صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۰۷۳
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک کشور اسلامی، یعنی فلسطین، به وسیله خبیث‌ترین کفّار عالم غصب شده؛ حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمان‌ها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند؛ مسجد‌الاقصیٰ را برگردانند. اینجا یک حرکت الهی دارد انجام می‌گیرد؛ مردم فلسطین و غزّه که دارند به معنای واقعی کلمه مجاهدت می‌کنند، در واقع دارند جهاد فی‌سبیل‌الله می‌کنند. حزب‌الله لبنان که به خاطر غزّه سینه‌ خودش را سپر می‌کند، دارد جهاد فی‌سبیل‌الله می‌کند. 1403/7/4

فایل word

فایل pdf

حرف روز    

      درس‌های این روزها برای ما

قوی باشیم: حوادث اخیر و ظلم آشکار باند جنایتکار صهیونی که فرمان آنان در اختیار آمریکایی‌هاست، نشان داد برو قوی شو اگر راحت جهان می‌خواهی. در دنیای به ظاهر متمدن و در جلوی چشم‌های همگان۵۰ هزار نفر که اغلب آنان زن و کودک هستند، در خانه و سرزمین خودشان پرپر شدند و اعتراضی از دولت‌های پرمدعا برنخاست. نهادهایی که در دنیا برای دفاع از امنیت و حقوق بشر ايجاد شده، نتوانستند کمترین کاری برای توقف ماشین جنگی رژيم صهيونيستی انجام دهند. این است ذات شرور ساختار نظام بین‌الملل!

ما متفاوت هستیم!: برخی افراد و گروه‌های سیاسی، به ویژه در ایام انتخابات برای معرفی خود به گونه‌ای با مردم سخن می‌گویند که هم فهم‌شان از سیاست‌خارجی بیشتر است و هم دنیا(در این‌جا مقامات اروپایی و آمریکایی)برای آنان ارزش بیشتری قائل است. به همین دلیل به آسانی وعده لغو تحریم‌ها را می‌دهند، اما چند روز پیش از آغاز کار دولت چهاردهم، آمریکا مجوز ترور شهید هنیه را صادر کرد و درست روز تحلیف رئیس‌جمهور محترم در حالی که مهمان رسمی دولت بود، به دست صهيونيست‌ها ترور شد. به تازگی نیز اتحادیه اروپا آسمان خود را به روی پروازهای ایرانی بست تا ثابت کند برای آنان چپ و راست و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب فرقی ندارد.

مدعيان دروغین: ممکن است در غرب کتاب‌های زیادی در فضیلت آزادی و عدالت و حقوق بشر نوشته شده باشد و چهره‌های شاخصی در این زمینه حرف زده باشند، اما دولت‌های غرب فاقد صلاحیت هستند تا در این زمینه اظهار نظر کنند. این نوشته‌ها برخی را در شناخت غرب به گمراهی افکنده است. درس این بخش برای جامعه دانشگاهی و نخبگانی ما آن است که فریب این نیرنگ غرب را نخورند و بی‌جهت از غرب کعبه آرزوها نسازند. سال‌هاست افرادی در بخش دانشگاهی کشور با به راه انداختن نهضت ترجمه، تصویری از غرب درباره آزادی و حقوق بشر ساخته‌اند که کمترین نسبتی با واقعیت ندارد.

زرنگ برای شرق و خاموش در برابر غرب: یادتان هست برخی گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها بعد از اینکه روسیه و چین در بیانیه‌هایی مشترک با شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان دادگستری بین‌المللی شدند، چه بساطی برپا کردند. آن اقدام روسیه و چین سر تا پا غلط؛ اما حالا چرا درباره بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس که غلط اضافه‌تر کرده و خواهان‌ پایان اشغال جزایر سه‌گانه شده‌اند، خبری از آنان نیست. جالب اینجاست که رئیس جبهه اصلاحات در موضع‌گیری خود، در حد یک کلمه، حتی نام اتحادیه اروپا را نیاورده، چه برسد به اینکه انتقادی از اقدام گستاخانه آنان کند. (عزیز غضنفری)

 


گزارش روز   

 حماس زنده است و زنده خواهد ماند!

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیروز(شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳) در پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان «فرمانده یحیی سنوار» تأکید کردند: «فقدان او برای جبهه‌ مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه.» به نظر می‌رسد، صهیونیست‌ها یک نگاه مکانیکی به ساختار نیروهای مقاومت، از جمله حماس و حزب‌الله دارند. واقعیت میدانی این است که ریشه مقاومت، نشئت گرفته از آموزه های نورانی اسلام است و متکی به افراد نیست و نخواهد بود. به عبارتی، دکترین مقاومت نه بر پایه افراد و اشخاص، که بر اصول و مبنای اراده جمعی در تقابل با صهیونیست‌ها استوار است. شهادت یحیی سنوار و سرگذشت زندگی او به نوعی در دل جوانان فلسطینی و غیر فلسطینی یک رستاخیز ایجاد کرد. این شهید در غزه تصویری به نمایش گذاشت که برای همیشه الگوی آزادی‌خواهان، مجاهدان و مستضعفان خواهد بود و زندگی و شهادت او به قصه و داستان حماسی برای کودکانی تبدیل خواهد شد که به نسل آینده مقاومت، تبدیل می‌شوند. قطعاً سازمان مقاومت که فرماندهان و رهبرانش در خط مقدم و در میدان نبرد اینگونه شهید می‌شوند، نه تنها متوقف نمی‌شود، بلکه سربازان و پیروانش با اعتقاد و اعتماد بیشتری در میدان می‌مانند و امتداد مردمی بیشتری پیدا خواهد کرد و این همان نکته کلیدی «حماس زنده است و زنده خواهد ماند» است.

تجربه تاریخی رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در طول زمان و هرچه از دهه 1980 به بعد می‌گذرد، نشان داده است با وجود توسعه قدرت نظامی و فناورانه رژیم صهیونیستی که ناشی از اتحاد با قدرت‌های غربی است، افزایش قدرت جدی محور مقاومت بسیار چشمگیر بوده است. 10 سال قبل هرگز کسی فکر نمی‌کرد که یکی از گروه‌های مقاومت توانایی حمله تهاجمی گسترده‌ای به بزرگی «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی داشته باشد. با گذشت چهار دهه، اوضاع به طور کلی برای گروه‌های مقاومت دگرگون شده و دست کم شاهد تحولات بزرگی هستیم :1ـ «محور» منسجم در چارچوب محور مقاومت رقم خورده است که به مثابه یک کل مشغول فعالیت است.2ـ گروه‌های کوچک و محدود و شخص محور دیروز به سازمان‌هایی بزرگ و نظام‌مند و نهادینه تبدیل شده‌اند. 3ـ اضافه شدن گروه‌ها و جنبش‌های جدید و در عمل شکل‌گیری اضلاعی از این محور در عراق، یمن و سوریه  رقم خورده است که بیش از هر چیز از تجربه موفق و ریشه‌دار مقاومت در لبنان و فلسطین سرچشمه می‌گیرند.(حسین عباسیان)

خبر ویژه   

    حراج سیاست خارجی در اتحادیه اروپا!

روزنامه «هم‌میهن» طی یادداشتی موضع بسیار غیراصولی اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایران را بررسی کرد و نوشت: «نکته مهم این موضع‌گیری بی‌شخصیتی دیپلماتیک این اتحادیه است. نه به این دلیل که علیه ایران موضع‌گیری کرده است؛ بلکه به این دلیل که چگونه این اتحادیه حقایق بین‌المللی را بازیچه ملاحظات خودش قرار داده است. اگر این جزایر اشغالی است، چرا در پنج ‌دهه گذشته نسبتاً به این اشغال خیالی سکوت کرده بودید؟ به علاوه از کی تا حالا اتحادیه اروپا با اشغال‌گری مخالف شده است؟ این جزایر را از اشغال شما درآوردند، حالا طلبکار شده‌اید؟ کشورهایی هستند که سیاست خارجی خود را برای کسب برخی منافع می‌فروشند؛ ولی اینکه اتحادیه اروپا دچار چنین خواری شود، قابل‌انتظار نبود. این نشانه قدرت اتحادیه اروپا نیست که در برابر جنایات اسرائیل ذلیل و حامی باشد و همزمان مواضع سیاست خارجی خود را به حراج بگذارد. این نشانه ضعف است و نه قدرت. پیش از شکل‌گیری اتحادیه اروپا غیرممکن بود که کشورهای آن اتحادیه چنین مواضع ضدحقایق را اتخاذ کنند.»

  اخبار

صهیونیست‌ها دچار توهم شدند!

«رایان کراکر» سفیر سابق ایالات متحده است که به دلیل درک عمیق از خاورمیانه، به «لارنس عربستان آمریکا» مشهور است. کراکر که نزدیک به چهار دهه نماینده منافع آمریکا در جهان عرب بوده، به‌عنوان سفیر ایالات متحده در لبنان، سوریه، عراق و کویت، و همچنین در افغانستان و پاکستان خدمت کرده است، می‌گوید: «من در لبنان بودم زمانی که حزب‌الله شکل گرفت، و ما هزینه سنگینی برای آن پرداختیم، اسرائیلی‌ها حتی بیشتر از ما. من زمانی که اسرائیلی‌ها برای اولین بار حزب‌الله را با ترور عباس موسوی (دبیرکل حزب‌الله که در سال ۱۹۹۲ توسط هلی‌کوپترهای اسرائیلی ترور شد) کشتند، سفیر آمریکا در لبنان بودم. مجبور شدم به دلیل اطلاعات موثقی که نشان می‌داد نقشه‌ای برای ترور من به تلافی آن وجود داشت، سفارت را ترک کنم. خب، آن قطع سر (ترور رهبر حزب الله) دقیقاً حزب‌الله را تضعیف نکرد.»

 پیش‌بینی یا گرا دادن!

«سعید حجاریان» به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه «شرق» با تأکید بر اینکه دولت آقای پزشکیان اصلاح‌طلب با قرائت دوم‌خردادی نیست، گفته است: «دولت آقای پزشکیان موزاییک جریان‌ها و نحله‌هاست که به «وفاق» ترجمه‌اش می‌کنند. در این ترکیب موزاییکی همه سهیم شده‌اند و حرف کسانی‌ که می‌گویند دیگر نباید مخالفت و انتقادی وجود داشته باشد، ناظر به این موضوع است. در اینجا ولی یک بی‌توجهی صورت گرفته است و آن اینکه دولت بدون پروژه و راهبرد نمی‌تواند کارش را پیش ببرد، زیرا حتی نیروهای درونش یکدیگر را خنثی می‌کنند.» او سپس در بخش پایانی اظهاراتش درباره پروژه سیاسی خود مبنی بر فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا بار دیگر گرای آشوب‌های خیابان را می‌دهد، و با عنوان پیش‌بینی آینده می‌گوید: «اکنون احزاب به‌شدت ضعیف شده‌اند و جامعه مدنی در حضیض است و فقط، بعضی جنبش‌های پراکنده مانند جنبش زنان و معلمان و بازنشستگان و کارگران باقی مانده‌اند که آنها هم رمق چندانی ندارند. این یعنی پیوندها در پایین گسسته شده است. با این حال ممکن است در شرایطی که اوضاع بین‌المللی بر ما تحمیل کرده است، خرده‌جنبش‌هایی به‌وجود بیاید و مواردی از قبیل پیروزی ترامپ و پیامدهایش به سوخت این خرده‌جنبش‌ها تبدیل شوند.»

تروری که نتیجه عکس می‌دهد!

وبگاه «رادیو فردا» ارگان رسمی سازمان سیا نوشت: «تحلیلگران در مورد تأثیری که مرگ سنوار بر پایان جنگ در غزه می‌تواند داشته باشد، تردید دارند. مرگ یحیی سنوار تنها چند ماه پس از انتصاب او به عنوان رهبر ارشد حماس، با وجود آنکه ضعف این گروه افراطی را برجسته می‌کند، ممکن است تأثیر عمده‌ای بر روند جنگ در نوار غزه نداشته باشد.» لوکاس وِبِر، تحلیلگر اطلاعاتی می‌گوید: «مرگ رهبر حماس، به عنوان یک موفقیت تاکتیکی تلقی می‌شود. اسرائیل هدفی باارزش را در زمانی از بین برد که آنها به نوعی به حمایت داخلی برای گسترش کارزار نظامی داخلی و خارجی خود نیاز داشتند.» با این حال لوکاس وبر در مورد تأثیری که مرگ سنوار بر پایان جنگ در غزه می‌تواند داشته باشد، تردید دارد و با تأکید بر تجربه زیاد و جایگاه بالای سنوار در حماس و در میان طرفدارانش گفت: «فکر نمی‌کنم که کشتن او مسیر درگیری را به هیچ وجه به صورت اساسی تغییر دهد.»

کاخ سفید نگران واکنش ایران!

مقامات آمریکایی به شدت نگران پاسخ ایران به حملات محتمل رژیم صهیونیستی هستند. شبکه خبری «کان» گزارش کرد، مقامات آمریکایی گفته‌اند که احتمال کمی وجود دارد ایران به حمله اسرائیل پاسخ ندهد، آنها معتقدند ایران ممکن است در صورت حمله تل آویو به اقدامات زهردارتر روی بیاورد. همزمان با مطرح شدن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، برخی مقامات آمریکایی از انتشار چند و چون این حمله ادعایی در برخی کانال‌های تلگرامی ایران شگفت‌زده شده‌اند. وبگاه «اکسیوس» دوشنبه شب در این زمینه نوشت، پس از انتشار دو سند ادعایی اطلاعاتی ایالات متحده در مورد تدارک اسرائیل برای حمله به ایران در حساب تلگرامی ایران، مقامات آمریکایی به شدت نگران نقض امنیتی بالقوه بزرگ هستند.

 

اخبار کوتاه

«مصطفی مطورزاده» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کاهش سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از ۶۰ لیتر به ۵۰ لیتر گفت: «متأسفانه توضیحاتی درباره کم شدن سهمیه بنزین از ۶۰ به ۵۰ لیتر به مجلس داده نشد.» وی درباره احتمال گرانی بنزین در بودجه ۱۴۰۴ اظهار کرد: «تا کنون پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۴ تنظیم نشده و خبری از گرانی بنزین نیست و همه احتمالات وارد است به‌غیر از افزایش قیمت و نمی‌گذاریم در سال ۱۴۰۴ بنزین گران شود.»

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، کشتار بیش از ۷۰ نفر از فلسطینیان در شمال نوار غزه را محکوم و تأکید کرد: «این جنایت رژیم اسرائیل نباید بدون پاسخ بماند.» «خلیل الحیه» یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به جنایت جدید رژیم اشغالگر در شمال غزه گفت: «آنچه هم اکنون در بیت لاهیا در شمال غزه در جریان است، فصل تازه‌ای از جنایات نازیستی اشغالگران اسرائیلی است.» خلیل الحیه در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» تصریح کرد: «دشمن صهیونیستی طرحی هدفمند را برای کوچاندن فلسطینیان از شمال نوار غزه در پیش گرفته است.»

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند هفته پیش برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرده و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود، اما شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده و هنوز هم این قانون برای اجرا ابلاغ نشده است؛ این لایحه بلاخره به کجا رسید، گفت: «مصوبه عفاف و حجاب برای طی کردن مراحل بعدی خود، در اختیار مجلس است.»

«اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ادعای حمله به مقر بنیامین نتانیاهو تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی بر بنیاد دروغ و تحریف واقعیت‌ها شکل گرفته و دروغ‌پراکنی، رویه جاری و همیشگی این رژیم و سردمداران جنایتکار آن است.»

«رامین پرهام» مشاور سابق ربع پهلوی با اظهار حیرت از ذلت باقی‌ماندگان خاندان پهلوی اظهار داشت: «تکیه‌گاه جریان سلطنت‌طلب، صرفا یک خانواده است، این جریان در مورد چیزی که وجود ندارد، بیانیه می‌دهد و تشکر می‌کند. اینها گرا می‌دهند به اسرائیل برای بمباران کشور و ایران و همزمان خودشان را ملی‌گرا می‌خوانند، خوب شد که این جریان به سرکردگی ربع پهلوی نقاب را از چهره برداشتند.»

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر منطقه‌ای خود در خصوص رایزنی جهت تحولات منطقه بیان کرد: «رایزنی‌های دیپلماتیک به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد داشت و با سفر رئیس جمهور به کازان در روزهای آینده وارد سطح عالی‌ خواهد شد.»