صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۲۰۱۷۱

منطق ولایت در دفع فتنه اخیر


بصیرت:عموم دلسوزان نظام و مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی به مدیریت داهیانه رهبر معظم انقلاب در حوادث پس از انتخابات اخیر اذعان دارند. بدیهی است دال برتر این نوع مدیریت را در تفسیر آیه شریفه “وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا و کانوا بآیاتنا یوقنون” ( آیه24 سوره سجده) و فلسفه ولایت فقیه باید جستجو کرد.در گفتمان دینی، رهبری الهی از آنجا که به انسان به عنوان یک انسان
می نگرد لذا سعی دارد تمام پتانسیل های متعالی او را بالفعل کند و با هدایت بالامر او را به سرمنزل مقصود برساند. “وجعلناهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات” هدایت به امر هم فقط توسط هدایتگر اصلی هستی- یعنی خدا- تحقق می پذیرد. در سوره رعد، اصل ضرورت استمرار هدایت که زیرساخت و روح امامت است به وضوح بیان شده است. “انما انت منذر و لکل قوم هاد” اینجاست که وقتی غبار فتنه می خوابد، حق و باطل پیدا می شود و هر شخص می تواند به محک برخی شاخصها کارنامه عملکرد خود را بررسی کند. از این منظر مدیریت رهبر فرزانه انقلاب در قبال فتنه پس از انتخابات به طور منطقی می بایست از یک الگوی عالی پیروی کند. شاخص بندی نوع هدایت و مدیریت ایشان کمک شایانی به فهم وقایع انتخابات و همچنین منطق برتر مدیریت اسلامی می کند. معظم له در وقایع اخیر به طور دقیقی از الگوی علوی و توصیه های راهبردی حضرت
امیر المومنین(ع) در مواجهه با فتنه ها استعانت جستند و همانند گذشته ثابت کردند که شایسته ترین فرد در زمان حاضر برای ولایت امر مسلمانان هستند. فتنه در زبان قرآن به معنای آزمایش و امتحان است و در لسان نهج البلاغه علاوه بر آن به معنای امتزاج و التباس باطل به حق نیز آمده است که باعث می شود برخی امور بر مردم مشتبه شود. از دیدگاه امام علی (ع) ، ظهور هرج و مرج و بی ثباتی در اندیشه و حق جلوه دادن باطل و باطل جلوه دادن حق در نظر افراد از نتایج فتنه است. حضرت آیت الله خامنه ای در اولین برخورد با اتفاقات پس از انتخابات این فتنه را یک آزمون و امتحان
سرنوشت سازی برای نخبگان جامعه خواندند و در دیدار مسئولین نظام در سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند: “نخبگان مراقب باشند، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.”
فتنه ها انواع مختلفی دارند. فتنه سقیفه، فتنه قتل عثمان، فتنه جمل، فتنه حکمیت و خوارج و...
مناشی نفاق، جهالت، خباثت، خیانت و ... هر یک به تنهایی می تواند مایه یک فتنه خطرناک در جامعه باشد. در الگوی علوی ریشه کلی فتنه ها در دو امر خلاصه می شود. اول تبعیت از هوای نفس و دوم بدعتگذاری در دینامام علی علیه السلام در خطبه50 نهج البلاغه می فرماید: “انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تتبدع یخالف فیها کتاب الله و یتولی علیها رجال رجالا علی غیردین الله ; همانا ابتدای بروز آشوب ها وفتنه ها هواها است که مورد تبعیت قرارمی گیرند و احکامی است که بدعت گذاشته می شوند. دراین فتنه ها با کتاب خدا مخالفت می شود ومردانی از مردان دیگر بر مبنایی غیراز دین خدا تبعیت می کنند.”
خدا نکند کسی که اسیر هوای نفس خود است مردم به او اقبال کنند که این اقبال شمشیر دو لبه ای به دست او می دهد که ممکن است حتی برای خودش مخاطره آفرین باشد. مقام معظم رهبری با تاسی به الگوی علوی و هشدار به نخبگانی که با پیروی از هواهای نفسانی خود اولین زمینه های این بلوا و آشوب را فراه کرده اند تنها راه سرفرازی برخی نخبگان در این فتنه و آزمون اخیر را اخلاص و تقوا خواندند.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: “راه صحیح عقلانیت، همان راهی است که عبادت خدا را هموار کند و شاخص آن نیز این است که خود قضاوت کنیم، آیا سخنان و موضع گیریهای ما برای رضای خدا و با نیت اخلاص است یا اینکه برای جلب توجه برخی افراد، بنابراین نباید خود را فریب دهیم.” عقلانیت سیاسی در راه رضای خدا آب رفته را به جوی برمی گرداند. اخلاص و تقوای سیاسی به سیاستمداران و نخبگان عزت می بخشد. اما متاسفانه برخی از نخبگان در این امتحان مردود شدند.
در فتنه ها بدعت ها فراوان می شود و باطل با تشبث و التباس به حق سبب می شود مردانی از مردان دیگر بر مبنایی غیراز دین خدا تبعیت کنند.
امام علی علیه السلام در توصیف اهل بدعت می فرمایند: اهل بدعت کسانی هستند که با رای و هوای خود با خدا ورسولش مخالفت می کنند. (میزان الحکمه، ج1 ، ص 381.)
مولای متقیان علیه السلام درباره نحوه شکل گیری بدعت
می فرمایند: “هیچ گاه باطل باچهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را برآن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.” ؛کلمه حق یراد بها الباطل
رهبر انقلاب اسلامی نیز بر همین اساس در مواجهه و تحلیل حوادث بعد از انتخابات، آمیختن حق با باطل و دشوار کردن تشخیص حقیقت را حتی برای پیروان حق، شیوه دیرینه مخالفان اسلام دانستند و با یادآوری هشدار امیرمومنان در این باره افزودند: “بصیرت مهمترین راه مقابله با این
فتنه آفرینی هاست.”(1388/7/15 چالوس)
دشمن در صدد است با کپی برداری از شعارهای انقلاب و به حاشیه راندن منطق امام خمینی(ره) به تعبیر مقام معظم رهبری یک “جمهوری اسلامی تقلبی” را در مقابل جمهوری اسلامی حقیقی که میراث ناب و گرانبهای امام خمینی(ره) است علم کند که البته چیزی از سیرت مبارک نظام اسلامی به ارث نبرده است. تنها صورتی بی محتوا و متمایل به زرق و برق نظام های سکولار است. جریان نفاق با تمام منابع و امکانات داخلی و به پشتوانه حمایتهای مادی و سیاسی بیگانگان سعی کرد با بدعت گذاری مانع از تشخیص حق و باطل در نگاه مردم شود.با شعار یا حسین به جنگ حسین زمان آمد و با رنگ منتسب به ائمه به مصاف نایب بر حق امام زمان(عج) آمد و با ادعای خط امامی بودن مقابل خلف صالح حضرت امام خمینی(ره) ایستاد و امروز به جرات می توان شهادت داد که این جریان امروز از ولایت خروج کرده است.دشمن برای در این فتنه برای ایجاد نفاق و دامن زدن به اختلافات اجتماعی اعم از اختلاف منفی میان سلیقه های سیاسی، مذاهب و اقلیتهای قومی، مسئولان عالی رتبه کشور، حوزه های علمیه و همچنین سرگرم کردن جوانان به مسائل لهو و لعب و دور کردن آنان از مسیر اصلی زندگی انقلابی ملت ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.در چنین فضایی وحدت کلمه نخبگان در مسائل اصولی و روشنگری عماریاسر گونه آنان می تواند ضمن بسط استنباطهای مشترک از مفاهیم بنیادین، مناشی و منافذ این توطئه خطرناک دشمن را مسدود نماید. حضرت امیر(ع) در مورد وظیفه علما در مقابله با بدعت گذاری، فرمودند: “هنگامی که بدعت ها در امت من ظاهر شد، برعالمان واجب است علمشان را اظهار کنند و اگر کسی چنین نکند، لعنت خدا بر او باد!” (میزان الحکمه، ج1 ، ص 384.) مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری که بخش مهمی از خواص و عالمان جامعه را تشکیل می دهند با تبعیت از همین منطق طی بیانات مهمی فرمودند:”بعضی ها در فضای فتنه، این جمله “کن فی الفتنه کابن اللبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب” را بد می فهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلا در این جمله این نیست که: “بکش کنار”. این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. “لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب”؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود. در جنگ صفین ما از آن طرف عمار را داریم که جناب عمار یاسر دائم - آثار صفین را نگاه کنید - مشغول سخنرانی است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه های مختلف؛ چون آنجا واقعا فتنه بود دیگر؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه عظیمی بود؛ یک عده ای مشتبه بودند. عمار دائم مشغول روشنگری بود...” منطق ولایت در همه زمانها و مکان ها جاری و ساری است. منطق ولایت یکی است و قطب نمای حرکت ولایتمداران در همه اعصار خط روشن و صریح ائمه اطهار علیهم السلام و نواب بر حق آنها در اعصار مختلف است.همین منطق عالی رمز پیروزی های پی درپی انقلاب اسلامی ذیل
هدایت های مستمر ولایت فقیه است.
صالح اسکندری
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات