صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۷۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

دستمالچیان: ارتقای قدرت منطقه در گرو تداوم ارتباط ایران و عربستان است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: برای ارتقای امنیت منطقه نیازمند همکاری مشترک و جامعی هستیم تا به نفع مردم منطقه و جهان اسلام تمام شود و بسیاری از مشکلات کنونی جهان اسلام را رفع کند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با احمد دستمالچيان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفتگو با بصیرت در خصوص آثار بازگشایی سفارت ایران در ریاض گفت: ایران و عربستان دو کشور اسلامی مهم در منطقه به شمار می‌روند که از نظر وزن مذهبی و جایگاهی که در جهان اسلام دارند در همپوشانی ظرفیت‌ها می‌توانند همدیگر را تکمیل کنند و برای ایجاد ثبات و امنیت توامان درمنطقه بسیار موثر باشند.

دستمالچیان: ارتقای قدرت منطقه در گرو تداوم ارتباط ایران و عربستان است

سفارت ايران در رياض

* وی در این‌باره توضیح داد: از آنجا که همکاری ایران و عربستان می‌تواند مانع بروز و تحقق خطراتی شود که جهان اسلام را تهدید می‌کند این همکاری و تقویت آن در ابعاد مختلف بسیار مهم است و باید دنبال شود تا مانع نفوذ غرب و تحقق تهدیدات آن‌ها شود.

* احمد دستمالچیان در این‌باره تصریح کرد: در هنگامه تردید‌ها در روابط بین کشور‌های اسلامی در سال‌های گذشته بخصوص ایران و عربستان شاهد تقویت حضور غربی‌ها بخصوص آمریکا در منطقه بودیم، حضور نابجایی که به هیچ وجه به نفع منطقه و مسلمانان تمام نشد.

* وی در این‌باره توضیح داد: آمریکایی‌ها در طول سال‌های گذشته تلاش کردند به اشکال مختلف تخم کینه، نفاق و اختلاف را در بین کشور‌های اسلامی از جمله ایران و عربستان بکارند تا در فضای اختلاف‌انگیزی که بین کشور‌های مسلمان از جمله ایران و عربستان ایجاد کرده‌اند به مقاصد شوم خود برسند.

* دستمالچیان تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد با کاهش نفوذ و حضور آمریکا در منطقه و واقعیت‌های که بر سر راه منطقه و عربستان قرار گرفته؛ کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که در فضای ناامن و بی‌ثبات به رشد، بالندگی و پویایی نمی‌رسند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: آن‌ها به این مساله به درستی واقف شده‌اند که در اثر وجود ثبات و امنیت توسعه ایجاد می‌شود به این خاطر تلاش می‌کنند تا در ارتباط با ایران محیط خلیج‌فارس را که از نظر اقتصادی، انرژی، سیاسی و امنیتی بسیار حائز اهمیت است را آرام نگاه دارند چرا که بیش از ۶۰ درصد انرژی جهان از منطقه ما تامین می‌شود.

* احمد دستمالچیان تاکید کرد: در صورتی که عربستان و ایران بدون دخالت کشور‌های خارجی به تفاهم برسند قطعا قادر به ارتقای امنیت خلیج‌فارس و منطقه خواهند شد، بنابراین برای ارتقای امنیت منطقه نیازمند همکاری مشترک و جامعی هستیم تا به نفع مردم منطقه و جهان اسلام تمام شود و بسیاری از مشکلات کنونی جهان اسلام را رفع کند.

* احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در خصوص پیامد‌های مثبت بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی توضیح داد: بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی در ریاض فصل جدیدی در روابط فی‌ما‌بین ایجاد می‌کند، موضوعی که ماندگاری آن وابسته به داشتن اراده محکم در دو کشور برای تقویت همکاری‌های دو و چندجانبه است.

* تحلیلگر سیاست خارجی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: امید است با سفر وزیر خارجه عربستان به تهران خطوط اصلی و کلی این همکاری‌ها ترسیم شود، ضمن اینکه می‌توانیم امیدوار باشیم در سفر آینده وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ریاض برنامه‌های تقویت ارتباطات در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی تا سیاسی با همکاری عربستان اجرا شود تا با حضور سفیر ایران اسلامی در ریاض، این برنامه‌ها پشتیبانی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات