صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۶۲۸۳۱

تداوم حمایت

پایگاه بصیرت / محمدصادق مفتح/ گروه بازار
مدیریت و کاهش میزان تورم از جمله موضوعات بسیار مهمی است که نه تنها مورد توجه و مطالبه اقشار گوناگون جامعه، به ویژه طبقات ضعیف و دهک‌های پایین درآمدی است، بلکه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز از وجود تورم‌های بالا آسیب‌های جدی دیده‌اند؛ به این دلیل خواهان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های درست در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی با هدف کاهش و مدیریت میزان تورم هستند.
کاهش میزان تورم نیازمند مجموعه‌ای از فعالیت‌های گوناگون در دولت و حتی حاکمیت است، به این دلیل در وهله اول دولت آقای پزشکیان باید به چند نکته مهم از جمله مدیریت دامنه نوسانات قیمت ارز توجه کند. در صورتی که نرخ ارز مدیریت و حتی مهار شود ،آن زمان دست دولت برای جلوگیری از افزایش میزان تورم و مهار آن باز می‌شود.
کنترل نرخ تورم از این نظر بسیار حائز اهمیت است که اقشار آسیب‌پذیر را از وارد شدن چالش‌های دردسرساز اقتصادی، حتی اجتماعی، درمانی و فرهنگی در امان نگاه می‌دارد.
یکی از موضوعات مهمی که ضروری است دولت به آن توجه کند، تداوم راهکارهای حمایتی از مردم، به ویژه اقشار آسیب‌پذیر است که در دولت سیزدهم اعمال شد؛ به گونه‌ای که دولت چهاردهم همزمان باید تصمیمات جدی برای بهبود معیشت را  به شکل بهتر و کامل‌تری ادامه دهد تا این گونه هفت دهک آسیب‌پذیر که بیشترین آسیب را از نوسانات قیمت‌ها می‌بینند، در امان نگاه دارد و آنها را تحت پوشش قرار دهد. 
حمایت از هفت دهک آسیب‌پذیر و تأمین معیشت آنها از بحث کنترل نوسان قیمت‌ها در کف بازار ارز باید دنبال شود. اگر این موضوع جدی گرفته شود، قطعاً انتظارات تورمی کنترل می‌شود.
از سوی دیگر، دولت چهاردهم باید توجه جدی و ویژه‌ای نسبت به دریافت کالری مورد نیاز اقشار ضعیف جامعه داشته باشد؛ چرا که آنها باید از مواد غذایی ضروری و مغذی که سلامت آنها را تأمین می‌کند، استفاده کنند؛ مانند دریافت کالاهایی همچون پروتئین، لبنیات و سایر مواد مصرفی که می‌تواند حداقل کالری مورد نیاز آنها را تأمین کند.
دولت چهاردهم باید استفاده از تعاونی‌ها را در دستور کار خود قرار دهد. متأسفانه، استفاده از تعاونی‌ها در طول سال‌های گذشته مورد غفلت جدی قرار گرفته است؛ در حالی که تعاونی‌های موجود ظرفیت قابل توجهی برای عرضه و حتی تولید کالا در راستای بهبود معیشت مردم دارند. دولت چهاردهم باید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ برای خدمات‌دهی به جامعه استفاده کند، چرا که این فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها اطلاعات کامل و جامعی از جمعیت نیازمند به حمایت معیشتی از جانب دولت دارند.
اگر سیاست حمایتی که در دولت شهید رئیسی اتخاذ و دنبال شد، در دولت چهاردهم با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها دنبال شود، قطع به یقین شاهد بهبود وضعیت معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهیم بود.
در صورتی که دولت آقای پزشکیان از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده کند، این موضوع منجر به افزایش بهره‌وری اقتصادی و رضایت‌مندی بیشتر دهک‌های با درآمد پایین نسبت به عملکرد دولت در تأمین معاش آنها خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات