تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۱۶۴۹۶
تحولات لیبی و شخصیت‌شناسی قذافی در گفت‌وگوی افقهی با فارس:

غربی‌ها قصد دارند انقلابیون را توسط قذافی سرکوب کنند

اشاره: یک کارشناس مسائل شمال آفریقا گفت: غربی‌ها قصد دارند انقلابیون را توسط قذافی سرکوب کنند و از این سرکوب درس هشدار دهنده‌ای به دیگر ملت‌ها دهند که اگر با حکام خود کنار نیایند ممکن است سرنوشتی مشابه سرنوشت مردم لیبی داشته باشند. سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص تحولات لیبی و سرکوب شدید انقلابیون توسط معمرقذافی دیکتاتور این کشور، با اشاره به شخصیت قذافی گفت: برخی سایت‌ها اشاره‌هایی نسبت به نسب قذافی داشتند و آنچه تقریباً بر آن اجماع هست، یهودی بودن ریشه و نسب قذافی است.

ریشه‌های یهودی قذافی
وی افزود: وقتی به عملکرد و خیانت‌های قذافی در مورد آرمان فلسطین و نقش او در ایجاد تفرقه بین کشورهای عربی و اسلامی دقت کنیم، این تصور قوت می‌گیرد که قذافی ریشه‌های یهودی دارد و به قول یکی از کشیش‌های ایتالیایی در واتیکان «خون یهودیت در رگ‌های قذافی جاری است».
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با ذکر این نکته که مادر قذافی یهودی‌الاصل است، خاطرنشان کرد: قذافی در سن بسیار کم رهبری یک کودتا را در اول سپتامبر 1969با یک مجموعه‌ای جوان که اکثر آنها 20 تا 21 ساله بودند، در مقابل آخرین پادشاه «سنوسی‌ها» به راه انداخت و به تقلید از کودتای افسران آزاد مصر نام مجموعه خود را «افسران وحدت‌گرای آزادی» گذاشت، که رسیدن به قدرت آن هم در این سن کم، قدری عجیب است.
اعزام حاجی به اورشلیم به جای مکه
سیدافقهی با اشاره به حضور «عبدالسلام جلود» در کنار قذافی که به نوعی نفر دوم این کودتا بود، یادآور شد: جلود بعدها به خاطر صهیونیستی و یهودی بودن تفکرات قذافی در سال 1975بر سر مسئله حساس و بزرگ فلسطین از صحنه سیاسی لیبی به طور کلی محو شد و زندگی در عزلت و گوشه‌نشینی را در شهر طرابلس برگزید، در حالی که تا پیش از آن، نخست‌وزیر قذافی بود.
وی آغاز اختلاف جلود با قذافی را در پی تیره شدن روابط لیبی و عربستان عنوان کرد و اظهار داشت: پس از تیرگی روابط این دو کشور، قذافی تصمیم گرفت حجاج لیبیایی را به جای مکه به بیت المقدس بفرستد که این حرکت برای ناظران سیاسی و مسلمانان جهان، یک حرکت مرموزانه و معنادار بود.
این کارشناس مسائل شمال آفریقا ادامه داد: قذافی می‌دانست که برای ورود مسافران از خارج از فلسطین اشغالی نیاز به ویزای رژیم صهیونیستی است و این حرکت مرموزانه قذافی که با یک پوشش عوام‌فریبانه دینی صورت گرفت، اشارات او برای آغاز تعامل و دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی بود، از این رو جلود سخت مخالفت کرد، اما قذافی کار خود را انجام داد و حجاج به بیت‌المقدس رفتند و بازگشتند.
ربودن امام موسی صدر مأموریت دیگر قذافی برای رژیم صهیونیستی
سیدافقهی مأموریت ربودن امام موسی صدر را یکی دیگر از نقاط تاریک زندگی قذافی خواند و گفت: امام موسی صدر چتر وحدت‌بخش خود را بر آسمان لبنان گشود. لبنانی که در آن دروزی‌ها، سنی‌ها و شیعیان با یکدیگر اختلاف داشتند و امام موسی صدر با گفتمان خاص، متعالی، فراملی و دینی خود صفوف مردم را در قالب جبهه مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.
وی افزود: آقاموسی به کودکان لبنانی آموخت رژیم صهیونیستی شر مطلق است و جایگاه لبنان را در خط مبارزه علیه این رژیم تعریف کرد، چرا که تا آن زمان جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی در لبنان مطرح نبود.
بمباران مردم لیبی توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با بیان اینکه معمولاً در جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی کشورهایی مانند مصر، سوریه و گاهی اردن وارد معرکه می‌شدند، یادآور شد: تا آن زمان خبری از لبنان نبود، اما بعدها که جبهه پایداری خاموش شد آقاموسی خط آتش را در جبهه جنوب لبنان به روی رژیم صهیونیستی گشود.
سیدافقهی افزود: در اوج نیاز مردم به وجود امام موسی برای مبارزه و آغاز شکوفایی انقلاب اسلامی در ایران قذافی طی یک نقشه فریبنده و ریاکارانه وی و دو همراهش را ربود که این حرکت به سود رژیم صهیونیستی پایان یافت.
وی با ذکر این نکته که عملکرد قذافی در روابط پنهان و نیمه آشکار رژیم قذافی با رژیم صهیونیستی امروز به حد تواتر رسیده است، خاطرنشان کرد: شاهدان عینی گواهی دادند که بر فراز آسمان لیبی هواپیماهای F16 را در بمباران شهرها و مردم بی‌دفاع لیبی دیده‌اند و همه می‌دانند اسکادران هوایی جنگنده‌های لیبی هواپیمای فانتوم ندارد و عمدتاً هواپیماهای روسی و فرانسوی را در اختیار دارد و این هواپیماها متعلق به رژیم صهیونیستی است.
اهانت به مقام شامخ رسول خدا از سوی قذافی
این کارشناس مسائل شمال آفریقا به حرکت دیگر مزورانه قذافی علیه اسلام در سال 1989 و در دانشگاه بنغازی اشاره کرد و گفت: قذافی به امامت جماعت ایستاده بود و پس از حمد وقتی سوره توحید را تلاوت کرد، کلمه «قل» را از سوره جا انداخت و در پاسخ به اعتراض مطرح شده با کمال گستاخی به مقام شامخ رسول خدا گفت که آن زمان رسول خدا بیسواد بود و ما چون باسواد هستیم نیازی به گفتن «قل» نداریم.
جایگزینی «کتاب سبز» به جای قرآن در نظام آموزشی لیبی
سیدافقهی از دیگر اقدامات ضداسلامی قذافی را حذف آموزش قرآن از مدارس لیبی و جایگزینی آن با کتاب سبز خود خواند که یک نسخه بدل از کتاب «مائو تسه‌تونگ» رهبر چین کمونیستی است و آن کتاب را ملاک تربیت اجتماعی و سیاسی جامعه لیبی قرار داد که باید در تمام سطوح آموزشی تدریس می‌شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود شیوه جنگیدن قذافی را بسیار نزدیک به شیوه جنگ رژیم صهیونیستی خواند و اظهار داشت: روابط نیمه آشکار سیف الاسلام با رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و حتی او تصمیم گرفته بود که با یکی از هنرپیشه‌های یهودی‌الاصل وصلت کند.
این کارشناس مسائل شمال آفریقا ادامه داد: سال گذشته دو خانم اسرائیلی در شبکه 2 رژیم صهیونیستی با استدلال‌های قابل توجه مدعی رابطه نسبی با مادر قذافی شدند.
اگر به ایران بیایم امام خمینی باید به استقبالم آید
سیدافقهی با بیان اینکه امروز قذافی یکی از بی‌نظیرترین نظام‌های حکومتی را در جهان اداره می‌کند که با هیچ حکومت متعارف انقلابی، شرقی، غربی و کاپیتالیستی قابل انطباق نیست، یادآور شد: قذافی ادعا می‌کند که هیچ کاره است و تمام قدرت دست مردم می‌باشد، اما وقتی فرآیند شکل گیری قانون‌گذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و ترسیم سیاست‌های راهبردی را دنبال می‌کنیم، تمام سرنخ‌ها به قذافی می‌رسد و با این وجود مدعی است که نه پادشاه است و نه رئیس جمهور.
وی در خصوص توهمات قذافی نسبت به خود گفت: در زمان انقلاب اسلامی وقتی از وی دعوت شد که به ایران سفر کند گفت که ‌من رهبر لیبی هستم و امام خمینی نیز رهبر ایران و اگر به ایران بیایم باید امام خمینی به استقبال من آید.
قذافی محکومان را در روز عید یهودیان اعدام می‌کرد
این کارشناس مسائل شمال آفریقا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انقلاب مردم لیبی علیه قذافی گفت: این انقلاب در روز 17 فوریه آغاز شد، قذافی تمام مخالفان خود را در همین روز اعدام می‌کرد که منطبق با یکی از اعیاد یهودی‌ها به نام عید «فصح» است که این قابل تأمل می‌باشد.
سیدافقهی با اشاره به کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام که چند سال پیش منتشر شد، گفت: وقتی این کاریکاتورها سر از ایتالیا درآورد جوانان لیبی در مقابل سفارت ایتالیا تظاهرات کردند و عد‌ه‌ای توسط پلیس امنیت لیبی به شهادت رسیدند و مردم برای تجلیل و نکوداشت شهدای آن سال برنامه‌ای برگزار کردند که این موضوع سرآغاز انقلاب لیبی بود.
وی انقلاب مردم لیبی را یک انقلاب خلق الساعه و بازتاب انقلاب‌های تونس و مصر ندانست و یادآور شد: این انقلاب در عمق وجدان مردم لیبی ریشه داشت و انقلاب‌های مصر و تونس تنها یک عامل تحریکی بود.
دلیل عقب‌نشینی تاکتیکی انقلابیون
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با بیان اینکه این حرکت کاملاً مسالمت‌آمیز شروع شد و مطالبات مردم کاملاً مدنی بود و هیچ خشونت و فعالیتی علیه امنیت لیبی نداشتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه قذافی و فرزندش با کمال خشونت با این خواسته‌های سیاسی و اصلاحاتی مردم برخورد کردند.
سیدافقهی در خصوص عقب نشینی انقلابیون از جبهه‌های جنگ با قذافی نیز گفت: اگر در برخی نقاط عقب نشینی‌هایی را مشاهده می‌کنیم به این دلیل است که انقلابیون خود را برای جنگ سنگین آماده نکرده و نمی‌دانستند قذافی با مردم خود چنین وحشیانه رفتار می‌کند.
بیسوادی که در همه علوم و زمینه‌ها صاحبنظر است
وی با بیان اینکه قذافی حتی یک بار هم مردم خود را بزرگوار و انقلابی خطاب نکرده و همه عناوین بزرگ را به خود، خانواده و اطرافیانش اختصاص داده است، یادآور شد: قذافی یک فرد کم سواد به لحاظ سیاسی است، اما در تمام مسائل محلی، منطقه‌ای و جهانی اظهارنظر می‌کند و در تمام علوم دینی، فلسفی و پزشکی نظر دارد.
40 درصد لیبی دست انقلابیون است
این کارشناس مسائل شمال آفریقا ادامه داد: این انقلاب فراگیر است و علی‌رغم عدم توازن بین ماشین نظامی پیشرفته قذافی و سلاح‌های بسیار ابتدایی و اندکی که در اختیار انقلابیون است، می‌بینیم که حدود 40 درصد مناطق حساس و شهرهای استراتژیک لیبی که عمدتاً ساحلی هستند همچون بنغازی به صورت مستقیم تحت حاکمیت مردم قرار دارند و به صورت غیرمستقیم همچون طرابلس، مردم در انتظار خیزش و قیام نهایی هستند.
تهدید انقلاب لیبی با بوروکراسی سازمان ملل
سیدافقهی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش ریاکارانه و فریبکارانه غرب در مورد انقلاب لیبی گفت: متأسفانه بوروکراسی سازمان ملل انقلاب مردم لیبی را تهدید می‌کند.
وی با اشاره به هفته سوم قیام مردم لیبی اظهار داشت: غربی‌ها یک سناریو از پیش طراحی شده را بازی می‌کنند و هر یک از کشورها نقشی را ایفا می‌کنند که بی‌ارتباط با مصالح و منافع ظاهری و پشت‌پرده غرب با رژیم قذافی نیست.
برقراری منطقه پرواز ممنوع اقدامی که شورای امنیت می‌باید انجام می‌داد
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به برتری هوایی قذافی و تسخیر آسمان لیبی و بمباران شهرها، اتوبان‌ها، تأسیسات زیربنایی و نفتی این کشور، بدیهی‌ترین، انسانی‌ترین و عاجل‌ترین اقدام سازمان ملل را ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور خواند و یادآور شد: برای همین یک فقره که یک عمل انسانی است تنها انگلیس و فرانسه خواهان تصویب قطعنامه می‌شوند و آلمان، چین، روسیه، آمریکا و کشورهای دیگر عضو شورای امنیت با آن مخالفت می‌کنند.
سیدافقهی با بیان اینکه این قعطنامه مدت‌ها در بوروکراسی شورای امنیت معطل ماند و قذافی با کمال قساوت به کشتار مردم ادامه داد، گفت: با توجه به تغییر ادبیات آمریکا، ایتالیا و آلمان که در صنعت نفت لیبی سرمایه‌گذاری کردند، پیش بینی می‌شد تا موضوع منطقه پرواز ممنوع آنقدر به طول انجامد تا قذافی کار انقلابیون را تمام کند، اما کار انقلابیون تمام شدنی نیست.
ضعف نیروهای چند ملیتی قذافی در جنگ‌های چریکی شهری
وی با بیان اینکه نیروهای چند ملیتی قذافی در جنگ‌های چریکی شهری بسیار ضعیف عمل می‌کنند، اظهار داشت: ‌اگر به تاکتیک‌های نظامی قذافی نگاه کنیم، می‌بینیم که رژیم قذافی اول مناطق مورد نظر خود را مانند مصراته و اجدابیا با آتش‌باری سنگین از طریق هوا، توپخانه‌ها و ناوچه‌های مستقر در دریا آماده کرده و به تدریج اقدام به پیشروی در شهرها می‌کند که این تاکتیک را انقلابیون شناخته و در مقابل آن مقاومت می‌کنند.
این کارشناس مسائل شمال آفریقا ادامه داد: ‌اگر این جنگ طولانی شود، قطعاً انقلابیون در پی گشایش معابری برای تأمین سلاح، تقویت شیوه‌های جنگ شهری و تأمین سوخت، دارو و آذوقه خود برخواهند آمد.
کمبود نیروی انسانی و سوخت
سیدافقهی با بیان اینکه قذافی دچار بحران کمبود نیروی انسانی و سوخت است، یادآور شد: طی روزهای گذشته یک کشتی حامل مواد سوختی به وزن 25 هزار تن از یونان به سمت طرابلس حرکت می‌کرد که انقلابیون آن را مصادره کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیوستن نیروهای ارتش قذافی به انقلابیون گفت: روزهای گذشته انفجار مهیبی در منطقه باب ‌العزیزه از حومه‌های طرابلس رخ داد که بر اثر آن یکی از تأسیسات مهم امنیتی لیبی از بین رفت و برخی معتقدند خلبانان نیروی هوایی لیبی این تأسیسات را از بین برده‌اند. برخی خلبانان که به صفوف انقلابیون پیوسته‌اند دو ناوچه قذافی را در سواحل لیبی غرق کرده‌اند و این اخبار نشان می‌دهد انقلابیون که در برخی نقاط دست به عقب نشینی تاکتیکی زده‌اند در صورت تداوم انقلاب با جنگ چریکی می‌توانند پیروز شوند.
بزرگ‌نمایی قذافی از پیروزی‌های خود در مقابل انقلابیون تنها جنگ روانی است
این کارشناس مسائل شمال آفریقا در خصوص طولانی شدن تصویب موضوع منطقه پرواز ممنوع در شورای امنیت، گفت: انقلابیون با بازی غرب در این موضوع به این نتیجه رسیدند که باید روی پای خود بایستند و برای تأمین سلاح باید از هر کانالی استفاده کنند.
سیدافقهی افزود: یکی از مطالبات منطقی انقلابیون این بود که حداقل یک قطعنامه در سازمان ملل تصویب شود که پایگاه‌های نظامی قذافی با کسب مجوز شورای امنیت و تحت بند 7 این شورا که اجازه به کارگیری قدرت نظامی در شرایط خاص را می‌دهد از کار بیفتد، چرا که امروز در لیبی شرایط خاص حاکم است.
وی با اشاره به بزرگنمایی قذافی از پیروزی‌های خود در مقابل انقلابیون گفت: این موضوع تنها جنگ روانی است، اما لحن رسانه‌های غربی و برخی کشورهای عربی نیز عوض شده و ملایم‌تر شده است چرا که تصور می‌کنند، قذافی برتری را کسب کرده در حالی که چنین نیست.
درس غربی‌ها به انقلابیون منطقه با سرکوب رژیم قذافی
این کارشناس مسائل شمال آفریقا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضع کنونی قابل برگشت نیست، یادآور شد: به فرض محال اگر انقلابیون عقب نشینی کنند، لیبی به گذشته بازنمی‌گردد، چرا که مردم شهید داده، تحقیر شده و آگاه شده‌اند و نیز تأسیسات زیربنایی لیبی از بین رفته است و بعید است که غرب با قذافی پس از جنگ مانند گذشته تعامل داشته باشد.
سیدافقهی ادامه داد: غربی‌ها قصد دارند انقلابیون را توسط قذافی سرکوب کنند و از این سرکوب درس هشدار دهنده‌ای به دیگر ملت‌ها دهند که اگر با حکام خود کنار نیایند ممکن است سرنوشتی مشابه سرنوشت مردم لیبی داشته باشند.
غربی‌ها رنگ نفت را بهتر از رنگ خون می‌شناسند
وی با اشاره به افزایش خشونت‌ها علیه انقلابیون در بحرین، یمن و مغرب که بی‌ارتباط با حوادث لیبی نیست نیز گفت: در هر سناریویی که تعریف کنیم غرب معادلات، وقایع و روند حوادث را به نوعی مدیریت می‌کند که منافعش حفظ شود، زیرا برای آنها قذافی، بن علی و حسنی مبارک مهم نیست و منافعشان بیشتر از دوستانشان ارزشمند است.
این کارشناس مسائل شمال آفریقا در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها رنگ نفت را بهتر از رنگ خون می‌شناسند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات