صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۳۳۸۶۲

آشنایی با جنگ نرم (بخش چهارم)

دکتر یدالله جوانی اشاره: در سه قسمت قبلی ضمن ارائه تعاریف جنگ نرم و واژه های مرتبط، ویژگی های این جنگ و اهداف آن مورد بررسی قرار گرفت. در این قسمت ابزارهای جنگ نرم و پیام در این نوع جنگ را به اختصار شرح می دهیم.

پیام‌شناسی در جنگ نرم
جنگ نرم ماهیتی فرهنگی دارد و مهاجم با پیام هایی که می دهد تلاش می کند تا جامعه مورد نظر خود را در راستای اهدافش تغییر جهت دهد. بنابراین پیام شناسی در جنگ نرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیام های دشمن در جنگ نرم بر سه نوع است:
1- پیام های سفید
پیام های سفید، پیام های راست ولی کم ارزش بوده که عمدتاً از سوی دشمن با هدف برقراری ارتباط و اعتمادزایی در جامعه هدف ارسال می گردد.
2- پیام های خاکستری
پیام های خاکستری آمیخته ای از پیام های راست و دروغ است. پیام های خاکستری فراوان و پردامنه بوده و با هدف کنش تعامل با جامعه هدف ارسال می شود.
3- پیام های سیاه
دشمن در جنگ نرم پس از اعتمادزایی با ارسال پیام های سفید و آماده سازی جامعه هدف برای القای مطالب دلخواه با پیام های خاکستری، در شرایط مقتضی نسبت به ارسال پیام های سیاه اقدام می کند. پیام های سیاه، دروغ های بسیار بزرگ، کلیدی و کم دامنه است. این نوع پیام ها با هدف بحران زایی و ایجاد تنش و برهم زدن ثبات و امنیت کشور مورد نظر ارسال می شود.
ادعای تقلب در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، نمونه برجسته و بارز از پیام های سیاه است که در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی دشمنان به آن پرداختند.
ابزارهای جنگ نرم
جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام می گیرد. بنابراین تمامی ابزارهای حامل قدرت نرم را باید به عنوان ابزارهای جنگ نرم مورد توجه و شناسایی قرار داد. این ابزارها انتقال دهنده پیام ها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات با تنوع ابزاری برای انتقال پیام از یک نقطه به نقطه دیگر هستیم. جنگ نرم جاری علیه جمهوری اسلامی در مقطع کنونی، عمدتاً در فضای سایبری و رسانه های مجازی در حال انجام است. در کنار فضای مجازی اینترنتی، تمامی ابزارهای دارای قابلیت برای پیام رسانی از سوی دشمنان نظام دینی برای مقابله با جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون و مطبوعات، عرصه های هنر شامل سینما، تئاتر، نقاشی، گرافیک و موسیقی، انواع سازمان های مردم نهاد و شبکه های انسانی در زمره ابزار جنگ نرم به شمار می آیند. هر یک از این ابزارها در حکم همان تجهیزات نظامی هستند که در جنگ سخت مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که این ابزارها را به کار می برند در حکم همان سربازان و نظامیان تفنگ به دست می باشند و پیام های ارسالی در حکم گلوله هایی است که از این تجهیزات شلیک می گردد. به عنوان مثال وبلاگ یا سایت اینترنتی یک نوع تجهیزات است و وبلاگ نویس در حکم سرباز و پیامی که از طریق وبلاگ برای مخاطب ارسال می دارد در حکم آن گلوله ای است که با هدف خاص شلیک می نماید. این پیام ها می تواند برای تغییر باورها، افکار و رفتارها باشد. این پیام ها می تواند برای تحریک عواطف و احساسات باشد.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات