صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۰۲۳
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یک نکته‌ای که در امر اقتصاد همیشه باید مورد نظر مسئولین باشد، این است که انتظار مردم آن است که تصمیم‌ها و اقدامهایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام میدهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد؛ این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود؛ انتظار به‌جایی هم هست. 15/1/1403 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز 

تجزیه تجزیه‌طلبان

ابتدای هفته جاری اتحادیه میهنی کردستان عراق، نیروهای سه حزب تروریستی کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و کومله سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران را مجبور به تخلیه مقرهای خود کرده است. این اتفاق در حقیقت بخشی از توافق امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق و دستاورد مهم امنیتی برای هر دو کشور و البته اتحادیه میهنی کردستان به حساب می‌آید؛ اما چگونه این دستاورد محقق شد؟

گروهک‌های تروریستی به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی تا کنون همواره در مسیر تهدید منافع ملی کشور و به عنوان ابزاری در توطئه‌های دشمن قرار داشته است. از اوایل سال 1400 و ریاست جمهوری بایدن پروژه جدیدی در آمریکا برای استفاده از گروهک‌های تروریستی به منظور ایجاد ناامنی در داخل کشور آغاز می‌شود.

اعزام تیم‌های مسلح به داخل کشور در راستای اقتدارشکنی و انجام اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی، ترور مظلومانه تعدادی از هموطنان در منطقه، ساخت مقرهای متعدد در نزدیکی مرزهای ایران اسلامی که رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل این مقرها به پایگاه‌های جاسوسی و شنود در کنار اقدامات نظامی و تروریستی است، آموزش چند هزار تروریست آن هم در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران و انتقال سلاح‌های نیمه سنگین نشان از یک توطئه دامنه‌دار دارد.

جمهوری اسلامی ایران ابتدا با هشدار به تروریست‌ها و همچنین یادآوری تعهد دولت عراق و اقلیم کردستان در خصوص عدم اجازه به گروهک‌های تروریستی برای فعالیت با استفاده از خاک کشور عراق تلاش کرد تا موضوع حل شود، اما روند به گونه دیگری پیش رفت! لذا برخورد قاطعانه با گروهک‌ها در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که در تاریخ 18 شهریور ماه سال 1400 مقرهای مرزی گروهک تروریستی دمو کرات مورد حملات آتشباری و پهپادی قرار گرفت، که در این عملیات تعدادی از مقر گروهک‌های تروریستی منهدم شد. این عملیات‌ها در دو مرحله دیگر در سال 1401 ادامه پیدا کرد تا تروریست‌ها مجبور به ترک لانه‌های تروریستی خود شوند.

در این مرحله با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و دستگاه دیپلماسی، توافق‌نامه‌ای به امضای دولت‌های ایران و عراق رسید که خروجی آن تخلیه پایگاه‌های تروریستی در اقلیم کردستان بود. این توافق پس از طی مقدمات اکنون در حال اجراست و طی روزهای گذشته شاهد تخلیه اجباری تعدادی از مقرهای تروریست‌ها توسط اتحادیه میهنی کردستان عراق بودیم.

4ـ  این اتفاق پیامدهای مثبتی خواهد داشت، از جمله ثبات و امنیت بهتر مرزهای شمال غرب و غرب کشور، کاهش اقدامات تروریستی از سوی گروهک‌ها به‌واسطه دور شدن آنها از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و کاهش شدید نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه به دلیل از دست دادن مقرهای گروهک‌ها که در واقع مراکز شنود و جاسوسی نیز به حساب می‌آمدند. (مصطفی بزرکار)

گزارش روز  

گروهک‌های تجزیهطلب در مسیر انحلال

اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ درست در روزهایی که ترامپ در حال چیدن پازل‌های پروژه فشار حداکثری بر ایران بود، یک هواپیمای کوچک متعلق به خطوط هوایی سوئد «Malmo Airlines» روی باند فرودگاه نظامی ردستون در ایالت آلاباما روی زمین نشسته و سرنشینان آن بدون ارائه مدارک شناسایی از فرودگاه خارج ‌شده و به محل اقامت خود منتقل می‌شوند. دیدارهای خاصی با این تیم صورت می‌گیرد. مدتی پس از پایان این دیدارهای خاص سیاسی در خاک آمریکا روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» می‌نویسد، رهبران دو حزب (گروهک تروریستی) حزب دموکرات کردستان و نیز کومله با آمریکایی‌ها و نیز افسران موساد در واشنگتن دیدار کرده‌اند.

 در یکی از جلسات خصوصی افسر گروهک تروریستی موساد به «مصطفی هجری» دبیرکل حزب دموکرات گفته بود  موتور محرک آشوب در ایران اسلحه گروهکی است! لذا لازم است شاخه‌های مختلف گروهک‌ها با هم متحد شوند تا بهتر بتوانند از غرب سرویس بگیرند. انگار قرار بود که بار دیگر دست کومله و احزاب هم پیمانش به جنایت دیگری آغشته شود. حدود سال ۱۳۹۹ پایگاه خبری «روداو» گزارش داده بود که هدف از این اقدام آمریکا و اتحاد این گروهک‌ها در راستای افزایش فشار حداکثری به ایران بوده است. بررسی تحلیلی از بازداشت بیش از ۸۰ نفر از اعضای گروهک‌های کردی در اغتشاشات نشان می‌دهد این افراد نقش لیدری داشته و سعی داشته‌اند با رسوخ میان لایه‌های مختلف از آشوب یک ساختار شبکه‌ای، آنارشیستی با رویکرد سلبی با روحیه خود اکثریت پنداری ایجاد کنند.

این سر شبکه‌های تروریستی اغتشاش‌گران را تشویق می‌کردند که به شیوه جنگ‌های ایذایی در سال ۱۳۵۸ در شهرهای کردنشین سعی در آزادسازی یک شهر کرده و آن را پایگاه براندازی کنند.

دو ضربه سنگین به پیکره این تشکیلات یکی از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) در شناسایی و رهگیری این افراد قبل از شبکه‌سازی و دیگری پاکسازی لانه این اشرار از سوی یگان‌های موشکی و پهپادی سپاه پاسداران وارد شد.

شش ماه پس از حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقر احزاب کُرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق، توافق‌نامه امنیتی میان تهران و بغداد برای خلع سلاح این احزاب در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ امضا شد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته و در آستانه سفر رئیس جمهور ایران به عراق، یکی از مهم‌ترین مفاد توافقنامه امنیتی میان دو کشور که تخلیه سه اردوگاه احزاب معاند در نزدیکی مرزهای غربی ایران بود، وارد مرحله اجرایی شد. در بیانیه گروهک‌کومله‌آمده است: «مجبور شدیم تمام تجهیزات سنگین و نیمه سنگینی که این سال‌ها انبار کرده بودیم، به نیروهای اتحادیه میهنی تحویل دهیم. با اقدام ترکیبی ایران در صحنه دیپلماسی و نظامی و همکاری کشور عراق ضربه مهلکی به این گروهک‌ها وارد شد و نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش بر آب شد. (محمد حکیمی)

خبر ویژه 

 همکاران دشمن در دام دستگاه اطلاعاتی!

نشریۀ «چلنجز» با استناد به گزارش شرکت آمریکایی «گوگل» (Mandiant) در مقاله‌ای نوشت، سرویس‌های اطلاعاتی ایران عملیات گسترده ضدجاسوسی را برای شناسایی افرادی آغاز کرده‌اند که با دولت‌های «دشمن» همکاری می‌کنند. روش سرویس‌های اطلاعاتی برای رسیدن به این هدف ایجاد سایت‌های جعلی اینترنتی برای سرقت اطلاعات و بهره‌برداری از آنها در مرحلۀ بعدی است. سرویس‌های امنیتی ایران می‌کوشند از این طریق بیشترین اطلاعات را دربارۀ افراد مذکور جمع‌آوری کنند. در این بین اشخاصی که بیش از همه آماج قرار می‌گیرند، کسانی هستند که خواستار همکاری با اسرائیل هستند. به نوشتۀ چلنجز، ایران قادر است این دسته از افراد را پس از شناسایی سرکوب کند. در گذشته ایران عملیات مشابهی را به زبان عربی انجام داده بود. صفحات اینترنتی که سرویس‌های اطلاعاتی ایران منتشر می‌کنند، بیشتر خود را تحت عنوان شرکت‌های منابع انسانی نسبتاً جاافتاده معرفی می‌کنند. این شرکت‌ها همچنین حوزۀ فعالیت خود را عرصه‌های اطلاعات بین‌المللی و امنیتی، مشاوره و تحقیق در زمینۀ سایبری معرفی می‌کنند.

اخبار

پاسخ روشن به رادیکال‌ها!

«رفع حصر برای بسیاری از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی یک اولویت جدی است که باید به آن توجه شود. اما من چون حل مشکل اقتصاد و معیشت مردم، همچنین تغییر در حوزه سیاست خارجی را به عنوان اولویتی که همه طیف‌ها روی آن اشتراک نظر دارند، می‌دانم به آنها بیشتر اشاره کردم. البته که دولت باید به مسئله حجاب توجه ویژه‌ای داشته باشد. همچنین رفع فیلترینگ یک اولویت جدی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. رفع حصر هم مطالبه و خواسته بسیاری از ایرانیان است. منتها من کماکان اولویت بنیادین و فراگیر کشور را تجدید نظر در حوزه سیاست خارجی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می‌دانم.» این اظهارات «بهزاد نبوی» در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» که تلاش دارد موضوع وفاق را به مسائل حاشیه‌ای و رادیکالی چون رفع حصر گره بزند، نشان از پختگی سیاسی نبوی به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب دارد. «مهندس بهزاد» با تأکید بر حضور در انتخابات و رأی دادن در حین عزم هسته سخت اصلاحات برای تحریم انتخابات و واقع‌بینی امروزش برای اولویت دادن به حل مشکلات اقتصادی به جای مقوله‌ای چون حصر نشان داده است که وارد دوره جدید از حرکت سیاسی شده است که تنها به منافع ملی و پیشرفت کشور فکر می‌کند! تغییری که بسیار مغتنم است.

پزشکیان تعهدنامه را امضا نکرد!

«محمد قوچانی» روزنامه‌نگار و چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره آنچه در ایام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در جبهه اصلاحات گذشت، گفت: «خاتمی خواهان نامزدی بود که حاکمیت او را بپذیرد و ملت به او رأی دهد نه مانند مصطفی تاج‌زاده که در سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد و نه مانند مصطفی معین که در سال ۱۳۸۴ رأی نیاورد، اما این نامزد چه کسی بود؟ افرادی مانند عبدالله نوری گفتند که مصداق این نامزد کسی جز اسحاق جهانگیری نیست، اما خاتمی با اشاره به شرط رأی آوردن تأکید کرد که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. مهم‌ترین گزینه‌های موردنظر سیدمحمد خاتمی و نیز سیدحسن خمینی دو نفر بودند: مجید انصاری و سیدمحمد صدر. سیدمحمد خاتمی در آغاز ورود به انتخابات سال ۱۴۰۳ درباره تأیید صلاحیت و اقبال ملت به اسحاق جهانگیری اصرار نداشت؛ خلاف آنچه در سال ۱۳۹۶ با اصرار به جهانگیری برای نامزدی او در کنار حسن روحانی سبب سوءتفاهم میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شد. پس از انصراف زودهنگام سیدمحمد صدر و کناره‌جویی مجید انصاری، البته سید محمد خاتمی در پی جبران برآمد و بر نامزدی اسحاق جهانگیری اصرار کرد تا جایی که با بی‌اعتنایی به محمدرضا عارف، معاون اول خود سبب شد او هم از نامزدی منصرف شو.د سیدمحمد خاتمی همچنین به صراحت مخالف نامزدی افرادی بود که به نام اصلاحات شناخته می‌شدند، اما او و دوستانش ایشان را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند.» وی همچنین درباره حمایت اصلاح‌طلبان از پزشکیان گفت: «مسعود پزشکیان گزینه اول جبهه اصلاحات نبود؛ چون منشور ۱۵ ماده‌ای سیدمحمد خاتمی را نپذیرفت و تعهدنامه جبهه اصلاحات را هم امضا نکرد؛ تعهدنامه‌ای که او را موظف می‌کرد در صورت تأیید صلاحیت چند نامزد اصلاح‌طلب به سود نامزد منتخب جبهه اصلاحات کناره‌گیری کند.»

روز سیاه رژیم صهیونیستی

پایگاه عبری زبان «کیپا» در گزارشی اعلام کرد، پس از 11 ماه مشخص شد، ارتش اسرائیل 53 نظامی خود را فقط در پایگاه ناحال عوز در اطراف نوار غزه از دست داده است. به نوشته این رسانه، این 53 نظامی در زمان وقوع حمله (عملیات طوفان‌الاقصی) در این پایگاه حضور داشتند که در میان آنها شماری از نیروهای رصد و شنود و نیز تعدادی از نظامیان نیروی گولانی حضور داشتند و همه آنها در این روز از پای درآمدند. در ادامه این گزارش آمده است، در حالی نام و مشخصات این 53 نظامی رسانه‌ای می‌شود که ما در آستانه یک سالگی این حادثه و روز سیاه اسرائیل هستیم.

انسداد مرزها برنامه دولت است

وزیر کشور دولت چهاردهم گفت: در ساماندهی اتباع اولویت اول با کسانی است که غیرقانونی آمده‌اند و مجوز اقامت ندارند. وضعیت فعلی دیگر برای کشور قابل تحمل نیست.«اسکندر مومنی» افزود: انتظار می‌رود اتباع افغانستانی در ایران به کشور خودشان بروند و وطن شان را بسازند. به همه اتباع افغانستانی احترام می‌گذاریم، اما شرایط کشور ما دیگر این اجازه را نمی‌دهد. وی افزود: کنترل مرز‌ها و انسداد مرز‌ها از خیلی از ناامنی‌ها و تهدید‌ها جلوگیری می‌کند.با توجه به تکلیفی که شده کنترل مرز‌ها و انسداد مرز‌ها باید تسریع یابد و امیدواریم منابع لازم برای این تکلیف پیش بینی شود.

اخبار کوتاه

برآوردهای یک نهاد امنیتی نشان می‌دهد در تابستان جاری بیشترین محتوای آسیب‌زننده به عناصر قدرت جمهوری اسلامی را چهار روزنامه «شرق»، «سازندگی»، «اعتماد» و «هم‌میهن» منتشر کرده‌اند. بر اساس این گزارش سلب اعتماد و حمایت مردم از نظام و نهادهای حاکمیتی، هجمه به رویکرد وفاق ملی دولت و القای تحویل زمین سوخته به دولت چهاردهم از جمله خطوط خبر آنها بوده است.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تأکید کرده است، تمام توان خود را به کار خواهد بست تا از تشکیل دولت فلسطین جلوگیری کند. وی اذعان کرده است: «این موضوع یک موضوع ملی و مربوط به موجودیت ماست.» «بزالل اسموتریچ» در حالی با تشکیل دولت فلسطین مخالفت کرده است که راه حل دو کشوری - دو دولتی از جمله راهکارهای پرطرفدار در سطح جهان برای حل معضل فلسطین به شمار می‌رود.

گروهک تروریستی کومله دو روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در راستای اجرای مفاد توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق مقرهای خود در زرگویز را تخلیه کرده و کلیه نیروهای خود را به منطقه سوراش در جوار شهر دوکان و 40کیلومتری شمال منطقه قبلی انتقال داده است. بر اساس توافق‌نامه امنیتی که دو سال پیش بین ایران و عراق منعقد شده است، کلیه گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب باید تمامی مقرهای خود در مجاورت مرزهای ایران را تخلیه کنند و خلع‌سلاح شوند.

«علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت: «تنش‌آفرینی‌های نظامی اخیر رژیم صهیونیستی و تهدیدها مبنی بر آمادگی برای انجام تحرکات هجومی در داخل خاک لبنان، موضع ما را تغییر نخواهد داد.» دعموش تأکید کرد: «شهرک‌نشینان صهیونیست فقط با توقف تجاوزگری رژیم صهیونیستی به نوار غزه به خانه‌های خود بازخواهند گشت.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخواستی را به دادگاه منطقه‌ای قدس ارائه کرد تا یک جلسه استماع فوری برگزار کند و تصمیمی مبنی بر جلوگیری از انتشار مستند تحقیقات پلیس از او، همسرش سارا و پسرش یائیر در اراضی اشغالی بگیرد. طبق این گزارش، قرار است یک فیلم مستند با عنوان «پرونده‌های بی‌بی» نیمه شب روبه‌روی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش داده شود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) به ایران سفر کند. پس از انتخابات در ایران،‌ من با رئیس‌جمهور پزشکیان تبادل پیام کرده و آمادگی‌ام را برای دیدار با او در تهران به منظور ازسرگیری گفت‌وگوها و همکاری میان آژانس و ایران ابراز کردم. او موافقت کرد که در موقعیتی مناسب دیدار کنیم.