صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۳۷۶۴۷

سلام دوباره پوتین به کرملین/محمد دهقانی

پوتین به اهداف و سیاست های آمریکا با تردید نگاه می کند و معتقد است که انقلاب هایی که در اوکراین، گرجستان، تونس و مصر رخ داد به دلیل سرمایه گذاری و مدیریت مستقیم آمریکا بوده است نه به دلیل نارضایتی مردم این کشورها و یکی از اهداف آمریکا از این اقدامات تضعیف روسیه بوده است.علاوه بر این پوتین یک تجربه ناخوشایند .

  بصیرت :پس از برگزاری انتخابات روسیه در چهارم مارس ولادیمیر پوتین توانست با کسب 64.59 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری روسیه  پیروز شود و  با فاصله بسیار زیاد نسبت  به دیگر رقبای خود پیروز قاطع انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شود و پس از وقفه ای چهار ساله دوباره راهی کرملین شود  و مدمدوف  در نطقی که پس از پیروزی پوتین ایراد کرد گفته است که  این پیروزی برای اینکه روسیه بتواند با قاطعیت، قدرتمند و مستقل پیش برود و کشوری امروزی بسازد ، مورد نیاز همه مردم ما بود. این انتخاب مجدد با واکنش های متفاوتی در سراسر جهان روبرو بود. بی شک انتخاب دوباره پوتین برای تمام جهان به خصوص غرب  پیام هایی دارد.

در زمان مدمدوف آمریکا با روسیه روابط خوبی داشت ولی بازگشت دوباره پوتین به کرملین ذهن مقامات واشنگتن را  به خود مشغول کرده است. پوتین در دوران جوانی خود افسر سازمان جاسوسی شوروی سابق     (کا گ ب) بوده  و در آن دوره آمریکا مهم ترین دشمن شوروی به حساب می آمد . پوتین هم اکنون به اهداف و سیاست های آمریکا با تردید نگاه می کند و  معتقد است که انقلاب هایی  که در اوکراین، گرجستان، تونس و مصر رخ داد به دلیل سرمایه گذاری و مدیریت مستقیم آمریکا بوده است نه به دلیل نارضایتی مردم این کشورها و یکی از اهداف آمریکا از این اقدامات تضعیف روسیه بوده است.علاوه بر این پوتین یک تجربه ناخوشایند را از روابط با آمریکا در دوران ریاست جمهوری بوش دارد و در آن زمان با حمله آمریکا به افغانستان موافقت کرد و عقب نشینی آمریکا را از پیمان استارت پذیرفت، اما هیچ حرکت مثبتی از آمریکا مشاهده نکرد و آمریکا در دوران ریاست جمهوری بوش برای برطرف کردن نگرانی های روسیه هیچ اقدامی انجام نداد. بازگشت پوتین به قدرت در روسیه به معنای ایجاد موانع بیشتر در روابط روسیه و آمریکا خواهد بودو دو کشور در مورد مسائل مختلف با یکدیگر چالش هایی خواهند داشت .

با نگاهی به اهمیت ژئوپلیتیکی خاورمیانه بدون تردید همه قدرت ها از جمله روسیه نگاه ویژه ای به این مهم داشته و پوتین نیز به  خوبی به این امر واقف است و سیاست های واقع گرایانه ای که گاه به رویارویی با غرب نیز انجامید گواه این مدعاست و به نظر می رسد موضع گیری های او نسبت به مدمدوف بسیار مقتدرانه تر خواهد بود.با نگاهی به تحولات موسوم به بیداری اسلامی در خاورمیانه و نوع موضع گیری های روسیه نمایانگر استحکام مواضع این قدرت به اهداف بلند مدت می باشد . اکنون روسیه پس از تجربه تلخ لیبی و ... مواضع خود را در قبال سوریه مستحکم‌تر می‌کند؛ چرا که نمی خواهد در سوریه نیز مانند لیبی جا بماند و شاید سوریه آخرین سنگر روسیه در مقابل آمریکا و غربی به حساب آید و روسیه نمی خواهد به راحتی این سنگر را از دست بدهد. از طرفی غربی‌ها تلاش می کنند بر منابع انرژی خاورمیانه تسلط بیشتری داشته باشند  و روسیه نیز رهبری انرژی جهان را در دستور کار خود دارد و نسبت به رفتار غرب در دستیابی به منابع انرژی حساس است و به همین دلیل روسیه مواضع خود را در قبال سوریه مستحکم‌تر می‌کند؛ چرا که تصور می‌کند اگر سوریه از این صحنه خارج شود، آخرین پایگاه روسیه در حوزه اعراب متزلزل خواهد شد .

در مورد سیاست پوتین در مورد ایران نیز می توان گفت که  پوتین به اهمیت راهبردی ایران در تحولات منطقه و جهان پی برده و پیش بینی می شود روسیه در حوزه هسته‌ای مانند سابق از ایران حمایت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد غرب از ابزار نظامی علیه ایران استفاده کند. در همین راستا پوتین بیان کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب NPT  است  و ایران تلاش می‌کند در روند تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری های سازنده‌ای داشته باشد. از سوی دیگر پوتین در مناسبات منطقه‌ای هم به ایران نگاه ویژه‌ای دارد و  به اهمیت دوستی با ایران پی برده است و به دلیل نفوذ ایران در منطقه روسیه می تواند از طریق ایران در جریان تحولات منطقه نقش مثبت و فعالی ایفا کند.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات