صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۲۱۷۶

نماز عبادی سیاسی جمعه تهران  همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان و سالروز ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع ) به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور باشکوه مردم خداجوی در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف اقامه شد. این مراسم بمناسبت سالروز ضربت خوردن حضرت علی (ع ) با نوحه خوانی ومدیحه سرایی همراه بود.
در این مراسم حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با حضور در جایگاه خطابت و در میان ابراز احساسات باشکوه نمازگزاران روزه دار به ایراد خطبه های نمازجمعه تهران پرداختند.
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوجه الیه و نستغفره ونصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره ومبلغ رسالاته بشیر رحمته و تذیر نقمته سیدنا و نبینا وحبیب قلوبنا ابی القاسم المصطفی محمد(ص ) و علی آله الاطیبین الاطهرین المعصومین وصحبه المنتجبین اللهم صل علی نبیک و حجتک صاحب الزمان (عج ) و مظهر الایمان ومعلن احکام القرآن و صل علی ائمه المسلمین و حمات المستضعفین و هدات المومنین .
روز 19 ماه مبارک رمضان روز قدر و روز ضربت خوردن مولا و سرور پرهیزکاران عالم امیرالمومنین علیه السلام است . در آغاز عرایض همه شما برادران و خواهران را و خودم را توصیه می کنم به ذکر الهی یاد خداوند و رعایت تقوی الهی روزه این ماه عبادات این ماه اعمال شب قدر و شبهای قدر این ماه تلاوت قرآن یکی از مهمترین آثارشان این است که دل ما دلهای پرهیزکار و باتقوا بشود. در این خطبه اول یک جمله مختصری در باب دعا عرض کنیم چون علاوه بر اینکه ماه رمضان ماه دعاست شبهای قدر و روزهای قدر هم شب ها و روزهای مخصوص دعا کردن است . از این فرصت استفاده کنیم وبعد هم چند جمله ای درباره امیرمومنان عرض خواهیم کرد. در باب دعا خلاصه عرض ما این است که دعا مظهر بندگی در مقابل خداوند است برای تقویت روح عبودیت در انسان است و این روح عبودیت و احساس بندگی در مقابل خداوند همان چیزی است که انبیا الهی از اول تا آخر تربیتشان و تلاششان متوجه در این نقطه بوده است که روح عبودیت را در انسان زنده کنند. سرچشمه همه فضائل انسانی و کارهای خیری که انسان ممکن است انجام دهد چه در حوزه شخصی چه در اجتماعی و عمومی همین احساس عبودیت در مقابل خداست . نقطه مقابل این احساس عبودیت خودبینی و خودخواهی وخودپرستی است منیت است این منیت است در انسان که منشا همه آفات اخلاقی و عوارض و نتایج عملی آنهاست همه این جنگهای عالم کشتارهای عالم و ظلم هایی که به وقوع می پیوندد همه فجایعی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و شما خواندید شنیدید یا امروز مشاهده می کنید منشا همه اینها احساس منیت و خودخواهی و خودبینی درمجموعه ای از انسانهاست که سرچشمه این فساد و نابسامانی در زندگی انسانهاست عبودیت نقطه مقابل این خودخواهی و منیت و خودپرستی است . این خودبینی و خودخواهی اگر در مقابل خداوند متعال باشد انسان خود را در مقابل پروردگار قرار بدهد نتیجه او در انسان طغیان است . طاغوت هم فقط پادشاهان نیستند و هر کدام از ما انسان ها ممکن است در درون خودمان . ممکن است یک طاغوت یک بت تربیت کنیم و پرورش دهیم و در مقابل خدا سرکشی کردن خودبینی داشتن نتیجه اش عبارت است از رشد طغیان در انسان . اثر این خودبینی در مقابل انسانهای دیگر باشد نتیجه اش می شود نادیده گرفتن حقوق دیگران تجاوز و دست درازی به حقوق این و آن اگر این خودبینی در مقابل طبیعت واقع شود نتیجه اش می شود تضییع محیط طبیعی آنچه امروز به حق درباره آن در دنیا اهتمام است مسئله محیط زیست نادیده گرفتن محیط طبیعی زیست انسان این هم نتیجه طغیان و خودبینی در مقابل طبیعت است . دعا ضد همه اینهاست دعا که می کنیم در واقع این حالت خشوع را در خود به وجود می آوریم و خودبینی و خودخواهی را در خود سرکوب می کنیم و در نتیجه جهان هستی و محیط زندگی انسانها از طغیان و از تجاوز به حقوق و از تجاوز به طبیعت محفوظ می ماند. لذا فرمود « الدعا مخ العباده » مغز هر عبادتی دعاست عبادات برای همین است که بتواند انسان را در مقابل خدای متعال خاشع کند دل انسان را مطیع و تسلیم کند در مقابل پروردگار. این اطاعت در مقابل خداوند هم و خشوع در مقابل خداوند هم از نوع تواضع و خشوع وخضوع انسانها در مقابل یکدیگر نیست . این به معنای خضوع و خشوع در مقابل خیر مطلق است . در مقابل جمال مطلق در مقابل حسن مطلق در مقابل فضل مطلق و خضوع در مقابل اوست لذا دعا یک نعمت است فرصت دعا یک نعمت است . در وصیت امیرالمومنین (ع ) به امام حسن مجتبی این وارد شده است . اعلم ان الذی بیده خزائن ملکوت الدنیا والاخره قد اذن لدعائک و تکفل لاجابتک . خدای متعال که همه قدرت آسمان و زمین در قبضه توانایی اوست به تو اجازه داده است که با او دعا کنی با او حرف بزنی از او بخواهی و امرک ان تساله لیعطیک از او مطالبه کنی تا او به تو عطا کند این رابطه درخواست کردن و گرفتن از خدا این مایه تعالی روح انسان است این همان تقویت کننده روح عبودیت است « و هو رحیم کریم لم یجعل بینک و بینه من یحجبک عنه خدای متعال بین خودش و تو واسطه ای . فاصله ای حجابی قرار نداده است هر وقت با خدا شروع کنید به سخن گفتن و عرض نیاز کردن خدای متعال صدای شما را درخواست شما را می شنود با خدا همیشه می شود همزبان شد می شود گفتگو کرد می شود مانوس شد می شود از او درخواست کرد. خیلی فرصت و نعمت بزرگی است برای بشر این مهمترین خاصیت دعاست که من قبلا هم درباره دعا صحبت کرده ام همین ارتباط باخدا و احساس عبودیت در مقابل خداوند این بزرگترین اثر وخاصیت دعاست از خدا خواستن که آن وقت خدای متعال هم اجابت خواهد کرد.
البته اجابت الهی از طرف پروردگار هیچ قید و شرطی ندارد ما هستیم که با اعمال خودمان مانع اجابت می شویم ما هستیم که موجب می شویم دعای ما مورد اعتنا قرار نگیرد که خود همین یکی از معارفی است که از دعا می توان استفاده کرد و یکی از خصوصیات دعا همین است . از برکات ادعیه ماثوره ای که از ائمه (ع ) یکی از برکات دعا این است که این دعاهایی که از ائمه رسیده است پر است از معارف الهی این صحیفه سجادیه این دعای کمیل این مناجات شعبانیه این دعای ابوحمزه ثمالی و بقیه دعاهایی که وارد شده است اینها پر از معارف الهی است که اگر کسی آن را بخواند و بفهمد علاوه بر آن ارتباط قلبی و اتصالی که پیدا می کند به ذات اقدس الهی و اقدس ربوبی علاوه بر این یک مبلغ عظیمی از معارف را از این دعاها انسان فرامی گیرد. به جوان ها من قویا توصیه می کنم که به ترجمه این دعاها توجه کنند. این دعای عرفه این دعای ابوحمزه پر از معارف است این دعاها اینکه در دعای کمیل می خوانیم که اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا الهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلا و یا تنزل الالنقم اینها همه معارف الهی است یعنی این معناش این است که ما افراد بشر گاهی خطاهایی می کنیم گناهانی می کنیم که این گناهان مانع می شود از این که دعاهای ما مورد اجابت قرار بگیرد و قبول بشود گناهانی از ما سر می زند که این گناهان بلا را برای ما به ارمغان می آورد. گاهی بلاهای عمومی بلاهای ملی بر اثر گناهانی به وجود می آید اعلام نمی شود که این بلا برای این به وجود آمد اما وقتی افراد صاحب تدبر و فکر کنند می فهمند این بلا از ناحیه چه عملی متوجه این ملت شد. بعضی اوقات اعمال اثرش سریع است بعضی با فاصله است . این ها را دعا به ما می گوید. یا وقتی در دعای ابوحمزه عرض می کنیم « معرفتی یا مولایی دلیلی علیک وحبی لک شفیعی الیک » این که من تو را می شناسم خود این راهنمای من به سوی توست . این که من تو را دوست می دارم و محبت تو در دل من است خود این شفاعت کننده من پیش توست « وانا واثق من دلیلی بدلالتک و ساکن من شفیعی الی شفا عتک » من وقتی این راهنما را مشاهده می کنم این معرفت خودم به تو را که راهنما و دلیل من است . او را وقتی نگاه می کنم وقتی این محبتی را که به تو دارم مورد ملاحظه قرار می دهم می بینم این تو هستی که این محبت را به وجود آوردی این دلالت را به وجود آوردی تویی که کمک می کنی ببینید این چشم انسان را باز می کند این یک معرفتی را ایجاد می کند این از معارف الهی است کمک الهی توفیق الهی عنایت الهی اینها را در دعاها می شود پیدا کرد قدر دعا را بدانید دعا خواندن خداست حالا می توانید به زبان فارسی به زبان خودتان هرچه که می خواهید با خدا حرف بزنید هرچه که می خواهید با او در میان بگذارید این دعاست گاهی هم حاجت خواستن نیست فقط انس با خداست حاجات هم مختلف است گاهی کسی از خدای متعال رضای او را می خواهد یا مغفرت او را مطالبه می کنم این یک حاجت است یک وقت هم انسان چیزهای مادی را درخواست می کند هیچ مانعی ندارد خواستن از خدا هرچیزی و به هر زبانی خوب است و همین خواصی را که عرض کردیم ارتباط با خدا و احساس بندگی دارد البته دعاهای ماثور از ائمه (ع ) بهترین مضامین در زیباترین الفاظ و سرشار از معارف الهی است که قدر آنها را باید دانست به آنها باید متوسل شد. درباره امیرالمومنین هم یک جمله عرض بکنیم زندگی امیرالمومنین زندگی یک مسلمان کامل و یک انسان تراز عالی به شمار می رود. الگو امیرالمومنین است دوره زندگی امیرالمومنین کودکی و نوجوانی او در آغوش پیغمبر تحت تربیت پیغمبر یک نوجوان یک کودک اصلا در دامان پیغمبر رشد پیدا کرده و با تربیت او تربیت شده در دوران اول جوانی و نوجوانی مساله بعثت و حوادث دشواری که با بعثت پیغمبر برای آن بزرگوار پیش آمد و امیرالمومنین دائم متصل به پیغمبر بود و همه این حوادث را امیرالمومنین تجربه کرد. از اول بعثت تا آن روزی که بعثت اعلام شد رسالت اعلام شد حمله ها شروع شد سختی ها شروع شد خود امیرالمومنین می فرماید « لقد کنت اتبعه اتباع الفصیل اثر امه » مثل بره ای که دنبال مادرش حرکت می کند دائم متصل به رسول خدا بودند. « یرفع لی فی کل یوم من اخلاقه علما و یامونی بالاقتدا به » هر روزی یک درسی دانش جدیدی به من می آموخت با عمل خود از اخلاق خود و از من می خواست که به او عمل کنم تربیت می کرد می ساخت این شخصیت والا و ملکوتی را ولقدکان یجاور فی کل سنه » بحرا هر سال مدتی را در کوه حرا در غار حرا می گذرانید « فاراه و ولایراه غیری » من می رفتم او را می دیدم و هیچ کس غیر از من به سراغ او نمی رفت و او را نمی دید « ولم یجمع بیت واحده یومئذ فی الاسلام » غیررسول الله (ص ) و خدیجه و انا ثالثهما » تنها خانه ای که اهل او همه مسلمان بودند خانه ما بود پیغمبر بود خدیجه بود و من « آری نور الوحی والرساله واسم ریح النبوه » « نور پیغمبری را می دیدم عطر دل پذیر نبوت را استشمام می کردم این طور امیرالمومنین زندگی می کرد آن وقت قضایای بعثت و سختی ها پیش آمد آن نوری که پیغمبر خدا و مسلمانان را از مدینه بیرون کردند و آنها ناچار شعب ابی طالب آن دره ای که شکاف کوه متعلق به ابی طالب بود جای بی آب و علف به آنجا مجبور شدند پنا بردند امیرالمومنین 17 سالش بود جوان 17 ساله وارد شعب ابی طالب شد 20 ساله بودند که از شعب ابی طالب آمدند بیرون با آن روش معجزه آسا وقتی پیغمبر به طائف رفتند برای اینکه شاید بتوانند در آنجا اثری بگذارند که 10 روز در طائف پیغمبر اکرم ماند امیرالمومنین همراه پیغمبر بود که آنجا اشراف و ثروتمندان طائف تا فهمیدند پیغمبر اکرم آمده است از طائف غلامانشان و نوکرانشان را مردمان کوچه و بازار را تحریک کردند به پیغمبر سنگ زدند آنجا امیرالمومنین ایستاد از پیغمبر دفاع کرد. آن شبی که بزرگان مدینه آمدند در خانه قدیمی عبدالمطلب کنار پیامبر نشستند برای بیعت برای اولین بار چند نفری از مدینه آمدند مخفیانه و کفار قریش اطلاع پیدا کردند آمدند اطراف آن خانه را گرفتند برای اینکه حمله کنند آن کسی که آمد دفاع کرد امیرالمومنین بود و جناب حمزه تمام این دوران 13 ساله را این جوان جوان مومن جوان نورانی جوان متصل به منبع وحی مومن واقعی پرهیزگار و کامل همه وجود خودش را وقف کرد در دفاع از رسالت و از پیغمبر سخت ترین کارها را هم در هنگام هجرت پیامبر امیرالمومنین به عهده گرفت . یعنی منتقل کرد زنان فواطم و دادن امانانتی که دست پیغمبر بود و بعد رساندن خود به قوا و به مدینه بعد در مدینه ـ سردار تر از اول مومن تر از اول شاگردتر از اول پیغمبر عبادت کننده تراز اول در میان همه مسلمانان امیرالمومنین است . در جنگ همه چشمها به اوست در مسجد و هنگام عبادت هم همه دلها تحت الشعاع دل نورانی اوست : پای منبر پیغمبر هم از همه شاگردان پذیرنده تر داننده تر پرسنده تر در یک روایت است که به حضرت عرض کردند شما چقدر زیاد نقل می کنید از پیغمبر فرمود من از پیغمبر سئوال می کردم جواب می داد وقتی سئوال نمی کردم خود او ابتدا می کرد به گفتن به من شاگرد درجه یک دوره پیغمبر این 10 سال هم با همه محنت ها با همه شکوه ها با همه شیرینی ها و تلخی ها اینطوری گذشت . بعد از پیغمبر شد ماجرای سقیفه و مسئله خلافت خوب امیرالمومنین معلوم بود حق با او بود حق را متعلق به خود می دانست . وارد جدال و جنجال نشد وقتی بیعت تمام شد و مجبور شد حضرت ونخواست در مقابل جماعت مردم بایستد و فتنه ای درست شود تسلیم بیعت شد بعد هم کناره گرفت از کار یک گوشه ای نشست اول کار به معنای اینکه هیچ گونه مزاحمتی برای کسانی که در راس کار هستند به وجود نمی آورد بعد احساس کرد که بعد از اندکی که جامعه اسلامی به او نیاز دارد حتی رایت راجعه الناس قدر رجعت ترید محق دین محمد(ص ) آن وقت وارد میدان شد همکاری مشارکت کمک به کسانی که مدیریت جامعه را به عهده داشتند هدایت آنها دست گیری آنها در آنجایی که می لغزیدند و در آنجایی که اشتباه می کردند چه در زمینه سیاسی در همه زمینه ها که این مورد اعتراف همه است پر است کتب روایات و تواریخ مسلمین از شیعه و سنی از کمک های امیرالمومنین که « لولا علی لهلک عمر » که بارها و بارها این را سنی ها نقل کردند این حرف ما نیست هدایت های آن بزرگوار کمک های او در زمینه لشکرکشی ها در زمینه اجرای حدود در زمینه مسائل سیاسی و غیرو وغیره .
رشد کامل محور و مرکز نورافشانی در جامعه اسلامی است این 25 سال هم به همان شکلی که معروف است و می دانید گذشت نوبت به خلافت رسید آن وقت معجزه مدیریت و حکومت در تمام تاریخ را امیرالمومنین آورد . این 4 سال و 9 ماه یا 10 ماه حکومت امیرالمومنین (ع ) معجزه حکومت است . دیگر نظیر این حکومت حکومتی دیده نشده است . حکومت عدل مطلق شجاعت مطلق همراه با مظلومیت مطلق وضعی که در زمان پیامبر(ص ) هم پیش نیامد. زمان پیامبر(ص ) خطوط روشن بود. فاصله ها معلوم بود. زمان امیرالمومنین (ع ) مشکلات بسیار پیچیده تر و درهم تنیده تر بود. آن هم با آن وسعت دنیای اسلام . زمان پیامبر(ص ) فقط مکه ومدینه بود با چند شهر دیگر.
زمان امیرالمومنین (ع ) کشور پهناور عظیم مردم تازه مسلمان و مرزهای درهم ریخته اعتقادی و مشکلات فراوان دیگر. در این چنین جامعه ای امیرالمومنین (ع ) حکومتی را برپا کرد که افتخار همه حکومتهای با انصاف دنیا این است که بتوانند اندکی خودشان را به آن شبیه کنند و تازه نمی توانند و هیچ کس نتوانسته تا امروز چنین کاری بکند. مظهر عدالت مظهر قداست مظهر انصاف مظهر وحی مظهر تدبیر مظهر شجاعت مظهر رعایت حقوق انسان و مظهر عبودیت در مقابل پروردگار. این خلاصه زندگی امیرالمومنین بود. در دعاهای دیشب در اذکار دیشب این جمله بود : اللهم لعن قتلک امیرالمومنین (ع ). خدایا قاتلان امیرالمومنین را لعنت کن .از رحمت خودت دور کن . یک نفر بیشتر در مسجد کوفه شمشیر نزد به فرق مبارک حضرت علی (ع ). قاتلان می گوئیم . این هم یکی از همان درسهایی است که از دعا انسان می گیرد. لازم نیست در حادثه انسان خودش مباشرتا در حادثه حضور داشته باشد تا حادثه به اومنسوب بشود. آن کسانی که تاثیر داشتند در ایجاد این حادثه . از آن روزی که غوغای حکمیت در جنگ صفین به راه افتاد یک عده ای ظاهرپرست به قرآنهای سرنیزه فریب خوردند و این قدر این فریب خودشان را غلیط کردند وحق را به جانب خود دانستند که جرات پیدا کردند به انسان والامقامی به انسانی مثل علی (ع ) فشار می آورند و او را وادار کنند به قبول حکمیت . از آن روز کسانی که در آن قضیه فعال بودند جزو قتله امیرالمومنین هستند. تاآنهایی که قدرش را ندانستند تاآنهایی که کمک کردند تاآنهایی که به دنبال شهوت رانیها و اغراض شخصی شان در به شهادت رساندن این انسان بزرگ همراهی کردند. لعنت خدا بر همه آنها. امروز روز مصیبت امیرالمومنین (ع ) بود. سحر امروز از مسجد کوفه حادثه ای شروع شد که فجایع دنباله آن حادثه تا مدتهای طولانی شاید بشود گفت تا قرنها ادامه دارد. لذا جبرئیل امین یا منادی آسمانی بین زمین و آسمان فریاد برآورد : پایه های هدایت منهدم شد. علی کشته شد در محراب عبادت . و همه شهادت دادند بعدها که علی کشته شد در محراب از شدت عدالت . جرم علی (ع ) عدالت او بود. و همین عدالت بود که او را به این مقام والا رساند و به شهادت رساند. شهادت هم برای امیرالمومنین (ع ) یک درجه است .
آن روزی که آن بزرگوار را با پیکر خونین از مسجد بیرون می بردند بعضی گریه می کردند همه متاثر بودند دلها از غم و غصه داشت می ترکید. امیرالمومنین آن روز فرمود : این همان چیزی است که خدا و پیغمبر(ص ) وعده داده بود و راست بود. طبق روایت به امام حسن (ع ) فرمود که چرا گریه می کنی فرزندم . فاطمه (س ) و خدیجه (س ) اینها همه منتظر هستند که علی به آنها ملحق شود.
بسم الله الرحمن الرحیم . قل هو الله احد ـ الله الصمد ـ لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.
پروردگارا ترا به قرب امیرالمومنین و مقام والای او نزد خودت سوگند می دهیم که ما را در عمل و اخلاق در گفتار و کردار پیرو امیرالمومنین قرار بده . پروردگارا این گفته ها این چیزهایی که می گوئیم می شنویم برای گوینده و شنونده موثر قراربده . مارا مسلمان به معنای واقعی کلمه قرار بده .
دعاهای این مردم مومن و خداجو در این شبها و در این روزها مستجاب بفرما.
پروردگارا حاجات همه محتاجین را به آنها عنایت بفرما. اموات ما را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار بده .
پروردگارا ارواح طیبه شهدای عزیز ما و روح مبارک امام بزرگوار ما را با اولیائت محشور کن .
پروردگارا رحمت و مغفرت خود را بر ما هم نازل بفرما. ما را بیامرز ما را مورد رحمت خود قرار بده . ما را مورد حمایت و دستگیری خودت قرار بده (صلوات نمازگزاران ).
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم ـ الحمدلله رب العالمین . والصلوه والسلام علی سیدنا نبینا ابوالقاسم مصطفی محمد(ص ) و علی آله سیما علی امیرالمومنین (ع ) و صدیقه طاهره و حسن والحسین سید شباب اهل الجنه و علی ابن الحسین زین العابدین و محمد بن علی الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسی ابن جعفر الکاظم و علی ابن موسی الرضا و محمد ابن علی جواد و علی ابن محمد الهادی و حسن ابن علی زکی العسکری و الحجه القائم المهدی (صلوات الله علیهم اجمعین وصل علی الائمه المسلمین و همات المستضعفین و هداه المومنین و استغفرالله لی ولکم .
به همه برادران و خواهران مجددا عرض می کنیم تقوی الهی را از یاد نبرید. وظیفه همه ما رعایت تقوا است توصیه دائمی ما به نفس خودمان . به برادران دینی و خواهران دینی به رعایت تقوی توصیه کنیم .
در این خطبه راجع به مسایل منطقه چند جمله ای مایلم عرض بکنم و بعد با برادران عرب مطالبی را در میان بگذارم . مسئله لبنان یک مسئله معمولی و عادی نبود . این جنگ 33 روزه یک پدیده تاریخی بود . شبیهی برای او در کل این منطقه ما به یاد نداریم ودشمنان ملتهای مسلمان و بیداری اسلامی هم هرگز انتظار و توقع چنین چیزی را نداشتند اما اتفاق افتاد . این جنگ 33 روزه یک طرف پیروزمند داشت یک طرف شکست خورده . طرف پیروزمند معلوم است حزب الله لبنان . مقاومت لبنان ملت لبنان و در واقع امت اسلامی . ملتها همه جا خوشحال شدند. شنیده اید و واقعیت همین است که امروز نام حزب الله و رهبر حزب الله در دنیای اسلام وکشورهای عربی بین ملتها جزو شیرین ترین نام هاست . افرادشان جزو محبوب ترین انسانها هستند. در کشور ما همین جور است . در ترکیه در مصر در کشورهای گوناگون در آفریقای شمالی همه جا همین جور است . این نشان دهنده این است که همه دنیای اسلام خودشان را در این پیروزی سهیم می دانند.
این طرف پیروزی است . طرف شکست خورده البته صهیونیستها بودند. دولت جعلی اسرائیل بوده اما هیچ کس دردنیا نماند که آمریکا را هم جزو طرفهای شکست خورده نداند. اروپائیها هم این را تصریح کردند دیگران هم گفتند. خود آمریکائیها هم با زبان بی زبانی به شکلهای مختلف گفتند. آمریکا هم در این قضیه شکست خورد. بدیهی است وابستگانی هم اینها در منطقه دارند در سطوح مختلف . اینها هم جزو جناح شکست خورده محسوب می شوند. این پیروزی از یک طرف و شکست از یک طرف . خوب ! یک حادثه ای بود همان طور که عرض کردیم حادثه بزرگی بود عبرتهایی هم با خودش دارد که ملتها چه دشمنان بخواهند چه نخواهند از این عبرتها استفاده خواهند کرد. یعنی ملت فلسطین و ملتهای منطقه و ملت عراق وملت ایران و ملتهای دیگر همه به چشم خودشان دیدند که راه مقاومت و ایستادگی تنها راه پیروزی است . راه دیگری وجود ندارد. ولو مقاومت کننده یک گروه کوچک باشد ولو آن قدرتی که در مقابل او مقاومت می کند ارتش درجه یک دنیا باشد و از طرف آمریکا هم حمایت بشود. هر چه باشد این یک راز الهی است . یک سنت الهی است . ایستادگی وسیله پیروزی است . منتهی کسانی که مقاومت می کنند باید از خطرات مقاومت نترسند اگر ترسیدند در مقاومت اختلال پیدا خواهد شد و پیروزی به دست نخواهد آمد و این آفت اغلب ملتها و جماعات است که وسط راه دچار ترس می شوند. اگر آن گروهی که آن ملتی آن جماعتی که می خواهد مقاومت کند اگر نترسد از فقدان لذایذ زندگی از فقدان حیات از فقدان راحتی ناراحت نشود و آشفته نشود و پیش برود مقاومت با پیروزی همراه است بدون تردید. این مقاومت وقتی با ایمان باشد ادامه پیدا خواهد کرد. لذا می گوئیم و همیشه گفته ایم که ایمان همراه با مقاومت به دنبالش پیروزی است این ایمان مراد ایمان دینی هم نیست . ایمان به هر اصلی .
البته اگر ایمان دینی باشد آن وقت خدای متعال وعده کرده است که همه قوانین طبیعت و تاریخ در خدمت این مقاومین قرار خواهد گرفت . من کان یریدالعاجله احلنا له فیها نشا لمن نرید. این مال کسانی است که دنیا را می خواهند. نیت شان دنیایی است اما اراده دارند می خواهند و خدا می دهد. هر کس یک اراده دین دارد همین جور است . این حادثه لبنان . این سنت الهی است . که این درسی هم به همه مسلمانان داد و شما بدانید برادران و خواهران عزیز بعد از قضیه لبنان صفحه حوادث ورق خورده است در این منطقه . آثارش بزودی ممکن است معلوم نشود. اما به تدریج در بلندمدت برای همه روشن خواهد شد. ملتها یک بار دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که آنجا تجربه شده بود یک بار دیگر به چشم خودشان دیدند و تجربه کردند که راه پیروز شدن و راه نجات جز مقاومت در مقابل زورگویان و متجاوزین و ستمگران نیست . این اصل حادثه است . لکن آن چیزی که می خواهم عرض کنم این است که شکست خوردگان این حادثه بیکار نمانده اند و نخواهند ماند. ماجرا پایان نیافته است مشغول فعالیت و تلاش هستند تا بتوانند نتایج این ناکامی و شکست را مهار کنند. چون ضربه ای که وارد شده است ضربه سختی است . ضربه بر دولت مجعول اسرائیل است که غرب یک پارچه اروپا آمریکا و دیگران همیشه در طول این 50 سال سعی کرده اند این را نگاه دارند. قوام این دولت هم به ارتش اوست . ارتش باید مورد اعتماد مردمش باشد. آنچه در این حادثه مفتضح شد ارتش اسرائیل بود که دولت و تشکیلات و همه روحیات ملی آنها وابسته به ارتش است . این ارتش پا در گل ماند و شکست خورد از یک گروه غیر نظامی با امکانات بسیار محدود و کم . لذا تکان شدید است و آمریکا و فعالان صهیونیست بین الملل و بقیه پشتیبانانشان همه در تلاشند یک جوری مهار کنند جبران کنند ترمیم کنند این شکست را. ماباید مراقب باشیم .
اولا در خود لبنان . در خود لبنان برنامه اینها تضعیف حزب الله است . نتوانستند لکن رها نکردند. از لحاظ سیاسی درصددند حزب الله را تضعیف کنند از قدرتمند شدن و قوی تر شدن حزب الله جلوگیری کنند. فشارهای سیاسی روی او وارد کنند. این نیروهای سازمان ملل یونیفل به اصطلاح که از کشورهای مختلف آمده اند اینها را که ماموریتشان این است که از مردم لبنان حمایت کنند در مقابل تجاوز بیگانه ماموریت اینها را تغییر بدهند اینها را در مقابل حزب الله که نیروی زنده لبنان است از این کارها در برنامه هایشان دارند. البته آن کشورهایی که این نیروها را فرستاده اند حواسشان هست که نباید با ملت لبنان در افتاد. با حزب الله نباید مواجه شد. لاکن سیاستهای آمریکایی دنبال این چیزهاست . این مربوط به لبنان . البته ملت لبنان حزب الله را دوست می دارند. اکثر سیاسیون برجسته لبنانی چه شیعه چه سنی و چه مسیحی به حزب الله علاقه مند هستند و افتخار می کنند به حزب الله . لاکن دشمنانی هم هستند و تلاش می کنند.
یکی از کارهایی که دنبال می کنند مسایل فلسطین است . در فلسطین آنچه که دارد اتفاق می افتد مقداری برای جبران بی آبرویی اسرائیل در قبال قضیه لبنان است و این فشارها این کشتار روزانه مردم در فلسطین این حمله به نقاط مختلف . چه در ساحل شرقی چه در غزه این کارهایی که دارد انجام می گیرد اینها بخش مهمی بخاطر جبران آن بی آبرویی است و سعی دارند دولت حماس را ساقط کنند. آنچه که من در اینجا می خواهم توجه بدهم به برادران فلسطینی که در بیانات عربی هم این آمده است آن این است که ما مردم فلسطین و همه ملتهای مسلمان باید توجه کنند واقعیت مردم علیه اشغالگر را تبدیل نکنند به مردم علیه مردم . سعی دشمن این است . فلسطینی ها در مقابل فلسطینی ها. در عراق عراقیها در مقابل عراقیها. سعی شان این است این را باید همه مراقب باشند اتحاد امروز مهم ترین نیاز مردم فلسطین است مثل بقیه مناطق عالم .
از جمله کارهایی که دنبال هستند مسایل عراق است . مسایل عراق البته قبل از قضیه لبنان هم بود. حالا تشدید پیدا کرده است . چون عراق و لبنان و حوادثی که اتفاق افتاده حلقه های یک زنجیره از هم گسیخته آمریکایی است . می خواستند یک کاری را بکنند از عراق شروع کردند نشد. در لبنان دنبالش رفتند بدتر شد. رها شده است . لکن آمریکائیها و همراهانشان همه تلاش خود را می کنند که بلکه بتوانند تا حدی آن سیاستها را جلو ببرند. از جمله در عراق . در عراق همین مسئله مردم در مقابل مردم را دارند دنبال می کنند. که آمده اند در همه امور دولت در مجلسشان حتی دخالت می کنند. در امور ریاست جمهوری دخالت می کنند در امور نخست وزیری دخالت می کنند. در امورمالیه در امور امنیت دخالتهای بیجا و بی مورد می کنند و از همه اینها بدتر وخطرناکتر اینکه به حکم شواهد فراوان تروریسم را در عراق ترویج می کنند. یعنی مردم را در مقابل مردم قرار می دهند.به اسم شیعه و سنی . سنی را نسبت به شیعه به نحوی بدبین کنند. شیعه را نسبت به سنی بدبین کنند. این را به خون او تشنه کنند. آن را درصدد انتقام گیری از این تحریک بکنند این سیاست آمریکائیها در عراق است . امروز برادران عراقی ما به شدت احتیاج دارند به اتحادی که ناشی از درک این حقیقت باشد که دشمن می خواهد واقعیت مردم در مقابل اشغالگری را تبدیل کند به درگیری مردم در مقابل مردم .
در کل منطقه هم همین جور است . این سیاست قدیمی اختلافات مذهبی و فرقه ای امروز زنده شده است که متخصص این کار البته انگلیسی ها هستند به آمریکائیها هم یاد داده اند. اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به هر نحوی که بتوانند. همه باید متوجه باشند. در عراق شیعه و سنی قرنها در کنار هم زندگی کردند. چقدر فامیلهای شیعه و سنی با هم خویشاوند هستند قوم وخویش هستند هیچ وقت اختلاف آنچنانی در قرن گذشته به این شکل نبوده است . دولت و حکومت به شیعه زور می گفتند اذیت می کردند زمان صدام هم همینطور زمانهای دیگر هم کم و بیش همینجور. مردم با هم کاری نداشتند مردم شیعه و سنی امروز مردم را می خواهند به جان هم بیندازند. در دنیای اسلام هم یک جا از زبان وابستگانشان مساله هلال شیعی را مطرح می کنند که آی سنی ها چه نشسته اید خودتان را برسانید که شیعه ها دارند مسلط می شوند. یک هلال شیعی تشکیل می دهند از ایران تا عراق تا بحرین تا لبنان برای اینکه جامعه اهل سنت را بترسانند. برای اینکه دولتهای اهل تسنن را بترسانند از این طرف هم مذاهبی را درست می کنند که جمهوری اسلامی را از همسایه هایش دور کنند. مساله جزایر را مطرح می کنند مسائل گوناگون دیگر که ایران هم احساس کند مورد تهدید است . سنی را یک جور علیه شیعه شیعه را یک جور علیه سنی این برنامه اینهاست . ما اگر می خواهیم پیروزیهایی که در این چند سال به حول و قوه الهی علیه سیاستهای استکباری در این منطقه بوجود آمده است این پیروزیها به نتیجه برسد باید هوشیار باشیم بیدار باشیم ما در کشور خودمان علاوه بر اینکه به بنای کشور هر چه بیشتر می پردازیم از جهت بنای ذهن سیاسی در بیرون کشور همه تلاش خودشان را بکنیم نگذاریم دشمن از این طریق رخنه کند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در ادامه خطبه دوم مطالبی را به زبان عربی برای نمازگزاران عرب زبان بیان فرمودند.
روز قدس در پیش است روز فریاد امت اسلامی بر علیه ظلم و عدوان 50 ساله دشمنان امت اسلامی است روز قدس را همه امت اسلام و همه ملتهای اسلامی باید گرامی بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال این روز را گرامی خواهید داشت . به توفیق الهی .
21 /۰۷/۸۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات