تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۳۸۴۰۳
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم‌ وحدت در گفت‌وگو با«جوان»:

نگاه دانشجویان دقیق‌تر از احزاب سیاسی است

مهدی عباسی مهر مقدمه: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ابهامات و شبهاتی از سوی جریان فتنه در سطح جامعه و دانشگاه‌ها مطرح شد. در این فضا اتهاماتی واهی نسبت به‌نظام جمهوری اسلامی مطرح شد که دستاویز رسانه‌های بیگانه و دشمنان دیرینه انقلاب اسلامی قرار گرفت تا بدین‌وسیله فشار روانی خود برای متوقف کردن آرمان‌های جهانی ملت ایران مضاعف کنند. آیا نظام با سردمداران این حرکت انحرافی و غیرقانونی برخورد خواهد کرد؟ بهترین راهکار در این عرصه چیست؟ آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی «جوان» با مهدی عباسی‌مهر، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم‌وحدت در این‌خصوص است.

* باتحلیلی از شرایط و فضای سیاسی دانشگاه‌ها شروع کنیم.
** در سطح جامعه ابهاماتی درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و حواشی آن مطرح شد و برای بخشی از جامعه شبهاتی پیش آمد. توضیحات مسئولان برگزاری انتخابات و رهنمودهای رهبر معظم‌انقلاب توانست اکثریت مطلق جامعه را قانع کند و در نتیجه اعتماد برخی افراد به ادعاهای شخص موسوی از بین رفت. برنامه‌های متنوع صداوسیما و رسانه‌های داخلی نیز توانست ابهامات را روشن و شبهات را برطرف کند و سیل تهاجمات روانی رسانه‌های استکباری را متوقف سازد.
اما در دانشگاه‌ها فضا قدری متفاوت بود؛ دانشگاه‌ها با سه‌ماه تعطیلی روبه‌رو بودند و فضای اختصاصی برای پاسخ به شبهات جامعه دانشگاهی وجود نداشت؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شد که برای درصدی از دانشجویان شبهاتی باقی‌مانده باشد و برخی از جریانات سیاسی مترصد سوء‌استفاده از این فضا در آغاز سال تحصیلی جدید بودند. تصور برخی احزاب و جریانات سیاسی این بود که از این خلأ و وقوع اتفاقی خاص در آغاز سال‌تحصیلی جدید می‌توانند در راستای منافع حزبی و نه ملی خود بهره‌برداری کنند اما این پیش‌بینی به واقعیت تبدیل نشد. یکی از دلایل آن به اعتماد فوق‌العاده جامعه ایرانی و دانشجویان به‌صداقت نظام و دستگاه‌های دولتی برمی‌گردد. البته در برخی دانشگاه‌ها که جریانات سیاسی خاص نفوذ داشتند اتفاقاتی حداقلی رخ داد که چشمگیر نبود. نقش حامیان موسوی در این اتفاقات ناکام مشهود بود.
* تشکل‌های دانشجویی در این عرصه چه نقشی داشتند؟
** برگزاری جلسات منظم و منسجم تشکل‌های دانشجویی برای اعضای خود در تعطیلات تابستانی در ایجاد ثبات عقلانی در فضای دانشگاه‌ها بسیار مؤثر بود. در این جلسات مباحث روشنگرانه‌ای باحضور نمایندگان مجلس و مسئولانی از دولت و به‌ویژه وزارت کشور مطرح شد که در راستای رفع ابهام و شبهه بسیار مهم بود. تشکل‌های دانشجویی پرچمدار خواسته‌ها و مطالبات دانشجویان هستند و نتایج مباحث و موضوعات مطرح شده در همایش‌های آنها به بدنه دانشجویان کشور سرایت کرد و منجر به ارتقای سطح بصیرت در بین آحاد دانشجویان کشور شد.
باتوجه به اینکه قاطبه خانواده‌های ایرانی مذهبی هستند، دانشجو از این بستر دینی و معنوی وارد دانشگاه می‌شود و ذاتاً ارزشی و متدین است. بدنه اصلی استادان و دانشجویان دانشگاه همراه انقلاب و سیاست‌های نظام هستند اما جریانات سیاسی همواره در پی سوء‌استفاده از فضای دانشگاهی و دانشجویی کشور بوده‌اند. این جریانات سیاسی که ردپای انحرافی آنها در دانشگاه‌ها کاملاً مشهود است، نمی‌توانند این حقیقت را درک کنند و به‌همین دلیل امروز میزان اعتماد جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور به این جریانات در حداقل ممکن قرار دارد و این خود نویدبخش حرکتی مءثر و نگاهی آرمانی به آینده کشور در بین نسل نوخاسته دانشجویی است.
* برخی معتقد هستند که اکنون فضای رکود سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم است، نظر شما چیست؟
** جامعه دانشگاهی ایران اسلامی نماینده اقشار واقعی جامعه ماست. اگر نگاه ما به سیاست صرفاً انجام برخی فعالیت‌های آسیب‌زننده به‌مصالح و منافع ملی باشد، مردم به این نوع اقدامات هیچ نوع علاقه‌ای ندارند و این نشانه بی‌هنری احزاب سیاسی ماست که هنوز در پی برنامه‌هایی هستند که پس از مدتی بی‌اعتمادی مردم را در پی دارد. احزاب سیاسی کشور هنوز راه و رسم فعالیت سیاسی در جامعه را نمی‌دانند، هنوزنمی‌دانند که چگونه سطح درک‌سیاسی و آگاهی اجتماعی مردم را در جهت پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی بالا ببرند. در فرآیند کاری آنها فضای تخریب و درگیری و فراموشی مردم اصل بوده و این اصل در انتخابات اخیر به‌خوبی خود را نشان داد. به‌عنوان نمونه می‌توان به‌حرکت سیاسی یک‌سال اخیر میرحسین موسوی اشاره کرد، وی پس از مدتی طولانی دوباره وارد عرصه سیاست شد و توانست بخشی از مردم را به‌سوی خود جلب کند ولی پس از شکست در انتخابات دست به‌حرکات غیرقانونی و رادیکالی زد که هزینه و فشار آن به‌دوش مردم افتاد.
آینده نشان خواهد داد که آیا موسوی و اطرافیانش در این ماجرا هزینه‌ای را متحمل شدند یا خیر؟ خون‌هایی که ریخته شد ناشی از عملکرد غلط احزاب سیاسی بود که بخشی از مردم را وارد صحنه‌هایی کردند که نتایج ناخوشایندی داشت. در گذشته نیز وقایعی همچون حادثه 18 تیر باعث فاصله میان دانشگاهیان و احزاب سیاسی شده بود. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یک‌قشر سیاسی و آگاه هستند و تجربه نشان داده است که نگاه آنها به آینده کشور دقیق‌تر از احزاب سیاسی است.
از منظر احزاب این فضا، فضای رکود سیاسی است، چون دیگر بدنه دانشگاه تا مدت‌های طولانی به احزاب و جریانات سیاسی اقبال نشان نخواهد داد اما از منظر دانشگاه این فضا، فضای رکود نیست بلکه ثبات عقلانی برای تولیدات علمی معطوف به پیشرفت کشور در دانشگاه‌ها به‌وجود آمده است. دانشجو و دانشگاه بستر تولید اندیشه و کاملاً در تضاد با رکود هستند. استاد و دانشجو نمی‌توانند فکر خود را تعطیل کنند و به کسی نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهند چرا که اساساً ساخت اندیشه تعطیل‌بردار نیست. احزاب اصلاح‌طلب به‌جای اصلاح جامعه و دانشگاه باید نگاه خود را اصلاح کنند و نتیجه ادامه روند فعلی آنها همچون گذشته افزایش تصاعدی آرای احمدی‌نژاد است.
* راهکار شما برای مبارزه با جریان فتنه چیست؟ در این‌ خصوص جنبش دانشجویی چه مطالباتی از نظام دارد؟
** همه سلایق و گروه‌های سیاسی باید قانون و فرمایشان رهبر معظم‌ انقلاب را فصل‌الخطاب خود قرار دهند. در این‌صورت همه مسائل و چالش‌های درونی حل خواهد شد و در مسیر تعالی و پیشرفت کشور قرار می‌گیرد. امام‌خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد. همچنین ایشان بارها بر اهمیت قانون تأکید کرده و فرمودند عدول از قانون جایز نبوده و حرام است.
در شرایط کنونی عده‌ای گمان می‌کنند به ‌دلیل سوابقی که در انقلاب داشته‌اند حاکم بر قانون و جامعه هستند و بر همین اساس تخلفاتی از آنها صادر شده است. این عده باید قانون را بپذیرند و جسارت حضور در دادگاه برای پاسخگویی به تخلفات و اقدامات غیرقانونی خود را داشته باشند.
جریانی که در طول سال‌های گذشته دائماً شعار قانون‌گرایی سر می‌داد در حوادث اخیر نشان داد که به قانون اعتقادی ندارد و تمام حریم‌های اجتماعی را جریحه‌دار کرد.
همه افراد در برابر قانون مساوی هستند، قانون استثناپذیر نیست و بنابراین راهکار ما برای مبارزه با جریان فتنه قانون است مدعی‌العموم باید تمام متخلفان و هجمه‌کنندگان به آرمان‌های انقلاب اسلامی را به دادگاه عدل اسلامی فرابخواند و در حد خود مجازات کند البته پس از آن آغوش انقلاب اسلامی بر روی توبه‌کنندگان باز خواهد بود.
* آیا این جریان از آرمان‌های امام(ره) و اهداف انقلاب اسلامی نیز عدول کرده است؟
** امام راحل(ره) شعار مبارزه با استکبار و اسراییل غاصب را قبل از شعار مبارزه با رژیم‌پهلوی در سخنرانی خود مطرح کردند اما جریان سبز در روز قدس خطوط قرمز انقلاب و این شعارجهانی را مورد هجمه قرار داد که با استقبال رسانه‌های بیگانه و خشنودی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همراه شد و این گناهی نابخشودنی است. آقای موسوی نیز در قبال این اقدام حامیان خود که این‌بار آبروی جهانی امام(ره) و انقلاب را هدف قرار دادند، سکوت معناداری کرد. روز قدس متصل به شخصیت الهی امام‌خمینی(ره) و وجهه جهانی انقلاب اسلامی است. عجب آنکه در این روز جریان مدعی خط امام(ره) از پشت به امام(ره) و انقلاب خنجر زد.
* آینده جریان فتنه را چگونه می‌بینید؟
از آنجاکه جریان فتنه فاقد عقبه و ریشه اجتماعی است راه به‌جایی نخواهد برد و پس از مدتی متوقف خواهد شد. این جریان از بدو انتخابات تاکنون دچار ریزش‌های پیاپی شده است که این ریزش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. بررسی بیانیه‌های 13گانه میرحسین موسوی نیز نشان‌دهنده سیری نزولی در بیان مطالبات غیرقانونی است. این جریان در دانشگاه نیز همچون جامعه فاقد عقبه است و دلخوشی آنها به‌فضای دانشگاهی نیز عبث است. سران جریان فتنه باید بدانند که انقلاب اسلامی دارای عقبه ده‌ها میلیونی ون حاصل خون هزاران شهید راه‌عدالت و آزادی است. نظام جمهوری اسلامی حاصل سال‌ها تبعید و زندان حق‌طلبان استو تجربه‌ای سی‌ساله در مبارزه با فتنه‌های گوناگون دارد. انقلاب افتخاراتی پی‌درپی در شکست دشمنان داخلی و خارجی به‌همراه خود دارد و بنابراین همان‌طور که سعید حجاریان در اعترافات خود اشاره کرد تقابل با این نظام به‌نتیجه نخواهد رسید.
* رسالت تشکل‌های دانشجویی در شرایط فعلی را چه می‌‌دانید؟
** در مقطع حساس فعلی وظیفه تشکل‌های دانشجویی تولید علم و آگاهی‌بخشی سیاسی- اجتماعی است. دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید با هشیاری تمام در برابر جریان فتنه ایستادند.
در آن دانشگاه‌هایی که لازم بود علیه این جریان شعار دادند و افشاگری کردند و آنجگایی که لازم دیدند با بی‌توجهی خود از این جریان رویگردانی کردند و توطئه‌های آنها را بی‌نتیجه گذاشتند. امروز جوانان دانشجو در اندیشه ترسیم آینده نظام هستند اگر امروز به تولید علم مشغول شویم آینده نظام جمهوری اسلامی تضمین شده است و اگر مشغول درگیری‌های سطحی سیاسی شویم به آینده کشور آسیب رسانده‌ایم.
عرصه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری امتحان بزرگی بود برای جامعه و نخبگان ما و نتیجه مثبتی داشت برای نسل جدید انقلاب که به‌صورت عملی درگیری فتنه‌ها نشده بود.
جوانان ایران اسلامی همچون جوانان دوره اولیه انقلاب یک‌بار دیگر خود را اثبات کردند و این پیامی روشن برای دشمنان انقلاب داشت. قاطبه استقبال‌کنندگان از رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی در سفر چالوس را جوانان تشکیل می‌دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات