صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۰۰۶
بررسی سیاست رژیم صهیونیستی در قبال لبنان نشان می دهد که این رژیم "سیاست غزه" را در لبنان بخصوص برای جنوب این کشو.ر در پیش گرفته است. ویرانسازی سازی مناطق تحت اختیار حزب الله لبنان و در عین حال تلاش برای از بین بردن توان حزب الله بخشی از سیاست رژیم نسبت به لبنان می باشد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ محمد امیری

بررسی سیاست رژیم صهیونیستی در قبال لبنان نشان می دهد که این رژیم "سیاست غزه" را در لبنان بخصوص برای جنوب این کشو.ر در پیش گرفته است. ویرانسازی سازی مناطق تحت اختیار حزب الله لبنان و در عین حال تلاش برای از بین بردن توان حزب الله بخشی از سیاست رژیم نسبت به لبنان می باشد. در راستای همین سیاست از روز اول اکتبر ۲۰۲۴ بود که رژیم صهیونیستی با چهار لشکر از چهار محور حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرد. در این بازه زمانی ارتش رژیم صهیونیستی بارها از خواستار تخلیه مناطق مختلفی از جنوب لبنان شده است. موضوعی که غیر قابل قبول و در عین حال غیر منطقی است.

نگرانی از کشتار مردم مظلوم لبنان همانند آنچه در غزه اتفاق افتاد باعث نگرانی بسیاری شد. ریما جاموس امسیس، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: "دستور تخلیه جدید اسرائیل برای ۲۰ روستا در جنوب لبنان به این معنا است که بیش از یک چهارم این کشور در حال حاضر تحت دستور تخلیه قرار دارند.» علاوه بر نگرانی‌های بین‌المللی، اوج‌گیری درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله، منافع کشورهای منطقه را به شدت درگیر می‌کند. طی روزهای اخیر بارها مقامات قطری، فرانسوی، ترکیه‌ای، اردنی و مصری در خصوص پیامدهای گسترش دامنه جنگ غزه به خاک لبنان هشدار دادند.

چالش‌های رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی
بمباران هوایی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان تلاش اولیه این رژیم برای حمله زمینی به لبنان محسوب می شود. در هیمن زمینه تیپ گولانی در چندین مرحله تلاش کرده است که  شروع حمله زمینی از سوی رژیم اشغالگر به جنوب لبنان، با توجه به تاریخ به جا مانده جنگ دو طرف و عواقب پیچیده آن، در این برهه از زمان، اقدامی غیرعقلانی محسوب می‌شود.
زمین ناهموار، توپوگرافی متمایز یک محدوده، وجود دره‌ها و غیره ویژگی‌های بالقوه سرزمین لبنان است که امکان به سرانجام رساندن عملیات دشمن را به پایین‌ترین درصد خود می‌رساند. همچنین در طول این سال‌ها، نیروهای حزب‌الله توانسته‌اند از طریق ساخت تونل در داخل تپه‌ها، شرایط جغرافیایی موجود را به ابزارهای بالفعل در برابر تهدیدات خارجی تبدیل کنند. مجموعه عوامل فوق سبب می‌شود تا رژیم صهیونیستی پیش از اعزام نیروهای کلاسیک خود به میدان نبرد، ابتدا واحدهای کماندویی را راهی روستاهای مرزی کند تا از این طریق بتواند شانس بیشتری برای مقابله با مقاومت لبنان و حفظ نیروهای خود در برابر تهدیدات احتمالی داشته باشد.

تیپ گولانی را بهتر بشناسیم

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی مفصل به بررسی تیپ ویژه ارتش رژیم صهیونیستی یعنی تیپ گولانی پرداخت که به تازگی عقب‌نشینی خود از نوار غزه در پی عدم تحقق اهداف نظامی رژیم صهیونیستی از این جنگ را اعلام کرد.

گولانی یک تیپ ویژه پیاده است که در سال ۱۹۴۷ تأسیس شده و وابسته به لشکر ۳۶ ارتش رژیم صهیونیستی و فرماندهی شمالی ارتش این رژیم است. گولانی تنها تیپی است که از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی تشکیل شده و همچنان به عملیات و فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. این تیپ در روند تأسیس رژیم صهیونیستی موسوم به نکبت در سال ۱۹۴۸ حضور داشته و جنایت‌های بسیار زیادی در آن مرتکب شده است. علاوه بر اینکه در تمامی جنگ‌های نظامی رژیم صهیونیستی ضد کشورهای عربی و فلسطینیان نیز حضور داشته است.

تازه‌ترین حضور نظامی این تیپ در عملیات طوفان الاقصی است که رژیم صهیونیستی آن را با عنوان جنگ «شمشیرهای آهنین» می‌شناسد. در این جنگ اما تیپ گولانی بعد از ۶۰ روز جنگ در نوار غزه و در حالی که تلفات بسیار سنگینی متحمل شده بود، مجبور به عقب‌نشینی از غزه شد. الجزیره در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از این تیپ و عملیات‌ها و جنایت‌های آن در طول تاریخ موجودیتش پرداخته است.

نام این تیپ برگرفته از بلندی‌های اشغالی جولان است، چرا که مهمترین مأموریتی که از همان ابتدا بر دوش این تیپ قرار داده شده بود، متمرکز بر مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی بود. نماد تیپ گولانی درختی با ریشه‌های بلند همراه با زمینه زرد رنگ است که مؤسسان آن به وسیله آن تلاش داشتند ریشه‌های عمیق این تیپ را نشان دهند! وجود درخت نیز به این علت بود که تشکیل دهندگان این تیپ معمولاً از کشاورزان مهاجر بودند. درخت مذکور به نظر می‌رسد درخت زیتون باشد.

یوم تاف حزان سرهنگ ارتش رژیم صهیونیستی در این رابطه می‌گوید که انتخاب درخت زیتون به علت امتداد ریشه‌های آن در خاک و سبز بودن برگ‌های آن در تمام طول سال است. رنگ سبز این درخت نمادی از بلندی‌های سرسبز الجلیل و رنگ زرد آن نماد صحرای النقب است که تیپ مذکور در سال ۱۹۴۸ درگیری‌های زیادی در آنجا داشت. در واقع صهیونیست‌ها در نامگذاری این تیپ نیز به‌سان دیگر تاریخ سازی‌های جعلی خود عمل کرده و نشانه‌های تاریخ فلسطین را به سرقت برده‌اند.

بر اساس مطالبی که در سایت عبری زبان ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده، تیپ گولانی شامل ۴ گردان است که عبارتند از:

این گردان در سال ۱۹۴۷ تأسیس شده و زیر نظر فرماندهی تیپ پنجم که نام قبلی تیپ جفعاتی بود، فعالیت می‌کرد. بعد از انحلال این تیپ در سال ۱۹۵۷، گردان مذکور به تیپ گولانی پیوست و شماره آن به گردان شماره ۵۱ تغییر کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی گردان هبوکیم هراشون را در سال ۱۹۴۸ برای جلوگیری از پیشروی ارتش مصر به صحرای النقب فرستاد و در آن زمان این گردان موفق به نفوذ در خطوط دفاعی ارتش مصر شد. نماد این گردان همان درخت تیپ گولانی است که در وسط آن یک شمشیر دو لبه که نمادی از روح مبارزاتی این گردان است، وجود دارد.

این گردان با شماره ۱۲ در روز ۲۲ فوریه سال ۱۹۴۸ تاسیس شد. نام این گردان برگرفته از نام باراک بن ابینوعم است، نامی که در کتب دینی صهیونیست‌ها دیده می‌شود. رژیم صهیونیستی به این ترتیب تلاش داشت ریشه‌های مذهبی برای ارتش خود دست و پا کرده و آنها را به دوران حاکمیت پادشاهان کنعانی مرتبط کند. این گردان در تمامی مبارزات تیپ گولانی از سال ۱۹۴۸ تاکنون حضور داشته است.

این گردان با شماره ۱۳ در روز ۲۲ فوریه سال ۱۹۴۸ تاسیس شد، نام این گردان نیز برگرفته از اسامی موجود در کتب مقدس یهودیان است. گدعون در تورات قاضی است که فرماندهی ارتش و دفاع از یهودیان و نجات دادن آنها از دست پادشاهان مدینی را بر عهده داشته است. این گردان در تعدادی از درگیری‌های رژیم صهیونیستی از زمان نکبت تاکنون حضور داشته است.

این گردان با شماره ۶۳۱ شناخته می‌شود و در تیپ گولانی نام مشخصی برای آن ذکر نشده است. این گردان در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون در تمامی مبارزات تیپ گولانی حضور داشته است. به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی عضویت در این گردان مستلزم گذراندن مجموعه زیادی از آزمون‌ها و ارزیابی‌های دشوار جسمی و عقلی است تا نظامیانی که بیشترین شایستگی را دارند، در این گردان عضویت داشته باشند. ماموریت‌های این گردان همواره محرمانه است.

نظامیان این گردان دوره آموزشی به مدت ۱۴ ماه را پشت سر می‌گذرانند که ۴ ماه آن آموزش مقدماتی و سه ماه آموزش پیشرفته در پایگاه هوایی گولانی و ۷ ماه آموزش ویژه در منطقه آتش ۱۰۰ است. آموزش‌های پیشرفته شامل پرواز و دریانوردی و چتربازی وجاسوسی و … است.

این تیپ در روز ۲۲ فوریه ۱۹۴۸ به دست دیوید بن گوریون اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاسیس شد. تاسیس این تیپ بعد از انحلال تیپ لیفانونی بود که قبل از آن در مرزهای لبنان مبارزه می‌کرد و با انحلال آن دو تیپ گولانی و تیپ کرملی تاسیس شد. مرکز ماموریت‌های گولانی در دشت‌ها و ارتفاعات الجلیل بود و تعدادی از نظامیان هاگانا و ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین و نظامیانی از بخش‌های مختلف سرزمین‌های اشغالی به این تیپ پیوستند.

آخرین تحولات میدانی در جنوب لبنان
هم اکنون ارتش اسرائیل با ۴ لشکر به جنوب لبنان یورش برده است. صهیونیست‌ها از سمت نواحی جنوبی به میس جبیل، کفرکلا و العدیسه حمله کردند و مناطق بنت جبیل و مارون الراس را تحت حملات خود قرار دادند. نکته کلیدی آن است که در بسیاری از این جبهه‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی شده و پیش‌بینی آنها مبنی بر تصرف مناطق جنوبی لبنان با بن‌بست روبه رو شده است. از نظر تعداد تلفات، سیستم خود سانسوری ارتش رژیم صهیونیستی از ارائه آمارهای واقعی جلوگیری می‌کند، اما بر حسب آمارهای غیررسمی تلفات آنها حدود ۵۰۰ نفر برآورد شده است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نظامی صهیونیست در میدان لبنان زخمی شدند.
افزایش تعداد تلفات اسرائیل در درگیری زمینی به نسبت پایین بودن کشته‌ها و تلفات آنها در حملات موشکی، امکان عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی را ممکن می‌سازد. پیش از این در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ نیروهای مقاومت لبنان با وارد کردن تلفات مشابه به اسرائیل زمینه پذیرش آتش‌بس از سوی تل‌آویو را فراهم کردند.

نقاط قوت حزب الله در برابر دشمن
حزب‌الله برای مقابله مؤثر با هجوم زمینی دشمن، به طور عمده از طریق حملات راکتی، موشک زرهی و منفجر کردن انواع بمب‌ها در مسیر حرکت ارتش رژیم صهیونیستی موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. حزب‌الله در بسیاری از مواقع با استفاده از عملیات‌های چریکی، دشمن را غافلگیر کرده و ضربات سختی را بر پیکره آن وارد نموده است.
اسرائیلی‌ها با حملات زمینی خود به دنبال چند هدف اساسی هستند. اول اینکه آنها با ورود به لبنان، به دنبال تجسس در تسلیحات و امکانات نیروی مقاومت حزب‌الله هستند. دوم اینکه تصور آنها این است که با افزایش نیروهای خود در جبهه شمالی، امکان ضربه زدن به طرف مقابل را افزایش می‌دهند.

سومین دلیل راهبردی، ایجاد منطقه حائل میان مرز فلسطین اشغالی و روستاهای جنوب لبنان و در نهایت جلوگیری از عملیات نفوذ نیروهای نخبه رضوان به منطقه الجلیل است. در سوی مقابل، حزب الله به دلیل آشنایی کامل با محیط جنوب لبنان و در عین حال انعطاف پذیری بالا در برابر قدرت آتش دشمن، امکان عقب راندن دشمن را دارد.

بهره سخن
فشارهای بین‌المللی برای جلوگیری از ادامه جنگ و میانجی‌گری‌های دولت‌های منطقه‌ای با هدف حفظ منافع بلند مدت خود در منطقه از مواردی است که ارتش رژیم صهیونیستی را در مضیقه قرار داده است. همانطور که پیشتر گفته شد، تنها با گذشت چند روز از آغاز تجاوز زمینی به لبنان تعداد کشته‌ها و زخمی‌های رژیم صهیونیستی نزدیک 1000  نفرشده است. عملکرد درخشان نیروهای رضوان در نبرد زمینی سبب شد تا شیخ نعیم قاسم معاون، معاون دبیرکل حزب الله به رژیم صهیونیستی در خصوص تداوم جنگ در جنوب لبنان هشدار دهد.