صبح صادق >>  دیدگاه >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۷۰
پایگاه بصیرت / سید محمد علی فروتن

 نزدیک به سه ماه از شهادت رئیس جمهور پرکار، پرتلاش و محبوب ملت ایران، شهید رئیسی می‌گذرد. در این سه ماه، انتخابات برگزار شد، رئیس‌جمهور منتخب شناخته شد، وزرا به مجلس معرفی شدند و در نهایت با رأی اعتماد مجلس، وزرای جدید هم معرفی شدند. البته اینکه در این زمان کم همه این اتفاقات به خوبی رقم می‌خورد، نشان‌دهنده کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است. درباره رأی اعتماد کامل نمایندگان مجلس به وزرا توجه به نکاتی ضروری است:
 ۱_ نکته اول و بسیار مهم اینکه، طیف انقلابی باید نگاه واقع‌بینانه به مسائل داشته باشد. امروز رئیس جمهور کشور آقای پزشکیان است، نه فردی از جناحی دیگر و طبیعی است افرادی که قرار است ایشان برای هیئت دولت معرفی کند، باید نهایت هماهنگی فکری و عملی را با رئیس جمهور داشته باشند. بنابراین، بدیهی است برخی افراد معرفی شده از جهت فکری اختلافاتی با دیگر جناح‌ها داشته باشند.
 ۲_فضای امروز کشور، شرایطی دارد که لازم است نهایت هماهنگی و همکاری میان قوای گوناگون رقم بخورد. بنابراین، همکاری مجلس با دولت در زمینه شکل‌گیری کابینه جدید جای قدردانی دارد. ضمن اینکه به جز برخی از وزرا که انتقاداتی به عملکرد و گذشته آنان مطرح است، کلیت کابینه که معرفی شد و البته از سمت مجلس رأی اعتماد گرفت، قابل قبول است.
 ۳_ در خصوص نوع رفتار رئیس و هئیت رئیسه مجلس با روند بررسی رأی اعتماد به وزرا هم، باید از ایشان تشکر کرد که به بهترین شکل ممکن و با رفتاری کاملاً انقلابی فضای مجلس را مدیریت کرد و اجازه نداد خللی در روند بررسی رأی اعتماد ایجاد شود.
 ۴ـ درباره وزرایی که انتقاداتی به اظهارنظرهای گذشته آنها مطرح بود، به نظر می‌رسد نمایندگان به دلیل شرایط و مصلحت کشور با این افراد نیز با اغماض عبور کردند‌، به شرط آنکه این وزرا چه در عرصه عمل و چه در اظهارنظرها نشان دهند از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی معتقد هستند و حاضرند خودشان و آبروی‌شان را فدای نظام کنند. ضمن آنکه مجلس چک سفید امضا به هیچ یک از وزرا نداده و چنانچه وزیری از خطوط قرمز عبور کند یا عملکرد قابل قبولی نداشته باشد، حتماً استیضاح خواهد شد.
 ۵- امید است آقای پزشکیان قدر شرایط ایجاد شده و حمایت حداکثری مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور از دولت را بداند و با تمام توان برای حل مشکلات مردم گام بردارد‌.
 ۶- آنچه کشور امروز بیش از همیشه به آن نیاز دارد، آرامش و فضای دوستی و همکاری است. دمیدن بر طبل اختلاف نه تنها کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند؛ بلکه انرژی و توان کشور را هم خواهد گرفت. بنابراین، وظیفه همه مردم به ویژه طیف انقلابی است که نهایت همکاری را با دولت جدید داشته باشند که به فرموده رهبر معظم انقلاب، اگر دولت موفق شود، یعنی نظام جمهوری اسلامی موفق شده است.