صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۶۰۰۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3702 چهارشنبه 30 مردادماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آرمان‌ها با نگاه به واقعیت‌ها است که قابل تحقق خواهند بود؛ اما واقعیت را ببینیم، نه آنچه که با شگردهاى دشمنانه به‌عنوان واقعیت به ما القا می‌شود. (۱۳۹۲/۰۵/۰۶)

سرمقاله

آقای طیب‌نیا!‌ طیب‌الله

یکی از تفاوت‌های مهم انسان امروز با انسان دیروز این است که انسان دیروز معمولاً تک‌هویتی بود و انسان امروز دو هویتی و شاید بیشتر. شناخت انسان دیروز به سبب تک‌هویتی بودن، نسبت به انسان چندهویتی امروز آسان‌تر بود. منطبق بودن هویت و شخصیت انسان دیروز موجب شناخت دقیق‌تر از وی می‌شد، حال آنکه سایه انداختن هویت‌های مختلف شخصیت اصلی بر انسان امروز، شناخت وی را مشکل ساخته و در برخی موارد هم باعث ظلم به انسان امروز شده است. شخصیت واقعی انسان امروز در بسیاری مواقع در سایه هویت‌های چندگانه‌ای گم می‌شود و تا اتفاق خاصی نیفتد، شخصیت حقیقی‌اش آشکار نمی‌شود. در بادی امر، عناوینی مانند: دکتر، مهندس ، استاد، مسئول فلان و... با گرایش‌های مختلف معرف اشخاص است و دیگران را به خود جلب می‌کند و مردم هم آن‌ها را با عنوان و حریم تخصصشان می‌شناسند و مشاهده حرکتی از آن‌ها خارج از حریم تخصصی‌شان تعجب‌آور می‌نماید.

 دیروز در جلسه‌ تودیع و معارفه وزیر اقتصاد و دارایی این اتفاق تعجب‌آور، اما زیبا و پندآموز افتاد. آنجا که علی طیب‌نیا، وزیر جدید اقتصاد و دارایی، در حضور حاضران، از جمله وزیر سابق سیدشمس‌الدین حسینی و وزیران اسبق یعنی مظاهری و محمدخانی و... گفت: وزارت‌خانه اقتصاد را آباد تحویل گرفتم و امیدوارم آبادتر تحویل دهم. هویت ثانوی و معروف طیب‌نیا، اقتصاددان بودن است و بر این اساس، همه از وی انتظار طرح مباحث اقتصادی را دارند، اما برخلاف انتظار همگان، با گفتن عبارت فوق، جنبه‌ای از شخصیت‌ واقعی‌اش را آشکار می‌کند که بیان و روشی اخلاقی و مدیریتی و نیاز جدی امروز جامعه مدیران کشور است. امید است به لطف الهی طیب‌نیا و همکارانش بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را درحد و توانشان حل کنند. برفرض اگر چیزی هم تغییر پیدا نکند و وضع موجود باقی بماند، طیب‌نیا با این نگاه قدرشناسانه، سطح اخلاق مدیریتی کلان کشور را چند پله ارتقا داد. چنین رویکرد خداپسندانه و مردم‌پسندانه به زحمات و تلاش دیگران در اوضاع و احوالی که متأسفانه برخی دقیقاً و عمداً خلاف آن را دامن می‌زنند، یکی از اصلی‌ترین نیازهای اخلاق مدیریتی کشور است. ناگفته نماند که برخی خصلت‌های مذموم شخصیت واقعی افراد، آنچنان سرکش و نافرمانند که در بزنگاه‌هایی، از موانع هویت‌های ثانوی عبور می‌کنند و به عبارتی پرده‌دری می‌کنند و مشکل‌ساز می‌شوند. لازم است از وزیر جدید اقتصاد و دارایی، علی طیب‌نیا، بابت این ورود ماندگار و درس‌آموز به عرصه وزارت که از جنس شهرتش (طیب‌نیا) است، تشکر و برای وی و همکارانش آرزوی توفیق کرد. ان‌شاء‌الله.

ترجمه

               درس‌های اخوان‌المسلمین از انقلاب اسلامی ایران

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 20 آگوست 2013 (29مرداد) در مقاله‌ای به بررسی و مقایسه انقلاب اسلامی ایران و مصر پرداخت و نوشت: هنگامی که آیت‌الله خمینی از موج اسلام‌گرایی برای ایجاد جمهوری نوپا استفاده کرد، وضعیت به سویی رفت که اعدام‌هایی صورت گرفت و جنگ با عراق نیز به موازات آن آغاز شد. ماه ژوئیه ارتش مصر با دادن اولتیماتوم به محمد مرسی خوب عمل کرد. به این طریق که مرسی به اعتراضات مردم معترض گوش فرا دهد یا اینکه با نقشه راه جدید ارتش روبه‌رو شود تا چالش‌های سیاسی و اقتصادی کشور حل‌وفصل شود. یک گروه مخالف ظاهراً بیش از 20 میلیون امضا برای استعفای مرسی جمع‌آوری کرده بود.

در ادامه مقاله آمده است: با سرنگونی مرسی، انقلاب مصر وضعیت ویژه‌ای را تجربه می‌کند و وارد مرحله تازه‌ای از خشونت شده که میانجی‌گری‌های بین‌المللی نیز نتوانسته به حل‌وفصل آن کمک کند. مسئله کلیدی در حال حاضر این است که این کشمکش چه تأثیری بر روند انقلاب مصر خواهد گذاشت. منطقه، تشنه سیاست‌های انقلابی نیست و به‌ویژه تجربه انقلاب ایران و جنگ عراق علیه این کشور به‌طور مشخص، بسیاری از واقعیت‌ها را مشخص می‌کند. برخی انقلاب‌ها مانند انقلاب فرانسه به سوی جنگ کشیده شدند. دیگران با سرپیچی، جنگ را تحریک کردند که آمریکا نمونه آن است. 22 سپتامبر 1980 پس از آنکه از استقرار رسمی جمهوری اسلامی می‌گذشت، صدام به ایران حمله کرد. نتیجه آن، هشت سال جنگ بود که طی آن، چندین بار تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده شد و صدها هزار کشته محصول آن بود.

در پایان مقاله آمده است: نتیجه مثبت جنگ برای حکومت نوپای ایران این بود که یک بسیج عمومی حول رژیم به‌وجود آمد. مداخله نظامی ارتش در مصر ظاهراً شباهتی با حمله صدام به ایران ندارد. مسئله کلیدی در مصر اختلافات عمیق در درون جامعه مصر است. در واقع، همان‌طور که جنگ عراق باعث ایجاد وحدت در ایران شد، جنگ و کشتارهای گسترده ارتش ممکن است وضعیت را برای ایجاد وحدت حول محور اخوان‌المسلمین در مصر ایجاد کند و مصر وارد مرحله تازه‌ای شود. گزارش‌های رسمی از مصر حاکی است که صدها نفر این هفته کشته شده‌اند. سرکوب گسترده طرفداران مرسی محصول طبیعی کودتای اخیر بود که خطر گسترش خشونت و بی‌ثباتی را به همراه داشته است. مشخص است که چنین حملاتی در حقیقیت ممکن است مسئله‌ را جدی‌تر و اخوان‌ را قدرتمندتر کند. در نبود یک راه‌حل فوری، شاید خطر ناآرامی این مسئله باشد که اخوان شبیه انقلاب نوپای ایران در دهه 1980 تصمیم بگیرد از شروع جنگی تمام‌عیار در داخل، بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد.  

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده قصد دارد با مقایسه‌ای ناقص و درهم ریخته بین انقلاب اسلامی ایران و مصر، از کودتای ارتش حمایت کند و آن را موجه نشان دهد. وی برای رسیدن به این هدف ارتش را دلسوز کشور و مردم مصر می‌نمایاند، حال آنکه ارتش مصر ده‌ها سال وابسته به آمریکا بوده و پس از بیداری اسلامی نیز ساختار و ارکان آن حفظ شده، بنابراین نمی‌توان از چنین ارتشی انتظار اقداماتی خلاف منافع آمریکا داشت. دلسوزان واقعی مصر را باید در میان مردم این کشور یافت که این روزها ارتش مصر با آتش و گلوله با آن‌ها برخورد می‌کند.

اخبار

  

غرب کاملاً مخالف سانسور است!

سخنان دو روز پیش دکترحسن روحانی، در مراسم تودیع و معارفه وزیر کشور، در رسانه‌های ضدانقلاب فارسی‌زبان از جمله صدای آمریکا، رادیو کوچه، رادیو فرانسه، دویچه وله، روز آنلاین، خودنویس، جرس و... به‌طور کامل سانسور و بایکوت خبری شد. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر عدم قوم‌گرایی در دولت «تدبیر و امید»، از «ولایت فقیه» به‌عنوان ستون خیمه انقلاب نام برد و ضمن افتخار به آن گفت: «در دولت تدبیر و امید و به‌ویژه در وزارت کشور نباید بین اقوام و مذاهب مختلف و حتی ادیان رسمی که به‌عنوان اقلیت مطرح هستند، تفاوتی وجود داشته باشد؛ ترک، ترکمن، لر، بلوچ و عرب همه برابرند، ما دولت فارس، دولت ترک و دولت عرب نداریم، بلکه دولت ایران داریم؛ نظام واحدی به نام جمهوری اسلامی داریم و زیر چتر دولت جمهوری اسلامی ایران و یک ولی امر و ولایت فقیه و قانون هستیم. زیر چتر پرافتخار ایرانیت و نظام جمهوری اسلامی قرار داریم و افتخار می‌کنیم ستون خیمه این انقلاب، ولایت‌فقیه است.» پایگاه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی با تحریف بخشی از سخنان رئیس‌جمهور نوشت: «رئیس‌جمهور ایران گفته؛ «در دولت تدبیر و امید هیچ مقامی به‌ویژه مسئولان وزارت کشور نباید بین اقوام و مذاهب مختلف و ادیان رسمی در دادن حقوق شهروندی تفاوتی قائل شود؛ چرا که همه در این حقوق برابر هستند و هیچ فرقی بین یک ترک، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد. ما در ایران دولت فارس یا دولت ترک و عرب نداریم، ما دولت ایران داریم، ایران یک چتر واحد است که همه زیر آن چتر واحد هستیم.»

ادعاهای بزرگ اقلیت اصلاح‌طلب شورای شهر تهران!

 اقلیت اصلاح‌طلب شورای شهر جدید تهران با همراهی جریان سیاسی- رسانه‌ای افراطی‌ سناریوی چند لایه‌ای را برای کنار زدن شهردار مورد حمایت اکثریت اعضا به اجرا گذاشته است. در انتخابات شورای شهر تهران 18 نفر از فهرست اصول‌گرایان و 11 نفر از فهرست اصلاح‌طلبان و دو نفر که در اولویت اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان مشترکند، به شورا راه یافته‌اند؛ اما از همان آغاز، تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد انشقاق میان اصول‌گرایان آغاز شد؛ از القای بی‌میلی قالیباف برای تصدی شهرداری تا پیش کشیدن اسامی اصول‌گرایان جدید و سپس طرح این ادعا که اصول‌گرایان شورا چند دسته شده و با اصلاح‌طلبان معامله کرده‌اند. به‌موازات این امر، طیف یاد شده نام محسن هاشمی را در کنار طرح اسامی افرادی چون محسن مهرعلیزاده برای تصدی شهرداری و نام کسانی چون احمد مسجدجامعی را برای تصدی ریاست‌شورای شهر جای چمران پیش کشیده و البته همزمان به ترور شخصیت قالیباف و چمران روی آورده است. در اقدامی دیگر، این جریان افراطی برای ممانعت از انتخاب دوباره قالیباف، به دروغ دیگری نیز متوسل شده مبنی بر اینکه طبق قانون، برای انتخاب یک فرد برای دوره‌های متوالی شهرداری منع‌ وجود دارد. همچنین براساس آخرین اخبار، اقلیت اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از شهردار شدن قالیباف وی را تهدید کرده‌اند که در صورت شهردار شدن، بودجه شهرداری تهران از سوی دولت قطع خواهد شد!

اخبار کوتاه 

* جریان اصلاحات که پیش از کنار رفتن از قدرت با هزینه دولت، «بنیاد باران» را تأسیس کرد تا محفلی برای دور هم جمع شدن داشته باشند، این روزها به‌دلیل اقدام احمدی‌‌نژاد برای ساخت دانشگاه، شدیدترین توهین‌ها را به وی روا می‌دارند. مجله چلچراغ در شماره اخیر خود در صفحه‌ای طنز در این باره نوشته است: «دکترای خس و خاشاک‌شناسی، فوق تخصص نمودار کشیدن با مدادرنگی، استاد ادبیات دیپلماتیک در حد بوندس لیگا، متخصص در آنچه لولو برد، آب‌درمانی برای سوزش‌های موضعی». البته این نشریه این توهین‌ها را محدود به احمدی‌نژاد نکرده و دیگر مسئولان دولت سابق از جمله دکتر کامران دانشجو و دکتر سعید جلیلی را نیز مورد هجمه قرار داده است.

 *برخی اخبار دریافتی نشان می‌دهد که یک طرح سیاسی تأمل‌برانگیز از طرف بخشی از جریان افراطی اصلاح‌طلب در تهران برای تأثیرگذاری در حوزه تعامل دولت روحانی و اهل سنت در حال اجرا است. برخی سر فصل‌های این طرح عبارتند از: قبضه کردن و موج‌سواری بر مطالبات اهل سنت و قوم بلوچ، کرد و ترکمن از سوی این شبکه، پیوند زدن مطالبات اقتصادی و اجتماعی اهل سنت و اقوام بلوچ، کرد و ترکمن به مطالبات سیاسی این حزب و نهایتاً امتیازگیری از دولت روحانی و...

 گفتنی است، در طرح مذکور قرار است استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان نقطه‌ای محوری برای امتیازگیری این جریان افراطی اصلاح‌طلب از دولت روحانی تبدیل شود.

پیک پژوهشگاه:حجت‌الاسلام سعدالله شمس‌الدینی، مدیر انتشارات زمزم هدایت پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) بیان داشت: دوستداران انقلاب اسلامی و شیعیان تاکنون کتاب‌های «شیعه و جهان فردا» را در اندونزی، «امر به معروف و نهی از منکر» را در هندوستان و پاکستان، «اصول پنج‌گانه اعتقادی» را در هندوستان، «پیام‌های عاشورا» را در بحرین، «مع‌الرکب الحسینی» را در لبنان و عراق ترجمه و در نوبت‌های مختلف منتشر کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات