تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۲۷۱۶۹
انتخابات مجلس نهم در انتظار شرایط سیاسی کشور

اصولگرایان به دنبال سهم‌خواهی، اصلاح‌طلبان به دنبال حق‌خواهی


 سروش ارشاد
انتخابات مجلس نهم در حالی روزهای پایانی سال 90، برگزار می شود که مدتی است تحلیل ها و اقدامات گروه های سیاسی به خصوص از طیف اصولگرا درباره انتخابات مجلس آغاز شده است. اصولگرایان با طیف های مختلف درگیر سهم خواهی هستند و اصلاح طلبان منتظر شرایط سیاسی کشور برای تصمیم گیری.ریش سفیدان جناح اصولگرا می کوشند چتری بسازند و با تاکتیک های مختلف گروه های متعدد جناح راست را به اتحاد برسانند. غافل از اینکه طیف های مختلف وزن خود را بیش از شرایطی که 7+8 تنظیم کرده می دانند و برهمین اساس سهم خواهی بیشتری می کنند. جبهه پایداری به حمایت معنوی مصباح یزدی مهم ترین گروه معترض به 7+8 است، تا این میزان که صریح ترین واکنش ها را به عملکرد جبهه متحد اصولگرایان صورت می دهند. تاثیرگذاری بیشتر در 7+8، شرط جبهه پایداری برای اتحاد است. حضور یک نفر در کمیته 7 نفره و 2 نفر در کمیته 8 نفره، شروط این جبهه برای پذیرش 7+8 است. شروطی که با واکنش تند آیت الله مهدوی کنی روبرو شد. به هر حال این روزها اصولگرایان درگیر شرایطی هستند که بیش از آنکه به رقابت با حریف اصلاح طلب فکر کنند، به سهم خواهی بیشتر می اندیشند. موانع پیش روی اصلاح طلبان سبب شده تا جناح راست با تصور حذف رقیب، درگیر مشکلات شدید درون گروهی بشود. در مقابل اصلاح طلبان با 2 طیف روبرو هستند.
برخی انتخابات رابا شروطی غیرانتخاباتی گره زده اند و برخی دیگر با این شرط انتخاباتی که اگر شرایط حداقلی برای حضور مهیا باشد، باید در صحنه باقی ماند در عرصه هستند. روزنامه ها نیز چندین ماه باقی مانده به انتخابات، تحلیل ها و گزارش هایی از انتخابات پیش رو در رسانه هایشان منتشر می کنند. در این خصوص روزنامه روزگار که در اواسط هفته به جمع روزنامه های توقیفی پیوست تا دو ماهی را در تعطیلی سپری کند، در نوشتاری با اشاره به اهمیت انتخابات در جوامع دموکراتیک نوشت: باید بپذیریم جو و فضای انتخاباتی در ایران به دلیل حاکم نبودن کارکرد حزبی بر انتخابات، نبود قانون جامع انتخابات، عهده دار بودن توامان امر اجرا و نظارت در حوزه انتخابات توسط حاکمیت و سیستم قدیمی برگزاری انتخابات و عدم استفاده از تکنولوژی و روش های جدید عادی و طبیعی نیست. به نوشته مقاله روزگار هم اکنون با اینکه فرصت کمی تا تاریخ برگزاری انتخابات باقی نمانده است، شرایط کاندیداتوری از لحاظ مدرک تحصیلی تغییر می کند، یکی از تشکلهای سیاسی کشور (اصلاح طلبان) از چگونگی فضای پیش روی خود اطلاع موثقی نداشته و لذا نمی تواند تصمیم قطعی خود را اتخاذ کند، خود اصولگرایان نیز با یکدیگر مشکل دارند و هیات داوری برای به انسجام رساندن آنان با مانع روبه رو شده است. البته در این میان مدیر روزنامه کیهان در یادداشتی با کسانی که معتقدند آزادی بخشی از زندانیان سیاسی ربطی به انتخابات دارد به مخالفت پرداخته و نوشته عفو و آزادی این عده از فریب خوردگان، اقدام آشتی جویانه نظام برای دلجویی از عاملان اصلی فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 بوده است یا بخشش کسانی که به وطن فروشی و خیانت سران فتنه پی برده و با ابراز نفرت و انزجار از آنان، خواستار بازگشت به چرخه سالم و طبیعی زندگی و خدمت به نظام و مردم وطن خویش بوده اند؟
حسین شریعتمداری هر نوع نرمشی در برابر معترضان به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را رد کرده و آن اعتراض ها را نقشه دشمنان و کار ستون پنجم آن ها خوانده و نوشته متهمان آن حوادث مصداق بارز و بی چون و چرای "مفسد فی الارض" هستند.در این یادداشت ادعا شده کیهان مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد سران جنبش اعتراضی خرداد 88 دستورالعمل و فرمول دیکته شده خارجی ها را بی کم و کاست دنبال کرده اند، تا آنجا که تمامی اقدامات آنها نظیر تشکیل کمیته صیانت از آرا، ادعای تقلب در انتخابات، دعوت به آشوب های خیابانی، پرهیز جدی از پذیرش راهکارهای قانونی و... مستقیما برگرفته از فرمول قبلا اعلام شده برنامه ریزان کودتاهای مخملی نظیر جین شارپ، ریچارد رورتی، جرج سوروس، مایکل لدین و... بوده است. محمد جواد حق شناس، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی هم در مقاله ای در روزنامه آرمان با اشاره به گفته های باهنر نایب رییس مجلس و تاکید او بر این که در انتخابات ریاست جمهوری آخر به احمدی نژاد رای نداده است پرسیده این سخنان باهنر از چه رواست چرا وی حالا رای خود را آشکار کرده آیا آرای احمدی نژاد چنان ریزشی یافته یا آرای میرحسین موسوی چنین موقعیتی دارد که به سوی جبهه اصولگرایان تغییر جهت دهد و یا این حکایت از نوعی سردرگمی و اغتشاش در اصولگرایان دارد. که در انتخاب استراتاکتیکی برای انتخابات آینده دچار سردرگمی شده اند. روزنامه شرق هم در گزارشی به انتخابات مجلس نهم پرداخت. شرق می نویسد: اتحاد اصولگرایان به چهار عمل اصلی کشیده است; تفریق نقش نخست را بازی کرد و بعد جمع کارکردش را به رخ کشید. نوبت به تقسیم هم می رسد; ضرب اما می ماند برای پس از کسب کرسی های مجلس نهم. در ادامه این گزارش آمده هرچند به ظاهر زمان نسبتا زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی مانده اما واقعیت درونی جبهه اصولگرایان حکایت دیگری دارد.
نسبت جبهه اصولگرایان به زمان باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم به تیم فوتبالی می ماند که به نتیجه دلخواه خود نرسیده و در حال باخت است; پس بنابر گفته معروف گزارشگران فوتبال زمان برای آنها به سرعت برق و باد می گذرد. از ابتدای امسال بازی ریاضی اصولگرایان برای رسیدن به اتحاد شروع شد. گزارش شرق تاکید می کند شاید دلیل اینکه جمع 30 نفره اصولگرایان تصمیم گرفتند تا به ریش سفیدی عسگراولادی، ولایتی و حدادعادل برای رسیدن به اتحاد رضایت دهند دور دیدن پیامد تصمیم شان بود وگرنه، نه ولایتی خیلی در میان اصولگرایان ریش سفید محسوب می شود و نه حداد عادل و عسگراولادی مورد پذیرش همه طیف های اصولگرا هستند. موقعیت رییس جمهور هم با موقعیت او در اردیبهشت سال 90 از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
یک نامه و ادامه حاشیه
نامه هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری در زمان انتخابات ریاست جمهوری همچنان حاشیه ساز است. روزنامه سیاست روز در نوشتاری به بازانتشار نامه هاشمی رفسنجانی خطاب به مقام معظم رهبری در زمان انتخابات ریاست جمهوری88 که از سوی سایت هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: مجددا سایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی این نامه را با تیتر جدید احمدی نژاد و جریان انحرافی یکی هستند، باز انتشار کرد. سوال جدی که با این حرکت تازه سایت رسمی هاشمی رفسنجانی مطرح می شود، این است که در سال 88 انتشار این نامه به آشوب های خیابانی دامن زد و حال چه ضرورتی داشت که در فضای آرام کنونی که رهبری معظم انقلاب بارها بر حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه تاکید کردند، این نامه مجددا منتشر گردد.
روزنامه سیاست روز با اشاره به مقدمه این نامه مانند این که " این نامه تاریخی که " رهبری ملاحظه ای بر محتوای آن نداشتند "و امروز" مصادیق آن روشن شده "ولی" مخالفان باندی آن حاضر به اعتراف آن نیستند..." نوشته اگر مدیریت رهبر معظم انقلاب نبود و ملاحظاتی که ایشان نسبت به وقایع انتخابات ریاست جمهوری و مسائل پس از آن نداشتند این غائله و فتنه خاموش نمی شد حال چگونه است که سایت آقای هاشمی رفسنجانی اینگونه تعبیر می کند؟!
سیاست روز همچنین نوشته است : شاید باید به دست اندرکاران سایت هاشمی رفسنجانی متذکر شد که تحلیل رهبری معظم انقلاب درباره حوادث جهان اسلام در خطبه های نماز جمعه بسیاری از کارشناسان غربی را متحیر کرد و شاید اینکه آنها به یاد ندارند چندماه قبل رهبری بروز اعتراضات گسترده در اروپا را پیش بینی کردند و ما امروز شاهد حوادث انگلیس و اسپانیا و ایتالیا هستیم.
تاثیرات مشایی بر احمدی‌نژاد
این روزها اگرچه مشایی دوباره دیده می شود، اما تلاش دولت براین است که فعلا مشایی و احمدی نژاد در یک قاب عکس زیاد قرار نگیرند. سفر احمدی تژاد به تاجیکستان نیز تحت الشعاع سخنان حاشیه ای مشایی پای هواپیما قرار گرفت. "سوییچ هواپیما دست من است" توانست تیتر برخی روزنامه ها را به خود اختصاص دهد. این جمله مشایی در پاسخ به اصرار خبرنگاران در سوال کردن از مشایی در خصوص سوار شدنش به هواپیما بود که مشایی گفت:سوئیچ دست من است . اما اظهارات سقای بی ریا ،مشاور سابق احمدی نژاد در هفته گذشته بازتاب زیادی داشت.
روزنامه قدس به نقل از سقای بی ریا، مشاور سابق محمود احمدی نژاد در امور روحانیت نوشت: بنده از زبان آقای احمدی نژاد شنیده ام که ایرانیان هیچ گاه بت نپرستیده اند و همیشه موحد بوده اند و دیگر اینکه ایرانیت از اسلامیت برتر و ریشه دارتر است. یکی از القائاتی که جریان انحرافی بعد از بیداری اسلامی داشت و احمدی نژاد آن را به نقل از مشایی بیان کرد این بود که گفت ما تمدن اسلامی و امت اسلامی نداریم. بنابراین می توان نتیجه گرفت اگر ما ریشه امت اسلامی را تخریب کنیم، حرکتهای بیداری، ربطی به امت اسلامی پیدا نمی کند و این بر خلاف سخنان رهبری و حضرت امام است و هدف این تحلیل تخریب ریشه ها بود.
سقای بی ریا همچنین گفته مشایی به عنوان عنصر اصلی جریان فتنه در قضایای جزئی به سران مدیران اجرایی القا نموده و می گوید که امام زمان اکنون فلان خواسته را دارد، گاهی اوقات هم مواردی پیش آمده که خواسته های او با سخنان مقام معظم رهبری در تضاد بوده است. او با این توضیح در تکمیل این بخش اضافه کرده که به عنوان مثال مقام معظم رهبری راجع به این که آقای احمدی نژاد در مناظره اسم شخصی را نیاورد تاکید داشته اند، اما احمدی نژاد اسم آورد. بعدها هم گفت تنها کسی که به من گفت اسم افراد را بیاورم مشایی بود; حالا مشایی چه طوری بیان می کند که احمدی نژاد باید این کار را بکند، دیگر برای ما روشن نیست.
خلاصه اینکه مشایی نقل می کند که من در حالت معنوی که قرار گرفتم یقین کردم که امام زمان می خواهد که احمدی نژاد اسم افراد را بیاورد. در این میان روزنامه ابتکار هم در نوشتاری، در خصوص نقد دولت آورده است: زمانی که احمدی نژاد حکم قانونی سنگسار را در سازمان ملل تکذیب کرد و آقای اژه ای هم تکذیب رئیس جمهور را تکذیب کرد، بخشی از دوستداران وی دلخور شدند. وقتی این همه روزنامه و روزنامه نگار در تنگنا قرار گرفتند و از ترس برخورد به لکنت زبان افتادند، رئیس جمهور دولتش را آزادترین دولت برای بیان انتقادات به حساب آورد و باز بخش دیگری از طرفداران وی انگشت به دهان می شدند. حالا آقای خوش چهره، طرفدار سرسخت قبلی و منتقد فعلی دولت، وضعیت انتقاد را در این دوره بسیار سخت توصیف کرده و دولت اصلاحات را از این حیث ترجیح داده است.
اندر احوال توقیف
توقیف شهروند امروز و تعطیلی دو ماهه روزنامه روزگار بازتاب های متعددی در رسانه ها داشت. در این خصوص بهروز بهزادی در نوشتاری در روزنامه اعتماد با اشاره به تعطیل این دو نشریه آورده است: باز دو نشریه تعطیل و شماری از اعضای مطبوعات بیکار شدند. آقایان! مسوولان عزیز! یک روزنامه یا مجله مدیرمسوول دارد، سردبیر دارد، دبیر دارد، نویسنده دارد و اگر به زعم شما مشکلی در آن هست، خود روزنامه یا مجله نمی تواند مقصر باشد، زیرا روزنامه کاغذ سفیدی است که در چاپخانه چیزی را که صفحه آرایی کرده اند روی آن چاپ می کنند، پس یکی یا دو تا و حتی چند تا از افرادی که نام بردم عامل فعلند. نویسنده این مقاله تاکید کرده اگر به شکل انشای قانون توجه کنیم، متوجه خواست قانونگذار خواهیم شد ولی متاسفانه هر توقیف موقت حداقل یک سال طول می کشد، بدون اینکه کسی به فکر صدها نیروی تحریری، فنی، اداری، تبلیغاتی و خدماتی نشریه ای باشد که توقیف یا تعطیل شده است.
نیروگاه بوشهر و تاریخ جدید برای افتتاح
بالاخره گویا قرار است طبق اعلام قبلی دوشنبه هفته جاری نیروگاه بوشهر پس از تاخیرهای مکرر در راه اندازی افتتاح رسمی شود. نیروگاهی که با حواشی زیادی در بدقولی روسها در تکمیل روبرو بود. اما گویا سفر اخیر صالحی به روسیه نتیجه بخش بوده و قرار است این افتتاحیه با حضور مقامات روسی صورت بگیرد. انتقادات به این نیروگاه به خصوص از زبان غفوری فرد رییس کمیته نظارت بر این نیروگاه در مجلس از هزینه های صورت گرفته، خواندنی است. به هر حال باید منتظر دوشنبه بود و دید آیا قول جدیدی که از زبان صالحی مطرح شده، عملی می شود؟ در این خصوص کیهان از منظری دیگر به موضوع علت به راه انداختن نیروگاه بوشهر در این شرایط از سوی روس ها پرداخته و نوشته است: علت ها چنین است اول ظرفیت کیس نیروگاه بوشهر در فرایند مبادله امتیاز با آمریکا دیگر به پایان رسیده و به اصطلاح این گاو بیش از این قابل دوشیدن نیست. دیگر این که روس ها حس کرده اند که اگر راه اندازی نیروگاه را بیش از این به تاخیر بیندازند اولا ممکن است ایران خود بتواند دانش فنی تکمیل کار را به دست بیاورد و ثانیا قطعا آنها از مشارکت در بسیاری پروژه های مشابه در داخل و خارج ایران محروم خواهند شد.
به نوشته این روزنامه راه اندازی بوشهر و وصل آن به شبکه برق سراسری اولا ارزیابی ها درباره ماهیت برنامه ایران و کاربردهای آن را به شدت تغییر می دهد، ثانیا توجیهی بسیار مستحکم و منطقی برای عملیات غنی سازی در ایران ایجاد می کند و ثالثا از این به بعد، برنامه ایران را از فاز سیاسی- امنیتی دور کرده و به یک فضای تجاری نزدیک می کند که مسلما محل رقابت بسیاری از کشورهای دیگر خواهد بود. ماجرای دیگری که به عنوان سناریوی دوم در سرمقاله کیهان آمده از گزارش اخیر آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی استخراج شده است که به ادعای این مقاله تلاش می کرد کل مباحثات درباره مساله هسته ای ایران را در یک موضوع به نام "ابعاد احتمالی نظامی(PMD) " خلاصه کند. این اراده اکنون برجسته تر شده است و آمانو تلاش کرده بی آن که کوچکترین مستندی در اختیار داشته باشد همه مسائل دیگر درمورد برنامه ایران را نسبت به این موضوع فرعی جلوه بدهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات