صبح صادق >>  پرونده >> گزارش
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۳۷۲۷۷۴
پایگاه بصیرت / سعید رضایی

اختتامیه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر در ۲۲ بهمن، در حالی که به مناسبت چهل و‎ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با مسائلی روبه‌رو بود که بی‌تردید دل بسیاری از مردم انقلابی و خانواده‌های شهدا را آزرده خاطر کرد. این رویداد که باید تجلی ارزش‌های انقلاب و فرهنگ اسلامی بود، با حواشی در اجرای مراسم و قدردانی از برخی چهره‌های مسئله‌دار سینما مواجه شد که فاصله زیادی با هویت انقلاب اسلامی داشت؛ به ویژه قدردانی از افرادی که در دوران پیش از انقلاب فعالیت داشتند، در تضاد کامل با اهداف جشنواره‌ای بود که نامش با انقلاب اسلامی گره خورده است.

در حالی که چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر باید به عنوان یک جشنواره سینمایی انقلابی و در جهت معرفی سینمایی با هویت اسلامی و انقلابی برگزار می‌شد، توجه به چهره‌های مسئله‌دار پیش از انقلاب، به نوعی نشان‌دهنده یک بازگشت به گذشته بود که می‌تواند به هویت سینمای پس از انقلاب آسیب وارد کند. در حالی که سینمای انقلابی ایران در سطح جهانی شناخته شده است و جشنواره‌های مردمی، چون جشنواره عمار و سینما حقیقت با استقبال روبه‌رو می‌شود، اقدام به یادبود برخی سینماگر‌های فراری و ضدانقلاب بی‌گمان در تضاد با ترقی و آینده‌سازی است.

سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، به خصوص از طریق تلاش‌های سینماگران متعهدی، چون شهید آوینی، فرج‌الله سلحشور، نادر طالب‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا و دیگر هنرمندان انقلابی شکل گرفت. این افراد با تولید آثار سینمایی متعهد و انقلابی، سهم بسزایی در معرفی هویت اسلامی‌ـ ایرانی و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی داشتند. بنابراین، بازگشت به فضای سینمای قبل از انقلاب، در حالی که این همه هنرمند متعهد در عرصه سینما وجود دارند، نوعی تضعیف و بی‌احترامی به این تاریخ و هویت فرهنگی است.

یکی از دلایلی که موجب نگرانی بسیاری از اهالی سینما و مردم انقلابی شد، این بود که چنین اقداماتی می‌تواند زمینه‌ساز نفوذ فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی باشد. رهبر معظم انقلاب بار‌ها درباره نفوذ فرهنگی دشمن هشدار داده‌اند و لازم است مسئولان فرهنگی کشور توجه ویژه‌ای به این هشدار‌ها داشته باشند. سینما به منزله یکی از مهم‎ترین ابزار‌های فرهنگی، در حال حاضر مورد هدف شدید دشمنان است که می‌خواهند از این طریق به هویت فرهنگی و انقلابی کشور ضربه وارد کنند.

اگرچه ممکن است در برخی موارد فضا‌های سینمایی و فرهنگی دچار بحران‌های مقطعی شوند، اما سینمای انقلابی ایران همواره در تلاش است به اهداف والای خود در جهت ترویج ارزش‌های اسلامی و انسانی پایبند بماند. به همین دلیل، برگزاری جشنواره‌هایی، همچون جشنواره فیلم فجر باید با دقت بیشتری همراه باشد تا هر گونه نفوذ فرهنگی نتواند سینمای ایران را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

در نهایت، آنچه در مراسم اختتامیه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر و با تجلیل و نام بردن چند سینماگر فراری رخ داد، به نوعی گام‌هایی در جهت تخریب هویت سینمای انقلابی ایران به شمار می‌رود. مسئولان فرهنگی باید هوشیار باشند و از این نفوذ فرهنگی جلوگیری کنند. برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم فجر باید نشان‌دهنده عزم راسخ سینماگران و مسئولان سینمایی برای حفظ هویت فرهنگی و انقلابی کشور باشد.