صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۱۱۳
کامالا هریس و دونالد ترامپ در اولین مناظره انتخاباتی خود طیفی از موضوعات داخلی و خارجی را مطرح کردند و بخشی از این مناظره به اتهام‌زنی و سرزنش یکدیگر اختصاص یافت.

هریس که آغازکننده اولین مناظره بود در آغاز تأکید کرد که قصد دارد به خانواده‌های آمریکایی که در خصوص اقتصاد و هزینه‌های زندگی نگرانی دارند کمک کند.

ترامپ نیز در پاسخ به هریس تأکید کرد که در نظر دارد بر کشور‌های دیگری، چون چین تعرفه تعیین کند و مدعی شد که دولتش میلیارد‌ها دلار از چین از طریق اعمال تعرفه گرفته است که این سیاست را ادامه خواهد داد.

ترامپ فوراً به بحث مهاجران ورود کرد و ادامه داد «تورم ما، واقعا کمرشکن شده است. این یک فاجعه برای مردم است. علاوه بر آن، میلیون‌ها نفر (مهاجران) هستند که به کشور سرازیر می‌شوند»

هریس نیز تأکید کرد که ترامپ «بدترین نرخ بیکاری از زمان رکود بزرگ، بدترین حمله به دموکراسی ما از زمان جنگ داخلی و بدترین اپیدمی سلامت عمومی در قرن را برجای گذاشته است».

سپس ترامپ هریس را یک مارکسیست خواند و گفت «اگر او انتخاب شود، تغییراتی خواهد داد و این پایان کشور ما خواهد بود. همه می‌دانند که او یک مارکسیست است و پدرش یک استاد دانشگاه مارکسیست در اقتصاد است و خوب به او یاد داده است».

بخشی از مناظره به حملۀ حامیان ترامپ به کنگره اشاره داشت، هریس ترامپ را به تحریک «اوباش خشن» متهم کرد و ترامپ نیز در پاسخ گفت که اظهارات هریس مزخرف است.

ترامپ در این مناظره همچنین به تلاش برای سوءقصد به جانش در گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا نیز اشاره کرد و گفت احتمالاً بخاطر لفاظی‌های هریس و دموکرات‌ها ««گلوله به سر من شلیک شد».

هریس گفت که رهبران جهان در جریان مناظره امشب به ترامپ خواهند خندید.

ترامپ نیز پاسخ داد که نخست‌وزیر مجارستان تأکید کرده که جهان به «یک رهبر قدرتمند در آمریکا» همچون ترامپ نیاز دارد.

هریس گفت «اگر می‌خواهید واقعاً بدانید که رئیس‌جمهور سابق کیست و قبلاً برایتان روشن نشده است، فقط از افرادی که با او کار کرده‌اند بپرسید».

ترامپ تأکید کرد که در صورت پیروزی هریس، آمریکا نابود خواهد شد و با اشاره به ورود موجی از مهاجران به آمریکا گفت «او این کشور را نابود خواهد کرد. اگر رئیس‌جمهور شود، کشور ما شانسی برای پیروزی ندارد».

ترامپ گفت که مهاجران غیرقانونی در اسپرینگفیلد «حیوانات خانگی مردم محلی را می‌دزدند و آنها را می‌خورند». در پاسخ، مجری برنامه به ترامپ گفت که با مقامات اسپرینگفیلد تماس گرفته است و آنها این ادعا را رد کردند.

ترامپ در بخشی از مناظره به ایران اشاره کرد و گفت «ایران در دوران ریاست‌جمهوری من ورشکسته بود، اما هم‌اکنون ۳۰۰ میلیارد دلار دارد، چون همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم را برداشتند. ایران هیچ پولی برای حماس یا حزب‌الله یا هیچ یک از ۲۸ کانون تروریستی نداشت.»

ترامپ نحوۀ خروج از افغانستان را «افتضاح‌ترین خروج نظامی تاریخ» خواند و گفت علت مذاکره‌ای که با طالبان داشته این بوده که در آن زمان، طالبان نظامیان زیادی را هدف حمله قرار می‌داد.

هریس در پاسخ گفت «۴ رئیس‌جمهور گفتند از افغانستان خارج می‌شوند و بایدن این کار را کرد» و ادامه داد که مالیات‌دهندگان آمریکایی دیگر «هزینه آن جنگ بی‌پایان را پرداخت نمی‌کنند».

هریس با طرح این ادعا که بایدن «شبانه روز» تلاش می‌کند تا در غزه آتش‌بس برقرار شود، ادامه داد آن‌چه می‌دانیم این است که این جنگ باید تمام شود. او سپس گفت: «همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهم داد».

ترامپ در پاسخ تصریح کرد اگر رئیس‌جمهور بودم به هیچ عنوان جنگ غزه و اوکراین رخ نمی‌داد. او گفت: اگر رئیس‌جمهور شوم فوراً جنگ اوکراین و روسیه را تمام می‌کنم.