تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۵۷۱
رئیس پارلمان لبنان در سخنانی ضمن هشدار نسبت به تبعات سقوط نوار غزه برای امت عربی و اسلامی، گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش برای تجزیه منطقه است.

به گزارش روز شنبه به نقل از پایگاه خبری العهد، «نبیه بری» در اظهاراتی به مناسبت چهل و ششمین سالروز ناپدید شدن «امام موسی صدر» و همراهان وی، اظهار داشت: بدون بازگشت امام موسی صدر و ۲ همراه ایشان، هیچگونه توافق، مصالحه و مراوده‌ای وجود نخواهد داشت.

وی درباره حملات ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان نیز گفت: آنچه در جنوب در حال رخ دادن است فقط یک حادثه نیست، بلکه یک تجاوز کامل از سوی اسرائیل است.

بری اضافه کرد: ما به این اصل پایبند هستیم که اسرائیل شر مطلق و معامله با آن ممنوع است.

این مقام لبنانی گفت: ما همچنین بر تعهد خود به مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ و اجرای واقعی آن تاکید می‌کنیم و تنها طرفی که باید به اجرای این قطعنامه ملزم شود، اسرائیل است.

بری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به جنگ غزه اظهار داشت: کابینه نتانیاهو هر تلاشی را برای توقف این جنگ ناکام می‌گذارد. نتانیاهو در حال اجرای قانون کشتار غیریهودیان است که مبنای ایدئولوژیک نابودی ملت فلسطین را فراهم می‌کند.

بری گفت: جنگ نژادپرستانه کابینه نتانیاهو علیه غزه تلاشی آشکار برای تحمیل واقعیت‌های جدید جغرافیایی در منطقه است. اگر غزه سقوط کند، سقوطی پر سر و صدا برای امت در زمینه امنیت ملی، فرهنگ، تاریخ و مرزهای جغرافیایی آن خواهد بود.

بری اضافه کرد: ایستادن در کنار غزه و فلسطین آزمونی برای انسانیت اعراب، مسلمانان و مسیحیان است و موفقیت در این آزمون تنها با تشدید مقاومت در برابر پروژه نژادپرستانه صهیونیستی با تمام ابزارهای موجود، از جمله تسلیحات حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: کابینه نتانیاهو در تکاپو برای تجزیه منطقه است تا «اسرائیل» قوی‌ترین طرف در آن باشد. ما باید در کنار غزه و حق مشروع فلسطینی‌ها بایستیم و جلوی کشتار فلسطینی‌ها را بگیریم.

 امام موسی صدر در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) پس از سفر به لیبی به دلایل نامعلوم ناپدید شد و از آن پس، گزارش های ضد و نقیضی در مورد زنده بودن یا مرگ وی منتشر شده است. به این معنی که از یک سو گزارش های متعددی از کشته شدن او حکایت دارد و برخی گزارش ها نیز حاکی از این است که وی در زندان های لیبی بوده است.

چند روز پس از ناپدید شدن امام موسی صدر و همراهان وی، پیمان «کمپ دیوید» امضا شد و «انور سادات» رئیس‌جمهور وقت مصر با سفر به فلسطین اشغالی، این پیمان را امضا کرد. بنابراین بسیاری معتقدند که ناپدید شدن ایشان با تلاش رژیم صهیونیستی به منظور تضمین بقای خود مرتبط بوده‌است.

منبع: ایرنا