صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۰۷۹
بریکس در عرصه اقتصادی در سال‌های نه چندان دور می‌رود که به موتور محرک اقتصاد جهانی به واسطه کشور‌هایی که عضو آن هستند تبدیل شود چرا که یک سوم اقتصاد جهان و ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی جهان و یک چهارم صادرات کالا‌های اساسی مورد نیاز دنیا در بریکس ایجاد می‌شود و هر روز بر اهمیت بریکس می‌افزاید
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ روح‌الله مدبر

شانزدهمین اجلاس سران بریکس با حضور بیش از ۳۰ تن از مقامات ارشد کشور‌های دنیا که ۱۵ تن از آنها در سطح رئیس‌جمهور در کازان روسیه در حالی برگزار می‌شود که امروز بریکس به عنوان سازمان همکاری‌های اقتصادی در این حوزه به جایگاهی رسیده که می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمتی پیش ببرد که جایگزینی برای ساختار‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا ایجاد کند تا مانع از اثرگذاری تحریم‌های یک سویه آمریکا بر کشور‌های مختلف در عرصه جهانی شود.

در این موضوع تردیدی نیست که بریکس در عرصه اقتصادی در سال‌های نه چندان دور می‌رود که به موتور محرک اقتصاد جهانی به واسطه کشور‌هایی که عضو آن هستند تبدیل شود چرا که خوشبختانه امروز یک سوم اقتصاد جهان و ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی جهان و یک چهارم صادرات کالا‌های اساسی مورد نیاز دنیا در بریکس ایجاد می‌شود لذا این موارد هر روز بر اهمیت بریکس می‌افزاید و اهمیت گسترش فعالیت ایران در بریکس را یادآوری می‌کند.

وسعت و افزایش کارایی و اهدافی که بریکس تعریف کرده منجر به آن شده که امروز کشور‌های متعددی در صف عضویت بریکس قرار بگیرند آن هم به واسطه ابتکار عمل‌های ارائه شده توسط فدراسیون روسیه با تاکید براینکه جایگاه بریکس در دوره ریاست روسیه در شکل قابل توجهی ارتقاء یافته و این موضوع زمینه‌ساز استقبال جهانی برای عضویت در بریکس شده است.

از جمله پیشنهادات سازنده و طرح‌های مطلوبی که روسیه برای ارتقای جایگاه بریکس عنوان کرده می‌توان به توسعه سیستم پرداخت مبادلات مالی با ارز‌های ملی، ایجاد شبکه متصل بانکی اعضای بریکس به عنوان یکی از طرح‌های قابل توجه‌ای اشاره کرد که در نهایت به رونق اقتصادی اعضای بریکس کمک می‌کند.

طرح بریکس کلیرنیز که یک پلتفرم واحد تجارت با اوراق بهادار ملی کشور‌ها است که بعد از پیشنهاد روسیه با استقبال کشور‌های بریکس مواجه شد. از سوی دیگر طرح بیمه بریکس ناظر بر توسعه اقدامات حمل و نقل و بار در بین اعضا نیز از جهات بیشماری قابل توجه است و به توسعه مناسبات طرفین بسیار کمک می‌کند و افزایش صادرات را به دنبال خواهد داشت.

طرح صندوق ذخیره بریکس یکی دیگر از پیشنهادات روسیه به اعضای این سازمان است در راستای جایگزینی صندوق بین المللی پول و مکانیزم حمایت مالی از اعضا که با استقبال کشور‌های عضو بریکس مواجه شده است. پیشنهاد دایر کردن بورس غلات در بریکس نیز که از جمله طرح‌های بسیار خوبی است که با اطمینان دهی نسبت به قیمت گذاری و تضمین همه غلات مورد نیاز اعضا این روند را تکامل بخشیده است.

ایجاد یک استاندارد مشترک بین اعضا در حوزه‌های مختلف به عنوان ششمین پیشنهاد روسیه از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا که امروز اعضای بریکس تحت تهدیدات تروریستی اقتصادی غرب هستند یا این امکان وجود دارد که در چنین دایره‌ای قرار بگیرند، لذا همکاری اعضای بریکس در شکست ساختار سیاست تروریسم اقتصادی غرب بسیار حائزاهمیت است.

حضور آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران و ملاقات وی که با رئیس جمهور روسیه برای دومین بار فرصت فوق العاده‌ای برای ایران از جهات مختلف است لذا می‌توانیم امیدوار باشیم دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه جدی و عملیاتی برای استفاده از فرصت‌های بریکس طراحی کند چرا که امروز نیازمند عملیاتی شدن این برنامه‌ها در سطوح مختلف اقتصاد کشور هستیم.

امروز بریکس خط و مسیر و راهکار‌های مشخصی برای توسعه خود و تامین منافع اعضا دارد لذا ایارن نیز باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فوق العاده بریکس استفاده کند آن هم در شرایطی که تروئیکای اروپایی و آمریکا به صورت گستاخانه و مداخله جویانه انواع تحریم‌های متعدد را علیه ایران مجدداً وضع می‌کنند و سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ایران در ابعاد مختلف به عرصه اجرا می‌گذارند شبیه به حمایت اروپا از امارات در مساله اشغالگر خواندن ایران در جزایر سه گانه.

اروپا همواره نشان داده دوشادوش آمریکا سیاست‌های خصمانه و تحریم‌های مختلفی را علیه ایران اعمال می‌کند به این دلیل لازم است ایران روابط خود را با کشور‌های دوست مثل فدراسیون روسیه به صورت عملیاتی، واقع گرایانه، برنامه محورتقویت کند و به هیچ وجه در تله و فریب اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها قرار نگیرد.

رویکرد اروپا و دنیای غرب در قبال ایران به شدت منفی و برخلاف منافع ملی ایران است لذا لازم است سران جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بی‌نظیری مثل بریکس استفاده کنند و این ظرفیت‌ها را با برنامه عملیاتی محقق نمایند.

دولت و حاکمیت نباید اجازه دهد غربگرایان با بهانه‌های مختلف، وعده‌های سراب گونه و تبلیغات دروغین مانع تحقق تعمیق روابط ایران و روسیه شوند؛ ضمن اینکه امیدواریم مانع تبلیغات ضد روابط دوستانه روسیه و ایران شوند چرا که تعمیق روابط و همکاری‌ها نیازمند آماده سازی فضای عمومی جامعه است.

اگر جریانات غربگرا و رسانه‌های غربگرا به تبلیغات ضد روسی و شایع‌پراکنی‌ها ادامه دهند و جامعه نسبت به دسیسه‌های آنها آگاه نباشد از فرصت‌های بی‌نظیر تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه ما صرفاً در حد شعار برخوردار می‌شویم و این خطر بزرگی پیش روی ماست.