تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۱۰۸۱۷

تأسیس بسیج و ویژگی‌های آن (بخش دوم)


8- حضور بسیج در همه جای کشور
از دیگر ویژگیهای بسیج، حضور آن در همه نقاط کشور میباشد. پایگاه‌های بسیج در محلّه‌ها و مساجد شهرها و روستاهای سراسر کشور استقرار یافته است. این استقرار به قدری گسترده و فراگیر است که تقریباً در همه محله‌ها و مناطق مسکونی شهری و روستایی کشور، بسیج حضوردارد. بدون تردید این حضور فراگیر و گسترده از لحاظ حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و مقابله با عناصر ضد انقلاب داخلی و خارجی بسیار حائز اهمّیت است و از نظر ایجاد امنیت داخلی و ملی نقش بسیار مهمّی را ایفا میکند.
9- امتحان پس دادن بسیج
دیگرخصوصیت ارزشمند بسیج، این است که با توجه به وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله و نیز تهدیدها و اقدامات عوامل ضد انقلاب داخلی در طول سال‌های پس از انقلاب، بسیج توانسته است در هر دو جبهه، حضوری مؤثر و موفق و تعیین‌کننده داشته باشد. بی‌شک موفقیت مقاومت و دفاع مقدس هشت ساله در برابر تجاوز دشمن بعثی عراق و نیز مقابله با عناصر ضدانقلاب داخلی، مدیون حضور بسیج بوده و بدون آن، کسب چنین توفیقی غیر ممکن بود. این موفقیت، بسیج را بهعنوان نیروی امتحان پس‌داده و توانا در عرصه ایجاد امنیت داخلی و ملی کشور معرفی کرده است.
10- با انگیزه و فداکار بودن و مسؤولیت‌پذیری
بسیجی در هر میدانی که نیاز نظام جمهوری اسلامی و انقلاب باشد حضور می‌یابد. از دفاع نظامی در برابر تجاوزات - که در هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های حماسی و به یاد ماندنی آن را مشاهده نمودیم - تا حضور در صحنه‌های سازندگی و بازسازی و رشد اقتصادی و محرومیت‌زدایی از مردم و مناطق محروم، تا بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال و تأمین بهداشت عمومی، تا حفظ امنیت مردم در برابر اشرار و اغتشاشگران، تا حضور در مرزها و جلوگیری از ترانزیت مواد مخدّر و اعتیاد جوانان، همهِ این میدانها؛ مسؤولیت‌پذیری، انگیزه بالا و فداکاری بسیجیان را بارها و بارها آزموده و ثبت نموده است. رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در توصیف این ویژگی بسیجیان، میفرمایند:
«و آن کسانی که اگر جان لازم باشد، میدهند، اگر مال لازم باشد، میدهند؛ اگر حضور به تن و جسمشان لازم باشد، آن را حاضر میکنند؛ اگر بحث سازندگی باشد، پا وسط میدان میگذارند؛ اگر بحث دفاع باشد، در وسط میدان می‌آیند؛ اگر لازم باشد برای هدفهای کشور، خود را از لحاظ علمی آماده کنند، این کار را میکنند؛ هرچه هدفهای والا از آن‌ها بخواهند حاضرند آن را تقدیم بکنند؛ آن جمعی که این خصوصیات را دارند، اسمشان بسیج است.»(1)
11- منطقی بودن، هم در اندیشه و هم در عمل
تبلیغات مسموم دشمنان در پی آن است تا بسیج و بسیجی را امواج انسانی کور بنامد. در حالی که کارنامه در خشان بسیج، به‌خوبی، خلاف بودن این تبلیغات را نشان میدهد. تفکّر بسیجی، یک حقیقت بزرگی است که هم در عرصه اندیشه و هم در میدان عمل به‌خوبی میداند چه میکند و چه چیزی را انتخاب نموده است. منطقی میاندیشد و منطقی عمل میکند و از سر عشق و دلبستگی به عظمت و آبروی اسلام و ملّت مسلمان و رهبری وارستهِ آن، انگیزه و شور و اخلاص کم‌نظیری نشان داده و با جان و دل، اقدام میکند. این حالت است که پیش برنده بسیج و به وجود آورنده صحنه های حماسی است و چشم دشمنان را خیره ساخته است.
«هم در جنگ تحمیلی، هم پیش از آن و هم بعد از آن تا امروز، اساس فضیلت، متوجه به بسیج است. خود حرکت بسیج هم، از روز اوّل تا امروز، یک حرکت خردمندانه بوده است. به تبلیغات دشمنان، که بهترین جوانان ما و فدارکارترین و باصفاترین و نورانیترین عناصر این ملّت را، به تعصّب و تحجّر رمی [نشانه و تیراندازی] میکنند، کاری نداریم. روشن‌بینی، حرکت منطقی و خردمندانه، محاسبات دقیق، کار دقیق و نتایج علمی، جزو خصوصیاتی بوده که از روز اوّل تا امروز، در بسیج مردمی محسوس بوده است.»(2)
ب- نقش بسیج
باتوجه به ویژگیها و خصوصیات بسیج که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، شش نقش مهم و اساسی برای بسیج متصور است. این‌ها مواردی احتمالی و ظن و گمانی نیستند، بلکه نقشهایی هستند که در گذشته و حال وجود داشته و دارد و به مرحله اجرا درآمده و بهصورت مستمر در آینده نیز وجود خواهد داشت. این شش نقش مهم عبارتند از:
1- دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران
تجربه عملی بیست و چند ساله گذشته کشور نشان میدهد که هرگاه آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است، بسیج نقش خود را به‌خوبی ایفا نموده و موفقیت لازم را نیز کسب کرده است. البته هرچند ممکن است در برخی موارد نقصان‌هایی بوده و یا کارشکنی‌هایی از سوی مخالفین بسیج صورت گرفته باشد، اما در مجموع، بسیج کارنامه بسیار موفّقی داشته است.
دراین رابطه حضرت امام خمینی(ره) میفرمایند: «رحمت و برکات خداوند بزرگ بر بسیج مستضعفان که به‌حقّ پشتوانه انقلاب اسلامی است.»(3)
و رهبر معظّم انقلاب نیز چنین میفرمایند: «اگر بگوییم قوام انقلاب به بسیج است، حرف گزافی نگفته‌ایم.»(4)
و میفرمایند: «دفاع از این نظام، اوّلین و مقدّسترین و واجب‌ترین فرایض ملّت ایران است، و بسیجی کسی است که دفاع از انقلاب را به عهده میگیرد؛ چون در حقیقت از اسلام و قرآن دفاع کرده است.»(5)
2- بازوی کمکی برای ارتش و سپاه
دومین نقش مهم بسیج این است که به عنوان یک نیروی گسترده مردمی و قدرتمند به‌مثابه یک نیروی کمکی و تقویتی برای ارتش و سپاه پاسداران و حتی نیروی انتظامی آماده خدمتگزاری است. هرگاه ارتش و سپاه در انجام مأموریت‌های خویش و دفاع از کیان ایران اسلامی و ملّت عزیز ایران و نیز نیروی انتظامی در امور داخلی شهرها و مناطق کشور نیاز به کمک داشته باشند، بسیج با انگیزه ، پرانرژی و پرتوان آماده همکاری میباشد. رهبر معظّم انقلاب اسلامی میفرمایند:
«یکی از ثمرات عظیم بسیج این است که به برکت آن، سپاه پاسداران از یک سازمان کوچک ومحدود، به یک سازمان رزمی کارآمد و وسیع تبدیل شد و توانست آن افتخارهای سرافرازکننده را در طول دوران جنگ تحمیلی و پساز آن در مقابل چشم ملّت ایران از خود نشان دهد.»(6)
3- نقش بازدارندگی در برابر تعرضات دشمنان
سومین نقش برجسته بسیج، نقش بازدارندگی و پیشگیرانه آن در برابر تهاجمات و تعرضات احتمالی دشمنان خارجی و داخلی انقلاب اسلامی ایران میباشد. ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته بسیج که آن را به عنوان یک ارتش گسترده مردمی پرقدرت و با انگیزه و حاضر در اقصی نقاط کشور درآورده است، موجب میشود که دشمنان داخلی و خارجی انقلاب به سادگی نتوانند هوس تعرض و تهاجم به جان و مال و نوامیس مردم را کرده و استقلال و امنیت کشور به مخاطره اندازند. مسلماً این نقش اساسی بسیج از نظر امنیت ملی اهمّیت فراوانی داشته و تأثیرآن را درحفظ نظام اسلامی و آرمان‌های مقدس آن نشان میدهد.
4- عامل ایجاد و حفظ امنیت در کشور
امنیّت، از جمله عناصر اصلی حضور یک حاکمیت مقتدر است. نظام جمهوری اسلامی، با تکیه بر تودهِ مردم، امنیتی شایسته را با وجود تمام دشمنی‌های بین‌المللی و داخلی، در کشور پدید آورد. مخدوش کردن این امنیت، یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان است. نا آرامی‌ها، هرج و مرج، اغتشاش و شرارت‌ها و عدم کنترل مرزها از جمله عوامل نقض کننده امنیت کشور است.
بسیجیان در تأمین و حفظ امنیت کشور، رکن اصلی به حساب میآیند و در عمل، اقتدار خود را در صحنه‌ها نشان داده‌اند. فتنه تیرماه 1378 در تهران و حضور بسیج مردمی در دفع این فتنه، به‌خوبی در یادها مانده است.
رهبر معظّم انقلاب اسلامی میفرمایند:
«ما در میدان جنگ هم اگر بسیج را نداشتیم، کُمیتمان لنگ بود. در دوران بعد از پایان جنگ هم اگر بسیج نمی‌بود و اگر امروز هم نباشد، کُمیت این انقلاب و این نظام و همه‌ی حرکت‌های سازندهی این کشور لنگ است. انکار بسیج و بیاحترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای این کشور امنیت لازم است، تا وقتی که این کشور و این ملّت به امنیت احتیاج دارد یعنی همیشه؛ - چون همیشه احتیاج به امنیت هست - به نیروی بسیج، به انگیزه‌ی بسیج، به سازماندهی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست.»(7)
5- نیروی اصلی در سازندگی کشور
در صحنه استقلال و آبادانی و سازندگی کشور نیز، بسیج نیرویی کارآمد و فداکار است. بسیج و تفکّر بسیجی میتواند مسؤولان نظام را در سازندگی سریع و مستمر کشور یاری نماید. حضور بسیج در کشاورزی، حفظ و توسعه جنگلها، افزایش تولید کارخانجات و راه‌اندازی صنعت کشور به‌ویژه در نفت و پتروشیمی، بهداشت و واکسیناسیون، از جمله میدان‌‌هایی است که کارآمدی بسیج را در استقلال اقتصادی و سازندگی کشور به اثبات رسانده است.
«امروز، روزی است که همه‌ی نیروها باید همه‌ی سرمایه‌های علمی، فکری، تخصصی، تجربی، مادّی و معنوی خود را همچون بسیجیان میدان جنگ، پشت سر دولت به میدان سازندگی وارد کنند. دولت به شکل بسیجی عمل کرده و نیروهای کارآمد بسیجی را به حضور در میدان سازندگی تشویق کند و با برنامه‌ریزی جامع، جایگاه هر قشر و هر فردی را درجهاد بازسازی کشورتعیین کند.»(8)
برخی از فعالیتهای بسیج در عرصه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی عبارتند از:
- تجهیز و سازماندهی 200 تیم اضطرای پزشکی
- اعزام تیم‌های درمانی به مناطق محروم
- برگزاری بزرگداشت ایثارگران
- راه‌اندازی بیشاز 718 کانون فرهنگیان آموزش و پرورش
- تشکیل قرارگاه مرکز امر به معروف و نهی ازمنکر سیدالشهداء(ع)
- تشکیل 29 قرارگاه استانی و 300 مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در شهرستانها
- کشف و ضبط انواع مواد مخدر و عکسهای مبتذل و مشروبات الکلی و دستگیری و مبارزه با انواع مفاسد اجتماعی و قاچاقچیان
- برگزاری اردوهای طرح ولایت برای دانش‌آموزان به طور همه‌ساله
- تأسیس 500 پایگاه علمی برای کمک به پیشرفت علمی و تحصیلی دانش آموزان
- برگزاری اردوهای رزمی- فرهنگی برای ایجاد آمادگی و نشاط در دانش آموزان
- اقدام در جهت ورزش‌های همگانی و توسعه آن در بین دانش آموزان
- راه‌اندازی 2106 هیأت قرآنی، که 1356 هیأت مخصوص برادران و 750 هیأت مخصوص خواهران است.
- برگزاری گسترده محافل قرآنی در سراسر کشور با حضور قاریان برجسته داخلی و خارجی به طوری که طی 7 سال گذشته 7644 محفل قرآنی در شهرستانها و تهران برگزار شده است
- برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم به صورت دوسالانه
- تشکیل باشگاه دانشپژوهان بسیج برای تربیت استعدادهای درخشان بسیجی کشور، به طوری که در سال 1382، این استعدادهای پرورش‌یافته توانستند 14 مدال طلای کشور را کسب کنند، و در دو سال شرکت در المپیادهای جهانی موفق به کسب 14 عنوان جهانی و مدال طلا و نقره و برنز گردیدند.
- انجام واکسیناسیون فلج اطفال به‌صورت بسیج عمومی
- اجرای طرح «نخلستان مدینه» برای افزایش منابع طبیع و کاشت 14 میلیون نهال تا پایان سال1381
- اجرای طرح «صیانت از جنگل» با حفاظت از 425 هزار هکتار از جنگلهای مازندرانی
- احیای 2100 هکتار از جنگلهای تخریب شده
- طرح گسترش فضای سبز اطراف تهران با شهرداری به وسعت 50 هزار هکتار که در دست انجام است
6 .مبارزه با مفاسد سازمان یافته
دشمن، در توطئه سازماندهی شده تهاجم فرهنگی، به اشاعه مفاسد پرداخته است تا از رهگذر تباهی‌ها، ایمان جوانان را به دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی، سست نموده و عمق جبههِ اسلامی را آسیب‌پذیر سازد. بسیج است که در این میدان نیز، کارساز و گرهشا است.
«ارجاعات مندرج در این مطلب، در متن اصلی منتشر شده وجود نداشت»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات