صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۷۰۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 28 مهر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در میدان سیاسی هم بزرگ‌نمایی دشمن موجب میشود انسان احساس کند که خودش در انزوا است، احساس کند که ضعیف است، احساس کند از عهده‌ی او برنمی‌آید؛ نتیجه‌اش این است که تسلیم خواسته‌های او بشود؛ [بگویند] این کار را بکنید، چَشم؛ آن کار را نکنید، چَشم؛ کمااینکه الان انواع و اقسام دولتهایی هستند با ملّتهای بزرگ و کوچک که اینها این‌جوری‌ هستند؛ هر چه بهشان گفته بشود، در مقابل، «چَشم» است؛ از خودشان اراده‌ای ندارند. 24/5/403

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز 

  نسخه شهید جهان‌آرا

در قضایای پیچیده و سرنوشت‌ساز کنونی منطقه، وقتی فتح اتفاق می‌افتد به طور طبیعی روحیه، امید و نشاط جریان حق و مؤمنان افزایش پیدا می‌کند و زمانی که شهادت و ثلمه‌ای وارد می‌شود، ممکن است نگرانی و اضطراب بر روح و حرکت آنان حکم‌فرما شود. در حالی‌ که در این‌گونه مواقع که حسب ظاهر خسارت پدید آمده، بیشتر به تبیین و امید برای ادامه راه و دفاع از حق و حقیقت نیاز داریم.

«فِئَةٍ قَلِیلَةٍ» و خیانت برخی مقامات و دولت‌هایی که از آنان انتظار نیست، همه غصه‌هایی است که در طول تاریخ جریان حق را آزار داده است؛ اما پس از آن سختی‌ها، «غَلَبَتْ فِئَةً کثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» رخ داده است. باید در لابه‌لای همه این ناملایمات و تلخی‌ها، امیدها را زنده کرد و راه برون‌‌رفت و مسیر حرکت را یافت و پیمود. همه این رخدادهای تلخ و شیرین در این عصر و زمانه، قطعه کوچکی از تاریخ است که همه ما باید سهم و نقش خودمان را در آن مشخص کنیم.

به طور طبیعی از دست دادن سید حسن نصرالله بزرگ، سردار زاهدی، سردار نیلفروشان، اسماعیل هنیه، یحیی السنوار و سایر مجاهدان بزرگ، مصیبت‌هایی عظیم است؛ اما به حکم اسلام و نصرت الهی، فرض است با تحلیل‌ها و روایت‌های صحیح و اقدامات مدبرانه از دشواری‌ها و گردنه‌های سخت عبور کرد. باید پیش رفت.

در این زمینه مهم است که نگذاریم این مصائب بزرگ، امید، انگیزه و عمل جریان حق و مؤمن را از پای درآورد یا آنکه دچار سکون و سکوت کند.

چقدر جمله شهید جهان‌آرا در این‌گونه مواقع کاربرد دارد؛ فرمانده قهرمان سپاه خرمشهر در لحظات نفس‌گیر رویارویی با ارتش مجهز رژیم بعث عراق به یارانش گفت: «شهر اگر سقوط کرد، آن را پس می‌گیریم؛ مواظب باشید ایمان‌تان سقوط نکند.» ما برای درک شرایط جاری منطقه و موقعیت حساس و تاریخی کنونی راهی جز فرآیندی دیدن رخدادها نداریم. این‌گونه اگر به صحنه نگاه نکنیم، راه به خطا رفته‌ایم. مقطعی دیدن حوادث، انسان را به دام اشتباه و ورطه ناامیدی می‌اندازد.

وعده‌های الهی تکلیف و نتیجه کار جریان حق را روشن کرده است؛ اما از باب «الفضل ماشهدت به الاعداه» به تحلیل‌خبرنگار ارشد BBC در خصوص شهادت مجاهد بزرگ یحیی السنوار اشاره کنیم. او بیان کرد: «ترور یحیی سنوار جریان مقاومت را متحدتر از قبل می‌کند؛ هفتم اکتبر مقاومت را یک جبهه واحد کرد؛ افکار عمومی اکنون به حمایت از حماس برآمده و تعداد افرادی که به حماس پیوستند، بی‌سابقه است.»

(عزیز غضنفری)

گزارش روز 

تحلیلی بر رشد اقتصادی کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود آخرین آمارها درباره رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف و مقایسه آن با دوره قبل را ارائه داده است. وجه تمایز این گزارش با موارد قبلی در ارائه آمار به صورت تفکیکی از بخش‌های اقتصادی و در قالب ماهانه است که می‌تواند برآورد بهتری از شرایط فعلی ارائه کند.

تجزیه و تحلیل این آمارها، نکات مهمی را به ذهن متبادر می‌کند که به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:  بر اساس آمارهای ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش‌ها؛ رشد فعلی اقتصادی کشور بدون نفت همچنان مثبت است که نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور به نفت کمتر وابسته است و در نتیجه گروه‌های اقتصادی غیر از نفت و گاز، مثل کشاورزی شاهد افزایش رشد اقتصادی هستند.

 کاهش شیب صعودی تولید ناخالص بدون نفت نشان‌دهنده درستی پیش بینی‌های گذشته مبنی بر تکمیل و پر شدن سهم گروه نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور است. چه اینکه سهم نفت از GDP، در ماه مرداد به حدود یک‌پنجم از رشد کل رسیده است. در عین حال، سرمایه گذاری دولت برای افزایش تولید نفت در حال انجام است، اما با آهنگ بسیار پایین.

 گروه کشاورزی نسبت به دوره‌های گذشته، رشد چشمگیری داشته است؛ اما همچنان تغییرات محسوسی نسبت به روند بلندمدت آن مشاهده نمی‌شود. تغییرات اقلیمی در کشور و وضعیت آب و باران در سال‌های اخیر، سیاست‌گذار را ناچار به استفاده از روش‌های نوین در ارتقای بهره‌وری می‌کند. لذا لازم است متولیان امر، این مسئله را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهند.در این آمار که مرکز پژوهش‌ها استخراج و ارائه کرده، شاهد رشد منفی و کاهش محسوس گروه صنایع و معادن هستیم که شامل «ساختمان، صنعت، استخراج معدن، تأمین آب، برق و گاز طبیعی» است.

به نظر می‌رسد رشد منفی این گروه، تحت‌تأثیر رشد منفی بخش صنعت و معدن ناشی از چالش ناترازی های انرژی (برق و گاز) باشد که احتمالاً در ماه‌های آینده نیز مشکل‌زا خواهد بود.همه بخش‌های اقتصادی منهای بخش کشاورزی، نسبت به ۵ ماهه سال قبل رشد کمتری را شاهد هستند که احتمالاً به چند دلیل باشد:

اول اینکه به نظر می‌رسد شاهد پر شدن ظرفیت فعلی اقتصادی کشور در سال قبل هستیم و برای تحقق جهش اقتصادی باید از همه ظرفیت‌ها به همراه ارتقای بهره‌وری، استفاده ببریم.

دوم اینکه مسئله ناترازی‌های انرژی در کشور باید سریعاً حل و فصل شوند وگرنه وضعیت کلان اقتصاد و بنگاه‌های خرد را با تأثیرات منفی مواجه می‌کنند و دست آخر اینکه احتمالاً تأثیرات ناشی از چالش‌های امنیتی در منطقه نیز تأثیرات منفی خود را بر اقتصاد ایران و جذب سرمایه گذاری واقع کند.

(علی محمدی)

خبر ویژه 

 در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت «یحیی سنوار» نوشتند: «او چهره‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ او نیست. فقدان او برای جبهه‌ مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند.»

 

اخبار

سوختن شبکه سعودی در آتش خشم جوانان عراق!

در پی انتشار گزارشی سراسر توهین علیه رهبران و فرماندهان شهید جبهه مقاومت در شبکه سعودی MBC، جوانان عراقی طی فراخوانی مقابل ساختمان این شبکه در بغداد تجمع کرده و وارد محوطه آن شدند.در پی این فراخوان، نیروهای امنیتی عراقی مقابل دفتر این شبکه مستقر شدند، اما جوانان عراقی توانستند وارد محوطه شبکه شوند. طبق ویدئوهای منتشر شده، بخشی از ساختمان نیز دچار آتش‌سوزی شده است. شبکهMBC  در سال 2020 نیز با توهین به شهید ابومهدی المهندس، این شخصیت برجسته مقاومت را «تروریست» نامید که با اعتراض شدید عراقی‌ها علیه این شبکه همراه شد.این شبکه سعودی روز گذشته نیز با پخش گزارشی، شهدای شاخص مقاومت را «تروریست» خطاب کرد که با واکنش شدید مخاطبان و فعالان شبکه‌های اجتماعی عربی مواجه شد.جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای گزارش MBC را کار ستون پنجم دشمن دانست و آن را اقدامی ننگین توصیف کرد و خواستار عذرخواهی این شبکه شد.

ادعای معاریو در برابر روابط نظامی ایران!

روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی نوشت: «آمادگی‌های امنیتی اسرائیل برای یک حمله به ایران و واکنش متقابل تهران، این روزها به اوج‌ خود رسیده است، به ویژه پس از حمله مرگبار پهپادی که در پایگاه آموزشی تیپ گولانی رخ داد. علاوه بر ارائه کمک‌های اضطراری از سوی ایالات متحده، از جمله ارتقای سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک با استفاده از سامانه دفاعی THAAD، آمریکا، حضور نظامی خود را به طرز چشمگیری در سراسر خاورمیانه افزایش داده است.» این روزنامه صهیونیست در ادامه مدعی شد: «در بحبوحه هرج و مرج و عدم اطمینان در ایران، هم‌پیمانان آن از جمله روسیه، چین و کره شمالی، به کمک شتافته‌اند. نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد چین و روسیه برای ارتقای توانایی‌های دفاعی و تهاجمی ایران به میدان آمده‌اند. چین اخیراً سیستم‌های لیزری Silent Hunter را برای دفاع در برابر پهپادها، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز به ایران منتقل کرده است. انتظار می‌رود که روسیه سیستم‌های جنگ الکترونیک، سامانههای ضدهوایی پیشرفته (S400) و جنگنده‌های سوخو-35 را به ایران تحویل دهد.»

اهداف پشت پرده FATF

برخی مقامات دولتی در حالی به دنبال اجرای استانداردهای FATF هستند که مکمل بودن تحریم و FATF را می‌توان در بین اظهارات مقامات آمریکایی نیز یافت. «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ در جلسه‌ مجمع عمومی در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ بیان کرد، آمریکا از طریق FATF به دنبال کشف و مسدودسازی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست. منوچین گفته بود: «کشورهای سرکش، تروریست‌ها و سندیکای‌های جنایتکار بین‌المللی، در دور زدن تحریم‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه پیچیده‌تر شده‌اند. من این سازمان را تشویق می‌کنم که به طور مؤثر با این تهدید مقابله می‌کند.» همچنین در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به اصلاحات جدید FATF بیان کرد، این استانداردها می‌تواند به جلوگیری از دور زدن تحریم با شرکت پوششی کمک کند‌. در متن گزارش وزارت خزانه‌داری آمده بود: «با این اصلاحیات جدید در استانداردهای FATF، حوزه‌های قضائی در سراسر جهان، با اطلاعاتی هدفمند مؤسسات مالی خود را مسلح می‌کنند و می‌تواند برای شناسایی شرکت‌های پوششی که به نیابت از افراد تحریم‌شده اقدام می‌کنند، استفاده شود.»

مقاومت با صلابت ادامه خواهد داشت

سرلشکر سلامی در پیامی به مناسبت  شهادت پرافتخار مجاهد نستوه و نخبه مقاومت اسلامی فلسطین «یحیی ابراهیم حسن السنوار» با تأکید بر اینکه «نام او برای صهیونیست‌ها کابوسی دهشتناک بود که لرزه بر پیکر اهریمنان غاصب و حامیان آنان می‌انداخت»، نوشت: «به روح بلند و مطهر این شهید جلیل القدر درود می‌فرستیم و تأکید می‌کنیم همانگونه که جریان مقاومت و حماس مقتدر با شهادت دکتر اسماعیل هنیه، تحت هدایت و نقش آفرینی حماسی «شهید ابوابراهیم» از حرکت نایستاد، از این پس نیز یحیی سنوار فداکار و حماسه‌ساز دیگری هدایتگر صفوف مقاومت ضد صهیونیستی با قدرت افزون‌تر و ساختار مستحکم‌تر خواهد شد و به یاری خداوند متعال با بهره‌مندی از حمایت مردم مقاوم و مظلوم فلسطین و پشتیبانی و همراهی‌های هوشمندانه و مقتدرانه محور مقاومت که اینک با تبدیل به جبهه بزرگ مقاومت شیشه عمر و حیات ظالمانه و جنایت‌بار سگ هار آمریکا در منطقه را زیر پای مجاهدان مؤمن امت اسلامی قرار داده است.»

اخبار کوتاه

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما در هیچ نزاعی که ممکن است با ایران پیش بیاید یا این درگیری منجر به جنگ شود، حمایت نمی‌کنیم.» «هاکان فیدان» با بیان اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد احتمال درگیری میان ایران و اسرائیل بالاست، گفت: «ترکیه و منطقه باید برای آن آماده باشند.»

«المانیتور» نوشت: «شرکای تندرو و راست‌گرای نتانیاهو در دولت اسرائیل همچنان اصرار دارند که اسرائیل باید به مبارزه با حماس ادامه دهد تا این سازمان به‌طور کامل نابود شود. به نظر می‌رسد نتانیاهو بین سرمستی از موفقیت‌های اخیر نظامی و سیاسی و ترس فلج‌کننده از درگیر شدن با ایران، و تهدید‌هایی که دولتش را بر سر قانون پیشنهادی برای معافیت مردان ارتدکس افراطی از خدمت سربازی تهدید می‌کند، گرفتار شده است. منابع سیاسی می‌گویند که او همچنین در حال بررسی به تعویق انداختن حمله تلافی‌جویانه به ایران تا احتمالا بعد از انتخابات ایالات متحده است.»

وزیر خارجه مصر گفت: «میانجیگران بین‌المللی از جمله مصر به دستیابی به توافق آتش‌بس نزدیک بودند.» «بدرعبدالعاطی» عنوان داشت: «اسرائیل فاقد اراده سیاسی برای انعقاد توافق آتش بس در غزه است.» وی تصریح کرد: «ما در آستانه یک جنگ منطقه‌ای فراگیر هستیم و طرف‌هایی هستند که خواهان تشدید تنش‌اند.»

وزیر امور خارجه در پیامی نسبت به عواقب اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در پایان سفرش به برلین هشدار داد. «سید عباس عراقچی» با اشاره به مصاحبه اخیر جو بایدن نوشت: «هر که علم و آگاهی از «زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران» داشته باشد و یا تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار قرار داده باشد، منطقا مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی را برعهده خواهد داشت.»

رهبر انصارالله در واکنش به شهادت یحیی السنوار تأکید کرد، یمنی‌ها هرگز ملت فلسطین را تنها نخواهند گذاشت و تا پیروزی نهایی در کنارشان باقی خواهند ماند. «سید عبدالملک الحوثی» افزود: «دشمن گمان می‌کند که شهادت او، منجر به فروپاشی مقاومت خواهد شد، اما در توهم به سر می برد؛ چرا که گردان‌های قسام همچنان به دفاع از مردم و مقدسات ادامه خواهد داد.» الحوثی اظهار داشت: «مقاومت بینی اشغالگران را به خاک مالیده و این عهد و پیمان رزمندگان صادق است.»

«پیونگ‌یانگ» با اشاره به کشف بقایای یک پهپاد نظامی سرنگون‌شده سئول، کره جنوبی را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرد. براساس گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، این پهپاد احتمالاً برای پخش اطلاعیه‌های تبلیغاتی ضدکره شمالی بر فراز پیونگ‌یانگ استفاده شده است. کره شمالی هفته گذشته جاده‌های منتهی به کره جنوبی را منفجر کرد و متعهد شد که دو کشور را «به طور تمام و کمال مجزا و منطقه مرزی دو کشور را به یک «دژ دائمی» تبدیل کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات