صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۵۵۷۸
اینترسپت بررسی کرده است

انصارالله چگونه بایدن را در دریای سرخ کیش و مات کرد؟

اینترسپت در گزارشی به این پرداخت که «یمنی‌ها به عنوان بازیگری قدرتمند دور از انتظار ظاهر شدند» و نیز این‌که چگونه «دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله به یمنی‌ها اجازه داد تا آنها آمریکا را در [نبردی] ژئوپلیتیک مات کنند». 

حملات مقاومت یمن به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی بود در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کردند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به‌اصطلاح ائتلاف بود و بعد هم برخی اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند! به هر حال حالا آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرد اما باز هم حملات یمن ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند. بالاخره بامداد جمعه (22 دی) خبرهایی از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن منتشر شد. اما باز عملیات انصارالله ادامه دارد!
نشریه آمریکایی و آنلاین اینترسپت در مقاله‌ای نوشت که یمنی‌ها به عنوان یک بازیگر قدرتمند دور از انتظار ظاهر شدند. آنها با موفقیت، کشتیرانی جهانی را در حمایت از غزه مختل کردند و آمریکا را به انجام یک‌سری حملات هوائی مجبور ساختند که تلاشی نافرجام برای بازدارندگی بود. فشار یمنی‌ها در مسیر تجاری حیاتی، با افزایش حق بیمه و قیمت جهانی حمل‌ونقل، اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. این اثرات را می‌توان به زودی در هزینه‌های نفت و کالاهای مصرفی در سراسر جهان مشاهده کرد.
آمریکا در نهایت تحت فشار قرار گرفت تا وارد عمل شود. از هفته گذشته، آمریکا پنج حمله هوائی به مواضع یمنی‌ها انجام داد. [اما واکنش] یمنی‌ها دو برابر شد. آنها با چندین موشک و پهپاد دیگر به کشتی‌های در حال عبور شلیک کردند. این اهداف شامل کشتی‌های تجاری ایالات‌متحده و یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا بود. نشانه‌هایی از این‌که [یمنی‌ها] تنها با رگبار آمریکا شجاع شدند. جو بایدن روز پنج‌شنبه طی یک نشست مطبوعاتی در کاخ‌سفید اذعان کرد که حملات هوائی [آمریکا] مانع یمنی‌ها نمی‌شود. به نظر می‌رسد دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله، به یمنی‌ها اجازه داده تا آمریکا را در یک [نبرد] ژئوپلیتیکی مات کنند.
تشدید حملات علیه یمنی‌ها احتمالاً اختلالات کشتیرانی بیشتری را به همراه خواهد داشت- به طور بالقوه برای کاهش پیامدهای اقتصادی نتیجه عکس می‌دهد- و خطر یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار را به همراه خواهد داشت. جنگ داخلی به میدان آموزشی تبدیل شد که در آن یمنی‌ها یاد گرفتند در عملیات کنونی خود در دریای سرخ بر تسلیحات بسیار برتر ساخت آمریکا- به ویژه نیروی هوایی- پیشی بگیرند. یمنی‌ها همراه با دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران، اکثر جنبه‌های نظم سیاسی مورد حمایت آمریکا در منطقه را رد می‌کنند و ثبات رژیم‌های متحد آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات را تهدید جدی کرده‌اند. یمنی‌ها احساسات ضدآمریکایی در جهان عرب و بی‌تفاوتی ظاهری رژیم‌های طرفدار آمریکا نسبت به رنج غزه را برای ارتقای وضعیت ژئوپلیتیکی خود مورد استفاده قرار داده‌اند. آنها نه‌تنها خود را به عنوان قهرمانان آرمان فلسطین متمایز می‌کنند، بلکه در حال احیای اعتبار خود در داخل کشور هستند. سخنگویان [رسمی] یمنی به یکی از اعضای ثابت شبکه‌های تلویزیونی عرب‌زبان تبدیل شده‌اند، جایی که از نقش خود در به چالش کشیدن غرب بر سر مصائب فلسطینی‌ها لذت می‌برند. به نظر می‌رسد خشم نسبت به آمریکا در منطقه افزایش یابد، زیرا دولت بایدن در حملات خود به یمنی‌ها، اقتصاد جهانی را بر جان فلسطینی‌ها اولویت می‌دهد. وقتی در سه ماه گذشته خون فلسطینی‌ها ریخته می‌شد، هیچ‌کس اذیت نشد، اما وقتی منافع اقتصادی غرب به خطر افتاد، بلافاصله وارد عمل شدند. ارتش آمریکا اکنون در تبادل حملات با یمنی‌ها گیر کرده است، کارشناسان می‌گویند دولت بایدن گزینه خوبی ندارد.
اکونومیست: درگیری‌ها تجارت جهانی را مختل کرده
نشریه اکونومیست نیز نوشت که درگیری در خاورمیانه تجارت جهانی را مختل می‌کند. کانال سوئز از زمان افتتاح در سال ۱۸۶۹ تجارت بین آسیا، اروپا و خاورمیانه را متحول کرده است؛ اما این آبراه حیاتی در حال حاضر در معرض تهدید است. حملات «حوثی‌ها»، یک گروه شبه‌نظامی مستقر در یمن، در سال‌های اخیر باعث ایجاد بزرگ‌ترین اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ شده است.
پولیتیکو: یمنی‌ها درصدد افزایش دامنه حملات هستند
یک نشریه آمریکایی مدعی شد نیروهای مسلح یمن به‌دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از ایران و افزایش دامنه حملات خود هستند. پولیتیکو به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت که اطلاعات نگران‌کننده دستگاه‌های اطلاعاتی نشان از قصد «حوثی‌ها» برای افزایش و توسعه دامنه حملات‌شان دارد.
آمریکا به‌جای ایجاد بحران‌ مسئولیت خود را بپذیرد
خبر دیگر آن‌که «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، شامگاه یکشنبه ضمن تاکید بر این‌که ارتش کشورش تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهد، از آمریکا خواست به جای ایجاد بحران‌های غیرضروری، مسئولیت خود را در جنگ غزه برعهده بگیرد.
عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن نیز بار دیگر گفت که ساده‌ترین راه‌حلی که به کشتی‌ها اجازه می‌دهد در هنگام عبور از دریای سرخ ایمن عبور کنند، قرار دادن عبارت «ما هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم» در پلاک شناسایی آنها است.
آمریکا ۲ نیروی مفقود خود را مرده اعلام کرد
ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد دو نیروی دریایی مفقود این کشور در نزدیکی سواحل سومالی را به عنوان «کشته‌شده و متوفی» طبقه‌بندی می‌کند. به گزارش ایسنا، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید: «از آنجا که مکان ۲ سرباز نیروی دریایی ناپدیدشده در نزدیکی سومالی مشخص نشد و جست‌وجو برای یافتن آنها ناکام ماند وضعیت آنها به متوفی تغییر می‌یابد.»
جنگ با حزب‌الله لبنان سخت خواهد بود!
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. «ایال بن رووفین»، جانشین فرمانده منطقه نظامی شمال اراضی اشغالی در ارتش رژیم صهیونیستی، در واکنش به تهدیدات این رژیم درخصوص جنگ علیه لبنان گفت: «ما می‌دانیم که حزب‌الله بسیار قوی‌تر از جنبش حماس است و اگر جنگی با آن شروع شود، جنگ سختی خواهد بود و ما باید این را به اسرائیلی‌ها بگوییم.»
طرح تل‌آویو برای خارج کردن ۱۰۰هزار صهیونیست
در پی تشدید تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی، منابع رسانه‌ای عبری از طرح کابینه این رژیم برای خارج کردن حدود ۱۰۰هزار صهیونیست از شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر دادند. خبر دیگر آن‌که، به گزارش مهر، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که ۴۰درصد از شهرک‌نشینان صهیونیست قصد ندارند حتی با پایان جنگ به بخش‌های نزدیک به مرزهای لبنان برگردند.
تلفات قطعی ارتش اسرائیل
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی را در نزدیکی روستای زرعیت با تسلیحات موشکی هدف قرار داده است. گفته شده این عملیات منجر به تلفات قطعی در میان صفوف ارتش صهیونیستی شد. در این بیانیه افزوده شده است که این افراد خود را برای تجاوز به داخل خاک لبنان آماده کرده بودند و قبل از تجاوز هدف قرار گرفتند. کشته شدن حداقل یک نظامی اسرائیلی در این عملیات حزب‌الله لبنان تأیید شده است. از سوی دیگر گزارش شده است که به دنبال شلیک راکت از جنوب لبنان، آژیرهای خطر در سایت شومیرا در جلیل‌علیا به صدا درآمده است. حزب‌الله لبنان در جدیدترین حمله خود به شمال فلسطین اشغالی یک مرکز تجمع دیگر نظامیان صهیونیست را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد. اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از حمله جدید به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی در الراهب خبر داد. همچنین خبرنگار روسیاالیوم از پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز طرابلس لبنان و پرتاب بالن‌های حرارتی و بمب‌های نوری خبر داد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان نیز امروز تجمع نیروهای اشغالگر در نزدیکی یک پادگان مرزی را هدف قرار داد. به گزارش ایسنا، خبرنگار روسیاالیوم شامگاه یکشنبه گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ارتفاع کم بر فراز شهر طرابلس در شمال لبنان پرواز کردند و بالن‌های حرارتی و بمب‌های نوری شلیک کردند.
آمریکایی‌های شوکه شده!
خبر از مقاومت عراق آن‌که یک کارشناس امور امنیتی عراق تاکید کرد که آمریکایی‌ها با دیدن توان نظامی نیروهای مقاومت عراق و اجرای عملیات در عمق ۳۰۰ کیلومتری در شوک به سر می‌برند. 
«عبدالهادی البیاتی»، کارشناس امور امنیتی عراق، تاکید کرد که گروه‌های مقاومت اسلامی در این کشور نشان داده‌اند که می‌توانند بیش از ۱۰۰ عملیات علیه پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه به صورت مستقیم انجام دهند بدون آن‌که سکوهای شلیک موشک‌ها و پهپادهای آنها توسط آمریکا شناسایی شود.
خبر دیگر آن‌‎که یک سایت خبری عراقی به اقدام سؤال‌برانگیز آمریکا در راه ندادن مسئولان عراقی به پایگاه‌های نظامی خود در این کشور اشاره کرد. سایت خبری المعلومه عراق در گزارشی نوشت: «دولت آمریکا درهای پایگاه‌های نظامی خود در عراق را به روی مسئولان این کشور بسته است و اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز تنها زمانی می‌توانند وارد این پایگاه‌ها شوند که از قبل درخواست رسمی داده و علت بازدید خود را مطرح کنند.»
* برخی از منابع خبری شامگاه دوشنبه از حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه آمریکایی‌ها در عین‌الاسد در عراق خبر دادند.
منبع: روزنامه کیهان 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات