صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۶۱۲۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3734 دوشنبه 15 مهرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما تهدیدهای مکرر و مشمئزکننده دشمنان ملت ایران را می‌شنویم و پاسخ ما به هرگونه شرارتی، پاسخی سخت خواهد بود‬. (13/7/92)

سرمقاله

مصر همچنان ناآرام است

فرا رسیدن سالگرد جنگ اکتبر (جنگ رمضان) در سال 1973 که پیروزی ارتش مصر علیه ارتش رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت، این فرصت را برای طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر، فراهم کرد تا روز گذشته در شهرهای مختلف مصر علیه کودتاگران و دولت دست‌نشانده آن‌ها تظاهرات کنند. این تظاهرات در برخی شهرها به خشونت شدید کشیده شد و حدود پنجاه کشته بر جای گذاشت. یوسف قرضاوی، مفتی قطری مصری‌الاصل که پدر معنوی اخوانی‌ها شناخته می‌شود و دادستان کل مصر، حکم بازداشت وی را صادر کرده است، از مردم مصر خواست علیه حاکمان فعلی شورش کنند. قرضاوی در خطبه‌های نماز جمعه دوحه، پایتخت قطر، گفت: مسئولان کنونی مصر، خدانشناس هستند و عاقبت‌به‌خیر نخواهند شد. سربازان و افسران باوفای ارتش مصر نباید از فرماندهان خود اطاعت کنند. من و هزاران عالم مسلمان دیگر به ارتش مصر می‌گوییم که کشتن مردم به ادعای صدور دستور قتل از مقامات بالا، حرام است... (مردم!) از خانه‌های خود خارج شوید و از کسی به‌جز خدا نترسید. خدا با شما است و از شما حمایت خواهد کرد، زیرا برحق هستید و آن‌ها (مسئولان کنونی مصر) طرفداران باطل هستند.»

بزرگ‌ترین ضربه‌ای که کودتا به انقلاب مصر زد، این بود که با سرنگون کردن دولت قانونی، با ایجاد انحراف و نابود ساختن دستاورد انقلاب، جامعه مصر را که پس از انقلاب به اتحاد و یکپارچگی نیاز داشت تا مصر را با افکار انقلابی و نو شده بازسازی کنند، متفرق و چند پاره کرد و خیلی زود، اختلاف گروه‌های متفرق شده را به دشمنی و خونریزی تبدیل کرد. معمولاً در درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن افراد عادی می‌شود از جمله درگیری‌های دیروز، در دو سوی درگیری طرفداران اخوان و کسانی که ادعا می‌شود طرفدار دولت کودتا هستند، قرار دارند ضمن آنکه ارتش هم در درگیر‌ی‌ها از مقابله‌گران با طرفداران اخوان، حمایت کامل می‌کند. با وضعیتی که در حال حاضر بر مصر حاکم است و با تمام حمایتی که عربستان و برخی کشورهای غربی از کودتاچیان می‌کنند، به نظر نمی‌رسد مصر بتواند به‌زودی به ثبات و آرامش دست‌یابد.

ترجمه

هاآرتص: وقت خداحافظی نتانیاهو فرارسیده است!

گروه ترجمه- روزنامه هاآرتص 7 اکتبر 2013 (15 مهر) در مقاله‌ای به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران پرداخت و نوشت: مادامی که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود، از نظر نتانیاهو ایران، نماینده‌ای معتبرتر از وی نداشت؛ اما حالا که حسن روحانی به قدرت رسیده، نتانیاهو می‌گوید قابل اعتماد نیست. در واقع، نتانیاهو احمدی‌نژاد و رفتار افراط‌گرایانه وی را ترجیح می‌دهد. در حال حاضر، سیاست دولت نتانیاهو چماق و هویج نیست؛ بلکه سیاست چماق و چماق است. حتی اگر ایرانی‌ها رفتار خود را تغییر دهند، نتانیاهو خواهان تداوم تحریم‌هاست. در مورد فلسطینی‌ها نیز مسئله مشابهی وجود دارد. اگر آن‌ها اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را نیز به رسمیت بشناسند، اوضاع چندان تغییر نمی‌کند. اگر آن‌ها حق بازگشت آوارگان را نیز رها کنند، چیزی به دست نمی‌آورند. اگر انجام گفت‌وگوها را بپذیرند، شهرک‌سازی ادامه خواهد یافت و طبعاً چیزی نیز به دست نخواهند آورد.

در ادامه مقاله آمده است: چرا نتانیاهو چنین رفتار سیاسی دارد؟ نتانیاهو به‌دنبال صلح و آشتی نیست، بلکه گزینه مطلوب وی، تسلیم شدن طرف مقابل است. پس از تسلیم نیز درخواست‌های بیشتر صورت خواهد گرفت. در حال حاضر، یوال استینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی اسرائیل به ما می‌گوید که ایران از خط قرمز هسته‌ای نتانیاهو عبور نکرده است. وی با وجود این مسئله، می‌گوید آن‌ها توانمندی‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهند و در لحظه ایجاد اعتماد می‌توانند از این خط قرمز پا را فراتر گذارند. باید گفت ایرانی‌های عزیز! منتظر خط قرمز دیگری باشید؛ اما در نظر جهان متمدن، در ایران پس از دوره احمدی‌نژاد، فردی مانند روحانی رئیس‌جمهور شده که با استقبال جهانیان روبه‌رو شده است و رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل ترافیک نیویورک از روحانی عذرخواهی می‌کند. تنها اسرائیل به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی چیزی در ایران تغییر نکرده است. واقعیت این است که در ایران، بادهای تغییر، وزیدن گرفته و دولت جدید به واژگان جدید نیاز دارد. طبیعی است با آغاز تابستان نیز باید لباس‌های زمستانی را کنار گذاشت.

در پایان مقاله آمده است: برای صلح باید به هر کاری دست زد. در حال حاضر، یک تار مو نیست که اسرائیل و ایران را به یکدیگر پیوند می‌دهد، بلکه آن انبوهی از تارهای موست؛ اما نتانیاهو با قیچی سیاه خود در حال پاره کردن یک‌به‌یک این تارهای موست. در مورد نتانیاهو چیز تازه‌ای وجود ندارد؛ چه در مورد توافق با فلسطینی‌ها و چه در مورد روابط با ایران و یا حتی در مورد طبقه متوسط و فقرا در اسرائیل. به نظر می‌رسد هدف اسرائیل، حفظ وضعیت موجود است. نتانیاهو جهان را با عینک وحشت، درماندگی و خستگی می‌نگرد. آمریکایی‌ها به جنگ لیبی کشیده شدند؛ اما به هیچ وجه خواهان مداخله نظامی در سوریه نیستند و ترجیح می‌دهند در ایران نیز چنین مداخله‌هایی صورت نگیرد. زمان آن رسیده است که از روح و فضای جدید جهانی پیروی کنیم. پس از خداحافظی ایرانی‌ها با احمدی‌نژاد، حال زمان آن رسیده که اسرائیلی‌ها نیز با نتانیاهو خداحافظی کنند.

اخبار و تحلیل‌ها: آنچه در این روزنامه صهیونیستی آمده، تنها دیدگاه نویسنده نیست. این نگاه بسیاری از صهیونیست‌هاست که سیاست‌های افراطی نتانیاهو، زندگی عادی آن‌ها را مختل کرده است. نویسنده برای اثبات نظرش، احمدی‌نژاد را در کنار نتانیاهو قرار داده تا خوانندگان یادداشتش راحت‌تر آن را بپذیرند. این نظر او است در حالی که از نگاه ایران، احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری‌اش موضع نظام را اعلام کرده بود همان‌گونه که روحانی نیز در حال حاضر، موضع نظام را بیان می‌کند. احمدی‌نژاد و روحانی تفاوتی ندارند، ملاک، تطبیق تناسب مواضع آن‌ها با معیارهای اصولی نظام است که میزان سنجش است.

اخبار 

تردید ضدانقلاب درباره سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت

 رادیو فردا، از رسانه‌های ضدانقلاب، در برنامه‌ای، به بررسی نسبت‌هایی پرداخت که هاشمی رفسنجانی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا به امام خمینی(ره) داده بود و از مهمانان پرسید: «آیا واقعاً هاشمی چنین چیزی را از آیت‌الله خمینی شنیده؟» است. در این برنامه، حسن شریعتمداری، از اعضای گروهک حزب خلق مسلمان و از مرتبطان با لانه جاسوسی سابق آمریکا، در پاسخ گفت: به نظر نمی‌آید که آقای خمینی این رویه‌ای که هاشمی رفسنجانی امروز می‌خواهد به او نسبت بدهد را واقعاً در آن دوران نمایندگی می‌کرده است. همچنین مهدوی آزاد، از روزنامه‌نگاران فراری به رادیو فردا، گفت: هاشمی نقش سنگرشکن و صف‌شکن را ایفا می‌کند. هم مواضع اخیر هاشمی در مورد سوریه، هم حرف‌‌های او در مورد آزادی شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس‌بوک»، هم در مورد اینکه ما کاسه داغ‌تر از آش نیستیم به نسبت اسرائیل و هم حرف‌های او درباره رابطه با آمریکا در واقع در همین راستاست! گفتنی است به‌تازگی همین سخنانی که آقای هاشمی هر از گاهی در سخنرانی‌ها و نوشته‌هایش به حضرت امام(ره) نسبت می‌دهد، سبب شده که سیزده نماینده مجلس آقایان مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری، جواد کریمی قدوسی، احمد آریایی‌نژاد، بهرام بیرانوند، حمید رسایی، ابوالقاسم جراره، بیژن نوباوه، نصرالله پژمان‌فر، طاهری، سیدمحمود نبویان، محمدعلی موسوی و احمد سالک کاشانی، به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره لزوم اعمال رعایت قانون به‌طور مساوی برای همه، از جمله آقای هاشمی رفسنجانی در مورد ممیزی کتاب تذکر دادند.

فعالیت گسترده وهابیت تکفیری در عراق

 شبکه تلویزیونی «الانوار 2» گزارشی تصویری از خانواده‌های شیعیان عراق که عناصر گروه‌های وهابی و تروریستی القاعده این روزها آنان را از منازلشان بیرون می‌کنند، تهیه کرده و در این گزارش، مصاحبه‌هایی را با این خانواده‌ها که عمدتاً از منطقه یوسفیه و لطیفیه در جنوب بغداد هستند، انجام داده است. در این گزارش، روایت‌های هولناکی نقل شده است که از اقدام جنایتکارانه تروریست‌های وهابی از چگونگی کشتار کودکان و مردم این مناطق خبر می‌دهد. همچنین در این مناطق، بعد از کوچاندن مردم، پرچم‌هایی از القاعده و به‌ویژه در منطقه «المبازل» به اهتزاز در آمده است. از سوی دیگر، پایگاه خبری نهرین‌نت نیز در مصاحبه‌ای که با چند خانواده رانده‌شده از یوسفیه انجام داده آورده است عناصری از القاعده که در حال یورش به منازل و مزارعشان بودند، می‌گفتند: از این پس، دیگر شیعه‌ای وجود نخواهد داشت و عراق سنی- وهابی خواهد بود که خاک آن متعلق به آل‌سعود می‌شود و این کشور به‌زودی به عربستان می‌پیوندد! این در حالی است که منابع آگاه بارها اعلام کردند که دستان آل‌سعود در حوادث و انفجارهای سریالی تروریستی که از چند ماه گذشته، امنیت و ثبات عراق را هدف قرار داده، کاملاً واضح و مشهود است.

اخبار کوتاه     

* دکتر روحانی به‌تازگی در حکمی یکی از اعضای حزب منحله مشارکت و رئیس ستاد کل اصلاح‌طلبان را به‌ عنوان رئیس و عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی منصوب کرده است!

* وزیر امور خارجه کشورمان پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس و ارائه گزارش‌های مرسوم در مورد اتفاقات سفر رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور به مقر سازمان ملل متحد، گفته است: گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با باراک اوباما و طولانی شدن دیدار من و جان کری از اقدامات نابجا در سفر به نیویورک بوده است.

* «علی‌اکبر صالحی» در حاشیه همایش یگان‌های حفاظتی سازمان‌های دولتی گفته است: چندی پیش در جریان فعالیت تعدادی خرابکار در مراکز هسته‌ای قرار گرفتیم که با شناسایی آن‌ها اجازه دادیم به فعالیت‌شان ادامه دهند تا در زمان مناسب و دسترسی به جزئیات دستگیر شوند. وی ادامه داد: چهار نفر از این افراد، سر بزنگاه دستگیر شدند و بازجویی‌ از آن‌ها ادامه دارد.

* «اسماعیل کوثری» نماینده تهران در مجلس، در نطق میان دستور دیروز خود، از قوه قضائیه خواست تا اصول قانونی را در مورد مهدی هاشمی‌اجرا کند و خطاب به هاشمی‌رفسنجانی گفت: من از آقای هاشمی‌ می‌خواهم مثل سال 68 که من را به‌دلیل ماجرای پادگان کرج به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کردند، خود ایشان مهدی هاشمی‌را به قوه‌قضائیه بدهند تا به موضوعات رسیدگی شود.

* بر اساس گزارش‌های رسیده، با روند رو به رشد استفاده از اینترنت در کشور، جرایم جدید و نوظهور در حال شکل‌گیری است، یکی از این جرایم، راه‌اندازی وب‌گاه‌های «قماربازی آنلاین» و «شرط» است که به‌طور گسترده و سازماندهی‌شده در حال گسترش در فضای مجازی است. در همین راستا به‌تازگی پلیس فتا سیصد پایگاه اینترنتی شرط‌بندی و قماربازی را شناسایی و با آن‌ها برخورد کرده است.

* نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی جالب درباره نبود آزادی در ایران، مدعی شد مردم ایران آزاد نیستند چون نمی‌توانند شلوار جین بپوشند! به موسیقی غربی گوش بدهند و انتخابات آزاد داشته باشند. نتانیاهو، این را هم گفته که ایران به غنی‌سازی نیاز ندارد و این برنامه را باید بطور کامل کنار بگذارد. مرتبط دانستن شلوار جین و موسیقی غربی به آزادی هم میزان سواد نتانیاهو را نشان می‌دهد.     

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات