صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۵۰۵۸۹

چشم انداز وضعیت خطرناک عربستان؟!فتح الله پریشان

پایگاه «ویکی لیکس» به تازگی فاش کرد که عربستان سعودی به سراغ سازمان جاسوسی موساد رفته است تا موساد به سازمان اطلاعاتی آن کشور برای «گردآوری اطلاعات و مشاوره درباره ایران» کمک کند!از سوی دیگر، «باری لاندو» به نقل از منابع نزدیک به مسئولان ارشد رژیم اشغالگر تأکید کرد: «موساد با ...

پایگاه بصیرت:در هفته ها و روزهای اخیر اخبار فراوانی - با وجود مراقبت های ویژه و ضد و نقیض بودن برخی از این خبرها - در مورد عربستان سعودی و اوضاع ناآرام و متلاطم آن بر تارک رسانه ها و فضای مجازی نقش بست که به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی این کشور در تحولات انقلابی منطقه غرب آسیا و موقعیت آن در جهان اسلام، لازم است نگاهی تحلیلی به آنها بیندازیم. اوایل هفته گذشته، ملک عبدالله، پادشاه عربستان در دیدار با مسئولان امنیتی و فرماندهان نظامی گفت: «فتنه از همه طرف، عربستان را احاطه کرده است و دشمنان در کمین نشسته اند تا امنیت کشور را بر هم بزنند و وحدت موجود میان ملت عربستان را از بین ببرند. هیچ راهی برای مقابله با فتنه موجود جز رویارویی با آن وجود ندارد... دشمنان ملت در کمین نشسته اند و قصد دارند از تحولات منطقه سوءاستفاده کنند، اما باید در مقابل این گونه اقدامات ایستاد.»
اخبار دیگری هم مربوط به رژیم صهیونیستی وجود دارد که تحلیل محتوای آنها، هم دشمن فرضی و ادعایی امیر این کشور را روشن می کند و هم پرده از آشفتگی داخلی عربستان و منطقه غرب آسیا در پی انقلاب های اسلامی منطقه برمی دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنگ طلب رژیم صهیونیستی در مصاحبه با تارنماهای اینترنتی گفت: «روابط بین تل آویو و ریاض در زمینه های گوناگون، دوستانه و قوی است.» در ادامه این گزارش آمده است: «بیشتر هم پیمانان رژیم اسرائیل در منطقه سقوط کرده اند و نمی توانند نقش مهمی در جهان عرب ایفا کنند. از این رو، عربستان سعودی تنها کشوری است که در برابر جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و آخرین خط دفاعی تل آویو علیه تهران است.» افزون بر این، پایگاه «ویکی لیکس» به تازگی فاش کرد که عربستان سعودی به سراغ سازمان جاسوسی موساد رفته است تا موساد به سازمان اطلاعاتی آن کشور برای «گردآوری اطلاعات و مشاوره درباره ایران» کمک کند!
از سوی دیگر، «باری لاندو» به نقل از منابع نزدیک به مسئولان ارشد رژیم اشغالگر تأکید کرد: «موساد با همتایان سعودی خود به توافق رسیده است که ریاض هزینه مالی عملیات ترور دانشمندان هسته ای ایران را تأمین کند.» رادیو رژیم اشغالگر به نقل از باری لاندو تأکید کرد: «سعودی ها یک میلیارد دلار برای این منظور اختصاص دادند.»این اخبار در کنار گزارشی که دانشگاه تل آویو در ماه می منتشر کرد که بر اساس آن، عربستان سعودی آخرین امید و خط دفاعی این رژیم محسوب شده و صهیونیست ها عربستان را آخرین شانس برای حفاظت منافع سیاسی خود در جهان عرب توصیف می کنند، واجد بار مبنای تحلیلی محکمی، هم در مورد تحولات منطقه و ریشه یابی آنها خواهد بود و هم از وضعیت تغییرات آتی در داخل برخی کشورهای مهم چون عربستان و رژیم صهیونیستی خبر می دهد.
آمریکایی ها با مشاهده روند بیداری اسلامی به شدت نگران فروپاشی برخی دیگر از هم پیمانان خود در منطقه به ویژه عربستان هستند و از روند معکوس مهاجرت در رژیم صهیونیستی و اوضاع آشفته داخلی آنها نگرانند. این نگرانی در مورد عربستان به قدری است که حتی در بین برخی از مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر این کشور که تولیدات شان مبنای تصمیم گیری سران کاخ سفید است، این تحلیل مطرح می شود که چون گریزی از تعمیم شرایط انقلابی به عربستان نیست، خود آمریکا برای حفظ نفوذش در عربستان و اطمینان از تأمین خون سیاه شریان های اقتصادی غرب، وارد فاز تغییر نظام سیاسی سعودی شود تا در توفان سهمگین بیداری اسلامی مدیریت تغییرات منطقه به ویژه عربستان از دستش خارج نشود.
اما سوال اینجاست که به غیر از اخباری از این قبیل، مویدات دیگری نیز می تواند فراز و نشیب آغاز شده در کشور سعودی ها را اثبات کند؟ پاسخ مثبت است و از قضا شاخک های آمریکا و حاکمان فرتوت عربستان هم با ملاحظه این مولفه ها تیز شده و آنها را نگران روند و پیامدهای آتی تحولات کرده است. این مولفه ها؛ خیزش های اسلامی منطقه و قدرت بازتولید آن در کشورهای دور مانده از قیام ها تا کنون است و دیگری وضعیت نظام سیاسی عربستان و برخی کشورهای منطقه است که هم فرسوده اند و هم با فساد سیاسی و تبعیض آزاردهنده و خشونت مفرط در مقابل مطالبه گری عجین شده اند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات