بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۹۶
طرح سازمان ملل برای آتش بس ۷ روزه به منظور واکسیناسیون کودکان غزه
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی درخواست یونیسف و سازمان جهانی بهداشت برای قراری آتش بس هفت روزه در غزه برای واکسیناسیون کودکان، با بیان اینکه سازمان ملل متحد آماده است تا یک کارزار حیاتی واکسن فلج اطفال را در غزه راه اندازی کند، گفت: توقف درگیری ها و آتش بس در غزه برای رسیدگی به فلج اطفال ضروری است.

دو نهاد سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس به مدت ۷ روز در غزه به منظور واکسیناسیون کودکان منطقه غزه در برابر فلج اطفال شده‌اند.  سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای درباره احتمال شیوع فلج اطفال در میان کودکان غزه هشدار داده‌اند.

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: غزه در یک سقوط آزاد بشردوستانه است. زمانی که به نظر می رسد وضعیت نمی تواند برای فلسطینیان در غزه بدتر شود، رنج بیشتر شده -و جهان نظاره گر آن است. ویروس فلج اطفال در نمونه های فاضلاب در خان یونس و دیرالبلاح شناسایی شده است.

گوترش تاکید کرد: پیشگیری و مهار شیوع فلج اطفال به یک تلاش گسترده، هماهنگ و فوری نیاز دارد. سازمان ملل متحد آماده است تا یک کارزار حیاتی واکسن فلج اطفال را در غزه راه اندازی کند. سازمان ملل یک پروژه واکسناسیون برای بیش از ۶۴۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال را در غزه آغاز خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سازمان جهانی بهداشت ۱.۶ میلیون دوز واکسن فلج اطفال را تایید کرده است. یونیسف تحویل واکسن ها و تجهیزات نگه داری در شرایط استاندارد را هماهنگ می کند.

او گفت: سیستم های بهداشت، آب و فاضلاب در غزه تخریب شده است. اکثر بیمارستان ها و مراکز مراقبت های اولیه کاربردی نیستند. مردم برای امنیت دائما در حال فرار هستند. ما می دانیم که چگونه یک پروژه موثر واکسیناسیون فلج اطفال باید اجرا شود.

گوترش تصریح کرد: ما همچنین می دانیم که یک کارزار موفق به چه شرایطی نیاز دارد. تسهیل حمل و نقل واکسن ها و تجهیزات زنجیره سرد در هر مرحله، ورود کارشناسان فلج اطفال به غزه، سوخت برای تیم های بهداشتی برای انجام کار، خدمات اینترنتی و تلفنی قابل اعتماد برای اطلاع رسانی به جوامع در مورد پروژه، افزایش مقدار پول نقدی که برای پرداخت به کارکنان بهداشتی وارد غزه می شود و مهمتر از همه، یک پروژه موفق واکسیناسیون فلج اطفال نیاز به ایمنی دارد.

به گفته وی، این کارزار همچنین بهایمنی برای کارکنان بهداشتی برای انجام وظایف خود، ایمنی برای کودکان و خانواده ها برای دسترسی به مراکز بهداشتی و ایمنی برای آن مراکز بهداشتی که از بمباران محافظت شوند، نیاز دارد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: من از همه طرف‌ها می‌خواهم که فوراً تضمین‌های ملموس ارائه کنند، تضمین توقف های بشردوستانه در درگیری ها برای پروژه واکسیناسیون.

گوترش تاکید کرد: بیایید واضح بگوییم: واکسن نهایی برای فلج اطفال برقراری صلح و آتش بس فوری بشردوستانه است. اما در هر صورت، توقف در درگیریها برای رسیدگی به فلج اطفال ضروری است.

او گفت: غیرممکن است که یک پروژه واکسیناسیون فلج اطفال با جنگ در سراسر جهان انجام شود. فلج اطفال فراتر از سیاست است. فراتر از همه اختلافات است و بنابراین این وظیفه مشترک ماست که با هم در این زمینه همکاری کنیم.

سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای درباره احتمال شیوع فلج اطفال در میان کودکان غزه هشدار داده‌اند. درخواست این دو سازمان به ان دلیل مطرح شده که نمونه‌هایی از این بیماری در فاضلاب غزه مشاهده شده و برخی از کودکان علائم مربوط به این بیماری مسری را نشان داده‌اند.  این کارزار که برای اواخر اوت و اوایل ماه سپتامبر در نظر گرفته شده قصد دارد ۶۴۰ هزار کودک زیر سن ۱۰ سال را در برابر نوع دوم ویروس فلج اطفال (cVDPV۲) واکسینه کند. 

بیانیه یونسکو و سازمان جهانی بهداشت می‌افزاید انجام این عملیات واکسیناسیون در دو دور نیازمند به کارگیری ۲۷۰۰ متخصص سلامت در سراسر نوار غزه خواهد بود. 

منبع: ایرنا