تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۱۵۸
تصمیم وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای تداوم حمایت مالی از شهرک‌نشینان فراری از مجاورت مرزها با لبنان و غزه، با هشدار مسئولان بودجه و رئیس بانک مرکزی این رژیم درباره عواقب آن بر بازارها مواجه شده است.
با تداوم حملات مقاومت فلسطین و لبنان، فرار شهرک نشینان از مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی و همچنین مرز با نوار غزه ادامه دارد.طبق آمار رسمی رژیم صهیونیستی طی بیش از 10 ماه گذشته بیش از 60 هزار نفر از شهرک‌های مرزی تخلیه شده و در هتل‌ها یا خانه‌های استیجاری در شهرهای دورتر اقامت گزیده‌اند و کابینه نتانیاهو مجبور به تامین مالی بخشی از هزینه‌های آنها شده است.
اما حالا که تا چند روز دیگر بودجه تخصیص یافته به شهرک نشینان فراری به پایان می‌رسد،‌ تصمیم وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای تداوم حمایت مالی از آنها با هشدار مسئولین بودجه و رئیس بانک مرکزی این رژیم درباره عواقب آن بر بازارها مواجه شده است.بزالل اسموتریچ می‌خواهد با دخل و تصرف در بودجه، حمایت مالی از اسکان شهرک‌نشینان صهیونیستی که از مجاورت مرزهای با غزه و لبنان تخلیه شدند ادامه پیدا کند.این در حالی است که کمیسر بودجه یوگو گردوس هشدار داد که این کار چارچوب ساختار بودجه را به هم می‌ریزد و در نتیجه به اعتماد بازار به دولت آسیب جدی وارد می‌کند.(1 دلار+ 3.69 شکل)وبگاه اسرائیلی کالکالیست گزارش داد که گردوس به اسموتریچ نسبت به تصرف در بودجه سال 2024 برای تامین هزینه تخلیه ساکنان(شهرک‌های شمال اسرائیل و همجوار با نوار غزه) تا پایان سال هشدار داد. به گفته وی به هم ریختن بودجه می‌تواند بی مسئولیتی مالی کابینه را به بازارها منتقل کند.کمیسر بودجه اسرائیل گفته اسموتریچ می‌خواهد چارچوب بودجه را به مبلغ 4.4 میلیارد شکل بشکند تا بودجه اسکان مجدد اسرائیلی‌های تخلیه شده را تا پایان سال 2024 تمدید کند، در حالی که هزینه آنها فقط تا پایان آگوست، پایان سال 2024 در بودجه گنجانده شده است؛ در همین حال اسموتریچ می‌خواهد بخشی از این مبلغ را برای تامین مالی طرح جدید پرداخت حقوق سربازان نیز تخصیص دهد.
در همین حال اداره بودجه اسرائیل به شدت با تصرف در چارچوب بودجه مخالف است. در نامه‌ای که گردوس ارسال کرده است، او توضیح می‌دهد که کم کردن از بودجه یک «گام بسیار غیرعادی» است و تنها می‌تواند به عنوان «آخرین راه حل» توجیه شود.گردوس افزود: استفاده از این ابزار به عنوان یک راه حل معمولی چارچوب های بودجه را از بین می برد و در نتیجه اعتماد بازارها به دولت را به شدت آسیب می زند. گردوس تصریح کرد: ادامه تامین مالی عملیات تخلیه ساکنان، باید در چارچوب بودجه جاری یعنی با تعیین اولویت‌های بودجه و کاهش سایر هزینه‌ها انجام شود.گردوس در نامه خود تاکید کرده است که چارچوب بودجه جاری برای سال 2024 با توجه به عدم قطعیت در مورد جبهه شمالی(اینکه تنش‌ها در مرز با لبنان تا چه زمانی ادامه دارد) و همچنین تاریخ دریافت کمک از ایالات متحده، چارچوب صحیحی برای اقتصاد است.
به گفته روزنامه کالکالیست، گردوس تنها کسی نیست که به شدت از وزیر دارایی درخواست می کندساختار بودجه را به هم نریزد. دیروز، امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره نیاز به حفظ محدودیت های بودجه توضیح داد.گردویس در نامه خود همچنین تاکید کرده اگر اسموتریچ تصمیم به شکستن چارچوب بودجه دارد، تامین مالی بیشتر از تخلیه شهرک نشینان را در بودجه سال 2025 بگنجاند که دولت می بایبست این روزها آن را تدوین و تصویب کرده باشد اما بحث درباره آن به حالت تعلیق درآمده است.تا پایان ماه، منابع بودجه ای که امکان ادامه تخلیه ساکنان شمال و برخی از ساکنان جنوب اسرائیل را فراهم می کند، به پایان می رسد. هزینه ماهانه تخلیه شهرک نشینان بالغ بر 550 میلیون شکل در ماه است. از این رو، برآورد می شود که هزینه تخلیه تا پایان سال جاری میلادی 2.2 میلیارد دشکل باشد که در حال حاضر هیچ منبع بودجه‌ای برای آن وجود ندارد.