تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۱۲۱۴۰

هر کشوری که تابع سیاستهای سلطه‌جویانه آمریکا نباشد متهم به نقض حقوق بشر می‌شود


بخش حقوقی و امور مجلس ـ دکتر ولایتی وزیر امور خارجه روز گذشته در محل مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی کوتاهی به سوالات خبرنگار پارلمانی رسالت در زمینه علت سفر قائم مقام وزارت خارجه عراق به کشورمان، وضعیت افغانستان و گزارش کالیندوپل در مورد نقض حقوق بشر در ایران پاسخ داد.
وی در مورد هدف سفر هیات عراقی به کشورمان اظهار داشت، هیات در پاسخ به دیدار معاون وزارت امور خارجه ایران از بغداد و پیگیری گفتگوهایی که در عراق انجام شده به ایران آمد. همچنین موضوع اسرای ایرانی و پیگیری برخی از مفاد باقیمانده از قطعنامه 598 مانند میله‌گذاری مرزی از جمله موارد مورد بحث دو طرف بود.
وی افزود: موضوع تبادل‌ اسرا و تلاش برای جستجوی اجساد دو طرف به تفصیل مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
دکتر ولایتی در مورد مخاصمات گروههای مختلف در افغانستان اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی برای برقراری آتش‌بس به عمل آورده و آنچه که در افغانستان پیش آمده مایه تاسف است. در حال حاضر سفیر ایران در کابل فعال است و ملاقاتهایی با حکمتیار، احمدشاه مسعود و برهان‌الدین ربانی بعمل آورده و تلاش برای برقراری آتش‌بس ادامه دارد.
وزیر امور خارجه در ادامه افزود: ایران آماده است به صورت انفرادی و یا با هماهنگی و همکاری با پاکستان و طرفهای درگیر در جهت ایجاد صلح و افغانستان همکاری کند.
وی تاکید کرد: راه‌حل مشکل افغانستان تفاهم بین گروههای مختلف درگیر است و آنها هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه با یکدیگر تفاهم و همکاری کنند هیچ گروهی از گروههای جهادی موجود در افغانستان را نمی‌توان نادیده گرفت و تنها یک راه‌حل ملی و جامع و همه‌جانبه است که به مخاصمات پایان می‌دهد و مطمئناً از طریق جنگ به جایی نخواهند رسید.
دکتر ولایتی در ادامه سخنان خود به گزارش اخیر گالیندوپل از وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش همانند گذشته سخنان نامربوطی تکرار شده است، آنچه که گالیندوپل در گزارش خود در مورد بغداد زندانیان سیاسی گفته کاملاً کذب محض است و واقعیت ندارد و همانگونه که ریاست قوه قضائیه اعلام کرد، هیچکس در ایران به خاطر عقیده خود در زندان نیست.
وی افزود: متاسفانه آقای گالیندوپل آلت دست سیاستهای استعماری عصر جدید است و بعضی از کشورها مانند آمریکا از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی علیه کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.
وزیر امور خارجه همچنین افزود: امروزه هر کشوری که در زمینه‌های سیاسی با آمریکا هماهنگ باشد مشکلی بنام حقوق بشر نخواهد داشت اما هر کشوری که سلطه‌گری و سلطه‌جویی آمریکا را قبول نداشته باشد متهم به نقض حقوق بشر می‌شود.
دکتر ولایتی در پایان تاکید کرد: آقای گلیندوپل در حقیقت ابزاری است در جهت اجرای سیاستهای آمریکا و همه کسانی که در مجامع بین‌المللی از نفوذ خود در جهت اعمال نظرهای مغرضانه درباره کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات