تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۳۵۵۳۵

واکاوی حماسه مردمی 9 دی و علل پیدایش آن (بخش دوم)


روزشمار انقلاب اسلامی ایران سرشار از حماسه هایی است که هر یک پندی قابل تامل و عبرتی شایسته تعمق است؛ حماسه 9 دی یکی از همین حماسه ها و برای پاسخ به هر نهضت انحرافی و فتنه گری کافی است چرا که جواب قاطعی برای آنهایی که مشروعیت نظام اسلامی، اعتبار نظام و اعتماد مردم نسبت به مسئولان را نشانه رفته بودند و در نهایت براندازی را به دنبال جدایی ملت از ولایت تعقیب می کردند، داشت. از این رو تاملی دوباره بر این حماسه عظیم عبور از گذرگاه های حساس انقلاب را سهل تر و پیروزی را نزدیک تر می کند.
حماسه نهم دی شورانگیزترین رویداد تاریخ انقلاب است. این باوری است که غالب سیاست مداران و نظریه پردازان بر آن صحه می گذارند و این اتفاق که بی شباهت به حماسه نیست را لبیک دوباره به آرمان های والای نظام قلمداد می کنند.
اما به راستی حرکت خودجوش مردم در سراسر کشور چطور اتفاق افتاد و چرا این اتفاق تبدیل به حماسه ای ماندگار در تقویم ولایت مداری ایرانیان شد؟
بررسی زوایای شخصیتی ولی فقیه در جامعه امروزی پاسخ خوبی برای این پرسش خواهد بود.
اسلام شناسی، مدیریت اجتماعی، عدالت و پارسایی، قاطعیت و هوشیاری، فروتنی، بینش سیاسی، زمان شناسی و جامعه شناسی و بسیاری از خصایل ارزشمند دیگر از جمله ویژگی های رهبری معظم انقلاب اسلامی به شمار می رود که در مواجهه با بحران توانسته کارساز باشد.
حوادث سال های پس از رحلت امام خمینی(ره) یعنی روزگار زعامت رهبر معظم انقلاب آمیخته با دشوارترین حوادثی بود که به جرات می توان تدبیر رهبری را تیرخلاص به همه این اتفاقات ناگوار دانست.
به طوری که طی دهه اول انقلاب اسلامی بحران هایی چون کودتای نظامی، تحرکات تجزیه طلبانه، ترورهای کور منافقانه، نفوذ ضد انقلاب در صنوف مسئولین نظام اسلامی، تجاوز نظامی و جنگ تحمیلی از جمله حوادثی بود که هر یک از آنها به تنهایی برای سرنگونی انقلاب کافی بود؛ اما آنچه در عمل موجب شکست این اقدامات براندازانه شد هوشیاری و مدیریت حضرت امام و اعتماد و همراهی ملت با ولایت بود.
طی دهه های دوم و سوم انقلاب دشمنان دیرینه اسلام و انقلاب سناریوهای مختلفی را برای براندازی و ضربه زدن به نظام اسلامی طراحی کردند که یکی پس از دیگری با تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی و پشتیبانی مسئولین و مردم ناکام ماند.
آخرین سناریوی براندازی و ضربه به نظام اسلامی سناریوی کودتای مخملین بود که در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری در دستور کار کودتاگران قرار گرفت.
حذف ولایت !
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از ابتدای فعالیت های انتخاباتی در نیمه دوم سال 87 با تیزبینی و دور اندیشی رهنمودهای خود را برای هدایت ملت مطرح کردند که عمل و توجه به آن راهگشای مردم و جریان ها و گروه های سیاسی بود.
محمود درقدمی کارشناس سیاسی به تحلیل بیشتر این موضوع می پردازد و در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: درایت در رفع توطئه ها، استقامت در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی، شجاعت در برابر دشمنان، پشتکار در توسعه علمی جامعه، صبر در برابر بعضا نافرمانی ها و هوشیاری در تحلیل شرایط سیاسی و فرهنگی و غیره و در نهایت صبر و شکیبایی پدرانه ایشان در مقابله با جریان فتنه و درایت در مبارزه با موج برانداز طی سال اخیر مدعای خوبی برای انتخاب ایشان به عنوان عالی ترین شخصیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه می دهد: هوشیاری رهبری معظم به ویژه حین انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن آشکارتر شد. چون این دوران را باید یکی از پیچیده ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست که به واسطه آن خیلی از ظرفیت ها و واقعیت های جمهوری اسلامی مورد آزمون قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین محمد لطفی امام جمعه ایلام حماسه 9 دی را اقدام شایسته ای از سوی مردم در پاسخ به تحرکات پیچیده دشمنان داخلی و خارجی برمی شمارد و می گوید: این رویداد ماندگار و ارزشمند که نمایش عظیم همبستگی امت اسلامی در مقابل فتنه گران بود، باعث سربلندی و سرافرازی نظام در جهان شد.
وی ضمن اشاره به هدف جریان فتنه و حذف ولایت فقیه تصریح می کند: ولایت فقیه به عنوان رکن اصلی انقلاب اسلامی در این جریان شوم مورد هدف قرار گرفت و مجموعه دشمنان خارجی و داخلی در جریان فتنه سال 88 برای حذف ولی فقیه تلاش می کردند.
امام جمعه ایلام اضافه می کند: این واقعه تاریخی و حماسی که توسط آحاد ملت شجاع و غیرتمند ایران اسلامی خلق شد، انقلاب اسلامی و آرمان های امام راحل و شهدای گرانقدر نظام را از بسیاری خطرها ایمن نگه داشت.
حجت الاسلام لطفی همچنین تاکید می کند: رهنمودهای عالمانه رهبری انقلاب در روشنگری افکار عمومی از عوامل مهم نقش بر آب شدن توطئه های دشمنان در سال 88 بود که باید برای جامعه تبیین و تحلیل شود.
به عقیده وی باید امروز نه با شعار بلکه با برهان ابعاد مختلف فتنه 88 به روشنی برای آحاد ملت به ویژه نسل جوان و نو جوان جامعه تبیین و تشریح شود.
شبهه‌آفرینی
در جبهه سیاست و اعتقاد
« در جریان فتنه 88 دشمن تلاش کرد در دو جبهه سیاست و اعتقادات و ارزش های دینی و فرهنگی شبهه آفرینی کند. این اقدام در روز عاشورا رخ داد و قصد داشتند با تحریف عاشورا دل های عزادار ملت را دوباره داغدار کنند.»
حجت الاسلام علیزاده تحلیلگر جریانات سیاسی ضمن اشاره به حادثه روز عاشورا و اتفاقاتی که جریان فتنه در آن روزها پدید آورد می گوید: فتنه عظیم هشت ماهه سال 88 که توسط جریانات مخالف داخل و اپوزیسیون خارج نشین به یاری دول غربی شکل گرفت، مقدسات و آموزه های انقلابی و اسلامی را زیر سوال برد و تلاش کردند با ایجاد فضای شبهه هم در بعد سیاسی و هم بعد اعتقادی و دینی دست به کارهای مخربی بزنند.
وی از جمله اهداف فتنه گران را زیر سوال بردن نهادهای اعتقادی از جمله ولایت فقیه و در نهایت ارزش های حیاتی که مردم نسبت به آنها حساس هستند، برمی شمارد.
حجت الاسلام و المسلمین علیزاده اظهار می دارد: تئوری امام و امت در روز 9 دی به صحنه آمد و این روز دوباره ملت با ولایت پیوند محکم تری یافت همچنین ثابت کرد این جریانات که به نوعی خود را قیم مردم می خوانند به دنبال ایجاد دست انداز در حرکت مردم و انقلاب هستند در حالی که به عاشورا و دیگر مقدسات هم توجهی ندارند. از این رو مردم متوجه هدف براندازی و جدایی دین از سیاست در نظر عاملان فتنه شدند.
وی می گوید:حماسه نهم دی پیوند دوباره امام و امت تجدید شد که این امر برگرفته از متن انقلاب و ذات آن مبتنی بر دین و مبانی دینی بود.
این کارشناس سیاسی ادامه می دهد: نمی گویم مردم دیدند امام شان تنهاست و به صحنه آمدند بلکه ملت زمانی که احساس کرد دوباره باید به صحنه بیاید حضور یافت همان طور که مردم این پتانسیل را دارند که همواره هر گاه خطری احساس کردند به میدان بیایند.
وی اضافه می کند که براساس برخی علایم موجود از حضور افراد جاسوس در داخل کشور و تحرکاتی که جریان فتنه انجام می دهند مشخص است حداقل فضای ناامنی سیاسی و چالش سیاسی در کشور وجود دارد که اگر مردم و جریان های ولایی و مسئولان هوشیار باشند حوادث ناگوار قبلی که البته محکوم به شکست هم شدند تکرار نخواهند شد گرچه بر اساس سنت های الهی پیش بینی می شود اگر مردم در فتنه 88 پیروز شدند دوباره هم در مواجهه با آسیب های دیگر به صحنه آمده و پیروز خواهند بود.
به عقیده حجت الاسلام و المسلمین علیزاده براندازی نیتی است که دشمن درصدد آن است و فضای انتخابات فضای مناسبی برای آنها پدید خواهد آورد. البته در دوران انتخابات ریاست جمهوری هم خواسته دشمن همین بود و اگر نتوانست به هدفش برسد دوست داشت ملت و مسئولان را آن قدر در کف خیابان ها سرگرم کند که دولت از فعالیت هایش باز بماند و ناکارآمدی آن را به نظام حکومتی اسلامی و فضای دینی جامعه ارتباط دهد که خوشبختانه با هوشیاری مردم دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند.
شاخصه‌های یک حماسه مردمی
حماسه نهم دی ماه سال 88 از آنجا که حماسه ای مردمی و خودجوش بود دارای شاخصه های مهمی است که گرامی داشت یاد و خاطره آن به تکرار این حماسه در برهه های حساس منجر می شود.
ایوب توکلیان عضو هیات عالی نظارت بر اتحادیه دانشجویان سراسر کشور حماسه 9 دی را دارای چند وجه برجسته و شاخص می داند که به همین علت در تاریخ ایران به یادگار ثبت خواهد شد.
وی در این مورد به گزارشگر کیهان می گوید: روح انقلاب اسلامی و روحیه مردم سالاری دینی در این حماسه تجلی پیدا کرد و به این علت که هویت انقلاب اسلامی ایران به رهبری و ولایت و مردم پیونده خورد است و این ارتباط اعتقادی و سیاسی و عاطفی بین مردم و رهبری و ولایت برقرار است حماسه به اوج خود رسید.
به اعتقاد این عضو فعال جریان دانشجویی مردم ایران هر زمان احساس کنند پیوند نهفته میان ملت و ولایت نیاز به ظهور دارد با خلق حماسه آن را به رخ جهانیان می کشانند و این اتفاق را رقم می زنند. حماسه 9 دی و ماندگار بودن آن به خاطر پیوند عمیق سیاسی و عاطفی بین مردم و ولایت است.
راهپیمایی مردم سراسر کشور در جریان 9 دی ماه سال 88 ماندگار شد در صورتی که راهپیمایی های زیادی در طول این سال ها انجام شده است اما این چنین در اذهان ثبت نشده است.
توکلیان علت این تمایز را شرایط خاص در دوران فتنه 88 می داند و می گوید: در آن ایام دشمنان داخلی و خارجی بر طبل جدایی مردم و رهبری می کوبیدند و به دلیل شارلاتانیزم ابرقدرت های رسانه ای دنیا برای آسیب زدن به نظام، انقلاب را در شرایط خاصی قرار داده بودند و ادعا می شد مردم نسبت به انقلاب ناراضی هستند اما اتفاق دیگری افتاد و حداقلی هم که به نهضت فتنه رای داده بودند نسبت به پشت پرده آن بصیرت یافتند و به همراه دیگر اقشار مردمی وارد صحنه مقابله شدند.
وی در ادامه اظهار می دارد: حماسه 9 دی برای کسانی که مدعی سیاست ورزی و تجربه و پختگی در عرصه سیاست بودند هم پیام داشت و آن این که تاریخ ما همچنان در معرض فتنه انگیزی طلحه ها و زبیرهاست و باید آگاه بود. جمله امام راحل مبنی بر اینکه مردم عصر ما از مردم عصر رسول خدا (ص) بهتر هستند، دوباره مصداق یافت و ثابت کردند اجازه تکرار آن اتفاقات را نمی دهند وهر فردی خلاف موج عظیم حرکت مردم اقدام کند در امواج خروشان حرکت مردمی غرق خواهد شد.
سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران هم درون مایه حماسه 9 دی را ایمان ، بصیرت و ولایتمداری اقشار مختلف مردم به عنوان عناصری ویژه و تعیین کننده ذکر می کند و معتقد است: حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی نهم دی این روز را در تاریخ نظام اسلامی ماندگار کرد .
از آنجا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران هیچ گاه از گزند ترفندهای استکبار مصون نبوده است ایستادگی در مقابل این هجمه ها نوعی وظیفه برای همه اقشار مردمی تلقی می شود.
تاکید رهبر انقلاب بر بیماری خواندن فتنه 88 و درمان های عاجل آن مهار این بیماری و جلوگیری از رشد غده های سرطانی است که ممکن است آرام و بی صدا دیگر سلول های جامعه را درگیر کند. و زمانی این غده ها بیماری خود را بروز دهند که دیگر برای مهار آن خیلی دیر شده باشد.
به همین علت استاندار مازندران فراتر از تحلیل عناصر وجودی حماسه 9 دی به تکرار این حماسه ها در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی اشاره و تصریح می کند: باید با اتخاذ راهکارهای درست و اصولی برکات و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی که همان اراده استکبار ستیزی است به درستی تبیین شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات