صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۰۵
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دستور رئیس‌جمهور ۵ هزار میلیارد تومان از یارانه دارو تا پایان هفته به حساب داروخانه‌ها واریز می‌شود.

محمدرضا ظفرقندی با اشاره به بیش از ۳۰۰ قلم کمبود دارویی و بدهی و مطالبات داروخانه‌ها در رابطه با سهم ارز و یارانه دارو، افزود: از حدود ۲۳ همتی که قرار بوده پرداخت شود، ۱۳ همت آن پرداخت شده است.

وی اظهارداشت: با مایت دولت و شخص رئیس جمهور و معاون اول و مذاکرات قرار شد پنج همت دیگر پرداخت شود و مابقی اعتبارات نیز به زودی پرداخت شود

  •  
  •  

تزریق ۵ همت نقدینگی به حوزه دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر با اشاره به مشکل نقدینگی حوزه دارو از تزریق پنج همت (پنج هزار میلیارد تومان) اعتبار به صنعت داروسازی کشور خبر داد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه منابع مالی حوزه سلامت وجود دارد، اجازه گرفتیم از صندوق ذخیره ارزی، رقمی را برداشت کنیم.

ظفرقندی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید بتواند مشکلات خود را حل کند، تصریح کرد: نباید وارد مشکلات سازمان برنامه و بودجه شویم بلکه باید بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکل نقدینگی حوزه دارو گفت: در گام نخست توانستیم پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی به حوزه دارو تزریق کنیم.

برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین دارو

وی با بیان اینکه حوزه دارو، گلوگاه هایی دارد که موجب اختلال و فساد می شود و در همه دنیا نیز این گلوگاه وجود دارد تاکید کرد: باید سعی کنیم این گلوگاه ها را شناسایی کرده و برای حفظ حرمت مردم و جامعه داروسازی گلوگاه های فسادزا را از زنجیره حذف کنیم و چاره ای جز همکاری مشترک نداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسات متعدد با رئیس جمهور و معاون اول وی برای حل مشکلات دارو به ویژه نقدینگی و تامین ارزی، یادآور شد: کشور با مشکلاتی روبروست اما حوزه دارو نیازمند توجه ویژه است. در همین مدت اجازه برداشت سهمی از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارو، گرفته شد.

ظفرقندی افزود: تعرفه گمرکی برای مدت طولانی دچار مشکلاتی شده بود که از سه روز پیش مقرر شد عوارض گمرکی با تعرفه یک درصد ابلاغ شود که این مساله حل شد و از سوی دیگر برای تامین نقدینگی بخش داروسازی، ۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت تا در گام اول، مشکلات دارو تا حدی برطرف شود و مردم به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

وی داروسازی را یکی از نیازها و ضروریات زندگی مردم دانست و گفت: اگر بتوانیم نیازهای مردم را برطرف کنیم، یک فرصت و نعمتی است که برای همه افراد، پیش نمی آید. وقتی یک بیمار نیازمند انسولین یا وارفارین که الان با کمبود روبروست و نتواند به آن دسترسی داشته باشد، رنج زیادی متحمل می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف ما در حوزه داروسازی، فقط تولید علم نیست، گفت: خوشبختانه حوزه داروسازی بر اساس آمارها، عملکرد پارک های علم و فناوری و رشد دانش بنیان ها در حوزه علم، پژوهش محصول و تولیدمحور از نظر کمیّت و کیفیت، عملکرد بسیار خوبی داشته و در حوزه علم و سلامت، سرآمد است.

وی از زکریای رازی به عنوان یکی از مفاخر و مبتکران دارو، علم و پزشکی در دنیا یاد کرد و گفت: چنین اکتشاف و اختراعاتی که در آن دوره، زکریای رازی داشته فقط از انسانهای نابغه، ساخته است و نام و آثار ایشان تا ابد در تاریخ ماندگار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه سوم شهریور در نخستین روز کاری خود نیز بر حل مشکلات فوری سلامت در حوزه دارو تاکید و اعلام کرده بود: اولین اقدام ما حل مشکلات در حوزه دارو و مطالبات پرستاران است و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه در دستور کار قرار دارد.

وی درباره اولویت های حوزه بهداشت و درمان در دولت چهاردهم، اظهار داشت: هدف کلان حوزه سلامت، تحقق این جمله است؛ " بیمار نباید جز رنج بیماری، رنج دیگری داشته باشد"، و عصاره تمامی قوانین بالادستی نیز دست یافتن به این جمله کلیدی است.

منبع: ایرنا