صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۳۶۳
ماهواره «چمران یک» همان پژوهشگری است که با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان هوافضای کشورمان با هزینه‌ای یک بیستم سفارش ساخت آن به تحریم‌کنندگان خارجی ساخته شد و با ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» به فضا پرتاب شد و در جای خود قرار گرفت تا طی روز‌های آینده بتواند ماموریت خود را به انجام برساند.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ علی زردی

خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران یک» به فضا هم بهت و حیرت رسانه‌های خارجی را در بر داشت هم تعجب آنهایی که مدام به دنبال سیاه‌نمایی اوضاع کشور بودند که نشان دهند ایران از پس مشکلات خودش هم بر نمی‌آید چه برسد به اینکه موشک بسازد و ماهواره به فضا پرتاب کند! اما حالا دهان یاوه‌گویان و سیاه‌نمایان از مشکلات و مسائلی که در همه دنیا وجود دارد، اما انگار باید فقط در ایران در تابلوی اعلانات اعلام شود تا مردم را همیشه دل‌نگران و مضطرب کند، از این اوج اقتدار علمی باز مانده است.
ماهواره «چمران یک» همان پژوهشگری است که با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان هوافضای کشورمان با هزینه‌ای یک بیستم سفارش ساخت آن به تحریم‌کنندگان خارجی ساخته شد و با ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» که آن هم ساخت دانشمندان داخلی کشورمان است به فضا پرتاب شد و در جای خود قرار گرفت تا طی روز‌های آینده بتواند ماموریت خود را به انجام برساند.

ماموریت موفقیت آمیز
عنوان می‌شود سیگنال‌های اولیه ماهواره «چمران یک» حاکی از آن است که زیرسیستم تامین توان ماهواره درست کار می‌کند. به گفته رییس سازمان فضایی کشورمان «داده جی پی اس ماهواره را دریافت کردیم و مدار تزریق شده تایید شده است، حتی زیرسیستم پایدارسازی ماهواره نیز براساس اطلاعاتی که در دو رد متوالی روز داشتیم، نشان می‌دهد که به درستی کار کرده است.»
باید اذعان داشت که ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱»، ساخت مجموعه صاایران وزارت دفاع به همراه مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی از جمله پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم است و عملکرد اصلی آن، تست زیرسیستم‌های کنترل وضعیت و اصلاح موقعیت مداری است. به گفته رییس سازمان فضایی کشور «اصلاح موقعیت مداری برای ماهواره‌های ما بسیار اهمیت دارد به دلیل اینکه در آینده نزدیک، بحث «منظومه‌سازی» را در دستور کار داریم تا ماهواره‌های متعددی در مدار قرار بگیرند و موقعیت این ماهواره‌ها نسبت به یکدیگر کنترل شود.»

دستاورد‌های چمران یک
یکی از آورده‌ها و دستاورد‌های مهم «چمران یک» برای کشور خصوصا در حوزه هوا فضا همین بحثی است که رییس سازمان فضایی کشور عنوان کرده است لذا با پرتاب این ماهواره گام بسیار مهمی در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه برداشته شده است.
«چمران یک» را باید پیشقراول تحقیقاتی و آزمایش فضایی کشور در «مانور فاز» به عنوان پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین مانور‌هایی دانست که ماهواره‌ها انجام می‌دهند، مانوری که ماهواره در یک صفحه مداری، موقعیت خود را جا به جا می‌کند و چمران یک چنین ماموریتی دارد تا مورد تحقیق قرار گرفته و در طراحی و ساخت ماهواره‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد پس باید این ماهواره تحقیقاتی را گام بسیار مهمی در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه محسوب کرد. ماهواره‌ای که در آینده ماموریت دارد روی فرآیند داکینگ هم تاثیرگذار باشد.

ماهواره‌ای صفر تا صد داخلی
ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.


در ادامه آنچه گفته شد باید اذعان داشت که «چمران یک» حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است و ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از مأموریت فرعی ماهواره «چمران ۱» به شمار می‌رود.

اقتدار علمی برفراز فضا 
پرتاب موفقیت‌آمیزی که حیرت و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته و اوج اقتدار علمی ما را در جهان به رخ همگان کشید.  
اقتداری که ثابت کرد «علم اگر در ثریا هم باشد مردمان پارس بدان دست می‌بابند» و اثبات کرد ایرانی اگر اراده کند مرز‌های دانش را در می‌نوردد و در لبه تکنولوژی حرکت خواهد کرد.  
حالا دانشمندان کشورمان با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدات به این موفقیت عظیم دست یافته و به قول مثال معروف «آپلو» هوا کرده است و تهدیدات نه تنها ما را و فعالیت فضایی‌مان را کُند نخواهد کرد بلکه  شاهد پیشرفت روز افزون در این بخش هستیم.  
این موفقیت همچنین نشان داد که «در عین کثرت می‌توانیم به وحدت برسیم» چرا که در این زمینه، همکاری خوبی میان بخش‌های مختلف هوافضا، دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان انجام شد.
بهت و تعجب دنیا وقتی بیشتر می‌شود که بداند گام بعدی دانشمندان کشورمان در این حوزه ساخت ماهواره بر قائم ۱۰۵ است که در یکسال آینده تست آن انجام می‌شود و  ماهواره ۲۰۰ کیلومتری  در مدار قرار خواهد گرفت و در  مرحله بعد ساخت ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ چهار مرحله‌ای پیش خواهد رفت و ماهواره را به مدار ۳۶ هزار کیلومتری می‌رساند. این همان دغدغه و خواسته رهبری است که از دانشمندان می‌خواهند برای رسیدن به اوج اقتدار علمی کشور از هیچ خدمتی فرو گذار نکنند.

انقلاب فضایی آغاز می‌شود!
این مهم همان رسالتی است که شهید رئیسی بعد از یک دوره رکود آغازگر انجامش بود و چرخ فعالیت فضایی را به حرکت درآورد و قطعا در دولت چهاردهم ادامه خواهد داشت.
اما آنچه مسلم اینکه «چمران یک» قطعا آغازگر مسیری است به دستاورد‌های بزرگتری خواهد رسید و تا بدان جا پیش خواهد رفت که دانش ثریا را هم به دست آوریم و تحریم‌کنندگان متوجه شوند که تحریم و تهدید هم نمی‌گذارد علم تعطیل بماند و ایرانی قومی نیست که با تهدید و تحریم سرجایش بنشیند بلکه دست به زانو می‌زند و با کمک دانشمندان و متخصصانش چمران یک و دو  و نور و ثریا و... را به فضا پرتاب می‌کند و ماموریت‌های فضایی را به منصه ظهور می‌رساند و انقلاب فضایی بزرگی خصوصا برای میهن اسلامی‌مان رقم خواهد زد.