صبح صادق >>  جبهه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۷۱۰
سردار اکبر نصراصفهانی فرمانده دوران دفاع مقدس

رهبر معظم انقلاب، ۲۹ شهریورماه سال گذشته در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت چهار سؤال مهم را پیش روی نویسندگان، محققان و علاقه‌مندان عرصه دفاع مقدس قرار دادند و از آنها خواستند به این پرسش‌ها که «از چه چیزی دفاع کردیم»، «چه کسانی دفاع کردند»، «در مقابل چه کسی ایستادیم» و «دستاورد این دفاع چه بود» پاسخ دهند. برای یافتن پاسخ این پرسش‎ها با «سردار اکبر نصراصفهانی» از همرزمان شهید زاهدی به گفتگو نشستیم.

 در دوران دفاع مقدس از چه چیزی دفاع می‌کردیم؟
برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید ببینیم تحمیل جنگ هشت ساله به ملت ایران برای چه بود؟ آیا جز این است که با هدف ممانعت از نفوذ و پیش‎برد یک اندیشه بود؟ به همین دلیل است که امام خمینی (ره) از جنگ تحمیلی به عنوان مبارزه جبهه حق علیه جبهه باطل استفاده می‌کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک تفکر به نام ایران شکل گرفت که مقابل ارزش‎ها و منافع غرب و شرق بود! از همین رو غرب و شرق احساس خطر کردند و کودتا‌ها و غائله‌هایی را در نقاط مرزی ایران بر پا کردند، هیچ‎کدام از این دشمنان هم نمی‌خواهند به صراحت بیان کنند که این جنگ، جنگ بر سر عقیده است؛ بلکه تلاش می‎کنند موضوع را به مسائل عامه‎پسند تقلیل دهند. صدام در ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ یک سخنرانی دارد که در آن به صراحت می‎گوید: «ما برای اینکه جلوی حرکت انقلاب اسلامی را بگیریم می‌خواهیم جنگ کنیم.» متأسفانه در زمینه معرفی انقلاب اسلامی آنچنان که باید عمل نکرده‌ایم. شما ببینید شاه مخلوع وقتی از ایران خارج می‌شود، می‌گوید من اگر از ایران بروم، ایران به پنج کشور تبدیل می‌شود. این حرف را بعدتر «برژینسکی»، «طارق عزیز» و صدام هم زدند؛ این برنامه دشمن بود که می‌خواست ایران را تجزیه کند. اینها همه به خاطر اندیشه‌ای بود که انقلاب اسلامی دنبال می‌کرد. شما حال و هوای رزمندگان را نگاه کنید؛ همه از رسیدن به کربلا و بیت‌المقدس صحبت می‌کنند؛ اینها به این معنا نیستند که می‌خواهند کربلا و بیت‌المقدس را از آن خود کنند، بلکه به این معناست که می‌خواهند اندیشه‌های ناب اسلامی را به افق‌های دوردست هم منتقل کنند؛ بنابراین زمانی‎که انقلاب اسلامی را بفهمیم، این موضوع را که چرا دشمن به این اندازه به فتنه و اغتشاش و شیطنت دست می‌زند، متوجه می‌شویم.

طرف مقابل ما در دوران هشت سال دفاع مقدس چه کسانی بودند؟
جبهه‎ دشمن با گفتمان انقلاب اسلامی ایران، چه در دوران دفاع مقدس و چه امروز، دو ویژگی مشخص دارد! اول تلاش دارد جامعه انقلابی را بشناسد و دوم به دنبال ایجاد انحراف در جامعه ماست. برای این دو موضوع هم کلی هزینه تبلیغاتی و رسانه‌ای انجام می‌دهد. هر جریانی که بویی از این رویکرد‌ها داشته باشد، در جبهه مقابل ما قرار دارد، همانگونه که رژیم بعث عراق در این جبهه بود.

این دفاع را چه کسانی انجام دادند؟
البته نمی‎توان دفاع را در بازه زمانی دوران دفاع مقدس محدود کرد. رزمندگان در هر دوره‌ای باید چهار ویژگی داشته باشند؛ اول اینکه خداباور باشند، این با خداشناسی متفاوت است، یعنی خدا را در همه سکنات و رفتار خود حاضر ببینند؛ دوم اینکه خداباوری را در زندگی جاری کنند، دنبال تشویق و این صحبت‌ها نبودند و در یک کلام اخلاص داشتند؛ سوم ولایت‌پذیری است و چهارم استقامت در مسیر حق؛ هر کسی در طول تاریخ این چهار خصلت را داشته باشد، یقین بداند که رزمنده جبهه حق است. 

نتیجه و دستاورد این دفاع چه بود؟
آثار و دستاورد جنگ را می‌توانید به نوعی در نامه امام (ره) به جنگ‌زدگان ببینید. ایشان فرمودند: «هشت سال دفاع مقدس باعث شد تا شرق و غرب بیدار شوند؛ جنگ تحمیلی به مردم مستضعف دنیا جرئت داد که می‌توان به عده کم در مقابل جبهه کفر ایستاد.»