود در سال‌های 1392 تا ۱۴۰۰ را روایت کرده است! او در این کتاب نوشته است: «نخستین‌بار که تا مرز کناره‌گیری پیش رفتم، در سفر نخست آقای رئیس‌جمهور به  نیویورک در سال ۱۳۹۲ بود. برخی مشاورین آقای رئیس‌جمهور بدون هماهنگی تلاش کرده بودند نشست وزرای خارجۀ پنج به اضافه یک و ایران را به نشست سران تبدیل کنند. دومین بار طرحی پیرامون کمیته نیازهای هسته‌ای کشور بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه برای زمامداران کشور فرستاده شده بود، که گفت‌وگوها را پیشاپیش محکوم به شکست می‌کرد. سومین نوبت به دنبال شکایت از بی توجهی سایر وزارتخانه‌ها به بایسته‌های بنیادین سیاست خارجی و به ویژه در ارتباط با ناهماهنگی در پیوندها با روسیه بود که انجام وظیفۀ وزیر امور خارجه را برهم ریخته بود. ناگفته نماند که وزارت امور خارجه برای دفاع از  پیوندها با روسیه وارد شده بود. نوبت دیگر، بر سر ِسفر بشار اسد در اسفندماه ۱۳۹۷ بود. کناره‌گیری بعدی مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک ما برای شکست دادن تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت در برابر ایران در تابستان و پاییز ۱۳۹۹ بود.  آقای پوتین یک پیشنهاد مطرح کرده بود که به نظر وزارت امور خارجه می‌بایست با روش دیپلماتیک با آن برخورد می‌شد. در شورای عالی امنیت ملی و در دولت با لحنی تند مخالفت کردند، که توهین به وزارت و وزیر امور خارجه بود. پس از آن تقاضا کردم از حضور در هیئت دولت معاف شوم که موافقت نشد.» گفتنی است، آقای محمدجواد ظریف روز گذشته هم اعلام کرد از معاونت راهبردی دولت آقای مسعود پزشکیان استعفا داده است!

 

رکورد مصرف برق شکسته شد!

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران خبر داد که با وجود افزایش و استمرار بی‌سابقه دمای هوا و فزونی بیش از حد رکورد مصرف برق در کشور با تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای عملیاتی صنعت برق تهران و همراهی و همکاری مشترکان بیش از ده درصد انرژی بیشتری برای مشترکان در شهر تهران تأمین شده است. بدیهی است با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و مصرف برق میزان وقوع حوادث و محدودیت‌ها در تأمین برق از طریق خطوط شبکه‌های برق‌رسانی و آسیب به تجهیزات در سطح شبکه‌های برق‌رسانی نیز افزایش می‌یابد. وی افزود: «همکاران ما در تلاشند تا هیچ گونه اختلالی در تأمین برق هموطنان ایجاد نشود، اما برای گذر از شرایط فعلی در کنار تلاش‌های ۲۴ ساعته خادمان صنعت برق کشور، نیازمند همراهی و همکاری مشترکان، کاهش مصارف برق غیرضروری و خودداری جدی در استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ هستیم.»

 

بازی جدید حامیان رژیم صهیونیستی علیه لبنان

همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای در پی ترور شهید اسماعیل هنیه و شهید فواد شکر، برخی از کشورهای غربی و عربی در اقدامی یک طرفه از شهروندان خود درخواست کردند تا خاک کشور لبنان را ترک کنند. درخواست کشورهای مزبور (به جز کانادا) برای خروج اتباع‌شان از خاک لبنان در شرایطی است که آنها با وجود مخاطرات واکنش جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی از طرح خواسته مشابه برای خروج شهروندان خود از سرزمین‌های اشغالی خودداری کرده‌اند. «سامر کرمی» تحلیلگر سیاسی در همین باره به خبرنگار «تسنیم» گفت: «این اقدام کشورهای غربی ـ عربی با هدف جنگ روانی علیه دولت لبنان به منظور اعمال فشار بر مقاومت برای توقف نبرد در جبهه حمایت از غزه در شمال سرزمین های اشغالی است. برخی ناظران معتقدند درخواست خروج اتباع برخی از کشورهای غربی وعربی در فصل اوج‌گیری سفر جهانگردان به لبنان، تلاشی برای هراس‌افکنی و ضربه به اقتصاد توریسم و جهانگردی لبنان است.»

 

▼ اخبار کوتاه

  «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره پاسخ انتقام‌جویانه ایران به این رژیم با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. گالانت گفت: «ایران در حال آماده شدن برای حمله به اسرائیل است و این امر نشان می‌دهد تهران در حال ترتیب دادن یک حمله بزرگ علیه ماست. برآوردهای جامعه اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد حمله انتقام‌جویانه ایران در پاسخ به ترور هنیه طی روزهای آینده انجام خواهد شد.»

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اسرائیل هشدار داد و گفت: «من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم صراحتاً از اظهارات تحریک‌آمیز برای ارتکاب جنایات جنگی فاصله گرفته و از آنها می‌خواهیم با حسن نیت در مذاکراتی که توسط آمریکا، قطر، و مصر برای آتش‌بس تهیه شده است، شرکت کنند.»

حزب‌الله لبنان بامداد امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقر تازه‌تأسیس فرماندهی لشکر ۱۴۶ در جعتون را به وسیله موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده‌است. در این بیانیه ذکر نشده که این حمله در پاسخ به ترور حاج محسن است یا خیر که به این ترتیب جواب اصلی حزب‌الله هنوز از راه نرسیده است.

وزارت بهداشت غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از صبح دیروز تا اوایل بامداد دست کم ۲۲ فلسطینی در این باریکه طی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. به این ترتیب، شمار شهدای فلسطینی در جنگ غزه از مرز ۴۰ هزار نفر عبور کرد. این در حالی است که اکنون بیش از ۱۰ هزار فلسطینی زیر آوارها هستند و با اتمام جنگ و آغاز فرآیند آواربرداری، در نهایت باید آنها را نیز به شمار شهدا افزود.

گردان نظامی قسام در بیانیه‌ای تأکید کرد، مجاهدان این گردان‌ها به حول و قوه الهی ظهر روز یکشنبه ۶ صفر ۱۴۴۶ هجری مصادف با ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ میلادی موفق به انجام عملیات تیراندازی از فاصله صفر شدند و طی آن خودروی «یوناتان دویچ» ۲۳ ساله را در نزدیکی شهرک صهیونیستی «میحولا» در اغوار شمالی هدف قرار داده و او را از پا درآوردند.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کردند، صداهای انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شنیده شده و دود تیره در بخش شمالی این نیروگاه هسته‌ای مشاهده شده است.

جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز به منظور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه با حضور سید عباس عراقچی آغاز شد.

بر اساس اعلام ستاد اربعین ورود خودروهای شخصی به داخل شهر مهران از فردا ممنوع است و زوار با اتوبوس‌های درون‌شهری به پایانه انتقال داده می‌شوند.