صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۷۸۹
اکنون هریس حاشیه امنی در نظرسنجی‌های ایالتی ندارد و در صورتی که آرای دقیقه نودی و مردد در دقیقه ۹۰ و ساعات منتهی به انتخابات به سود ترامپ به گردش در بیاید، شانسی برای تکرار پیروزی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ نخواهد داشت.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سعید سبحانی

نامزد حزب دموکرات اخبار خوب و اطمینان بخشی از نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری نمی‌شنود! درآخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی سی ان ان، هریس در کل آمریکا ۴۸ درصد و ترامپ ۴۶ درصد آرا را کسب خواهند کرد. با این حال آرای سراسری ملاک خوبی برای سنجش پیروزی یا شکست نامزد‌های انتخاباتی آمریکا نیست! در ساختار کالج الکترال، هر نامزدی که بتواند در ایالات کلیدی رقابت را به سود خود تمام کند، پیروزی نهایی انتخابات خواهد بود. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، هیلاری کلینتون با وجود اینکه در کل آمریکا ۳ میلیون رای بیشتر نسبت به ترامپ به دست آورد، اما با استناد به ساختار کالج الکترال و واگذاری نتیجه انتخابات در ایالات خاکستری (خصوصا سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسیکانسین) بازی را به رقیب خود باخت. 

سیگنال‌های هشداردهنده به هریس 
اکنون نظرسنجی‌ها سیگنال‌های هشداردهنده‌ای را به دموکرات‌ها مخابره می‌کنند. نخست اینکه حتی برتری ۲ درصدی هریس بر ترامپ در کل آمریکا تضمین شده نیست. در نظرسنجی‌های قبلی، اختلاف بین ترامپ و هریس به ۶ درصد (به سود نامزد حزب دموکرات) افزایش پیدا کرده بود و سیر نزولی آرای هریس در نظرسنجی‌های سراسری اخیر مشخص و محرز است. از سوی دیگر، ترامپ در ایالات خاکستری و کلیدی، شانس بیشتری برای پیروزی در برابر هریس دارد. پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شمالی، جورجیا، آریزونا و نوادا ایالات کلیدی و مهمی هستند که بایدن توانست در سال ۲۰۲۰ نامزد حزب جمهوریخواه را در آنها شکست دهد. بازی در دو ایالت آریزونا و جورجیا مدتهاست به ضرر دموکرات‌ها تغییر کرده و آنها جهت تکرار پیروزی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰، ناگزیر به سرمایه گذاری کوتاه مدت بر روی سه ایالت غرب میانه (پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین) هستند. برتری هریس بر ترامپ در سه ایالت مذکور، کمتر از یک درصد بوده و همین مسئله، دموکرات‌ها را برآن ساخته تا حجم تبلیغات خود را در غرب میانه افزایش دهند. در این میان، دموکرات‌ها با معضلاتی از جمله ناتوانی خود در حوزه اقتصاد مواجه هستند. اقتصاد، اولین اولویت رای دهندگان در اکثر ایالات آمریکا، خصوصا ایالات سه گانه در غرب میانه است.
بر اساس میانگین نظرسنجی‌ها در هفت ایالت کلیدی، اگر اکنون (همین امروز) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شد. از آستانه ۲۷۰ رای کالج الکترال که برای پیروزی لازم بود عبور می‌کرد و به کاخ سفید باز می‌گشت. حتی برخی نظرسنجی‌ها (مانند راسموسن)، برتری حدود یک درصدی هریس در پنسیلوانیا و میشیگان را نیززیر سوال برده و ترامپ را برنده نظرسنجی عا می‌دانند. در این میان، تنها هریس در ویسیکانسین که دارای ۱۰ رای الکترال می‌باشد، بر نامزد حزب جمهوریخواه برتری کمرنگ و غیرقابل اطمینانی پیدا کرده است. این برتری نسبی و اندک، هر لحظه می‌تواند با تغییر جامعه آماری موسسات نظرسنجی‌ها در ایالت مذکور به چالش کشیده شود. 

دموکرات‌ها نامطئمن پیش می‌روند
در واقع، یک شبیه‌سازی با استفاده از داده‌های نظرسنجی و جمعیت‌شناختی که توسط پایگاه FiveThirtyEight صورت گرفته به وضوح نشان می‌دهد که هریس ممکن است تبدیل به هیلاری کلینتون دوم در آمریکا شده و باردیگر به نماد شکست حزب دموکرات در برابر جمهوریخواهان تبدیل شود. با کمپین معاون رئیس جمهور اخیراً فاش کرده است که طی ۸۰ روز پس از جایگزینی هریس به جای جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر، یک میلیارد دلار جمع آوری کرده است، اما حاشیه‌ها برای استراتژیست‌های دموکرات گیج کننده است. این مبلغ بسیار فراتر از آن چیزی است که کمپین ترامپ به دست آورده، اما پیروزی دموکرات‌ها در ایالات کلیدی و حساس را تضمین نکرده است. در اواخر ماه اوت، کمپین ترامپ ۳۰۹ میلیون دلار درآمد نسبتاً متوسطی به دست آورد، اگرچه وی از مزیت حمایت مالی کارآفرین‌های بزرگی مانند ایلان ماسک برخوردار است، اما با این حال نتوانسته سطح کمک‌های انتخاباتی خود را به هریس برساند.
در هر حال آنچه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص می‌کند، میزان کمک‌های انتخاباتی یا حتی آرای عمومی نیست! هریس نیاز مبرمی به تکرار پیروزی در سه ایالت ویسیکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان دارد تا بتواند با اختلافی حداقلی بر ترامپ غلبه کند. کابوس شکست بسیار سریع‌تر از حد تصور دموکرات‌ها به سراغ آنها آمده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز میان نتایج نظرسنجی‌های ایالتی در ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان با نتیجه‌ای که در نهایت حاصل شد، اختلافی معنادار نشان داد. در این میان بسیاری از موسسات نظرسنجی که پیروزی قطعی هیلاری کلینتون (با اختلاف ۳ تا ۴ درصد) را در این سه ایالت پیش بینی کرده بودند، بخش اعظمی ازاعتبار خود را از دست دادند. هرچند در سال ۲۰۲۰، نتیجه نظرسنجی‌ها در ایالات سه گانه غرب میانه تا اندازه زیادی با نتایجه نهایی مطابقت داشت، اما اختلاف یک یا دو درصدی ترامپ و بایدن در آرای نهایی و رسمی را نشان می‌داد.

حاشیه امن هریس از بین رفته است 
صورت مسئله گویاست: اکنون هریس حاشیه امنی در نظرسنجی‌های ایالتی ندارد و در صورتی که آرای دقیقه نودی و مردد در دقیقه ۹۰ و ساعات منتهی به انتخابات به سود ترامپ به گردش در بیاید، شانسی برای تکرار پیروزی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ نخواهد داشت. در مقابل، ترامپ نیز با وجود عدم اطمینان از پیروزی در غرب میانه، تمرکز اصلی کارزار انتخاباتی خود را بر روی این سه ایالت گذاشته است. ترامپ بیش از همه به فتح پنسیلوانیا می‌اندیشد:جایی که در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۰ رای الکترال آن به سود جمهوریخواهان به گردش در آمد. محبوبیت هریس در سه ایالت کلیدی غرب میانه طی روز‌های اخیر ثابت مانده و در مقابل، ترامپ خیزش اندکی در نظرسنجی‌ها پیدا کرده است. این مسئله به خودی خود نشان می‌دهد که گردش آرای مردد در هفته‌های منتهی به انتخابات چندان به سود دموکرات‌ها نبوده و استمرار این روند، شکست آنها را در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین رقم خواهد زد. از این رو دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد روند روز‌های جاری در غرب میانه را معکوس نمایند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا دموکرات‌ها قادر به حل این معادله پیچیده و چند مجهولی خواهند بود؟!