صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۳۵۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر ظرف یکسال در غزه و لبنان و تداوم جنایت‌های اسرائیل که با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب بخصوص آمریکا انجام می‌شود این موضوع را واضح و مبرهن کرده است که اساس استاندارد‌هایی که غرب در خصوص بشریت مطرح می‌کند یکسان نیست لذا نمی‌توان به حقوق بشر غربی اطمینان کرد
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با احمد دستمالچیان

به گزارش بصیرت، با اینکه حاکمان کشور‌های غربی همواره ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، اما امروز به مردم جهان ثابت شده سردمداران غربی کمترین توجهی به حفظ حقوق بشر ندارند چرا که تامین منافع آنها اتفاقا مخالف با توجه به حفظ حقوق بشر است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگوی پیش رو تحلیلی دارد بر این واقعیت مهم که حقوق بشر غربی دروغ و سرابی بیش نیست.

احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به وجود استاندارد‌های دوگانه حاکم بر سیاست خارجی کشور‌های غربی اشاره کرد و گفت: در جنگ غزه و لبنان افکار عمومی جهان شاهد کذب بودن ادعای دفاع ازحقوق بشری هستند که سال‌هاست غربی‌ها ژست آن را گرفته و خود را مجری اجرای عدالت و دفاع از حقوق بشر می‌نامند.

وی در این باره افزود: در بیش از یکسالی که اسرائیل هزاران جنایت در غزه و لبنان صورت داده مردم دنیا شاهد هستند نظم حاکم بر دنیا فقط مختص به دفاع از حقوق غربی‌هاست نه چیز دیگری، چرا که اصولا نظم فعلی حاکم بر دنیا توسط قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم نوشته شده تا به واسطه آنچه برای برتری دادن خود نوشته‌اند بتوانند بر ملت‌ها و کشور‌های ضعیف مسلط شوند.

وی در این باره یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا در راس کشور‌های غربی تلاش کرد تا قوانین، چارچوب‌ها و ساختار‌هایی طراحی کند که تفوق و برتری را به آنها بدهد چرا که در آن زمان پیروز جنگ به شمار می‌رفت بنابراین از آن زمان تاکنون حرف و نظر خود را بر همه سازمان‌های بین‌المللی تحمیل کرده است.

وی در این باره به حق وتو اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال داشتن حق وتو یعنی تحمیل خواسته و نظر خود حتی اگر مغایر با رعایت حقوق بشر و حقوق انسانی باشد. آمریکا با حق وتویی که دارد مانع اجرای مصوباتی می‌شود که به نفع کشور‌های ضعیف و مردم تحت ظلم و ستم کشیده می‌شود، بنابراین حقوق بشر غربی و آمریکایی دروغی بیش نیست.

احمد دستمالچیان در این باره یادآور شد: نظم نوین جهانی که بعد از جنگ جهانی دوم نوشته شد و سازمان ملل از دلِ آن بیرون آمد اصولا اساس و استاندارد‌های دوگانه‌ای دارد به این معنا که نمی‌تواند بدون جانبداری از کشوری طرف حق را بگیرد، چون تمام قوانین و مصوباتی که در آن نوشته و به تصویب می‌رسد باید به نوعی رویکرد منفعتی برای آمریکا داشته باشد در غیر این صورت آمریکا به قدری چوب لای چرخ این مصوبات می‌گذارد تا تصویب‌ساز و کاری شود که به حمایت از مردم مظلوم جهان مثل مردم غزه و لبنان می‌پردازد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل معتقد است: پیش از این مشخص بود که غربی‌ها کمترین توجهی به حمایت از حقوق بشر ندارند. هر چند در ظاهر عنوان می‌کنند که حامی حقوق بشر هستند و برای آن تلاش می‌کنند و خواهان استقرار دموکراسی و حق بیان آزادانه در جهان هستند، اما همه این تلاش‌ها فقط در ظاهر است.

وی در این باره افزود: وقتی پای کار به میان می‌آید و غرب در مقام عمل و اجرا باید نشان دهد که حامی حقوق بشر است، اما غیر آمریکایی و غیر غربی، آنجا غرب رنگ عوض می‌کند و چهره واقعی خود را نشان می‌دهد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل یادآور شد: غربی‌ها همواره در خصوص دفاع از حقوق بشر تضاد‌های شدید و عمیقی داشته‌اند، اما خوشبختانه امروز به مردم جهان ثابت شده که شعار‌های داده شده از سوی سردمداران غربی درباره حمایت از حقوق بشر و آزادی بشریت دروغی بیش نبوده است.

وی در این باره گفت: کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر ظرف یکسال در غزه و لبنان و تداوم جنایت‌های اسرائیل که با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب بخصوص آمریکا انجام می‌شود این موضوع را واضح و مبرهن کرده است که اساس استاندارد‌هایی که غرب در خصوص بشریت مطرح می‌کند یکسان نیست و دوگانه است لذا نمی‌توان به حقوق بشر غربی اطمینان کرد.