صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۸۹۸۰

شرکت‌های متا، تیک‌تاک، گوگل و اسنپ‌چت در واکنش به اتهامات وارده به خود مبنی بر آسیب زدن به سلامت روان کودکان و نوجوانان، خدمات و ابزار‌های مراقبت از مخاطبان کم‌سن‌وسال در فضای مجازی را معرفی کرده‎اند؛ اما تداوم شکایت‌ها نشان داده است، خانواده‌ها و مدارس آمریکا از این اظهارات شرکت‌ها قانع نشده‌اند. گفتنی است، مدیران عامل شبکه‌های اجتماعی تاکنون انتقاد‌های بسیاری از قانون‌گذارانی دریافت کرده‌اند که قانون «امنیت آنلاین کودکان» را تصویب و اعلام کرده‌اند. «مارک زاکربرگ» مدیرعامل متا، «شو زی چو» مدیرعامل تیک‌تاک و «ایوان اشپیگل» مدیرعامل اسنپ، بار‌ها در جلسه استماع مجلس سنا و کنگره آمریکا حاضر شده‌اند و درباره سهل‌انگاری‌های‎شان در خصوص محافظت از کودکان بازخواست شده‌اند. متا در مهر سال گذشته با پرونده شکایت ۴۱ ایالت روبه‎رو بود که در آن به گمراه‌کردن مردم در مورد ایمن بودن ویژگی‌های «اعتیادآور» سکوی خود متهم شد. متا، اسنپ، تیک‌تاک و گوگل نیز در سال ۱۴۰۱ در یک دعوی قضایی چند ایالتی به دلیل ویژگی‌های اعتیادآورشان که باعث «آسیب‌های عاطفی و جسمی، از جمله مرگ» نوجوانان می‌شود، مجبور به دفاع از خود شدند. در خرداد امسال «دکتر ویوک مورتی» یک مقام ارشد بهداشتی ایالات متحده از قانون‌گذاران خواست به دلیل اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان، برچسب هشدار سلامت مانند آنچه در حال حاضر روی بسته‌های سیگار موردنیاز است، برای این شبکه‌ها نیز الزامی شود. وی شبکه‌های اجتماعی را عامل مؤثر در بحران سلامت روان در میان نوجوانان دانست.

او به دلیل حضور ۹۵ درصدی جوانان در شبکه‌های اجتماعی انجام این اقدام را فوری دانست و گفت: «زمان آن فرا رسیده است که برچسب هشدار را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی الزامی کنیم، با این پیام که این شبکه‌ها با آسیب‌های سلامت روانی قابل‌توجهی برای نوجوانان همراه است.» دکتر مورتی با استفاده از داده‌های موجود هشدار داد: «کودکانی که روزانه به طور متوسط سه ساعت یا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند، دوبرابر بیشتر در معرض ابتلا به علایم اضطراب و افسردگی هستند؛ به‌ویژه آنکه متوسط میزان استفاده نوجوانان ۸/۴ ساعت در روز است.»

متا، مالک فیس‌بوک به علت بی‌توجهی به حریم شخصی کاربران و سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی کاربران و نیز حضور افراد نفرت‎پراکن و متخلف همیشه با شکایات زیادی از اقصی‌نقاط جهان مواجه بوده است. یکی از پرسروصداترین محکومیت‌های متا مربوط به آذر سال قبل بود. «قاضی تیموتی کلی» از دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه کلمبیا، درخواست متا را برای رسیدگی به اختلاف با کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده رد کرد. این قاضی فدرال حکم داد، رگولاتور آمریکا می‌تواند میزان پولی را که این شرکت از کاربران زیر ۱۸ سال به دست می‌آورد، کاهش دهد. این حکم باعث شد متا که واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک را در اختیار دارد، در آخرین دور منازعه دادگاه بر سر حفظ حریم خصوصی شکست بخورد. کمیسیون فدرال تجارت در ماه می‌اعلام کرد، متا والدین کودکان را درباره کنترل افرادی که فرزندان‎شان در برنامه «مسنجر کیدز» با آنها ارتباط دارند، گمراه کرده است. کمیسیون فدرال تجارت پیشنهاد تغییر توافقی را داد که در سال ۲۰۱۹ انجام شد و فیس‌بوک باید ۵ میلیارد دلار بابت آن می‌پرداخت.

این کمیسیون اعلام کرد، برای جلوگیری از کسب درآمد فیس‌بوک از داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران زیر ۱۸ سال، از جمله در کسب‌وکار واقعیت مجازی شرکت مذکور، این قوانین را تشدید می‌کند. این شرکت همچنین با محدودیت‌های گسترده‌ای در استفاده از فناوری تشخیص چهره مواجه خواهد شد. متا بیش از ۹۸ درصد از درآمد خود را با تکیه بر تبلیغات دیجیتالی که با استفاده از داده‌های شخصی هدف‌گذاری شده‌اند، به دست می‌آورد.