صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۹۹
پایگاه بصیرت / سید پویا هاشمی

 میهن‌پرستی و پشت‌گرمی به هویت ملی، اتفاقی نیست که امروز و دیروز بر سر زبان‌ها افتاده باشد. علم سیاست معتقد است، چیزی که می‌تواند نماد هویت ملی برای یک جامعه مدنی به شمار آید و وحدت و یکپارچگی را نهادینه کند، «پرچم ملی» است که به طور کلی، نماد ویژگی‌های تغییرناپذیر یک ملت است. 
هر چند گزاره‌هایی، چون موقعیت‌های فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی یا حتی مدلی از ساختار یک حکومت هم می‌تواند معنابخش هویت ملی و وحدت ملی باشند، اما آنچه در دنیا و بین همه کشورها یکسان است، استفاده از نمادی، مانند پرچم است که البته در همه جای دنیا هم ارزش گذاشتن به این نماد ملی یک وظیفه همگانی به شمار می‌آید.
در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه غرب، آموزش میهن‌پرستی در سنین کودکی و آشنا کردن آنها با نمادهای ملی، مانند پرچم و سرود ملی شروع می‌شود. این کار به صورت توأم در خانه و مدرسه انجام می‌شود تا کودک از سنین پایین با این نمادها و اهمیت آن آشنا شود.
ایران بر اساس قانون اساسی (اصل هجدهم)، دارای «پرچم ملی» است؛ و بارها در مناسبت‌های سیاسی و بین‌المللی و میادین علمی، فرهنگی و ورزشی مهم در دنیا به اهتزاز درآمده است.
رویدادهای ورزشی جهانی همیشه میدانی برای ارائه پرچم‌های ملی و نمایش افتخارات کشورها بوده‌اند. پرچم‌ها به منزله نمادهای حمایت از تیم‌های ملی و نمایش وحدت مردم در این رویدادها حضور دارند. نقش پایه پرچم در اینجا نه تنها در استقرار پرچم، بلکه در ایجاد ارتباط عاطفی بین مردم و تیم‌های ورزشی نیز بسیار مهم است. 
همه آنهایی که خود را ایرانی دانسته و وحدت سرزمینی ایران برای‌شان جایگاه ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کنند هویت ایرانی چند هزار ساله خودشان را به رخ دنیا بکشند، صرف نظر از مذهب، قومیت و تفکرات سیاسی، پرچم ملی برای‌شان یک خط قرمز است.
خط قرمزی که البته در سال‌های اخیر متأسفانه عده‌ای با شعارهای نفاق‌برانگیز و انگیزه ایران‌ستیزی با ماهیت اسلامی تلاش کردند ارزش و عزت پرچم ملی را پایین بیاورند و آن را فاقد هویت ملی ایرانی بدانند. گروه‌های منافق و ضد جمهوری اسلامی هم برای رسیدن به این هدف، پروژه حذف قهرمانان ملی را که پس از پیروزی‌، دور افتخار با پرچم ایران اسلامی زده‌اند، کلید زده‌اند تا از این راه ایران را ضربه‌پذیر و ضعیف به دنیا نشان دهند. 
اما آنچه تاکنون در میدان‌های گوناگون، به ویژه دنیای پر هیجان ورزش ثابت شده و ورزشکاران برای آن تا پای جان و با غرور مبارزه کرده‌اند، بالا رفتن پرچم 
ملی است.