صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۲۳۴۲

اقتدار ایرانی در فناوری‌های نوین فضایی و موشکی

صنعت موشکی ایران اسلامی امروز جایگاه نهمین کشور دنیا با عنوان دستیابی به فناوری‌های نوین فضایی را از آن خود کرده است؛ به عبارتی عنوان میشود پیشرفت‌های موشکی آغازگر پیشرفت‌های نوین فضایی کشور بوده است.  
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ ملیحه زرین‌پور

ایران اسلامی امروز بر قله‌های رفیعی از اقتدار و افتخار ایستاده است قله‌هایی که هم دشمن را انگشت به دهان این میزان از پیشرفت و توسعه در اوج تحریم‌های بین المللی کرده و هم افتخاری به بلندای تاریخ برای این سرزمین کهن به ارمغان آورده است، افتخاری که نمود واقعی آن را می‌توان در تولید و پرتاب ماهواره و موشک‌های دور برد و نزدیک برد، به شکلی ملموس مشاهده کرد.

رئیس سازمان فضایی کشور اعلام کرده است که در هفته‌های آینده چند ماهواره به فضا پرتاب خواهیم کرد.

وی عنوان کرده است: «صنعت فضایی طی چند سال اخیر جهش بسیار مثبتی داشته و با حمایت‌هایی که از سوی دولت برای توسعه فناوری فضایی بومی انجام شد، سیر گذر فناوری فضایی از یک بخش تحقیقاتی به صنعتی آغاز شد.»

وی گفته است: «طی این روند علاوه بر اینکه بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شد، پروژه‌های مختلفی نیز در حوزه‌های سنجش از دور و مخابراتی آغاز شد که به زودی به اتمام می‌رسد و با تعدد پرتاب‌های تحقیقاتی و عملیاتی و کسب موفقیت‌های بسیار مهم، فناوری پرتاب و در مدارگذاری ماهواره در مدار‌های تا ارتفاع ۷۵۰ کیلومتر در کشور به تثبیت رسید که این مساله زمینه ساز افزایش شتاب رشد و توسعه صنعت فضایی کشور در سال‌های پیش رو خواهد بود.»

باید عنوان کرد رشدی که در صنعت فضایی اتفاق افتاده می‌تواند پیشران توسعه و جذب و نگهداری نیروی متخصص در سایر حوزه‌ها و صنایع باشد.   

ایران اسلامی چهل و اندی سال است که خواب و خوراک از غربی‌ها ربوده چرا که نبوغ ایرانی در سایه‌ی نظامی مقتدر و مردم سالار، آزادی و اسلام هر چند با وجود تحریم‌های شدید دشمن هر روز مسیری پر افتخارتر را پیموده و امروز توانسته در کنار پیشرفت و توسعه روزافزون با دستیابی و تولید ماهواره و ماهواره بر و همچنین انواع موشک‌های دور برد و بالستیک به مقتدر‌ترین کشور منطقه مبدل شود.  

حرف اول منطقه 
امروز ایران اسلامی با کمک ستون‌های مستحکم خود در حوزه‌های نظامی و فناوری و به ویژه ساخت محصولات دفاعی و موشکی و ماهواره‌های بومی به بلوغ رسیده است.  

قدرت موشکی و ماهواره‌ای و فناوری فضایی ایران به قدری برای دنیا مهم است که اروپا و آمریکا با جهت/دهی مستقیم صهیونیست‌ها به دنبال این هستند تابه هر طریقی از تهدید و زور و ائتلاف منطقه‌ای و بین المللی تا مذاکره و گزینه‌های روی میز بر سر این عامل اقتدار کشور معامله کرده و آن را از کشورمان بگیرند. قدرت موشکی امروز برای ایران اسلامی با جغرافیای ژئوپولتیک خود یک نیاز اساسی به شمار می‌رود، قدرتی که ایران اسلامی در آغاز راه پرفراز و نشیب انقلاب و با وجود تهاجم دشمن بعثی از آن بی بهره بود، اما با تلاش‌های شبانه روزی دانشمندان بی بدیل ایرانی امروز جایگاه نخست غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.

دانشمندان افتخار آفرین
در این مسیر شهید حسن طهرانی مقدم یکی از مغز‌های متفکر و مبتکر در عرصه موشکی و فناوری‌های برتر آن به پدر موشکی ایران معروف است؛ مغز متفکری که به کمک همرزمانش در روز‌های جنگ و آژیر بمباران هوایی توانستند فناوری تسلیحات بومی دفاعی را در شرایطی که همه دنیا صدام بودند و طرف مقابلشان انقلاب و مردمان جان بر کفش دست پیدا کنند.  

از هاوک خارجی تا شهاب ۳ ایرانی
 باید عنوان کرد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان فقط نوع موشک هاوک را در اختیار داشت که آن هم فقط استفاده پدافندی داشت، اما با پیروزی انقلاب و البته آغاز جنگ تحمیلی با ارتش بعث و حمایت استکبار جهانی و قدرت‌های فرامنطقه‌ای به کشورمان و دست‌های خالی ایران در تسلیحات نظامی خصوصا نداشتن موشک برای مقابله با این تهاجم و دفاع، دانشمندان و متخصصان کشورمان به حوزه تولید تسلیحات و موشک جدی‌تر ورود کردند. هرچند درابتدا دانش این تسلیحات هنوز در ایران وجود نداشت و باید از سایر کشور‌ها تهیه می‌شد، اما تلاش‌ها نتیجه داد.  

به اذعان تاریخ شهید طهرانی مقدم به عنوان پدر موشکی ایران توانست فلسفه هفت دقیقه تا تل‌آویو را با ساخت موشک‌هایی مثل سجیل و شهاب که مسیر ایران تا سرزمین‌های اشغالی را زیر ده دقیقه طی می‌کنند، عملیاتی کند.

مقدمه‌ای بر پیشرفت‌های نوین فضایی 
سوای صنعت موشکی ایران اسلامی امروز جایگاه نهمین کشور دنیا با عنوان دستیابی به فناوری‌های نوین فضایی را از آن خود کرده است؛ به عبارتی عنوان میشود پیشرفت‌های موشکی آغازگر پیشرفت‌های نوین فضایی کشور بوده است.  

چنانچه امروز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فضایی کشور "ارتقای توانمندی ساخت بومی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی"است.

باید اذعان داشت ماده ۶۷ فصل ۱۳ برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور به صراحت به "صنعت فضایی ایران" اشاره کرده که بند چهارم آن تحت عنوان "ارتقای توانمندی ساخت بومی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی" است.

از ماهواره سینا تا هد هد و ناهید ایران اسلامی ماهواره‌های بسیاری به فضا پرتاب کرده و دستاورد‌های بی بدیلی در حوزه فناوری‌های فضایی به دست آورده است.

از ماهواره سینا ۱ که یک ماهواره مخابراتی و تصویربرداری بود که در آبان ۱۳۸۴ با ماهواره‌بر کوسموس۳ام روسی به فضا پرتاب شد تا ماهواره ناهید مسیر شگفتی پیموده است.

پس از سینا ماهواره امید یک ماهواره مخابراتی بود که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ و از پایگاه سمنان و با ماهواره‌بر سفیر ۱آ به فضا پرتاب شد.  

ماهواره رصد نخستین ماهواره تصویربرداری ایران بود که در خرداد ۱۳۹۰ و از پایگاه سمنان و با ماهواره‌بر سفیر۱آ به فضا پرتاب شد. این ماهواره در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۰ بعد از سه هفته به کار خود پایان داد.

ماهواره نوید هم یک ماهواره تصویربرداری بود که در بهمن ۱۳۹۰ و از پایگاه پرتاب سمنان و با ماهواره‌بر سفیر۱ب به فضا پرتاب شد.

ماهواره فجر یک هم ماهواره انتقال مداری بود که در بهمن ۱۳۹۳ و از پایگاه پرتاب سمنان با ماهواره‌بر سفیر۱ب به فضا پرتاب شد.  

پس از ماهواره‌های پیام و طلوع، ماهواره دوستی و ماهواره ظفر۱ متعلق به دانشگاه علم و صنعت و با کاربری سنجش از دور بود. ظفرـ۱ در ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ماهواره نور۱ در اردیبهشت ۱۳۹۹، ماهواره نور۲ در اسفند ۱۴۰۰، ماهواره خیام یک در مرداد ۱۴۰۱، ماهواره نور۳ در مهر ۱۴۰۲، ماهواره ناهید۱ متعلق به دانشگاه امیرکبیر، اکنون ماهواره تدبیر متعلق به دانشگاه علم و صنعت که یک ماهواره تصویربرداری است و ماهواره کوثر یک با مأموریت کشاورزی و نقشه‌برداری که قرار بود در آذرماه ۱۴۰۲ پرتاب شود، همچنین ماهواره هد هد و ماهواره سها متعلق به پژوهشگاه فضایی و آماده پرتاب است.

ماهواره پارس۱ و پارس۲ و پارس ۳ همچنین ناهید ۱و ۲و ۳، مصباح و خلیج فارس هم برای پرتاب آماده اند تا افتخاری دیگر در صنعت فضایی کشور رقم بزنند تا بار دیگر افتخار و اقتدار ایران بر بلندای قلل پیشرفت جهانی بنشیند و شاهد ایرانی مستقل از فناوری‌های دنیا و مقتدر در تولید موشک‌ها و قدرت نظامی باشیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات