صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۵۹۸۱

بمباران ضاحیه و معادلات انتخابات آمریکا!

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ دکترای امنیت ملی

جنگ نظرسنجی ‎ها بین دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت در جریان است و هر یک از نامزد‌های انتخاباتی، با استناد به یک نظرسنجی خود را پیروز مبارزه انتخاباتی می‎دانند. مؤسسه‌های نظرسنجی نیز نتایج عجیب و غریبی را منتشر می‎کنند. مؤسسه «Ipsos» اعلام کرده است که «دونالد ترامپ» در «آریزونا» و «جورجیا» یک درصد از «کاملا هریس» جلوتر است و کاملا هریس در ایالت‌های «میشیگان» و «پنسیلوانیا» به ترتیب پنج و دو درصد آرای بیشتری دارد. نظرسنجی‌ها درخصوص آرای دونالد ترامپ در ایالت «کارولینا شمالی» شانس یک درصد بیشتر نسبت به هریس را نشان میدهند. این درحالی است که این آمار در نظرسنجی «نیویورک تایمز» بیان میکنند که ترامپ در «آریزونا» پنج درصد، در «جورجیا» چهار درصد و در «کارولینای شمالی» دو درصد جلوتر است. این تفاوت در نظرسنجی در این فاصله یک ماهه تا انتخابات نشان دهنده آن است که کماکان نباید به آنها اعتماد کرد و ممکن است تا روز انتخابات بار‎ها این اعداد و ارقام تغییر کنند و در نهایت در روز انتخابات پیروز نهایی مشخص می‌شود.
شاید بزرگ‎ترین شوکی که به تیم انتخاباتی هریس وارد شد، متهم شدن شهردار دموکرات نیویورک «اریک آدامز» به دریافت رشوه از ترکیه و احضار وی به دادگاه باشد. افزون بر این مورد، وی اتهام دیگری مانند دریافت رشوه از چین، رژیم صهیونیستی و قطر را نیز در پرونده خود دارد.
ترامپ هم بعد از شکست «نمایش ترور دوم» کماکان سعی دارد با جنجالی کردن فضا نظر‌ها را به سمت خود جلب کند. او در جدیدترین سخنرانی خود اعلام کرده است، از سوی ایران تهدید می‎شود و امنیت جانی ندارد. او دولت بایدن را متهم کرد که درمقابل تهدیدات ایران هیچ اقدامی نمی‎کند.
اتفاق قابل توجه دیگر مصاحبه سناتور «مت رامنی» رقیب جمهوری‎خواه اوباما در سال ۲۰۱۲ است. او در این مصاحبه به شدت به ترامپ حمله کرده و گفته است به واسطه رفتار‌های ترامپ هنوز ۷۰ درصد از جمهوری‎خواهان تصور می‎کنند که بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ با تقلب پیروز شده است.
بعد از رد درخواست کاملا هریس برای برگزاری مناظره دوم از سوی ترامپ، حالا مناظره دو معاون این کاندیدا، یعنی «تیم والز» فرماندار ایالت مینسوتا و «جی دی ونس» سناتور ایالت اوهایو از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. البته بیشتر کارشناسان معتقدند با توجه به سوابق تیم والز و توانایی او در سخنوری، احتمالاً او پیروز این مناظره خواهد بود. شاید بتوان گفت مهم‎ترین حادثه ‎ای که در حوزه سیاست خارجی در روز‎های گذشته رخ داده و بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیرگذار است، حمله رژیم صهیونیستی به لبنان است. این حادثه با توجه به اینکه می‎تواند به گسترش جنگ در منطقه و درنهایت کشیدن پای آمریکا به این جنگ منجر شود، به شدت حساسیت‌ها را در سطح دولتمردان آمریکا افزایش داده است. وزارت خارجه دولت بایدن بهشدت در تلاش است که درگیری‌ها را کنترل و حتی در صورت امکان یک آتش بس موقت برقرار کند؛ زیرا طولانی شدن و گسترش جنگ موقعیت ترامپ را بهبود می‎بخشد و ترامپ سیاستمداری نیست که این موقعیت‌ها را به سادگی از دست بدهد.
 ترامپ در جمع گروهی از یهودیان آمریکا اعلام کرد، دولت بایدن بهصورت کامل در خدمت فلسطینیان است و «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنا مانند یک شهروند فلسطینی عمل میکند و سعی دارد موقعیت تل‌آویو را در منطقه تضعیف کند. البته هنوز نشانه‎ ای از آتش بس در لبنان دیده نمیشود و رژیم صهیونیستی کماکان به جنایات خود در لبنان ادامه می‎دهد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات